Horsefood The Best / Pavo ervaringen en tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Horsefood The Best / Pavo ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 15:43

Hoi mede-bokkers,

Voor mijn paard ben ik op zoek naar de juiste brok of combinatie van brokken.
Het is een 12-jarige Holsteiner ruin van 1.66m met een normale omvang.
Per dag staat hij ongeveer 8 uur op de wei en heeft hij onbeperkt toegang tot ruwvoer.

Het is een recreatiepaard die gemiddeld 4x per week wordt gereden (basis B/L niveau, ca. 45/60 min) en 1-2x per week licht wordt gelongeerd. Wel kan hij soms wat nerveus en gespannen worden.

Ik zat te denken aan een combinatie van de all-round brok en de easy mix. Omdat in de laatste ook magnesium zit verwerkt hoef ik dit dan niet meer als apart supplement te geven ivm zijn nervositeit.

En anders dacht ik aan Pavo Condition + extra magnesium supplement.

Wat zijn jullie ervaringen? En hebben jullie wellicht tips? De rede dat mijn vraag specifiek over Horsefood the best en Pavo gaat is omdat deze brokken bij mij in de buurt gemakkelijk verkrijgbaar zijn. En het lijkt me dat bij deze aanbieders de juiste combinatie wel te vinden is.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door cellavie op 24-05-23 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Horsefood The Best / Pavo ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:59

voer hier al 18 jaar horsefood. paar x overgestapt maar elke keer weer terug. kijk ook eens naar horsefood xp brok. zit ook extra magnesium in en mijn hete merrie explodeert er totaal niet van. mocht je advies willen via hun website kan je een voeradvies aanvragen krijg je super uitgebreid uitleg en je vragen worden goed beantwoord.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Horsefood The Best / Pavo ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:33

Waarom wil je brok voeren?

Wat komt je paard tekort vanuit zijn ruwvoer?

Als je dat helder hebt dan weet je aan welke criteria je brok moet voldoen

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Horsefood The Best / Pavo ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:12

In Pavo Condition en Horsefood easy mix zit evenveel magnesium (0.5% van de brok = 5g/kg). In All-round zit 0.25% en in XP zit 0.35% magnesium.

Voor de magnesium hoef je dus niet naar Horsefood.

Ik ben ook nieuwsgierig waarom je krachtvoer wilt voeren en hoeveel je er dan van wilt voeren. Want ook dat laatste bepaald wat een passend voer is.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:49

Ik voer sinds ongeveer 3 maand ook horsefood.
Op stal voeren ze subli, maar het meest basis brok dat er maar zijn kan. Voor een sportpaard al snel te weinig, helemaal zo'n karaktervol dier als die van mij. Verbrand gewoon heel veel. Kreeg d'r eigenlijk nooit mooi vol, zomers iets meer omdat ze dan op 't gras stond. Maar afgelopen winter was voor mij de maat vol het was een wandelende gratenpakhuis. Een aantal stal genoten hadden ook al erg fijne resultaten met horsefood en zodoende hun eens contact.
Ik kreeg inderdaad een super uitgebreide voor analyse terug, super netjes! Zag na 3 week al zo enorm veel verschil. In conditie, vacht alles eigenlijk.
Dus voor mij niks anders meer :)

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 13:21

troi schreef:
Waarom wil je brok voeren?

Wat komt je paard tekort vanuit zijn ruwvoer?

Als je dat helder hebt dan weet je aan welke criteria je brok moet voldoen



Mizora schreef:
In Pavo Condition en Horsefood easy mix zit evenveel magnesium (0.5% van de brok = 5g/kg). In All-round zit 0.25% en in XP zit 0.35% magnesium.

Voor de magnesium hoef je dus niet naar Horsefood.

Ik ben ook nieuwsgierig waarom je krachtvoer wilt voeren en hoeveel je er dan van wilt voeren. Want ook dat laatste bepaald wat een passend voer is.


Het paard in kwestie wordt per 1 mei mijn eigendom. Op dit moment staat hij op een manege waar hij 3x per dag 1kg brok krijg, 1x per dag 1kg mais en 2x per dag kuil. Hij staat daar niet op de wei. Over 2,5 week verhuis ik hem naar een kleinschalige stal waar hij dus wel iedere dag weidegang heeft. Om de overgang niet te groot te maken wil ik hem niet van het één op andere moment geen krachtvoer meer geven. Omdat het, gezien zijn energieverbruik, naar mijn idee wel wat minder kan ben ik op zoek naar een brok of brok/muesli combinatie en wil ik het in eerste instantie terugbrengen naar 2x 1kg per dag. Blijft zijn conditie goed en blijft hij hiermee op gewicht kan dit altijd nog verder worden afgebouwd.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:37

Brok is junkfood en vooral Pavo is een suikerbom. Dan kan je beter van Horsefood een graanvrije muesli voeren. Of alleen een vitaminebrok, en kuil is koeienvoer niet geschikt voor een paardenmaag.