Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 137 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

 
Profiel   

Nooit gedacht dat ik een topic zou openen over hoe mijn pony voller te krijgen, maar wie weet zijn hier wat ideeën.

Ik heb sinds januari een nieuwe 8 jarige welsh A hengst staan. Rustige pony, maar liep een beetje achter qua onderhoud. Hij at nog niet eens een shetlander maat hooinet leeg, laat staan brokken, pulp, muesli, Dodges en Horrel build en glow, lijnzaadolie of andere dingen.

Na ontwormen kwam er wat bloedworm af. Na 3 weken nog eens ontwormt en gelukkig niks meer. Uiteindelijk kreeg ik hem redelijk aan het eten met Horsefood Multibeet Senior(halve schep) plus 1 schep merrie brok en dat 2x daags, maar alles met lange tanden en vaak een flinke rest nog over. Ik heb gelukkig toen wel de zandweg kuur naar binnen gekregen.

3 februari ging ik naar de kliniek voor zijn tanden. Hij had ook een enorme bult op zijn kaak dus ik dacht(en hoopte stiekem) dat er gewoon een kies ontstoken was en dat hij daarom zo slecht at. Echter bleek dat hij waarschijnlijk zijn kaak gebroken heeft gehad en miste hij op die plek 2 kiezen, achterin ook nog 1 kies, flinke haken die hem echt zeer hebben gedaan. Hij heeft gewoon niet zo'n best gebit, maar zou nu zeker beter moeten gaan eten volgens de DA.

Dit leek ook even het geval, maar toen kwamen er ook wat hengstige merries. Hij werdt wat meer opgewonden dus at nog slechter. Nu staat hij helemaal apart en is hij stukken rustiger, maar blijft wel wat wandelen in zijn paddock.
Van de vorige eigenaar kreeg ik het advies hem bij de merries te doen op het land, maar dit kan pas over een maandje en het is ook niet dat ik zoveel gras heb dat hij 24/7 kan blijven eten. Gras heeft hij trouwens wel veel interesse in.

December dit jaar moet hij in training voor de hengstenkeuring en dan kun je denken dat is nog ver weg, maar ik wil hem graag tegen die tijd al wat op gewicht hebben dat ik ook wat kan gaan trainen. Ik denk dat hij nog zo'n 50/75 kilo moet aankomen op de bovenlijn.

Wie heeft misschien wat tips voor ons wat te voeren waar hij niet zoveel van hoeft te hebben, maar toch goed aanzet. Of misschien iets wat echt op vers gras lijkt? Misschien zelfs een medische gedachtte?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:10 



 
Profiel   

Eet hij wel Lucerne? Dat voer ik ze vaak bij als ze wat vetter moeten. 1 schep lucerne op 2 scheppen zemelen. Zal hem ook wat minder zeer doen aan de mond

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:12 



 
Profiel   

speedfiets_2 schreef
Eet hij wel Lucerne? Dat voer ik ze vaak bij als ze wat vetter moeten. 1 schep lucerne op 2 scheppen zemelen. Zal hem ook wat minder zeer doen aan de mond

Nee en ook geen fibrebeet. Dat eet hij 1 malig en dan is het klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:18 



 
Profiel   

Fibrebeet en slobbermash 1 op 1 wel?
Dat geef ik de mijne en dan eet hij het wel.
Verder nog 200 ml olie eroverheen, wel opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:23 



 
Profiel   

Pumpkinbroes schreef
Fibrebeet en slobbermash 1 op 1 wel?
Dat geef ik de mijne en dan eet hij het wel.
Verder nog 200 ml olie eroverheen, wel opbouwen.


Nee helaas ook niet en olie eroverheen dan eet hij helemaal niks meer.

Ik heb net even de kliniek gebeld, maar helaas is mijn eigen DA ziek. Volgende week heb ik toch een afspraak staan met een merrie. Even kijken wat zij zegt over een maagscopie voor eventueel maagzweren...
Iemand die daar ervaring mee heeft met de klachten die ik noem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:34 



 
Profiel   

Seniores priores, eventueel opmengen met muesli of je merriebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:38 



 
Profiel   

ik heb goede ervaringen met mijn welsh met jan jonas.
hij weet heel veel van darmen en maag.
misschien eens contact opnemen met hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:41 



