Magnesium olie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gisa80
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-12-20

Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 14:51

Wie heeft er ervaring met magnesium olie?
Welke gebruiken jullie en merken jullie (welk)verschil?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:20

ja, ik! Afgelopen zomer ben ik ermee begonnen. Nadat ik bij mezelf merkte dat het effect van olie veel groter was dan via een pilletje. De magnesium die over het voer ging afgebouwd en tegelijkertijd met de olie begonnen. Ik masseerde het in zeg maar op de lijn voor het schouderblad, en bovenaan de binnenkant van zijn achterbenen. Zonder uitspoelen daarna. En eens in de week a twee weken zijn hele bovenlijn, en dat spoelde ik dan na een uurtje weer uit.
Ik merkte duidelijk een positief effect in zijn bewegingen. Hij werd ruimer, elastischer, en daar leek hij zelf soms ook verbaasd over :D
Toen het kouder werd, en dekentijd, ben ik er weer mee gestopt, omdat de magnesium vocht aantrekt. Toen ben ik het weer gewoon als voedingssupplement gaan geven. Het positieve effect is toen trouwens niet verdwenen.
Maar een dezer dagen ga ik er zeker weer mee beginnen.

Ik maak het zelf, van magnesiumvlokken (die ik toch nog had staan) en gekookt gedemineraliseerd water. "ze" zeggen dat dat niet zo goed is, maar dat geloof ik niet zo. Uitgeprobeerd, eerst op mezelf, en ik merk geen verschil.

Liannetje86
Berichten: 784
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:32

Magnesium olie gebruik ik extern (joh) gewoon inmasseren, wel rekening mee houden dat het (vooral met een wintervacht) een beetje een plakzooi wordt (trekt vocht aan, dus ik had een bruine pony, met donkere zandvlekken waar de olie zat). Nog steeds gebruik ik het na een zwaardere training voor hem, hij wordt er echt soepeler van.

Ik heb de mijne toen bij de DA (drogist) gekocht, durf niet te zeggen welk merk, maar gebruik hem voor mezelf, de hond en paard... Het is net even dat extraatje...

Pony krijgt normaal voedingssuplement (horseflex) en voor extra de olie...

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:22

Mijn paard reageert er heel heftig op. Stampen en schrapen, ze vindt het echt niet fijn.
Ik heb t gebruikt op mezelf, en snap waarom, het steekt en jeukt..
Het werkt heel goed, maar ik gebruik het niet meer, ik weet nu hoe het voelt en snap de reactie van mijn paard.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:15

Bij mijzelf heeft het alleen de eerste keer een beetje geprikt. En ik had al gelezen dat dat zou kunnen gebeuren. Bij m'n paard daarom eerst voorzichtig geprobeerd, en hij reageerde niet. En hij vindt het heerlijk als ik het inmasseer.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:51

Interessant topic, ik volg :)

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:01

Ik heb ook gehoord dat het prikt.
Wil het eigenlijk voor mezelf kopen...

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:04

sh4e schreef:
Mijn paard reageert er heel heftig op. Stampen en schrapen, ze vindt het echt niet fijn.
Ik heb t gebruikt op mezelf, en snap waarom, het steekt en jeukt..
Het werkt heel goed, maar ik gebruik het niet meer, ik weet nu hoe het voelt en snap de reactie van mijn paard.


Hoe sterker het prikt hoe groter het tekort mens/dier heeft is eigenlijk het uitgangspunt. Dus dat klopt. Dat wordt met de keer minder, als je tekort weer is aangevuld.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:10

Ik gebruik het op mezelf.
Ofja ik word er mee gemasseerd als de spanning in mn schouders/nek weer te hoog word.

