Oudere pony, voeradvies nodig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Oudere pony, voeradvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 16:24

Hallo,

Ik heb een oudere pony van 18 jaar die 24/7 buiten loopt met onbeperkt voordroog. Hij is altijd aan de dikke kant geweest. Hij werkt ongeveer 3 x in de week 30 minuten. Hij word niet intensief getraind.
Ik ben geopeerd en in de tussen tijd werd hij getraind door mijn instrunstice. Omdat deze meer traint dan ik kreeg hij meer kracht en spieren maar het zelfde voer. We merkten dat hij sneller geen energie meer had dus heb ik hem van de pavo inshape afgehaald en ben over gestapt op draversbrok.

Door het hardere trainen wat mijn instructrice deed begon hij wat af te vallen.

Momenteel krijgt hij:
Pavo fibernuggets (sinds 2 dagen) ongeveer 1/4 schep.
1/4 schep havens draversbrok
1/4 schep vitamine bikkels van pavo.
2 schepjes vitamine e voor meer energie te krijgen maar ik heb niet het idee dat dit helpt. Ik meng dat met olie.

Iemand aanvullende tips? Ik ben nu op een paar maanden tijd vaker gewisseld van brok en wil nu even rust voor hem. Ik maak me zorgen omdat hij beduidend minder energie heeft als voorheen en hij niet zo snel aan komt.

De mest is vorige week gecontroleerd en hij heeft geen wormen, alleen zand in de darmen. Hiervoor heeft hij een week lang psylliumzaad gekregen.

Ik wil als dit niet verbeterd bloed laten trekken en onderzoeken. Misschien komt er iets uit...

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Oudere pony, voeradvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:44

Als hij te dik was en nu wat vermagert is dat toch prima? Je wil iets dat meer energie toevoegt of iets dat voller maakt?

Als ik dat zo lees, zou ik gaan voor iets met eiwitten in. Die draversbrok lijkt nog niet zo slecht maar mag best tot 0,75-1 kg worden opgehoogd als die echt in het werk staat. Eventueel topsport van pavo of booster mix van equifirst zouden ook goede alternatieven zijn.

Zoek je iets waar hij niet te dik op mag worden, dan is het ook een optie om wat pure haver toe te voegen aan het dieet en aanvullen met eiwitten uit lucerne of soja.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:51

handje haver bij zo'n 150 gram vitalbix daily doet wonderen voor onze pony van 24 .
en onbeperkt goed hooi.
en mocht je hem graag voller zien, kun je ook senior priores bijvoeren.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 16:54

Ik merk toen hij actiever werd getraind hij energie miste, sneller moe ect. Hij is zo danig gaan afvallen dat je zijn ribben zag en de ruggengraat. Zijn rugspieren ben ik mee bezig (ben ook opzoek naar een ander zadel) en hij is de afgelopen maanden ook echt wel bijgekomen. Zijn ribben zie je nog lichtjes maar voel je nog wel. Ik ou graag zien dat hij weer meer energie krijgt. Dat dikker worden dat komt waarschijnlijk wel weer goed als het gras dadelijk gaat groeien.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 16:55

dingogirl schreef:
handje haver bij zo'n 150 gram vitalbix daily doet wonderen voor onze pony van 24 .
en onbeperkt goed hooi.
en mocht je hem graag voller zien, kun je ook senior priores bijvoeren.

Maar dan moet ik weer veranderen van voer. Kan dat kwaad? De vitamine bikkels van pavo zijn nu bijna op. De draversbrok nog lang niet.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:01

ik heb met mijn pony's nooit problemen gehad met voer veranderen.
ik let er wel op dat er niet te veel suikers en zetmeel in zit, vandaar dat ik vitalbix voer.
heb ook pavo en havens gevoerd maar nu al jaren dit en dat bevalt voor alle pony's goed.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Oudere pony, voeradvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 17:02

De fibernuggets wil ik wel even mee door gaan omdat ik dat pas 2 dagen aan het voeren ben. Als de dravers brok op is zal ik zeker eens naar vitalbix daily gaan kijken