Moeilijke eter wat te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:26

Nu hoeft hij het niet meer in een bepaalde tijd op te eten omdat ze nu niet bij elkaars voer kunnen :) hij krijgt anderhalve kilo per dag verdeeld over 2 porties

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:27

Ja als we het voer nat maken met het fruit eet meneer het wel snel op :)) hij wil het perse in de ochtend heel lekker hebben ander eet hij het niet. Heb je ook slobber voor sportpony’s of dat niet? Of kan je je eigen voer ook nog vermengen met de slobber

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:30

Ja wij weekten gewoon 2 handjes fibrebeet (200-300 g droog) en mengden daar de sportbrok onder. Fibrebeet bevat ook redelijk wat eiwit, dus eventueel zou je iets kunnen minderen in je andere voer dan. Miskijk je niet, ‘t wordt echt een behoorlijk volume als je er wat water bij doet.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:31

Hij begint er wel aan alleen selecteert hij de lijnzaad brokjes en zijn sportvoer maar zijn care4life laat hij liggen. Misschien is fibre beet dan wel wat voor hem.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:37

Eefjetdem schreef:
Hij moet ook wel hard werken we doen natuurlijk dressuur. Maar ook rijden we wanneer het kan met Corona wedstrijd in het springen en de eventing. En we rijden regelmatig buiten ritten van een uur of 2/3 wat hij helemaal geweldig vind. Vandaar willen we wel sportbrok bij willen blijven voeren maar misschien is iets minder heftigs een beter idee?

Kijkende naar de topsport rantsoenen, dan zal je schrikken hoe weining die (in verhouding want groter) gevoerd krijgen t.o.v. veel recreatie en basissport pony's. Advies op de zak heeft te maken met nodige vit./min. , niet altijd met de behoefte aan caloriën voor die hoeveelheid werk. Kijk naar wat pony te veel of te weinig heeft, en voer daar op, niet op X uur werk = X kilo voer. Zowel mijn overleden pony als wat ik nu heb lopen zouden niet te rijden zijn op de advies hoeveelheden van evengoed welke voerfabrikant. Vandaar ook het advies vaak om te zorgen voor een goede basis aan hooi, vit./min. en waar nodig aanvulling met eiwit (tussen bemesting en droogte is daar wel eens een tekort aan in gras en hooi). Pas daarna ga je kijken naar een meer geconcentreerde energiebron als vet of graan (opletten hier, paard maakt weinig amylase aan om zetmeel af te breken). Ga bijvoeren als paard aangeeft te kort te komen, niet voor jouw perceptie van hard werk of omdat er een mooi verhaal op de zak staat of omdat paard actiever/heter moet worden (karakter van een paard kan je er niet in voeren, maar er wel flink mee verpesten). Weet dus wat je waarom voert qua ingredienten en zoek daar bij wat past bij jouw dier. Dat kan een kant en klaar voer zijn, maar ook een losse mix van 2-3 ingredienten. Prik in elk geval door de markteting praatjes heen, jij moet wel veilig die pony kunnen blijven rijden en pony moet er zowel lichamelijk als geestelijk gezond op blijven.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:47

Welk voer merk zou jij aanbevelen? Want in veel voer zit ongelofelijk veel rommel (misschien ook wel in pavo := )

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:57

Ik voer nu pavo vital à 30gram/100kg pony (= 200 gram totaal voor samen zo'n 700kg + 1/2 voerschep grasbrok (lokale grasdrogerij). + zat hooi. Voor wat ze doen is dat zat. Mooi op gewicht, komen goed en eerder dan voorgaande jaren door de wintervacht en bewegen graag (lopen samen ook op klein pp achtig stuk). Merken aanbevelen doe ik niet graag, want wat voor 1 pony werkt kan voor een andere juist waardeloos zijn. (vital bix bv was hier super voor oudje, maar huidige 2 schrikken dan van alles).

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:00

Dat snap ik!
Voert er ook iemand hier horsemolen?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:01

tamary schreef:
Ik voer nu pavo vital à 30gram/100kg pony (= 200 gram totaal voor samen zo'n 700kg + 1/2 voerschep grasbrok (lokale grasdrogerij). + zat hooi. Voor wat ze doen is dat zat. Mooi op gewicht, komen goed en eerder dan voorgaande jaren door de wintervacht en bewegen graag (lopen samen ook op klein pp achtig stuk). Merken aanbevelen doe ik niet graag, want wat voor 1 pony werkt kan voor een andere juist waardeloos zijn. (vital bix bv was hier super voor oudje, maar huidige 2 schrikken dan van alles).


Mijn paard zat vroeger ook op vergelijkbaar regime en leek het goed te doen, maar ik schrok echt hoeveel beter het kon zijn qua spieren en vacht toen hij wat meer bouwstoffen binnen kreeg. Voor licht recreatief werk lijkt me dit wel prima :)

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:03

Ik denk eerlijk gezegd wel dat mijn pony sportbrok nodig heeft voor erbij springen en eventing kosten natuurlijk meer energie. Niet dat ik het elke dag doe ongeveer 1a 2 keer per week springen of eventingles.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:11

Ik zou als basisvoer pavo inshape gaan geven, 200g/100kg lichaamsgewicht. Daar zitten alle vitaminen en mineralen en eiwitten all in. En dan kan je voor de calorieën een gewoon krachtvoer gebruiken (bij voorkeur 1 waar je volgens de verpakking veel van moet voeren, want daar zitten vaak weinig vitaminen en mineralen in) of bietenpulp of iets in die richting.

