Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:36

Brainless schreef:
Als er grote brokken vastzitten in de slokdarm mag je deze absoluut niet gaan masseren.
Daar beschadig je de slokdarm mee en heb je kans dat er een stuk verlamd raakt.
Evt olie geven of door laten spoelen door de DA.

Daarna 2 dagen alleen slobber en (zacht) gras voeren en geen ruigvoer om de beschadigingen te laten herstellen.
Een DA heeft gewoon te komen; ook bij de mijne die de DA heel eng vindt komen ze en wordt hij gesedeerd.


Heeft hem toch geholpen. Hij liep los, dus ik moest heel zacht zijn, in begin liep hij weg, ging steun zoeken bij de andere paarden, maar op bepaald moment kwam hij naar me toe en liet zich licht masseren. Net daarna spuwde hij groen slijm uit, dus ik heb niet idee dat ik hem beschadigd heb. Als ze het zelf toelaten in alle paniek, terwijl hij eerstwegliep en zelfs zijn achterhand draaide, dan doe je in mijn ogen niets slecht. Je voelt in alle zachtheid waar je kan helpen en als ze uiteindelijk zelf naar je toekomen, weet je dat het helpt....
Een sonde door zijn keel duwen, beschadigd ook een deel hoor, daar hebben ze nog dagen last van.
Olie is ook een goede, dank voor tip. Dus gewoon gras gaan plukken? Ze staan namelijk op een paddock.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Slokdarmobstructie bij hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:41

je moet toch een vorm van EHBO bieden en ik heb nog nooit de heimlich greep bij een paard gezien.
op de veearts vertrouwen is verstandig maar als die hulptroepen het eenvoudig laten afweten moet je toch je gezonde verstand gebruiken.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:41

carika schreef:
Hier zegt de dierenarts altijd dat een slokdarmverstopping waarschijnlijk van zelf over gaat nog voordat het hem lukt bij ons te zijn. En tot nu toe heeft hij altijd gelijk gehad.
Afhankelijk van de situatie komt hij wel even controleren checken. Zo heel gek vind ik dit dus niet.
Tenzij je een geval hebt met ongeweekte pietenpulb of iets dergelijks dan maak je ook nog kans op koliek.


Wij hadden twee dode paarden. Ongeweekte bietenpulp.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:44

Dank voor tip van gras, ik heb heel klein plukje gegeven om te testen of hij ok was, ze gaan straks het veulen apart steken en vanavond wat vers gras geven met slobber met olie erbij.
Hartelijk dank voor het meedenken.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:45

Iris82 schreef:
carika schreef:
Hier zegt de dierenarts altijd dat een slokdarmverstopping waarschijnlijk van zelf over gaat nog voordat het hem lukt bij ons te zijn. En tot nu toe heeft hij altijd gelijk gehad.
Afhankelijk van de situatie komt hij wel even controleren checken. Zo heel gek vind ik dit dus niet.
Tenzij je een geval hebt met ongeweekte pietenpulb of iets dergelijks dan maak je ook nog kans op koliek.


Wij hadden twee dode paarden. Ongeweekte bietenpulp.

Sterkte, zeer heftig dit.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 15:49

axel_1997 schreef:
je moet toch een vorm van EHBO bieden en ik heb nog nooit de heimlich greep bij een paard gezien.
op de veearts vertrouwen is verstandig maar als die hulptroepen het eenvoudig laten afweten moet je toch je gezonde verstand gebruiken.

Dat is ook mijn idee.
De EHBO is gelukt, mijn idee is dat je in zo'n geval eerst bekijkt of het dermate ernstig is om toch iemand 100km te laten rijden, niets doen is ook niet ok, want de tijd dat de veearts er is, kan de schade al gigantisch zijn.
Het veulen was echt in paniek, en zocht steun, ik heb het idee, gezien hij op bepaald moment niet meer weegliep, maar naar me toe kwam, ik hem toch kunnen helpen heb.
Mocht dit niet zo geweest zijn dat hij geholpen was, dan konden ze alsnog iemand van ver laten komen.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:41

Foxy123 schreef:
[...]
Die mensen hebben hem vandaag voor eerst pavo vital gegeven door zijn slobber, en heeft hij zich in de dikke brokken verslikt.
Ik heb de vital brokken gezien en die zijn gigantisch, zeer gevaarlijk, heb aangeraden om die ofwel te vijzelen ofwel te weken.

Wat? Pavo Vital brokjes zijn toch wel een stukje kleiner dan krachtvoer brokken... Grotere kans dat die slobber/bietenpulp grote brokken zijn die mogelijk niet juist geweekt zijn en voor een verstopping gezorgd hebben.

