Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:15

kijk ook eens naar optiform van Mijten.
is wat gras/luzerne achtig met probiotica.
eventueel mengen met wat geweekte luzernebrok,grasbrok of seniores priores?

welk merk merriebrok geef je?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 12:19

Ellepel ik voer Havens merrie brok.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:43

ik zou even kijken naar hoeveel eiwit er in zit.
ik neem tenminste aan dat je het daarom geeft?
kijk even of het genoeg is en of je eventueel toch wat anders moet geven waar net wat meer in zit en beter bij hem past.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:15

Als je vooral eiwitten wilt voeren kan je ook kijken naar Subli Atleet. Dat is een topping met meer eiwit dan merriebrok en word hier goed gegeten. Je hoeft er dan minder van te voeren. Maar ik zou idd eerst maagzweren uitsluiten.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 13:16

Net overleg gehad met de dierenarts. Ik ga dadelijk voor in iedergeval 7 dagen Gastrogard ophalen. De20e moet ik op de kliniek zijn en dan gaat hij mee voor verder te bekijken wat te doen en of dit werkt ja of nee.

Ik zal jullie op de hoogte houden of hij eindelijk gaan eten :)

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:32

Dustinlover schreef:
Net overleg gehad met de dierenarts. Ik ga dadelijk voor in iedergeval 7 dagen Gastrogard ophalen. De20e moet ik op de kliniek zijn en dan gaat hij mee voor verder te bekijken wat te doen en of dit werkt ja of nee.

Ik zal jullie op de hoogte houden of hij eindelijk gaan eten :)


Super ben heel benieuwd of hij daar van op gaat knappen!
Die spuiten pasta zijn giga duur maar werken erg goed.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:37

Maag moet je inderdaad eerst uitsluiten. Ik zou zoveel mogelijk het krachtvoer laten staan. Ik heb een hengst gehad die met wisselen amper kon eten en dus ontzettend afgevallen was, die kreeg een mix van lucerne en grasmix van hartog. Mijn oude pony is een winter ook erg mager geweest en die heb ik weer goed op gewicht gekregen met hartog complete care senior. Ik hou niet van die immense hoeveelheden krachtvoer, zo dicht mogelijk bij de basis en de natuur blijven, en hoogwaardig ruwvoer erbij. Is ook voor de maag het beste. Mijn hengst kreeg eerder 3 volle speciekuipen vol grasmix en lucerne, aangevuld met een goede mineralen/vitaminebrok

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:37

Heeft hij niet gewoon pijn bij het kauwen/ mondbewegingen dat hij daardoor weinig eet?

Zeker omdat hij zijn kaak vroeger gebroken heeft.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:58

Als hij nog erg veel stress heeft zou ik ook daar naar kijken want met alleen de omeprazole kom je er dan niet ben ik bang.

Succes!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 09:40

MarjanB schreef:
Als hij nog erg veel stress heeft zou ik ook daar naar kijken want met alleen de omeprazole kom je er dan niet ben ik bang.

Succes!


Hij is niet echt gestressed. Hij is inderdaad hengst en als er iemand voorbij zijn paddock komt met een merrie reageert hij daarop zoals iedere hengst. Zoals ik al aangaf staat hij nu apart en heeft hij veel meer rust. Ja hij wandelt door zijn paddock, maar gaat niet als een bezetene langs het hekwerk heen en weer banjeren. We zullen zien wat het gaat doen. Ik hoop zelf echt dat het de maagzweren is.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:23

Hoe gaat het nu met hem?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:20

Ik zou ook aminozuren aanvullen voor betere spieropbouw. Alleen eiwitten zetten niet altijd aan. Ik geef zelf equifirst senior mash. Speedybeet werd slecht gegeten.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 17:15

Gastrogard heeft niet veel gedaan helaas.

Mijn dierenarts vind het ook raar want hij is de hele dag rustig op een paar momenten na als paarden wat hinikken of ik met een merrie langs loop.
Wel eet hij nu 2x daags een kwart fibrebeet met een kwart schepje sojaschroot in 1x op dus vandaag heb ik de fibrebeet opgevoerd naar een halve schep. Eens kijken of hij dit ook wil blijven eten.

Ga vanaf morgen ook weer een beetje senioren priores klaar zetten want misschien toch zijn gebit ook wat niet meewerkt?

4 mei moet ik op de kliniek zijn voor een andere pony en neem ik hem ook mee als het niet beter wordt dan laat ik bloed afnemen om te kijken of daar iets uit komt.

Tessebes het probleem is niet zo zeer wat ik moet voeren alleen hij wil niet eten.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:35

En bloedwormen? Die zie je niet altijd in de mest en t zijn echt harde krengen!

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:37

Pff wat klote zeg!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 23:11

MarjanB schreef:
En bloedwormen? Die zie je niet altijd in de mest en t zijn echt harde krengen!