 
Profiel   

Bij maagproblemen zie je vaak dat ze als eerste het krachtvoer laten staan gevolgd door ruwvoer en als laatste gras. Je pony heeft natuurlijk best wat veranderingen doorstaan met verhuizing en begin dekseizoen, veranderingen=stress=trigger voor de maag.
Je kunt een gastroscopie overwegen maar je kunt ook een 10 dagen omeprazol geven, indien verbetering dan weet je het ook.
Verder een krachtvoer kiezen hoog in vet en eiwit, merriebrok is een goede keuze. Eet hij bietenpulp? Desnoods met een lik verdunde appelstroop er doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:42 



 
Profiel   

eet hij wel brood enzo? daar komen ze ook wel kekker van aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:43 



 
Profiel   

eventueel iets spieropbouwends bijgeven zoals Bodybuilder van Hippalgo. Moet je niet zoveel van geven, maar is een goede eiwitbron en bevat extra vit E, wat helpt bij spieropbouw als hij dan toch veel rondloopt/beweegt.

Verder misschien ook wat probiotica bijgeven, na zijn bloedworm infectie gaat zijn darmflora niet oiptimaal zijn, en je voert imo best veel krachtvoer voor zo'n kleine pony. Bij paarden die moeilijk aankomen, is meer voeren vaak niet de oplossing. Het gaat alleen de spijsvertering extra belasten en de opname suboptimaal maken. Maw veel kilo's verloren voeren.
Hier bv een EV die jaren aan de "magere" kant geweest, meer krachtvoer leverde alleen maagproblemen op en juist meer "invallen" en verzuren in het werk. Nu is ze op pensioen en krijgt alleen nog wat graanvrije muesli voor het idee en ze staat moddervet.

Kan je eventueel niet ergens gras gaan maaien? zodat je hem dat kan extra bijvoeren. Voor een groot paard is dit buiten een lekker extraatje vaak niet te doen, maar voor een pony moet dit makkelijker haalbaar zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:46 



 
Profiel   

Mijn eerste gedachte was ook last van zijn maag.
Zelf zou ik dan de keuze maken om een kuur gastrogard op te starten.
Voor een maagscopie moeten ze vasten omdat de maag leeg moet zijn.
Die stress van het niet mogen eten en gebrek aan maagsappen door het ontbreken van voedsel is nou net niet wat je wil bij een maagprobleem.
Vind dat zelf dus altijd erg dubbel.
Als hij met de kuur gastrogard weer beter gaat eten weet je genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:47 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
Mijn eerste gedachte was ook last van zijn maag.
Zelf zou ik dan de keuze maken om een kuur gastrogard op te starten.
Voor een maagscopie moeten ze vasten omdat de maag leeg moet zijn.
Die stress van het niet mogen eten en gebrek aan maagsappen door het ontbreken van voedsel is nou net niet wat je wil bij een maagprobleem.
Vind dat zelf dus altijd erg dubbel.
Als hij met de kuur gastrogard weer beter gaat eten weet je genoeg.


Ik zat inderdaad bij Ekyard te kijken, maar ik kreeg dit bij een ander paard jaren geleden nadat hij was behandeld voor maagzweren met een of andere goldpasta?

Barvrouwke: zoals in mijn verhaal staat heeft hij dit allemaal al gehad en eet hij het niet of slecht.

Magicmist: Daar ga ik eens naar googlen!

Wildgirl: omeprazol halen bij de dierenarts of waar haal ik dat vandaan?

Petitparis: Ik heb over ongeveer een maand mijn eigen wei weer voldoende begroeid zodat hij lekker paar uur per dag op het gras kan staan dus ik hoop dat dat werkt. Enige wat ik hem nu nog voer is sochtends en savonds een half schepje merrie brok omdat hij dit uiteindelijk wel eet, maar altijd blijft er een restje over.

Bedankt vast voor de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:10 



 
Profiel   

Ik zou ook eerst de maag uitsluiten.
Verder heb ik goede ervaringen met coolstance copra om ze voller te krijgen op de bovenlijn en in gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:11 



 
Profiel   

Gewoon echt heel ouderwets maispulp dan?
Wel erg uitkijken indien gevoelig voor hoefbevangenheid.


Verder kun je natuurlijk olie gaan toevoegen, eventueel door een heel smakelijke slobber.


Ik vind welshjes voor de keuring overigens vaak extreem vet, maar ik weet ook dat dat gevraagd wordt, en dat je minder punten krijgt als ze gewoon normaal op gewicht zijn.
Dus ik snap de keus om hem voor de keuring aan te laten komen, en dan is op tijd beginnen ook logisch.


