Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Graasmasker als permanente oplossing?

 
Profiel   

Nouvel schreef
Ik heb sinds vorig jaar een thinline, gebruik ‘m bij mijn paard maar een paar uurtjes per dag, maar die zou ook wat soepel genoeg kunnen zijn om langer op te laten denk ik.
Al denk ik zelf dat het voor een paard niet heel prettig is om altijd met zo’n ding op te moeten lopen...

Mijn paard was ook altijd flink te dik, ondanks dat ik al heel erg op lette met voer en hem eigenlijk dagelijks liet bewegen.
Hij is pas af gaan vallen toen de dierenarts zei dat dat echt moest en ik het hooi ben gaan afwegen en een graasmasker heb aangeschaft.
Wat hierboven al gezegd werd, non stop kunnen eten gaat helaas niet voor sommige paarden...
Al zou ik die van mij nu weer meer ruwvoer aan gaan bieden of het graasmasker straks in de wei af laten vreet hij zich zo weer vol...
Ik zou het ook liever anders zien, maar blijkbaar werkt het voor sommige zo...


Mijn thinline had het exact 13 minuten volgehouden en hij was doormidden ondanks heel secuur aanpassen |(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:18 



 
Profiel   

Mijn paard staat in een inloopstal met ook (bijna) onbeperkt hooi. Straks mogen ze weer dewei op en vorig jaar waren er 2 paarden met een graasmasker. Ze konden er prima met kroelen, drinken, grazen, hooi eten, noem maar op. Ze hadden ze volgens mij ook van paard natuurlijk. De paarden liepen er 24/7 mee op, na het opgebouwd te hebben. Het ene paard werd er niet echt slanker van. Eerst wel ,maar na een tijdje niet meer. Toen ging ze stress-eten en at ze voornamelijk hooi, want grazen ging moeilijker. Uiteindelijk is dat paard verhuisd naar een gewone stal. Het andere paard heeft in de winter het masker af, maar krijgt em straks weer op ,als ze de wei opgaan. Maar die is behoorlijk dik geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:35 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Mijn thinline had het exact 13 minuten volgehouden en hij was doormidden ondanks heel secuur aanpassen |(


Oh bizar zeg!
Ik heb de mijne een heel seizoen gebruikt en laatst met halster en al in de wasmachine gewassen, kan ‘ie straks weer schoon en fris om

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:41 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Wat hierboven gezegd word of hem, mits mogelijk, gewoon harder aan het werk zetten

Advies bij starten onbeperkt hooi is inderdaad meer werk, maar er zijn maar weinig mensen en paarden die de 3-4 uur elke dag die daar voor nodig zijn aankunnen/er de tijd voor hebben. Dat maakt andere oplossingen noodzakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:46 



 
Profiel   

Max, de haflinger kwam van 4 uurtjes in een paddock naar 24/7 in de wei.Eerst opgebouwd en dat ging prima.Tot het voorjaar,Max zag eruit als een drachtige ruin.Met risico op hoefbevangenheid.Hij is 26 en met pensioen.Dus een masker voor dag en nacht.Drinken enz ging prima.Afgelopen winter alleen hooi en hij kreeg al niet veel,maar at ook een deel van zijn vriend op die een langzame eter is.Apart voeren gaat niet.Dus weer dag en nacht om.Hooi eten gaat goed alleen veel langzamer.Koop wel een masker met zachte bescherming bij de wangen,kin en onder en boven kant.De eigenaar van Max heeft een masker gekocht met bont en zelf nog bontjes aan de zijkant van het hooft gemaakt.Geen schuurplekken meer.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 13:13 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Max, de haflinger kwam van 4 uurtjes in een paddock naar 24/7 in de wei.Eerst opgebouwd en dat ging prima.Tot het voorjaar,Max zag eruit als een drachtige ruin.Met risico op hoefbevangenheid.Hij is 26 en met pensioen.Dus een masker voor dag en nacht.Drinken enz ging prima.Afgelopen winter alleen hooi en hij kreeg al niet veel,maar at ook een deel van zijn vriend op die een langzame eter is.Apart voeren gaat niet.Dus weer dag en nacht om.Hooi eten gaat goed alleen veel langzamer.Koop wel een masker met zachte bescherming bij de wangen,kin en onder en boven kant.De eigenaar van Max heeft een masker gekocht met bont en zelf nog bontjes aan de zijkant van het hooft gemaakt.Geen schuurplekken meer.
[ [url=m/KWL4NA.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik had deze ook! Geen wondjes of iets dergelijks. Daarvoor een ander gehad en daar kreeg ze wondjes onder kin van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 13:32 



 
Profiel   

Dank @Britta! Ik heb nu twee graasmaskers besteld die net zijn toegekomen, wel zonder wolletje. Het zal hier eerst een kwestie zijn van de maat goed te hebben. (L of XL)
Mocht ik zien dat hij er toch wondjes van krijgt, dan zoek ik de wollen versie op.