Had hij inderdaad wat toen hij hier kwam, maar is daar goed voor ontwormt. Alleen met bloedworm infectie hebben ze bij mij wel altijd gewoon gegeten. Heb er zelfs eentje dood aangehad die bij vorige eigenaar zo erg eraan toe was. De bloedwormen waren weg bij mij, maar de schade van de anurysmas te groot uit Eindelijk.
Alleen die at wel gewoon, maar jou ervaring is dat ze niet eten dan?

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:24

Hier voor de magere moeilijke eters doe ik altijd ochtends gewoon het biks voeren zoals normaal.
Avond senior kilo, kwart maismeel, kwart sojaschroot, halve schep biks erdoorheen. Water erbij goed laten weten. Word een gigantische hoop eten dus dit gaat hij zeker niet opeten in 1 x. Je zou het evt kunnen verdelen in meerdere porties. En zelfs evt nog vervangen in de ochtend ipv biks.
Een maand en ze zijn dik, ook de moeilijkere eters. En anders beetje appelstroop erdoorheen als ze het te bitter vinden.

Niet alle hengsten eten genoeg/rustig. Wij hebben hier ook welsh hengstjes gehad waar de 1 baggervet was met minder rantsoen was de ander voor de keuring te dun, net de ribben niet zichtbaar terwijl ze beide rustig stonden.
Nadat hij geruint werd wegens andere fokhengsten kwam hij ineens bij terwijl hij zich niet drukker voor mijn idee maakte als hengst zijnde. Ze kunnen niet allemaal omgaan met hun hormonen helaas

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 00:11


rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 04:44

Dustinlover schreef:
MarjanB schreef:
En bloedwormen? Die zie je niet altijd in de mest en t zijn echt harde krengen!

Had hij inderdaad wat toen hij hier kwam, maar is daar goed voor ontwormt. Alleen met bloedworm infectie hebben ze bij mij wel altijd gewoon gegeten. Heb er zelfs eentje dood aangehad die bij vorige eigenaar zo erg eraan toe was. De bloedwormen waren weg bij mij, maar de schade van de anurysmas te groot uit Eindelijk.
Alleen die at wel gewoon, maar jou ervaring is dat ze niet eten dan?



Hier ook 1 gehad met bloedwormen, die was niet meer te redden helaas. En ook hij at ook heel slecht of helemaal niet meer.. was in een paar weken tijd gigantisch afgevallen en doordat hij niet meer goed at kreeg die ook nog is maagzweren.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 07:03

janderegelaa schreef:
Dit moet je m geven: https://mastichorse.nl/

Kost niks en werkt fantastisch op magen.

Ik ga er eens naar kijken. Bedankt!

Spaansepony probeer nu inderdaad zoveel mogelijk porties te geven.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:27

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar mijn paarden vinden slobbers lauw/warm het lekkerste. Zo’n grote bak die er al 8 uur staat kreeg ik er ook niet goed in. Als het moet voorweken dan gooide ik voor het voeren nog wat warm water over om het weer even op te peppen. En zo kleine porties meerdere keren per dag. Maar dat mijn paarden staan aan huis dus heb de mogelijkheid ook.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:41

Het kan zijn dat hij buikpijn krijgt net het eten. Ik zou nog eens goed op bloedworm ontwormen. Is hij wel buikig of opgeblazen?

Mastic is idd erg fijn spul.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 09:28

MarjanB schreef:
Het kan zijn dat hij buikpijn krijgt net het eten. Ik zou nog eens goed op bloedworm ontwormen. Is hij wel buikig of opgeblazen?

Mastic is idd erg fijn spul.


Nee hij is aboluut niet buikig/opgeblazen.

Jessix goede tip!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 23:42

2 dagen later en ondertussen eet hij 2x per dag een halve schep fibrebeet met kwartje sojaschroot, halve schep gastro + en halve emmer senioren priores. Ik heb toch het vermoeden dat het in combinatie is met zijn maag en tanden. De brokken eet hij ook pas als laatste bijvoorbeeld.
Hooi eet hij overdag een paar plukjes en savonds eet hij een goede pluk maar normaal zou ik liever meer willen zien.

Voor nu hou ik hem even hierop en hoop ik echt zo erg dat hij door zet met eten.
Ik voelde me er zo slecht over dat ik het niet kon vinden dat ik er soms gewoon hoofdpijn van kreeg over wat te doen.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 08:12

Helaas te vroeg gejuichd. Meneer heeft alles van gisteren avond met lange tanden gegeten en had nog een bodempje fibrebeet.
Net fibrebeet gegeven en SP en waar die er eergisteren nog op aanviel kijkt hij er nu niet naar om.

Ik weet het gewoon niet meer en wordt er zo moedeloos van. Iemand nog ideeën?