Moeilijke eter wat te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:44

Hoii, ik heb een vraagje wat betreft voer.
Ik heb een nrps pony van 1,36.
Hij loopt 6+/- keer per week. Maar is een ontzettend moeilijke eter.
Voornamelijk in de ochtend heeft hij geen zin in zijn voer. In de avond eet hij het allemaal wel op.
We hebben hem horsemolen voer gegeven maar dit at hij niet meer. Dus overgestapt naar pavo we hebben nu pavotopsport wat hij erg lekker vind en daarbij geven we pavo care4life en lijnzaad brokjes. Lijnzaad vind die ook heerlijk! Maar vooral care4life is niet zijn favoriet. Hij krijgt nu ongeveer 1/1,5 kilo per dag en natuurlijk onbeperkt hooi en van 10:00 tot 19:00 op de wei ook met onbeperkt hooi. We geven nu in de ochtend een banaan een appel en een wortel door zijn voer dan word het wel gegeten maar we zouden ook graag gewoon voer willen want nu krijgt hij wel heel veel suikers binnen.

Ik hoop dat jullie raad weten :j

Groetjes Eefje

Edit: hij is een klein maandje geleden naar David boeschman geweest die heeft zijn tanden gedaan (of hoe je zijn achternaam ook schrijft)
Laatst bijgewerkt door Anoniemdt op 12-04-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49118
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:48

"Het ochtendvoer gaat in de mest" - Arabisch spreekwoord.

Gewoon 's morgens geen krachtvoer geven dus. Die anderhalve kilo kan hij makkelijk 's avonds in 1x krijgen.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:50

Bedankt voor het snelle antwoord! Dus alleen in de avond zijn voer geven?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:51

Maar hoe is zijn conditie?
Is hij fit, te rustig of druk en is zijn gewicht goed?
En hoeveel krijgt hij?
Mijne krijgen ook onbeperkt hooi en verder alleen een vitaminebrok (daar voer je maar weinig van) daar hebben ze genoeg aan.
Dus misschien heeft je paard het niet allemaal nodig, dan hoeft hij ook niet zoveel te hebben.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:53

Hij heeft een super conditie lekker fit en soms een beetje veel energie. We geven hem het extra kracht voer omdat hij nog wat in bespiering moet groeien.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:54

Misschien dan de topsport weg laten alleen deze voeren we eigenlijk voor zijn bespiering.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:55

Hij is nu goed op gewicht niet te dik of te dun :D

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:55

Ik zou ook gewoon in de avond voeren.
Krachtvoer laten staan kan ook met maagklachten te maken hebben, maar hij heeft al onbeperkt hooi en ik lijk verder ook niets dat daarop wijst uit je verhaal op te merken?

Hier laat ik het voer soms wat weken als ze het laten staan. Er is er eentje die nogal wat poedertjes krijgt en van tijd tot tijd moeten we hem zo even foppen. De andere at altijd heel graag zijn voer, maar sinds hij ‘gezonder’ equifyt eten krijgt vindt hij het echt geen feest meer en laat vaak liggen. Ook bij hem helpt weken.
Wat ook kan helpen is om een beetje slobber te maken (fibrebeet van pavo moorden ze hier voor) en de biks/muesli daar onder te mengen.

Als hij nu top staat zou ik niet gaan knoeien met minder voer. Ze hebben ook iets nodig om spieren op te bouwen he :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:56

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:57

Dat is ook wel een goed idee want als we banaan appel en wortel in de mixer doen tot kleine stukjes anders eet meneer alleen de fruitjes er tussen uit. Eet hij het wel

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:58

Eefjetdem schreef:
Hij heeft een super conditie lekker fit en soms een beetje veel energie. We geven hem het extra kracht voer omdat hij nog wat in bespiering moet groeien.

Voor spieren zijn eiwitten nodig, niet een bult suikers. Schakel anders over naar een mix van grasbrok en vit. korrel. Van lucerne gaan sommigen aan de stuiter.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:59

Hij vind het dus wel lekker als er allerlei lekkere dingetjes door zitten. Maagklachten zal hij niet hebben want we hebben eigenlijk geen problemen alleen is meneer in de ochtend niet echt enthousiast

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:00

Dat is misschien ook een goed idee! De gras mix en vitaminen korrel!