Mizora hier op bokt heeft denk ik veruit de meeste kennis op gebied van dierenvoeding.
Misschien heeft zij nog goede adviezen voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:16 



 
Profiel   

Ik zie dat je in Cromvoirt woont.

Als ik jou was rij naar Den Dungen daar heb je de Dungense molen die heeft paardenmeel die erg fijn is om ze voller te krijgen.
https://dungensemolen.nl/#productie

Mensen komen van Heine en ver om dit te komen halen.


[VS] waar paardenmeel kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:16 



 
Profiel   

Altijd oppassen met suikers en gras ivm hoefbevangenheid, ook al is hij te dun. Welshjes (A) zijn daarvoor echt gevoelig. Onze A-welsh kwam broodmager terug van een tijdelijk adres en was gevoelig daarvoor. Dol op gras, maar dat mocht dus nauwelijks ivm de risico's.

Wij hebben haar met seniores priores (volgens voorschrift met water weken) keurig op gewicht gekregen. Ik ben eigenlijk nog nooit een dier tegengekomen dat het niet heerlijk vond en het is heel makkelijk te eten, ook met een eventuele zere kaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:19 



 
Profiel   

@ts ja, kun je bij de DA krijgen op recept. Indien het aanslaat heeeeel rustig afbouwen, denk in weken en niet in dagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:23 



 
Profiel   

Kijk anders even in het topic over maagzweren, daar staat veel nuttige info over voer en supplementen die je kan proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:26 



 
Profiel   

ardo_iggy schreef
Ik zie dat je in Cromvoirt woont.

Als ik jou was rij naar Den Dungen daar heb je de Dungense molen die heeft paardenmeel die erg fijn is om ze voller te krijgen.
https://dungensemolen.nl/#productie

Mensen komen van Heine en ver om dit te komen halen.


[VS] waar paardenmeel kopen?


Dat was ook altijd mijn "wondermiddel" voor al zo'n 10 jaar, maar helaas ligt er hier een kilo of 30 want ook dat eet hij dus niet meer..

Hevonen: SP heb ik hier staan heeft hij tijdje gegeten, maar nu niet meer.

Femke_tweety: De laatste tijd wordt echt te vet juist afgestraft/commentaar op gegeven. Mijn hengst is echter verre van vet. Je ziet net zijn ribben niet, om nog niet over de bovenlijn te praten helaas.

Wildgirl: Ik ga gelijk eventjes bellen om een andere veearts te spreken of ik dit misschien al kan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:32 



 
Profiel   

Ik denk ook aan een maagzweer met wat je schrijft, lange tanden eten en slecht hooi doen ze dan vaak.

Hier veel succes gehad met eentje met alpengrün mash gemengd met grasbrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:49 



 
Profiel   

Misschien eens een proefzakje Darmbalans proberen?

https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... -en-darmen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:53 



 
Profiel   

Ik wordt straks terug gebeld en dan eens overleggen of we een scopie kunnen maken of opstarten met omeprazol kuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:54 



 
Profiel   

Ik had ook een slechte eter met schildklier klachten plus nog maag zweren. Alles wat een beetje nat was at ze niet. Ze is toen echt aangekomen op masters excellent, maisvlokken, zemelen en omega 369

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 10:10 



 
Profiel   

Ik zou hartog grasmix proberen een hem sojaschroot gaan bijvoeren. Als je zijn ribben niet ziet is hij niet te mager, maar is hij puur spierarm. Dik voeren is dus ook niet de oplossing, er moet eiwit in.

Hoeveel hoort hij ongeveer te wegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 10:12 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik zou hartog grasmix proberen een hem sojaschroot gaan bijvoeren. Als je zijn ribben niet ziet is hij niet te mager, maar is hij puur spierarm. Dik voeren is dus ook niet de oplossing, er moet eiwit in.

Hoeveel hoort hij ongeveer te wegen?


Klopt inderdaad wat je zegt. Vandaar dat hij merrie brok krijgt want dat is het enige wat hij nu een beetje eet. Ik denk dat hij zo'n 225/250 weegt en hij zou zo'n 280/300 moeten gaan wegen. Al mijn andere pony's zien er super uit en zelf al vaker pony's opgeknapt, maar dit nog nooit gehad.

Straks eerst vragen wat betreft maagzweren en dan inderdaad sojaschroot misschien maar eens bestellen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 10:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 137 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen