Graasmasker als permanente oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 08:37

Ik heb hem wat aangeboden door het gaatje en dat nam hij aan, maar zelf zag ik hem nog wat schudden en onhandig doen als hij het zelf uitprobeerde :+
Thx voor de tips! Die neem 'k mee voor sessie twee deze namiddag.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:57

Ereste schreef:
Jets, welke opening heb je genomen voor de thinline?


3 cm

Fijn, mooi opbouwen inderdaad. Ze hebben het snel door :)

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:37

Femek2902 schreef:
Ik had ook gezien dat mijn pony slijtage heeft aan de voortanden van het Green Guard masker en gevraagd aan mijn tandarts wat hij ervan vond. Mijn tandarts gaf aan dat het geen enkel probleem was. Daarnaast heb ik het idee dat die voortanden toch door blijven groeien en dat er nu een balans komt tussen de slijtage en de groei van de tanden, ik zie zelf namelijk de slijtage van dat eerste jaar nu niet meer terug.


Klopt, tanden lijken te groeien, maar dat doen ze niet. Er zit een heel stuk van de tanden onder het tandvlees verstopt (intacte tand die hij voor de rest van zijn leven nodig heeft, wordt niet bijgemaakt onder het tandvlees). Elke keer slijt er een stuk van de tanden af door het eten en dan komt er weer een klein stukje van onder het tandvlees vandaan. Maar, dit houdt een keer op. Op een gegeven moment is dit op. Zodra de complete tand is versleten, houdt het paard dus geen tanden meer over. Dus als de tanden te hard slijten, is je paard op vroegere leeftijd al tandloos, en dan kan je hem alleen nog met slobbers enzo in leven houden.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:41

Kim_W schreef:
Femek2902 schreef:
Ik had ook gezien dat mijn pony slijtage heeft aan de voortanden van het Green Guard masker en gevraagd aan mijn tandarts wat hij ervan vond. Mijn tandarts gaf aan dat het geen enkel probleem was. Daarnaast heb ik het idee dat die voortanden toch door blijven groeien en dat er nu een balans komt tussen de slijtage en de groei van de tanden, ik zie zelf namelijk de slijtage van dat eerste jaar nu niet meer terug.


Klopt, tanden lijken te groeien, maar dat doen ze niet. Er zit een heel stuk van de tanden onder het tandvlees verstopt (intacte tand die hij voor de rest van zijn leven nodig heeft, wordt niet bijgemaakt onder het tandvlees). Elke keer slijt er een stuk van de tanden af door het eten en dan komt er weer een klein stukje van onder het tandvlees vandaan. Maar, dit houdt een keer op. Op een gegeven moment is dit op. Zodra de complete tand is versleten, houdt het paard dus geen tanden meer over. Dus als de tanden te hard slijten, is je paard op vroegere leeftijd al tandloos, en dan kan je hem alleen nog met slobbers enzo in leven houden.


Idd. Of niet tandloos, maar tanden te los omdat er te weinig ‘houvast’ over blijft zeg maar. Dat hebben we hier op stal met 1 pony voor.
Let wel, die pony is rond de 25+ en nooit goed gemanaged geweest dus nu niet direct in paniek schieten.

Als je tandarts de slijtage aanvaardbaar vind zou ik me geen zorgen maken :)

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Graasmasker als permanente oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:47

Oh nee bedoel ook niet dat ze zich zorgen hoeft te maken hoor! Was enkel even een toelichten op het 'groeien' van de tanden. Maar idd, zolang de tandarts er geen problemen in ziet is het prima, die weet hoe het eruit ziet, wij niet :D

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 09:49

Tweede sessie ging alweer vlot! Bij het toekomen zag ik hem rustig smekken/knabbelen aan de hooiruif en bij het afnemen was het niet zo dat hij vloog op eten. Stond nog even te spelen met zijn vrienden vooraleer ie weer aan het eten ging. Hij ging dan de afgegraasde graskantjes nog verder inkorten. Ook geen wondjes gezien.

