Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 14:49

Men heeft mij zopas ter hulp geroepen bij een hengstveulen van 10 maand oud, omdat hij een heftige slokdarm obstructie had van Pavo Vital brokje die hij vandaag vandaag voor het eerst gekregrn heeft.
Een veearts kon niet komen omdat het veulen niet halstermak is en dus niet vast te houden aan het halster, ik heb aangeboden om die mensen daar morgen mee te helpen als het veulen beter is.
Ik heb het ventje rustig en zacht gemasseerd aan de keel een slokdarm en er kwam telkens groen speeksel door de neus.
Ben er eind bij gebleven, hij is nu gelukkkig stabiel, maar het heeft langer geduurd dan mijn vorige ervaringen, ook meer speeksel door de neus.
Ik heb gebeld met de veearts en preventief tegen longontsteking krijgt hij vanavond endotrim.
Ik ben van mening dat er wellicht schade is aan de slokdarm, en mijn idee was om de eigenaars aan te raden verzachtende en genezende kruiden te geven voor slijm en slokdarm.
Kan iemand me aub hier raad over geven?
Ik dacht zelf om gember te koken met rozemarijn en tijm, maar heeft iemand een idee welke kruiden hier goed zouden werken zodat het veulen niet teveel schade overhoudt aub? Of andere producten om hem te ondersteunen?
Weet iemand wat de reden is dat men zegt dat eens ze een obstructie gehad hebben, er gevoeliger voor blijven? Komt dit door irreversibele schade aan het weefsel?
Alvast bedankt.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:53

Wat denkt de eigenaar om gewoon een dierenarts te laten komen die wel wil komen.
Halstermak of niet. Halster om en gewoon met 3 man vasthouden, klaar is kees.

Zelf dokteren lijkt me niet heel handig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:55

Hoe ken jij die mensen? Ben je een verzorgster?
En idd gewoon de dierenarts erbij. Niet zelf gaan dokteren.

DuoPenotti

Berichten: 29733
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:56

Als jij hem kan masseren kan hij toch ook een halster om? Zo schuw is hij dan niet.

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:57

Waarom is een 10 maanden oud veulen nog niet halstermak? Mijn advies zou hetzelfde zijn als dat van Jolliegirl, 3 man vasthouden en de dierenarts z'n werk laten doen. Daarna aanpeuteren met aan een halster leren lopen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:59

ik vind het idd wel vreemd dat de veearts daarom niet komt. net of een gemiddelde 600 kg vleeskoe halstermak is. die kunnen toch ook bij de veearts terecht. dan moet een veulentje toch te doen zijn.

wat de kruiden betreft, ik drink altijd kamillethee bij keelpijn maar weet niet of dit gezond/giftig is voor een paard.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:00

Beetje bijzonder dit.

Dierenartsen zijn als het goed is ook getraind om jonge en angstige dieren te kunnen behandelen.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:00

Fries toevallig by the way?

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:01

Veulen is erg rustig nu en staat wat te peuteren aan een leeg hooinet. Obstructie is weg.
Ik heb geprobeerd om hem te halsteren, maar hij gaat de lucht in en is erg groot. Nu een sonde steken is zinloos, gezien de obstructie weg is.
Ze gaan hem nog wat laten rusten en deze avond krijgt hij zijn AB.
Veearts gebeld en die zegt zelf dat hij niets meer kan doen, dat het veulen geluk gehad heeft.
Morgen ga ik hem met de moeder in de box steken en hem halstermak maken.
Iemand idee van kruiden aub?

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:04

Ja.

Niet met kruiden gaan kloten nu, als je er zodanig weinig verstand van hebt dat je het op bokt moet vragen....



Waar komt die antibiotica vandaan trouwens?
En waarom krijgt hij dat?


Mijn nek haren beginnen een beetje te kriebelen en overeind te staan hier...
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-04-21 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:05

Femke_Tweety schreef:
Ja.