Ik zal het in ieder geval langzaam opbouwen. Deze week doen we sessies van enkele uurtjes zodat hij er aan kan wennen en vanaf volgende week overdag op en 's nachts af.
Ik denk er aan om dat zo dan twee weken vol te houden en om dan 's te kijken of hij daar misschien al wat afvalt. Zo niet, dan moet hij het even op.
Heb daarnet nog bericht gekregen van een stalgenoot die erop hamert dat 24/7 absoluut niet kan omwille van de mentale impact maarja. Voorlopig is dit de beste oplossing op korte termijn, waarbij ik voor hem ook het minst verander (kudde blijft, vriendjes blijven, dezelfde omgeving, ... alleen beperkter in zijn eten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 13:49 



 
Profiel   

Nee,hoor Max doet zijn ding,rollen in de modder enz en hij is nog steeds de baas.Geen geestelijke problemen.
[ img ]Dit is nog zijn oude masker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 13:55 



 
Profiel   

YellowLemon schreef
Dank @Britta! Ik heb nu twee graasmaskers besteld die net zijn toegekomen, wel zonder wolletje. Het zal hier eerst een kwestie zijn van de maat goed te hebben. (L of XL)
Mocht ik zien dat hij er toch wondjes van krijgt, dan zoek ik de wollen versie op.

Ik zal het in ieder geval langzaam opbouwen. Deze week doen we sessies van enkele uurtjes zodat hij er aan kan wennen en vanaf volgende week overdag op en 's nachts af.
Ik denk er aan om dat zo dan twee weken vol te houden en om dan 's te kijken of hij daar misschien al wat afvalt. Zo niet, dan moet hij het even op.
Heb daarnet nog bericht gekregen van een stalgenoot die erop hamert dat 24/7 absoluut niet kan omwille van de mentale impact maarja. Voorlopig is dit de beste oplossing op korte termijn, waarbij ik voor hem ook het minst verander (kudde blijft, vriendjes blijven, dezelfde omgeving, ... alleen beperkter in zijn eten).


Dat is heel idyllisch van die stalgenoot, maar een paard veel te dik laten worden en er niets aan doen is imo veel meer mishandeling dan een masker of apart zetten. Ik vrees wel dat, als er dag en nacht eten is, 12u met en 12u zonder niet gaat werken. Die gaat dat gewoon non-stop bijvreten van zodra het masker af gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 14:05 



 
Profiel   

De mijne is ook nog steeds de baas, ook heeft ze een masker om. Wat iemand eerder aangaf dat de rangorde anders werd, is hier ook niet het geval. Ze kan haar punt ook maken met het masker om :).
Ik heb een heel vrij masker, waar ze nog veel mee kunnen. Wel zorg ik ervoor dat hij elke dag in ieder geval 1 of meer uur af is als ik op stal ben. Ik kan me goed voorstellen dat echt uitgebreid gapen veel lekkerder is zonder masker. Ik hoop ook dat ze hem straks niet meer 24/7 om hoeft, voor de weidegang zal het nog even nodig zijn.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 14:07 



 
Profiel   

Poekkie schreef
YellowLemon schreef
Dat is heel idyllisch van die stalgenoot, maar een paard veel te dik laten worden en er niets aan doen is imo veel meer mishandeling dan een masker of apart zetten. Ik vrees wel dat, als er dag en nacht eten is, 12u met en 12u zonder niet gaat werken. Die gaat dat gewoon non-stop bijvreten van zodra het masker af gaat.


Klopt, ik zie het ook liever anders.
Ik wil het in ieder geval zo opbouwen en ik las ook ergens dat door het graasmasker ze wel voldoende speeksel blijven aanmaken en er dus normaal dan niet zoveel nood is aan overeten eenmaal het af is. Maar ik denk dat'k dat enkel kan ondervinden door het effectief te proberen.

@Lenexa: dat is ook een leuk model! Inderdaad veel vrijheid precies. Welk merk is deze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 14:11 



 
Profiel   

De tandarts zag niks aan slijtage door het masker, maar ik heb het inderdaad wel bij de Greenguard vaker gehoord. Dat was een reden voor mij om niet voor dat masker te gaan.

