Opbouwen 24/7 in het land

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Opbouwen 24/7 in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 22:32

hoi allemaal,

ik ben nieuw op bokt, dus sorry als het verkeerd staat :)

ik heb sinds juni 2020 een 17 jarige ruin, heel fijn paard met een gouden karakter. Hij heeft helaas bij voerwisselingen heel snel last van mestwateren. met mijn dierenarts (die ook voedingsconsulent is) hebben we hem op probiotica gehad toen hij last had van mestwateren en dat hielp goed. In november hebben we een speciaal voedingsadvies bij haar aangevraagd en we hebben ons hooi door laten meten bij Pavo, zodat dit allemaal goed op elkaar aansluit. Hij krijgt nu Hartog Digest, Bonpard Forage en onbeperkt stofvrij Duits weidehooi van Louis Venhorst Forage. Nu gaat het heel goed met hem en zit hij goed in zijn vel.

Ongeveer een week geleden ben ik begonnen met het grazen aan de hand, zodat hij alvast went aan het voorjaarsgras voordat het weideseizoen begint. Waarschijnlijk begint het weideseizoen halverwege mei bij ons op stal. Uiteindelijk wil ik hem graag 24/7 op het land hebben.

Heeft iemand tips hoe ik het het beste kan opbouwen en er voor kan zorgen dat mijn paard geen of zo min mogelijk last heeft van mestwateren? :j

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Opbouwen 24/7 in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 19:30

niemand die tips heeft?

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Opbouwen 24/7 in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 19:38

Wat je nu doet langzaam op bouwen

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 19:38

Wij beginnen meestal met een uur de eerste 2 dagen. Dan iedere 2 dagen een half uur tot 45 min erbij tot zo’n 4 a 5 uur. Daarna gaan ze vaak 8 uur.
Hoe langer ze staan hoe minder ze per uur gaan eten (al is het over de gehele periode meer natuurlijk).
Ik zou ook gewoon goed ik de gaten houden hoe z’n mest is. Mijn vorige paard kreeg juist stevigere mest in de wei

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 19:51

https://www.paardendrogist.nl/blog/wenn ... jaarsgras/

Toevallig kwam ik bovenstaand artikel tegen.
Ik denk dat je da je er ook wel over kan adviseren. Ieder paard regeert natuurlijk weer anders maar ik bouw met een half uur per dag op totdat we op 8 uren zitten. Vanaf 8 uren gaat ze 24 uur. En voordat ze de weide opgaat krijgt ze eerst nog een normale hoeveelheid droogvoer zodat ze zich niet zo vol eet in het gras. Dat gaat altijd prima bij ons.

Dat ze diarree krijgen is niet te voorkomen bij de overgang denk ik. Dat krijgt die van mij ook altijd ondanks het rustig opbouwen. Maar goed in de gaten houden of het niet teveel wordt en anders weer een stap terug doen en evt overleggen met je da.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Opbouwen 24/7 in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 19:58

Behalve rustig opbouwen, kun je ook de probiotica weer een tijdje geven. Mijn ruin heeft ook snel last van mestwater bij voerwisseling, hij krijgt dus vanaf het begin van het weideseizoen (eigenlijk een paar dagen daarvoor al) Yea Sacc en daar stoppen we weer mee als het weideseizoen is afgelopen.

Wij bouwen erg traag op, zowel voor mijn ruin als voor een van de andere merries, zij is koliekgevoelig.
We doen steeds 2 dagen hetzelfde en dan ophogen. 15-30-45-60-90-120 minuten. Vanaf 120 minuten krijgen ze een strookje gras waar ze dan 24/7 toegang toe hebben. Verder krijgen ze nog onbeperkt hooi bij.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Opbouwen 24/7 in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:21

Mestwater komt negen van de tien keer door verkeerd hooi. Dat wil zeggen hooi waar jouw paard niet tegen kan. Krijgt je paard voordroog of kuil? Vervang dat dan eens voor gewoon droog hooi en dan het liefst wat niet in plastic verpakt was (hoewel ik nooit verschil gemerkt hebt tussen wel en niet verpakt hooi)
Verder gaf ik mijn watermestbeest dagelijks een eetlepel bokashi dat is een prebiotica en nog wat zaken als zeoliet en veendrab door het eten heen. (www.bioron.nl) Daar deed hij het heel goed op.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 22:09

mrie schreef:
Mestwater komt negen van de tien keer door verkeerd hooi. Dat wil zeggen hooi waar jouw paard niet tegen kan. Krijgt je paard voordroog of kuil? Vervang dat dan eens voor gewoon droog hooi en dan het liefst wat niet in plastic verpakt was (hoewel ik nooit verschil gemerkt hebt tussen wel en niet verpakt hooi)
Verder gaf ik mijn watermestbeest dagelijks een eetlepel bokashi dat is een prebiotica en nog wat zaken als zeoliet en veendrab door het eten heen. (https://www.bioron.nl) Daar deed hij het heel goed op.


hij krijgt onverpakt droog hooi dat we regelmatig laten checken door de da dus daar ligt het (helaas) niet aan. Bedankt voor de tip :)