Graasmasker als permanente oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 08:21

Hi iedereen,

Ik ben er mij van bewust dat er al meerdere topics bestaan over graasmaskers; maar daar vond ik niet meteen de antwoorden op mijn vragen in. Vandaar... :)

Mijn 7-jarige ruin is de afgelopen maanden stevig aangekomen in gewicht. Zowel mijn zadelpasser, osteo als lesgeefster zeiden me dat het nu toch wel echt de spuigaten aan het uitlopen is.
September vorig jaar zijn we verhuisd naar een paddock paradise, waar hij in kuddeverband staat en onbeperkt toegang tot ruwvoer. heeft Helaas zitten er geen netten over dat ruwvoer.
Het zal sinds januari - februari zijn dat hij langzaamaan bijgekomen is vermoed ik; als ik door mijn foto's scroll.

Omdat ik qua management niks kan veranderen, heb ik mij een graasmasker besteld.

Alleen zit ik hier met een aantal dingen:
- ik heb voor nu voor ogen dat ik dit graasmasker voor enkele maanden aan laat, of toch op z'n minst tot hij de nodige kilo's verloren is. Het weideseizoen moet nog beginnen.
Hebben mensen hier ervaring dat ze het masker ook zo opgelaten hebben en nadien niet meer nodig hebben gehad? Of is het iets dat van tijd tot tijd terug komt?

- m'n ruin is een erg gevoelig knaapje en zijn mond is zijn heilig communicatiemiddel. Ik zit er erg mee in dat ik hem op die manier zal beperken in zijn sociale contacten tot zelfs ongelukkig maken. Maar dit is de enige oplossing om hem in zijn huidige kudde te laten, met al zijn vriendjes.
Iemand enige ervaring hiermee? Of een gelijkaardige situatie/paard?

Bedankt! :)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:31

Mijn shet heeft vroeger bij zijn vorige eigenaars 24/7 een graasmasker opgehad in de wei. Dat ging wel, hij deed het er prima mee maar vond het natuurlijk niet leuk om het aan te doen.
Mijn paard heb ik het eens geprobeerd, maar die had er 2 gemold binnen het half uur en toen ben ik hem maar gewoon ‘s nachts apart gaan zetten met een klein hooinetje oud hooi.

Je blijft het nodig hebben, het is een illusie dat je na een tijd dat graasmasker kan af doen en je paard op gewicht blijft. Idem het idee om het een paar uurtjes aan te laten, want daarna schrokken ze 3x harder.
Persoonlijk zou ik zo’n paard geen 24/7 toegang geven tot ruwvoer. Heb tot nu toe nog maar weinig paarden gezien waarbij dat echt werkt.
Een net is ook niet alles hoor... tenzij je naar die hele dikke netten met 3x3 mazen gaat, krijgen ze daar heel vlotjes heel grote plukken uit.

Edit: sociaal beperken valt wel mee, ze kroelen ook gewoon met graasmasker. Mijn paard staat in de zomer ook 24/7 buiten maar dus ‘s nachts op een kaal stuk bij mijn shetten met wat hooi. Ik vind dat een fijnere oplossing dan 24/7 een masker.
Ja altijd eten is leuker, maar toen die zo dik was zat die vanaf 13 jaar al wel aan de pillen voor artrose en gewrichtspijn en dagelijks bloedsuikerverlagende supplementen tegen hb. Nu is hij 17, ruim 100 kg minder loopt hij als een zonnetje, onderschat niet hoe schadelijk overgewicht is.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:46

Een pp met het all you can eat - buffet is niet voor elk paard geschikt. Voor de meesten niet eigenlijk :P

Een graasmasker permanent moeten omlaten, zou voor mij gewoon geen optie zijn.
Dan ging ik op zoek naar een andere plek voor het paard waar het rantsoen wel kan aangepast worden aan de noden van het dier.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:53

Wat hierboven gezegd word of hem, mits mogelijk, gewoon harder aan het werk zetten

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:57

Kunnen ze met een graasmasker wel hooi eten?
Mijn shettie lukt dat niet!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:59

Ik heb op dit moment mijn dikkerd ook 24/7 met graasmasker.
We hebben door blessures helaas het najaar een periode heel weinig kunnen doen. Elke keer weer opbouwen en weer iets anders waardoor we weer terug naar rust/stappen moesten. Hierdoor is ze ook te dik geworden. Ik heb haar nu weer helemaal in het werk staan en valt ze weer wat af, in combinatie met het graasmasker verwacht ik dat ze de komende maanden blijft afvallen. Dan kan hopelijk tegen het einde van het weideseizoen het masker voor de herfst en winter weer af. En dan hoop ik volgens jaar pas weer met de weidegang op te doen.
Als we normaal in het werk zijn komt ze niet aan.

Ze kan er trouwens prima mee kroelen:
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:02

Horseloverl schreef:
Wat hierboven gezegd word of hem, mits mogelijk, gewoon harder aan het werk zetten


Dat is helaas vaak niet afdoende als je paard niet gezegend is met een supergoed metabolisme. Een uur rijden kwam overeen met zo’n kilo hooi eten dacht ik, dus de vreters gaan daar elke dag ruim over.
De mijne werkt 4-6 dagen per week waarvan minstens 3 wel intensief (min. 40 min draf+galop) en 1x een wandeling van minstens 1,5u. En toch kwam hij maar liefst 12 kg bij op 2 weken tijd toen hij even 24/7 op de wei stond ivm nieuw paard.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 12-04-21 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:04

Balko schreef:
Kunnen ze met een graasmasker wel hooi eten?
Mijn shettie lukt dat niet!


Dat lukte eigelijk prima :)

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:04

Ik heb vorig jaar een graasmasker voor op de wei gekocht en uiteindelijk vanwege zijn overgewicht ook in de groep opgelaten om de hoeveelheid ruwvoer te beperken. Bij ons in de groep krijgen ze ruwvoer in slowfeeders met 3x3 mazen.
Ik hield het masker niet permanent op maar gedurende de dag. Het ging rond 10 uur op en rond 17uur af. De nacht had ik hem liever zonder.
Hij kon er goed mee eten, het ging als een soort spaghetti naar binnen. Het duurde alleen langer, en gezien wij in voerbeurten voeren kreeg hij omdat hij er langer over deed minder binnen. Dat ging prima en hij viel inderdaad ook wat af. Zo tegen november ben ik er mee gestopt. Straks in mei als de wei weer open gaat gaat het weer op.

Mijn pony is ook ontzettend gevoelig en staat in de kudde. Het viel me op dat hij zich niet liet beperken met zijn masker: hij kon nog prima een ander op zijn plek zetten met oren en gezichtsuitdrukking en ook groomen deed hij gewoon met masker. Gelukkig!

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 09:07

Bedankt voor de reacties!

Ik snap dat dit niet dé ideale situatie is voor hem - ik heb hem nog niet zo lang en ontdek dus nu pas dat hij dus een aanleg heeft om snel te dik te worden (zo baasje, zo... :D ). Het is uiteraard niet gewenst.

De paddock paradises in België zijn helaas niet zo rijk bezaaid; ik heb geluk er bij eentje in de buurt te wonen. Daarom is verhuizen eigenlijk niet meteen een optie. Mocht ik er nog eentje in de buurt vinden, dan graag. Maar hem naar een andere stalling doen waar hij niet datzelfde sociale contact/kuddeverband heeft waar hij zich nu in bevindt, is gewoon geen optie. Dan zal ik hem pas écht ongelukkig maken. Hij amuseert zich momenteel rot. Maar hij moet natuurlijk echt wel gaan vermageren want pilletjes en ditjes en datjes geven op zo'n jonge leeftijd kan gewoon niet. Het is ook kwestie van nu te handelen vooraleer hij verplicht op een kaal weiland moet staan.

Het werk wordt nu weer opgebouwd, dus ik hoop dat dit zwaardere werk in combi met het graasmasker vruchten zal afwerpen.

Wel erg fijn om te lezen dat de meesten hier niet beperkt werden in hun sociale contacten :)

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:10

Horseloverl schreef:
Wat hierboven gezegd word of hem, mits mogelijk, gewoon harder aan het werk zetten


Dat gaat echt niet altijd op helaas. ;)



Qua sociaal nog een toevoeging: ik heb ook voor het graasmasker gekozen juist om hem sociaal te kunnen blijven houden. Het alternatief was dat hij niet of korter op de wei kon, weg van zijn kudde. Ook al staat hij dan gewoon in de groepsstal en dus vrije beweging, op het land met je vriendjes is toch beter.
Ik zou graag ander, armer hooi voeren en dat kan: op stal dus uit de groep. Dat is geen optie voor mij, dus daarom graasmasker in de groep.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:18

YellowLemon schreef:
- m'n ruin is een erg gevoelig knaapje en zijn mond is zijn heilig communicatiemiddel. Ik zit er erg mee in dat ik hem op die manier zal beperken in zijn sociale contacten tot zelfs ongelukkig maken. Maar dit is de enige oplossing om hem in zijn huidige kudde te laten, met al zijn vriendjes.
Iemand enige ervaring hiermee? Of een gelijkaardige situatie/paard?

Een paard in de kudde waar mijn paard stond droeg in de zomer 24/7 een graasmasker. De dynamiek in de kudde veranderde direct zodra het masker op ging. Heel simpel gezegd, het paard 'zakte in rang'. Werd sneller aan de kant gezet etc.

Daarnaast beperkt een graasmasker het paard in het openen van de mond. Die kan maar een klein stukje open. Fatsoenlijk geeuwen kan niet. Dat geeft (niet direct zichtbare) klachten op langere termijn.

Lange tijd 24/7 een graasmasker zou daarom nooit mijn keus zijn. Ik zou op zoek gaan naar een andere plek als er in het management niets aangepast kan worden. Hoe jammer dat ook is.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:18

YellowLemon schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ik snap dat dit niet dé ideale situatie is voor hem - ik heb hem nog niet zo lang en ontdek dus nu pas dat hij dus een aanleg heeft om snel te dik te worden (zo baasje, zo... :D ). Het is uiteraard niet gewenst.

De paddock paradises in België zijn helaas niet zo rijk bezaaid; ik heb geluk er bij eentje in de buurt te wonen. Daarom is verhuizen eigenlijk niet meteen een optie. Mocht ik er nog eentje in de buurt vinden, dan graag. Maar hem naar een andere stalling doen waar hij niet datzelfde sociale contact/kuddeverband heeft waar hij zich nu in bevindt, is gewoon geen optie. Dan zal ik hem pas écht ongelukkig maken. Hij amuseert zich momenteel rot. Maar hij moet natuurlijk echt wel gaan vermageren want pilletjes en ditjes en datjes geven op zo'n jonge leeftijd kan gewoon niet. Het is ook kwestie van nu te handelen vooraleer hij verplicht op een kaal weiland moet staan.

Het werk wordt nu weer opgebouwd, dus ik hoop dat dit zwaardere werk in combi met het graasmasker vruchten zal afwerpen.

Wel erg fijn om te lezen dat de meesten hier niet beperkt werden in hun sociale contacten :)


Pp ga je zoiets idd zeer moeilijk vinden.
Is een stal waar ze ‘s nachts op stal gaan misschien een optie?
Hier gaan ze ‘s nachts binnen in de winter (nog steeds 12-14u per dag buiten) en eigelijk doen de paarden het er stuk voor stuk allemaal beter op tov vroeger en zijn ze gelukkig.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:31

Ir111 schreef:
YellowLemon schreef:
- m'n ruin is een erg gevoelig knaapje en zijn mond is zijn heilig communicatiemiddel. Ik zit er erg mee in dat ik hem op die manier zal beperken in zijn sociale contacten tot zelfs ongelukkig maken. Maar dit is de enige oplossing om hem in zijn huidige kudde te laten, met al zijn vriendjes.
Iemand enige ervaring hiermee? Of een gelijkaardige situatie/paard?

Een paard in de kudde waar mijn paard stond droeg in de zomer 24/7 een graasmasker. De dynamiek in de kudde veranderde direct zodra het masker op ging. Heel simpel gezegd, het paard 'zakte in rang'. Werd sneller aan de kant gezet etc.

Daarnaast beperkt een graasmasker het paard in het openen van de mond. Die kan maar een klein stukje open. Fatsoenlijk geeuwen kan niet. Dat geeft (niet direct zichtbare) klachten op langere termijn.

Lange tijd 24/7 een graasmasker zou daarom nooit mijn keus zijn. Ik zou op zoek gaan naar een andere plek als er in het management niets aangepast kan worden. Hoe jammer dat ook is.


Bedoel je dat het paard met graasmasker hoger in rang stond dan zonder?

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:38

Het zakken in rang is niet mijn ervaring geweest, maar nu hebben wij een zeer stabiele groep. Ook bij introductie met een nieuw paard in de groep ging het prima.

Geeuwen doet hij overigens ook gewoon moeiteloos met masker. Het is wel belangrijk dat het masker goed past.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:44

Ik heb dat ook een tijd gedaan, ging eigenlijk best goed. Het ligt wel aan je paard natuurlijk, als hij snel wondjes heeft of de boel sloopt dan is het enkel frustrerend voor iedereen. Het grootste probleem zit hem in de de stalhouders, die vinden het vaak zielig en staan het in veel gevallen niet toe.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:11

Poekkie schreef:
Bedoel je dat het paard met graasmasker hoger in rang stond dan zonder?

Nee, hij zakte in rang zodra het masker opging. Bij ons ook echt een stabiele groep. Geen drama perse maar het deed in dit geval dus wel degelijk iets met de communicatie onderling tussen de paarden.