Doe je goed om rustig op te bouwen en goed te observeren :j het zal per paard misschien anders uitpakken. Ik zag er eerst echt geen heil in en was zelfs tegen, tot ik zag dat het echt goed ging. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 14:14 



 
Profiel   

Speeksel maken ze aan als ze kauwen, het maakt idd niet uit of dat op een ganse hap of een paar sprieten is. De rest ontdek je vast zelf wel. Succes in elk geval :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 14:15 



 
Profiel   

Ik heb een easygrazer, hij is niet goedkoop maar als ze hem 24/7 om moet dan heb ik liever een fijne. Ik ben over deze heel tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 14:31 



 
Profiel   

Hier ook een paard dat dik wordt alleen van naar gras te kijken. Eerst heb ik een greenguard geprobeerd. Dat had hij niet graag op en hij had slijtage aan de voortanden. Dan overgeschakeld naar de eazygrazer. Dat ging een zomer goed en vond hij veel aangenamer om te dragen (heel licht en luchtig) maar dat heb ik in stukjes in de wei gevonden. Dan een nieuw besteld en dat ging weer goed tot deze winter. Dat toen eventjes gebruikt omdat hij weer veel te dik werd nu enkel door het ruwvoer. Maar toen hij daarmee aan de voerbak is blijven hangen en dat pas gebroken is nadat hij de drie zware voerbakken (die aan elkaar vast hingen) de stal doorgesleurd had , vertrouw ik die niet meer, en ik vind ze ook te duur om om de paar maanden een nieuw te moeten kopen. Niet handig dat er geen herstelbaar breekpunt in zit. Nu ben ik aan het kijken voor de thinline maar het bijpassend veiligheidshalster is uitverkocht blijkbaar. En ik wil enkel nog iets dat losbreekt als hij blijft hangen.
Hij moet in het weideseizoen het masker overdag op hebben want da’s de enige manier om hem gezond te houden. Beweging alleen is echt niet voldoende. Hij heeft met masker geen probleem om te eten en om sociaal te zijn. Met de eazygrazer kon hij ook kroelen, dus dat ging perfect. Ik hoop dat ik een goed alternatief vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 16:06 



 
Profiel   

Ereste schreef
Hier ook een paard dat dik wordt alleen van naar gras te kijken. Eerst heb ik een greenguard geprobeerd. Dat had hij niet graag op en hij had slijtage aan de voortanden. Dan overgeschakeld naar de eazygrazer. Dat ging een zomer goed en vond hij veel aangenamer om te dragen (heel licht en luchtig) maar dat heb ik in stukjes in de wei gevonden. Dan een nieuw besteld en dat ging weer goed tot deze winter. Dat toen eventjes gebruikt omdat hij weer veel te dik werd nu enkel door het ruwvoer. Maar toen hij daarmee aan de voerbak is blijven hangen en dat pas gebroken is nadat hij de drie zware voerbakken (die aan elkaar vast hingen) de stal doorgesleurd had , vertrouw ik die niet meer, en ik vind ze ook te duur om om de paar maanden een nieuw te moeten kopen. Niet handig dat er geen herstelbaar breekpunt in zit. Nu ben ik aan het kijken voor de thinline maar het bijpassend veiligheidshalster is uitverkocht blijkbaar. En ik wil enkel nog iets dat losbreekt als hij blijft hangen.
Hij moet in het weideseizoen het masker overdag op hebben want da’s de enige manier om hem gezond te houden. Beweging alleen is echt niet voldoende. Hij heeft met masker geen probleem om te eten en om sociaal te zijn. Met de eazygrazer kon hij ook kroelen, dus dat ging perfect. Ik hoop dat ik een goed alternatief vind.


Wat vreemd dat hij niet los geschoten is bij de eazygrazer. De mijne heeft een soort ijzeren pinnetjes waar ze juist zouden moeten breken. En ik heb ook extra pinnetjes gekregen. Zijn die gewoon niet los gesprongen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 17:51 



 
Profiel   

Ik vind die van harrys horse heel fijn. Met open neusgaten.
Helaas is er die niet meer in XXL.
De shires past hier ook, maar vind ik minder fijn.

Mijn paard heeft hem op gras het hele jaar door aan. Staan hier 365 dagen door op gras.
In de nacht staat hij op stal en is hij af.
Hij knuffelt ermee, eet er hooi mee.
Zonder kan hij niet op het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 18:25 



 
Profiel   

Vergeet alleen niet het masker af te doen als je slobber geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 18:59 



 
Profiel   

SafierZ schreef
Even een vraag. Heeft niemand problemen met de snijtanden door het dragen van een masker?
De tandarts vond laats toch zorglijk, hoe zijn tanden zijn afgesleten. Ik durf geen masker meer om te doen.Hij heeft een Green Guard masker.


Mijn dikkerd loopt zomers ook 24/7 met de greenguard en nu s winters ook aantal dagen per week.
Al 2-3 jaar en de tandarts vond de minimale slijtage geen probleem.