Dat is overigens al wel veeeel verbeterd sinds ik tabletten slik maar eens in de zoveel tijd, zeker met extra stress, dan word t een massage met magnesium olie.
Jeuken en prikken doet t hier alleen als ik wondjes heb(van mijn allergieen)

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:33

Is er een merk aan te raden?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:37

Op wondjes doet het flink zeer ja. En het is ook niet handig om in je oog te wrijven als je je handen nog niet gewassen hebt :+

Ik weet dat BioRon het voor paarden verkoopt. Maar ik maak nog steeds zelf, met vlokken. Ben (zelf ook) begonnen met de olie van lucovitaal, en ik merk geen verschil.

gisa80
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 13:44

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik wil Bio-Ron aangaan schaffen om te proberen.

Gebruiken jullie dit dagelijks? Of enkele keren per week?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:33

Ik heb het toevallig net bij Den Hoek besteld, was ook erg benieuwd of en hoe het zou werken...
Maar voorzichtig beginnen als ik het zo lees...

EquiStatera

Berichten: 3
Geregistreerd: 28-11-20

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:20

Bio-Ron heeft fijne magnesiumolie en kan dit ook beter aanraden dan magnesiumcitraat, omdat het directer wordt opgenomen in het lichaam. Wanneer je paard hier heftig op reageert en er een prikkend gevoel van krijgt, kan je het beter aanmengen met wat water en het op die manier verdunnen. De ervaring is vaak naarmate de magnesium behoefte wordt aangevuld, het prikkende/jeukende gevoel ook weggaat.
En het makkelijkste kan je het in de kootholtes (let op dat het niet te vochtig is,omdat het vocht aantrekt) of in de liezen smeren. Daar is de huid mooi dun dus kan het snel opgenomen worden in het lichaam.

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:16

hmm interessant, hier nog niet veel over gehoord. Ga even het topic volgen

edit: typo

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:42

Ergens in de zomer van vorig jaar was ik ook een topic gestart omdat er erg weinig over te vinden was. Maar dat liep al vrij snel dood helaas.
Dat de magnesiumolie beter in het lichaam wordt opgenomen komt niet door de vorm (citraat/chloride/etc) maar omdat het via de huid beter en sneller wordt opgenomen dan via de mond.

Trouwens v.w.b. het prikken: een tijdje terug kwam ik op fb een advertentie tegen van een supplemententoko die een middeltje had voor paarden die het bit niet aan wilden nemen o.i.d. Dat moest je dan voor het rijden op het bit (of ergens in de mond, weet ik niet meer precies) spuiten/smeren. Nou vind ik dat op zich al een dingetje wat je nou niet bepaalt oplost op zo'n manier, maar dat was dus gewoon magnesiumolie met glycerine. Ik heb toen als proef op de som eens een minibeetje magnesiumolie in m'n mond gedaan. Nou ehhh misschien dat die glycerine nog iets verzacht, maar ik mag toch hopen dat niemand dát z'n paard aan wil doen :x

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:37

Sandra_H schreef:
Ergens in de zomer van vorig jaar was ik ook een topic gestart omdat er erg weinig over te vinden was. Maar dat liep al vrij snel dood helaas.
Dat de magnesiumolie beter in het lichaam wordt opgenomen komt niet door de vorm (citraat/chloride/etc) maar omdat het via de huid beter en sneller wordt opgenomen dan via de mond.


Dit vind ik wel heel interessant, heb je een bron waar ik meer info kan vinden hierover?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:13

als je googlet op magnesiumolie via de huid paarden vind je al heel veel (van hetzelfde, dat dan wel). Hier bijvoorbeeld: https://www.holistischdierenarts.nl/product/magnesium-olie-halve-liter/Het schijnt niet wetenschappelijk bewezen te zijn maar daar heb ik niet zoveel mee zelf. Ik zie en merk dat het werkt. En dat magnesium (via voer gegeven) invloed heeft op de spijsvertering is ook niet heel onlogisch. Als je zelf eens wat teveel inneemt merk je dat zelf ook :+

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:27

Dank je wel! Voor mij is het ook niet altijd afhankelijk van wetenschappelijk onderzoek. Het is soms echt wat de praktijk uitwijst.
Ga het artikel straks even lezen, bedankt!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:29