Een graasmasker waarbij echt gegaapt kan worden moet zo loszitten dat het onveilig is. Echt volledig gapen lukt al niet met de meeste stalhalsters. Laat staan met een graasmasker. Alsje graasmasker zo wijd zit dat dit wel kan zou ik bang zijn dat het paard ergens aan blijft hangen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:16

Hier ook een pony die de wei alleen maar ziet met graasmasker. Hij steekt zijn neus er zelf in en doet het masker nooit af in de wei. De eerste week dat hij het masker om had is hij enorm boos geweest, schudden, schuren en zielig kijken als ik erbij kwam kijken. Qua rangorde is er niets veranderd. Ook kan hij prima gapen, hooi eten, water drinken en kroelen. Ik ben heel blij dat zo'n simpel hulpmiddel ervoor zorgt dat mijn pony op een veilige manier van het gras en de kudde kan genieten.

Kleine sidenote, mijn pony staat wel snachts binnen omdat ik het toch niet 100% vertrouw om hem 24/7 op het gras te laten, maar dit heeft niets te maken met het graasmasker.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:20

Ir111 schreef:
Poekkie schreef:
Bedoel je dat het paard met graasmasker hoger in rang stond dan zonder?

Nee, hij zakte in rang zodra het masker opging. Bij ons ook echt een stabiele groep. Geen drama perse maar het deed in dit geval dus wel degelijk iets met de communicatie onderling tussen de paarden.

Een graasmasker waarbij echt gegaapt kan worden moet zo loszitten dat het onveilig is. Echt volledig gapen lukt al niet met de meeste stalhalsters. Laat staan met een graasmasker. Alsje graasmasker zo wijd zit dat dit wel kan zou ik bang zijn dat het paard ergens aan blijft hangen.


Nu weet ik niet hoe jouw paard gaapt, maar die van mij kan helemaal voluit gapen met een stalhalster. Zijn graasmasker is een greenguard en volgens mij kan ie daar ook gewoon mee gapen, dat ding zit namelijk behoorlijk los. Helemaal volledig voluit met graasmasker zal waarschijnlijk niet lukken, maar gewoon gapen zeker wel, dus dan is dat voor mij slechts een kleine beperking voor de winst die de pony behaald met graasmasker.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:33

De maat van mijn graasmasker is volgens de richtlijnen van Paardeerlijk waar ik het gekocht heb, en zeker niet onveilig. :)

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:14

Even een vraag. Heeft niemand problemen met de snijtanden door het dragen van een masker?
De tandarts vond laats toch zorglijk, hoe zijn tanden zijn afgesleten. Ik durf geen masker meer om te doen.Hij heeft een Green Guard masker.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:16

Ik had enkel van die rubberen, daar merkte ik niet echt wat van.
Plastic maskers zoals greenguard staan daar wel bekend om inderdaad.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:16

Mijn shetje heeft dat jaren 24/7 op gehad vroeger en mijn tandarts heeft nooit iets gezegd. Maargoed, toen de tandarts kwam had ik hem al over genomen en gebruikte ik alleen nog maar een graasmasker op momenten dat hij lang in de tuin moest staan als ze hun stukje nodig hadden voor mest of hooi leveringen.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:16

Ik heb sinds vorig jaar een thinline, gebruik ‘m bij mijn paard maar een paar uurtjes per dag, maar die zou ook wat soepel genoeg kunnen zijn om langer op te laten denk ik.
Al denk ik zelf dat het voor een paard niet heel prettig is om altijd met zo’n ding op te moeten lopen...

Mijn paard was ook altijd flink te dik, ondanks dat ik al heel erg op lette met voer en hem eigenlijk dagelijks liet bewegen.
Hij is pas af gaan vallen toen de dierenarts zei dat dat echt moest en ik het hooi ben gaan afwegen en een graasmasker heb aangeschaft.
Wat hierboven al gezegd werd, non stop kunnen eten gaat helaas niet voor sommige paarden...
Al zou ik die van mij nu weer meer ruwvoer aan gaan bieden of het graasmasker straks in de wei af laten vreet hij zich zo weer vol...
Ik zou het ook liever anders zien, maar blijkbaar werkt het voor sommige zo...

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:18

Ik had ook gezien dat mijn pony slijtage heeft aan de voortanden van het Green Guard masker en gevraagd aan mijn tandarts wat hij ervan vond. Mijn tandarts gaf aan dat het geen enkel probleem was. Daarnaast heb ik het idee dat die voortanden toch door blijven groeien en dat er nu een balans komt tussen de slijtage en de groei van de tanden, ik zie zelf namelijk de slijtage van dat eerste jaar nu niet meer terug.