Niet met kruiden gaan kloten nu, als je er zodanig weinig verstand van hebt dat je het op bokt moet vragen....


Dat dus..

Jeetje... Vraag gewoon advies aan de dierenarts.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:05

Femke_Tweety schreef:
Beetje bijzonder dit.

Dierenartsen zijn als het goed is ook getraind om jonge en angstige dieren te kunnen behandelen.

Ik schrok me ook rot, ik begrijp echt niet dat ze niet willen komen, in mijn ogen, als we met 4 man zijn, moest dat toch lukken.
Zo zie je maar dat halstermak maken levens noodzakelijk is en dat veeartsen dus gewoon niet willen helpen als dat niet zo is.
Ik vind ze in deze regio echt laf. Ik had er ene gevonden die wel wou helpen, maar was 100 km rijden. Die heeft de tip gegeven om toch het veulen met obstructie instant het halster gewoon te maken, mocht het niet beteren. Gelukkig is hij nu wel stabiel.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:06

heb even op internet gekeken gedroogde kamille wordt voor paarden verkocht. is een poging waard.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:08

Jolliegirl schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ja.

Niet met kruiden gaan kloten nu, als je er zodanig weinig verstand van hebt dat je het op bokt moet vragen....


Dat dus..

Jeetje... Vraag gewoon advies aan de dierenarts.

De veearts heeft endotrim aangeraden. Meer kan er nu niet gedaan worden, de prop is weggemasseerd en het veulen is rustig nu.
Kruiden kunnen verzachten en vond hij een goed idee, ga achterhalen welke hij het best kan gebruiken.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:09

axel_1997 schreef:
heb even op internet gekeken gedroogde kamille wordt voor paarden verkocht. is een poging waard.

Dat is een goeie, thx, kamille werkt ook verzachtend, top, dankuwel.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:10

Het paard hier op stal na slokdarm verstopping mocht ivm kans op longontsteking de eerste 24uur niks eten en daarna aanbieden in hele kleine plukjes elk uur tot aan normaal rantsoen.

Ik zou zeker niet gaan rommelen met kruiden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25486
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:12

Op mijn werk zijn ook niet alle van de 200 stuks halstermak of even braaf maar geloof maar dat als er 1 ziek is gewoon een arts bij moet komen. Volgende keer een andere arts bellen. Veulen zal toch ook ontwormd en bekapt worden, hoe doen ze dat?

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:13

Femke_Tweety schreef:
Beetje bijzonder dit.

Dierenartsen zijn als het goed is ook getraind om jonge en angstige dieren te kunnen behandelen.

Hier blijkbaar niet. Ik schrik hier echt van. Er is nog een zeer goede veearts in de buurt, maar die is op reis, niet bereikbaar. Tja, is heftig moment als niemand wil helpen, dat begrijp ik, daarom heb ik geholpen, op zo'n moment moet je meteen reageren.
Ik schrok van het slijm door zijn neus, daarom wou ik er een veearts bij, kon mijn ogen niet geloven toen ik hem terug stabiel zag. Mijn idee is dat veulen higa veel geluk gehaf heeft.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:15

Hier zegt de dierenarts altijd dat een slokdarmverstopping waarschijnlijk van zelf over gaat nog voordat het hem lukt bij ons te zijn. En tot nu toe heeft hij altijd gelijk gehad.
Afhankelijk van de situatie komt hij wel even controleren checken. Zo heel gek vind ik dit dus niet.
Tenzij je een geval hebt met ongeweekte pietenpulb of iets dergelijks dan maak je ook nog kans op koliek.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:15

Saaams schreef:
Het paard hier op stal na slokdarm verstopping mocht ivm kans op longontsteking de eerste 24uur niks eten en daarna aanbieden in hele kleine plukjes elk uur tot aan normaal rantsoen.

Ik zou zeker niet gaan rommelen met kruiden.