Zijn tanden zal ik ook nauwgezet in de gaten houden. Ik heb gekozen voor een rubberen "mandje" want ik las dat plastiek een grotere boosdoener durft te zijn. Ik heb een eerste foto genomen van zijn tanden nu - zodat ik een goede vergelijking kan maken binnen een paar weken als ie het permanent zou op hebben.

Ik had gisteren trouwens al het gevoel dat hij wat minder opgezwollen was van die namiddag (4-5 uur) met graasmasker op <<) Het wordt nog een echte hunk

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:49

Vandaag ging dan weer wat minder goed. Hij bleef flink in vrijheid stilstaan bij het aandoen. Na een tijdje begon ie te spelen met zijn buddies en ja, uiteraard goed trekken eraan en het mandje kwam in zijn mond te zitten.
Gelukkig geen paniek van zijn kant uit - ie trok gewoon wat gekke smoelen maar zag er verder chill uit, ik was er ook nog bij, heb het weer goed aangedaan & lichtjes aangespannen (maar ook niet té erg dat het tegen zijn mond drukt). Nadien heeft hij het half over zijn oor gekregen. Opnieuw goed gezet en een dot van zijn dikke frou gemaakt. Invlechten vind ik riskant: als hij dan vast zit en zich moet lostrekken - is ie meteen een pluk van zijn haar kwijt.

Ik denk dat ik het voor nu eigenlijk zal aanlaten. Gisteren was nl. alles rustig toen hij toen ik het kwam afdoen en ik heb de indruk dat iedere keer wanneer ik het opnieuw nu aandoe, ik de kudde trigger om er eens allemaal goed aan te komen trekken :+

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:44

Poekkie schreef:
Kim_W schreef:

Klopt, tanden lijken te groeien, maar dat doen ze niet. Er zit een heel stuk van de tanden onder het tandvlees verstopt (intacte tand die hij voor de rest van zijn leven nodig heeft, wordt niet bijgemaakt onder het tandvlees). Elke keer slijt er een stuk van de tanden af door het eten en dan komt er weer een klein stukje van onder het tandvlees vandaan. Maar, dit houdt een keer op. Op een gegeven moment is dit op. Zodra de complete tand is versleten, houdt het paard dus geen tanden meer over. Dus als de tanden te hard slijten, is je paard op vroegere leeftijd al tandloos, en dan kan je hem alleen nog met slobbers enzo in leven houden.


Idd. Of niet tandloos, maar tanden te los omdat er te weinig ‘houvast’ over blijft zeg maar. Dat hebben we hier op stal met 1 pony voor.
Let wel, die pony is rond de 25+ en nooit goed gemanaged geweest dus nu niet direct in paniek schieten.

Als je tandarts de slijtage aanvaardbaar vind zou ik me geen zorgen maken :)


Nee, ik schiet niet direct in de paniek :) Ik vind het interessant wat jullie zeggen! En ik vertrouw erop dat mijn tandarts er genoeg kennis over heeft. Mochten z'n voortanden op z'n 25-30ste toch afgesleten zijn dan kan ik hem dan ook gewoon slobber voeren, maar heb ik de pony wel 15-20 jaar het plezier van gras, weiland en buitenstaan in de kudde gegeven. Dan weegt het voordeel op tegen het nadeel. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het zover komt door een plastic graasmasker, ik zie nu namelijk dus geen zichtbare slijtage meer, dat zag ik alleen het eerste jaar.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:50

Ik heb een grote er nu 3 weken 24/7 mee staan op een giga weiland, doet het er prima mee.
Valt langzaam zelfs af.
Hij mag nog niet vol aan het werk.
Heb hem ook een tijd snachts op stal gehad met een slowfeeder net maar dat heeft hij toch nog steeds met een uur of 2 leeg en dan staat hij nog een uur of 10 met niks, dus dat vond ik ook niet zo geweldig.

Maar ik ben wel op zoek naar een goede, want ze zijn nu steeds na een week of 2 toe aan vervanging.

Heb de greenguard hangen, maar die krijg hij binnen een halfuur af telkens.
Die gaten zijn ook zo groot vind ik.