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:01

Dus pavo topsport is niet perse goed voor de spier op bouw?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:03

Wat zit er precies in die topsport? Idd een andere manier van voeren of misschien een suplement geven voor spieropbouw.
Maar normaal gesproken is zo'n suplement niet nodig, spieren trainen doe je vooral door kort te belasten, misschien kun je daar nog eens op focussen, de beste manier van spieren opbouwen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:06

Eefjetdem schreef:
Dus pavo topsport is niet perse goed voor de spier op bouw?

Eerder niet meteen passend bij deze pony. Je geeft aan spieren tekort, maar energie teveel. Dan kan je beter specifiek daar op gaan voeren, er is een limiet aan hoeveel voer er in een dier kan. Aanvulling via een ruwvoervervanger is lichter te verteren en ze worden er minder snel hyper van. Maakt het werken met pony prettiger en rust in het hoofd is ook voor de pony een stuk fijner.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:06

Eefjetdem schreef:
Dus pavo topsport is niet perse goed voor de spier op bouw?


Je zal hier verschillende meningen tegen komen. Ik voer zelf wel iets bij voor spieropbouw (equifirst booster mix - zal wel vergelijkbaar zijn met de topsport mix van een ander merk gok ik zo).
Maar je zal merken dat bokt nogal snel van de hooi+vitaminekorrel is. Zelf ben ik daar absoluut vanaf gestapt bij mijn eigen paard met veel beter resultaat qua vacht en in training. Maar kwaad kan het ook niet voor je paard, ze blijven nog gewoon rondlopen en kunnen nog vrij fit ogen hoor.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:07

Met mijn instructrice zijn we daar ook mee bezig alleen dachten we dat dit misschien goed zou zijn voor hem

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:14

Het word gemaakt van wat hieronder staat heb het even gekopieerd

Ruw eiwit Ruw vet Ruwe celstof Ruwe as Suiker Zetmeel Calcium Fosfor Natrium Kalium Magnesium Lysine Methionine Threonine
Samenstelling Sojabonen vlokken getoast / Lijnzaad 18.7% / Maïs / Tarwegries / Luzerne / Tarwezemelen / Sojaolie* / Tarwe / Rietmelasse / Zonnebloemzaadschroot / Chichoreipulp / Natriumchloride / Calciumcarbonaat / Magnesiumoxide / Lijnzaadolie / Monocalciumfosfaat *Geproduceerd met genetisch gemodificeerde sojabonen

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:16

Hij moet ook wel hard werken we doen natuurlijk dressuur. Maar ook rijden we wanneer het kan met Corona wedstrijd in het springen en de eventing. En we rijden regelmatig buiten ritten van een uur of 2/3 wat hij helemaal geweldig vind. Vandaar willen we wel sportbrok bij willen blijven voeren maar misschien is iets minder heftigs een beter idee?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:18

Is het altijd al een moeilijke eter 's ochtends geweest of is het een verandering/verergering van de laatste tijd?
In het eerste geval ga ik mee met het advies om alleen in de avond te voeren, in het tweede geval zou ik wel weten hoe die verandering komt en de pony dus iets meer observeren.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:19

Ik merk wel dat hij het beter doet op sportbrok maar hij eet in de ochtend zijn voer niet zonder al de lekkere fruitjes die erdoor zijn geprakt zodat hij niet kan selecteren. Maar daar zitten ook weer suikers in.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:20

Hij is altijd al een moeilijke eter geweest in de ochtend alleen vonden we geen brokjes terug omdat onze andere pony alles wat hij niet at opat nu kan dat niet omdat we een tussen schot in het paddock paradise hebben gezet zodat de andere pony niet bij hem kan want deze is te dik en mag zijn voer niet hebben omdat daar teveel inzit.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:23

Ah hij moet echt binnen een bepaalde tijd eten? En begint hij er echt niet aan of laat hij over? Want 1,5 kg snel opeten is veel als het niet lekker genoeg is natuurlijk. Dan zou ik echt eens een keertje proberen met wat slobber gemengd :)

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:25

De osteopaat komt ook twee keer per jaar en maakt hem dan los en voelt ze ook altijd goed of er niks mis is met zijn spieren of kaken etc. Dus in zijn lichaam kan het eigenlijk niet echt zijn. Het is ook altijd al een verwend mannetje geweest medicijnen enzo eet hij ook niet ze krijgen ook 4keer per jaar weerstand kuur van Thijs tacones en ook 2keer per jaar een nierkuur van hem.