Klopt, was ook niet de bedoeling om hem dat nu te voeren.
De endotrim moet hij vanavond wel krijgen door wat slobber om risico op longontsteking te beperken.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:18

carika schreef:
Hier zegt de dierenarts altijd dat een slokdarmverstopping waarschijnlijk van zelf over gaat nog voordat het hem lukt bij ons te zijn. En tot nu toe heeft hij altijd gelijk gehad.
Afhankelijk van de situatie komt hij wel even controleren checken. Zo heel gek vind ik dit dus niet.
Tenzij je een geval hebt met ongeweekte pietenpulb of iets dergelijks dan maak je ook nog kans op koliek.

Dit is ook mijn errvaring, maar was echt heftig geval, veel slijm door neus en mond. Vandaar toch idee om veearts erbij te halen.
Gezien het veulen nu rustig is, heeft hij gelukkig geen koliek.
Die mensen hebben hem vandaag voor eerst pavo vital gegeven door zijn slobber, en heeft hij zich in de dikke brokken verslikt.
Ik heb de vital brokken gezien en die zijn gigantisch, zeer gevaarlijk, heb aangeraden om die ofwel te vijzelen ofwel te weken.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:22

Lynn_Nikita schreef:
Op mijn werk zijn ook niet alle van de 200 stuks halstermak of even braaf maar geloof maar dat als er 1 zjkiek is gewoon een arts bij moet komen. Volgende keer een andere arts bellen. Veulen zal toch ook ontwormd en bekapt worden, hoe doen ze dat?

Blijkbaar waren ze hem aan het leren, vorige week. Hij is tam, dus ontwormen deden ze blijkbaar gewoon in de stal.
Zijn voetjes zijn redelijk kort omdat er beton ligt waar ze gevoerd worden, maar ik heb ook aangeboden om te helpen met voetjes geven.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:23

Als er grote brokken vastzitten in de slokdarm mag je deze absoluut niet gaan masseren.
Daar beschadig je de slokdarm mee en heb je kans dat er een stuk verlamd raakt.
Evt olie geven of door laten spoelen door de DA.

Daarna 2 dagen alleen slobber en (zacht) gras voeren en geen ruigvoer om de beschadigingen te laten herstellen.
Een DA heeft gewoon te komen; ook bij de mijne die de DA heel eng vindt komen ze en wordt hij gesedeerd.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:26

Lynn_Nikita schreef:
Op mijn werk zijn ook niet alle van de 200 stuks halstermak of even braaf maar geloof maar dat als er 1 ziek is gewoon een arts bij moet komen. Volgende keer een andere arts bellen.

Was dus wachtdienst, wellicht zijn alle vaste veeartsen op vakantie.
Blijjbaar veeartsen met weinig ervaring op de wachtdienst. Vandaag ziek worden als onbeleerd veulen is echt niet ideaal. Blij dat het goed afgelopen is.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:36

Brainless schreef:
Als er grote brokken vastzitten in de slokdarm mag je deze absoluut niet gaan masseren.
Daar beschadig je de slokdarm mee en heb je kans dat er een stuk verlamd raakt.
Evt olie geven of door laten spoelen door de DA.

Daarna 2 dagen alleen slobber en (zacht) gras voeren en geen ruigvoer om de beschadigingen te laten herstellen.
Een DA heeft gewoon te komen; ook bij de mijne die de DA heel eng vindt komen ze en wordt hij gesedeerd.


Heeft hem toch geholpen. Hij liep los, dus ik moest heel zacht zijn, in begin liep hij weg, ging steun zoeken bij de andere paarden, maar op bepaald moment kwam hij naar me toe en liet zich licht masseren. Net daarna spuwde hij groen slijm uit, dus ik heb niet idee dat ik hem beschadigd heb. Als ze het zelf toelaten in alle paniek, terwijl hij eerstwegliep en zelfs zijn achterhand draaide, dan doe je in mijn ogen niets slecht. Je voelt in alle zachtheid waar je kan helpen en als ze uiteindelijk zelf naar je toekomen, weet je dat het helpt....