Sandra_H schreef:
als je googlet op magnesiumolie via de huid paarden vind je al heel veel (van hetzelfde, dat dan wel). Hier bijvoorbeeld: https://www.holistischdierenarts.nl/product/magnesium-olie-halve-liter/Het schijnt niet wetenschappelijk bewezen te zijn maar daar heb ik niet zoveel mee zelf. Ik zie en merk dat het werkt. En dat magnesium (via voer gegeven) invloed heeft op de spijsvertering is ook niet heel onlogisch. Als je zelf eens wat teveel inneemt merk je dat zelf ook :+

Ik heb deze pas aangeschaft, nog niet geprobeerd, ben wel benieuwd...

gisa80
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-12-20

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 14:24

inmiddels een aantal weken bezig.
Na overleg met een holistisch paarden visie gestart met dagelijks spayen. Na een maand overgaan op 2 keer per week.
Merk ik verschil? Geen idee... het lijkt of hij wat soepeler is, wat beter uit zijn ogen kijkt en wat minder rillerig is, hij kon zomaar uit het niets heftig schrikken.

De eerste week reageerde hij direct na het sprayen door met zijn benen te stampen. Dit is inmiddels niet meer het geval. Ik heb mij laten vertellen dat dit kan komen omdat hij ernstig magnesium tekort had wat het prikken veroorzaakte.

De Bio ron vond ik niet goedkoop (in vergelijking met de tabletvorm die wij als mens in kunnen nemen).
De holistische arts gaf echter aan dat olie beter op neemt in de huid van het paard dan dat je hem poeder geeft door het eten.
Dit slikken ze namelijk meteen door waardoor het meteen in hun maag komt en dus direct vrij weinig werking heeft.
Achter de oksels of bij de borst/boeg is de huid van het paard dunner waardoor dat de beste plekken zijn om te sprayen en met een natte spons wat in te masseren.

Je kunt in principe niet teveel spayen.
(ik heb het mij ook maar laten vertellen hoor.... ik ga voorlopig nog even door).

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:37

Ik merk opnieuw, net als vorig jaar, weer duidelijk effect, terwijl hij van de winter gewoon citraat door zijn voer had. Sneller los, sowieso losser, en hij "schiet" weer nu en dan in een soort zweefdraf-achtig iets. Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Heel gek, en het zit voor geen meter. Vorig jaar vlakte dat wel weer af, dus dat zal nu ook wel gebeuren.

In de oksels spray ik niet meer, daar werd m'n singel erg goor en plakkerig van. Daarnaast wordt het ook altijd wat stroevig (ik spoel het afhankelijk van het weer eens per week/twee weken weer af) en dat lijkt me niet fijn voor hem. Bovenaan de binnenkant van de achterbenen zit nauwelijks haar, dus daar spray/masseer ik het, en op de schouderlijn.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:20

Ik heb gisteravond voor het eerst de olie op zijn rugspieren gemasseerd. Vanochtend was hij nog plakkerig dus heb het afgespoeld.
Kan dus beter in zijn liezen en kootholtes sprayen? Dan heeft het evengoed effect op zijn rugspieren neem ik aan?
Nu heb ik een paard met erg veel wit dus het word een vieze bende ben ik bang, want ze lopen de hele dag buiten op voornamelijk zwarte zand. :x
Moet je het trouwens afspoelen, kan het verder geen kwaad nu in de volle zon?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:37

Afspoelen hoeft niet, maar als je het doet dan wel zeker een minuut of 20 laten zitten. Ik spray voor het rijden in elk geval in zijn liezen, daarna heeft het dan in elk geval lang genoeg gezeten om af te spoelen, wat ik soms wel en soms niet doe. Af en toe doe ik inderdaad ook zijn rug helemaal, en dat spoel ik wel altijd af. Hoe het in de zon zit weet ik eigenlijk niet.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Magnesium olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:26

Oke. Ga ik het ook zo doen. Hoe lang duurde het voor je verbetering merkte? Hier vooral voor zijn gevoelige rugspieren nu ik gestopt ben met poedervorm.