In principe kan je al het voer weken, het enige wat niet zo maar geweekt mag worden is medicatie. Dat moet altijd in overleg met de dierenarts.

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:26

Ik weet niet of je er al aan hebt gedacht. Zou een basis brokje/ vitamine brokje + eiwit rijk item voor de ochtend en avond wat hij eet natuurlijk niet de basis kunnen zijn en dan na/voor het rijden dan een energierijker voer geeft.

Zo vul je dingen die wat meer energie kosten wel aan, maar krijgt het paard niet overdreven veel de hele tijd binnen

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:30

als hij nu gewoon prima staat en het goed doet, waarom dan al dat voer beginnen wisselen?

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:40

Omdat hij dit voer in de ochtend niet eet en ik wil eens kijken of hij iets anders wel eet :))

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:42

Dus je mag het voer gewoon weken dan doe ik dat eerst een proberen! Zijn de vitamine koeken van pavo ook goed om erbij te voeren?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:43

Ik vind de vital dan persoonlijk beter en smakelijker dan de koek.
Voer kan idd altijd geweekt. Verschiet niet van hoe groot/veel het wordt :o

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:44

Oh oké dan gaan we daar vanmiddag eens om!

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:45

Is het ook een idee om dan slobber mee tenemen?

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:46

Is 1,5 kilo brok voor een pony, die ook nog op gras staat, niet een beetje veel? Dat krijgen onze paarden nog niet eens.

En waarom ben je zo naar verschillende merken aan het kijken? Je noemt merken met veel suikers en merken met minimale suikers. Wat heeft je pony precies nodig?

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:59

Zoek naar iets dat niet te hoog in suiker/zetmeel zit en wat hoger in eiwitten.
Suiker en zetmeel geven korte energie, vezels lange energie en eiwitten geven bouwstoffen.
Jij wilt minder energie, dus moet het eerste omlaag. Maar het is inderdaad wel eerlijk om je paard goed te ondersteunen wat de bouwstoffen betreft.
Als hij lijnzaadbrokjes goed eet: vooral mee doorgaan dan. Dat is bijvoorbeeld een bron van eiwit.
Qua vitamines zou je een balancer/vitaminebrok kunnen voeren, dan weet je dat dat in de basis goed zit.

Samengevat zou ik kijken naar:
- voldoende ruwvoer (vezels)
- vitaminebrokje
- iets aan suiker en zetmeel voor je kortdurende energie, maar niet te hoog gehalte en bij voorkeur niet uit granen, tenzij haver. Zwarte haver is misschien een optie? Dan hoef je niet veel te voeren, maar kan hij wel veel energie uit halen.
- eiwit, bijvoorbeeld in de vorm van het lijnzaadbrokje dat je al voert.

Voor het lastige eten in de ochtend zou je aan slobber kunnen denken. De Marstall Bergwiesen mash is bijvoorbeeld graanvrij, maar heeft wel een hoger gehalte lijnzaad. Dan hoef je dat voermoment al geen extra eiwitten toe te voegen. En hij is smakelijk. Mijn moeilijke eter eet het graag.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:15

Bowo schreef:
Is 1,5 kilo brok voor een pony, die ook nog op gras staat, niet een beetje veel? Dat krijgen onze paarden nog niet eens.

En waarom ben je zo naar verschillende merken aan het kijken? Je noemt merken met veel suikers en merken met minimale suikers. Wat heeft je pony precies nodig?



Ik ben een beetje aan het kijken of ik horsemolen of pavo ga doen of beide. 1 a 1,5 kilo krachtvoer krijgt hij ongeveer het kan ook 1 kilo zijn. Hij heeft het ook wel nodig het is een slank type dat sneller te dun dan te dik word. De merken is vooral omdat hij het op pavo sportbrok goed doet maar op horsemolen normaal voer deed die het ook goed alleen vind die dit niet lekker en we zouden wel graag kwaliteit voer voor hem willen vandaar de verschillende merken aan het vragen want we willen geen ongezonde dingen voeren. Mijn pony heeft voer nodig waar voldoende energie in zit om 6 keer per week te trainen 4 keer per week dressuur 1 keer springen of eventing en 1 of 2 keer buitenrit. Wanneer er wedstrijd is rijden we meestal geen buitenrit maar gaan we naar wedstrijd. Hij is 17 jaar maar nog top fit. Lijkt een 6 jarige. Voer waar niet te veel energie word zodat het geen bommetje word. We sparen hem nog niet om zijn leeftijd want in de jaren is hij alleen maar gezonder en fitter geworden! Maar wel iets lekkers en met genoeg vitamines en wat goed voor de gewrichten is.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:17

Ik had eerst zijn leeftijd er niet bijgezet omdat dat nog geen verandering maakt bij hem hij is super fit en heeft nog geen speciaal voer voor oudere paarden nodig.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:34

Dan zou Pavo vital oid dus niet geschikt zijn, want daar zit dus heel weinig energie in.

Is seniores priores niet een goede optie?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Moeilijke eter wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:36

Kijk anders eens naar linamix van equifirst, al dan niet aangevuld met je pavo topsport of de booster mix.

Seniores pries is speciaal gemaakt om oudjes op gewicht te krijgen, dat lijkt me geen top uitgangspunt voor een paard dat sportprestaties moet leveren.

Anoniemdt
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 14:36

Pavo vital zou als basis voer wel goed zijn. Seniores priores gaan we nu nog niet doen omdat hij nu hard moet werken en daar minder dingen inzitten die een sportpony (op hoger niveau) nodig heeft denk ik :)