Ik blijf het vreemd vinden dat een DA niet wilde komen en blindelings op het oordeel van een leek Sulfatrim voorschrijft.

Steek alsjeblieft tijd in halstermak maken van dat diertje en goede voorlichting over voer wat geweekt moet worden.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:46

carika schreef:
Hier zegt de dierenarts altijd dat een slokdarmverstopping waarschijnlijk van zelf over gaat nog voordat het hem lukt bij ons te zijn. En tot nu toe heeft hij altijd gelijk gehad.
Afhankelijk van de situatie komt hij wel even controleren checken. Zo heel gek vind ik dit dus niet.
Tenzij je een geval hebt met ongeweekte pietenpulb of iets dergelijks dan maak je ook nog kans op koliek.


Nou dat is een gevaarlijke uitspraak. Mijn veulen heeft tot 3 keer toe een slokdarm verstopping gehad waar hij niet door kwam zonder ingrijpen op de kliniek. Helaas heeft hij het door het sonderen en ontwikkelen van litteken weefsel het alsnog niet gered maar, niet komen? Als ik bel komt de dierenarts, je kan over een telefoon niet inschatten wat er aan de hand is.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 19:41

Dioxide schreef:
Foxy123 schreef:
[...]
Die mensen hebben hem vandaag voor eerst pavo vital gegeven door zijn slobber, en heeft hij zich in de dikke brokken verslikt.
Ik heb de vital brokken gezien en die zijn gigantisch, zeer gevaarlijk, heb aangeraden om die ofwel te vijzelen ofwel te weken.

Wat? Pavo Vital brokjes zijn toch wel een stukje kleiner dan krachtvoer brokken... Grotere kans dat die slobber/bietenpulp grote brokken zigejn die mogelijk niet juist geweekt zijn en voor een verstopping gezorgd hebben.

Ik blijf het vreemd vinden dat een DA niet wilde komen en blindelings op het oordeel van een leek Sulfatrim voorschrijft.

Steek alsjeblieft tijd in halstermak maken van dat diertje en goede voorlichting over voer wat geweekt moet worden.

Ik heb de pulp gezien, wordt 24 uur geweekt in een grote ton. Werd gemengd met gemicroniseerd lijnzaad en dat krijgt hij bblijkbaar al zijn leven lang.
Blijkbaar hebben ze gisteren pavo vital gekocht, en daar heeft huj zich in verslikt. Kwam groen slijm uit zijn neus.
Hij is er ondertussen vvolledig door en loopt flink te klooien, niet zo dramatisch aub.
Ikzrlf heb ook al wat slokdarm obstructie's gehad bij mijn paarden door de jaren heen. Nog nooit veearts erbij moeten halen, maar ikzekf heb ook nog nooit gehad dat er slijm uit de neus kwam, dat was echt schrikken, en een reeel gevaar voor longontsteking waarvoor hij zeker AB moet krijgen.
Of ik een leek ben heeft hier niets mee te maken, het veulen heeft zich zwaar verslikt en kans is dat er wat troep in de longen terrecht gekomen is. Zomaar AB adviseren is dus niet aan de orde, maar vermijdt zware gevolgen.
Ik vind het een beetje vreemd dat een leek zoals u commentaar geeft op raad die de veearts zelf gegeven heeft.
Tijd in halstermak maken, dat moet je niet aan mij zeggen, daar gaan ze nu zelf flink aan werken, dat was ook niet de vraag hier en is iets wat ze zelf moeten oplossen. Ze hebben nu de noodzaak ervan ingezien. Ik heb gewoon geprobeerd zo goed mogelijk te helpen in een benauwende noodsituatie.


De vraag van mij hier op bokt was welke kruiden hij uit nazorg kon krijgen, geen commentaar over de situatie, die we naar best vermogen hebben proberen oplossen, wat ook gebeurd is.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:50

Niks aantutten met halster mak maken. Vanavond nog een halster erom.
Net een fikse verstopping gehad waar de dierenarts niet bij wil komen omdat er geen halster om zat.
Dan is dat toch het eerste wat je eromheen doet.
Als je er een wormenspuit in krijgt dan lukt een halster ook wel.
Wat een gepruts zeg.
Kruiden moet je ook mee oppassen want een darmstelsel van een veulen reageert anders dan dat van een volwassen dier.

Als de da het een goed idee vindt om kruiden te geven dan vraag je toch welke je dan moet geven.
Lijkt me beter dan hier op bokt