Helaas weet hij inmiddels precies hoe hij élk halster af krijgt (incl vastgeknoopt aan manen etc). Dus komend weide seizoen wordt nog een uitdaging :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 19:58 



 
Profiel   

Nee geen last van de tanden.
Maar wel een zachte. De green guard wil ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 20:41 



 
Profiel   

Hier precies hetzelfde. In augustus verhuisd naar een pp met onbeperkt ruwvoer. Mijn merrie is echt geobserdeerd door eten, heb het even aangekeken in de hoop dat het kwartje zou vallen dat er altijd eten is en ze dus gewoon kan stoppen. Helaas zijn haar pauze momenten een stuk korter en eet ze gewoon simpelweg te veel ondanks de slowfeedernetten. Ze heef een blessure waardoor hard aan het werk zetten niet mogelijk is. Ik heb daarom een ThinLine graasmasker gekocht. Ik heb eerst opgebouwd met een paar uurtjes en nu heeft ze hem van 17.00 uur tot 10.00 uur op. Overdag zijn er namelijk minder voerplekken waardoor mijn merrie dus dus gelukkig wel onderaan in rang staat vooral bij het stro kan eten ipv hooi. Voor de nacht voeren we onbeperkt en beperk ik haar opname met het graasmasker. Daarnaast hebben we dus een aantal slowfeeders gemengd met stro. Ze kan goed met het masker en de netten overweg. We zijn nog niet super lang bezig, dus ik kan nog niet veel verschil zien. Ze is wel minder opgeblazen en er is elke ochtend veel meer hooi over dan eerst dus ze krijgt wel minder binnen. Ik maakte me ook zorgen over het kriebelen met andere paarden, dit doet ze graag ivm zomereczeem en is gelukkig geen probleem. Ze staat vaak inclusief masker te kriebelen met mijn ruin :)

In mijn masker zit helaas een klein scheurtje. Gelukkig mag je hem 30 dagen testen en zit er ook nog 6 maand garantie op het masker, dus ik krijg netjes een nieuwe :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 21:10 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Ereste schreef
Hier ook een paard dat dik wordt alleen van naar gras te kijken. Eerst heb ik een greenguard geprobeerd. Dat had hij niet graag op en hij had slijtage aan de voortanden. Dan overgeschakeld naar de eazygrazer. Dat ging een zomer goed en vond hij veel aangenamer om te dragen (heel licht en luchtig) maar dat heb ik in stukjes in de wei gevonden. Dan een nieuw besteld en dat ging weer goed tot deze winter. Dat toen eventjes gebruikt omdat hij weer veel te dik werd nu enkel door het ruwvoer. Maar toen hij daarmee aan de voerbak is blijven hangen en dat pas gebroken is nadat hij de drie zware voerbakken (die aan elkaar vast hingen) de stal doorgesleurd had , vertrouw ik die niet meer, en ik vind ze ook te duur om om de paar maanden een nieuw te moeten kopen. Niet handig dat er geen herstelbaar breekpunt in zit. Nu ben ik aan het kijken voor de thinline maar het bijpassend veiligheidshalster is uitverkocht blijkbaar. En ik wil enkel nog iets dat losbreekt als hij blijft hangen.
Hij moet in het weideseizoen het masker overdag op hebben want da’s de enige manier om hem gezond te houden. Beweging alleen is echt niet voldoende. Hij heeft met masker geen probleem om te eten en om sociaal te zijn. Met de eazygrazer kon hij ook kroelen, dus dat ging perfect. Ik hoop dat ik een goed alternatief vind.


Wat vreemd dat hij niet los geschoten is bij de eazygrazer. De mijne heeft een soort ijzeren pinnetjes waar ze juist zouden moeten breken. En ik heb ook extra pinnetjes gekregen. Zijn die gewoon niet los gesprongen?


Het eerste masker was rond de pinnetjes gebroken maar de stof was ook doorgescheurd dus ik kon het niet herstellen.
Het tweede wou hij waarschijnlijk afkrijgen door het masker over zijn oor te trekken of hij wilde schuren, en daardoor is hij met het bovenstuk, dat achter de oren loopt, blijven hangen. En dat brak dus niet snel, blijkbaar. Hij heeft er gelukkig niets aan overgehouden, hoor. Maar ik wol
Nu wel graag een dat loskomt als hij vasthangt, zowel voor zijn veiligheid als voor mijn geldbeugel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:19 



 
Profiel   

Jets, welke opening heb je genomen voor de thinline?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:21 



 
Profiel   

Eerste 'sessie' van een twee- of drietal uur ging alvast goed ;-) Hij heeft er mee gedronken, met de kudde gespeeld, gedut,... Eten is nog wat zoeken; maar vandaar we rustig opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:11 



 
Profiel   

Begrijpt hij niet dat hij door het gat kan eten?

Tip: ‘t gaat het beste als het gras niet te lang is dat het niet ombuigt.

Tip 2: strooi eens een handje biks in kort gras en ze hebben direct door dat er een gat kn het midden zit :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen