Paard heeft wisselende mest.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Paard heeft wisselende mest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 22:40

Hi,

Eigenlijk plaats ik nooit wat maar hopelijk kan ik hier misschien tot een oplossing komen.

Sinds een jaar in het bezit van een nu 5 jarige KWPN merrie.. eigenlijk vanaf het begin al niet het meest dikke paard en best sensibel.
Sinds vorig jaar november begon ze ook wat vage klachten te hebben zoals boos kijken met opzadelen, gevoelige rug, wisselende mest en gekke bekken trekken. In januari 2x een soort van koliek aanval gehad (veel liggen en flemen, wilde wel van voerdroog eten maar geen biks) contact gehad met de dierenarts en moest haar een kuur geven voor zand in de darmen.
Gehad en een maand later kreeg ze weer zo’n koliek aanval. Weer overlegd met de dierenarts en besloten een maagscopie te maken omdat ik maagzweren verdacht. Uit de maagscopie kwam niks, bloed onderzocht ook niks bijzonders en haar darmen op zowel zand als wormen gecheckt en hier kwam ook niks uit. Ik moest haar van de dierenarts flink sportbroek gaan bijvoeren buiten haar onbeperkt voerdroog wat ze al kreeg.
Paard is duidelijk aangekomen en ziet er stukken beter uit, het probleem is nog niet 100% opgelost want ze blijft gevoelig op haar buik en haar mest blijft wisselend.
Over het algemeen op stal prima drollen, maar zodra ze in de paddock komt, een halster om krijgt, een paard vertrekt etc gelijk dunne mest en heel veel mestwater. Bij iets verandering begint ze ook gelijk 10x kleine hoopjes te poepen en zit alles onder _/-\o_

Zijn hier mensen met ervaring ?

Op het moment krijgt ze:
3 kilo sportbrok per dag
100 gram oerbalans
1 schep zemelen
10u weidegang
Onbeperkt ruwvoer wanneer op stal

Dit wordt verdeeld in 2 voerbeurten. Ik ben mezelf bewust dat het een beste portie biks is maar van de dierenarts moest ik 4,5kilo per dag geven dus zit er al flink onder.

Mocht ik belangrijke informatie vergeten zijn hoor ik dit ook graag
Laatst bijgewerkt door __Cynthia op 26-04-21 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:57

Wat vervelend! Wat voor ruwvoer krijgt ze? Kuil, voordroog, hooi? Niet alle zweren zie je in een scopie, dus dat kan alsnog het probleem creëren. Wat gaf je als zandkuur en hoeveel?

Edit: ik zie dat je hooi voert. Fijn!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:58

- Welk merk en exacte type sportbrok krijgt ze (bij voorkeur met linkje)?
- Waarom voer je oerbalans en bedoel je daar vitalstyle oerbalans mee?
- Hoeveel hoort je paard ongeveer te wegen?
- Gaat het om 3 scheppen sportbrok of gaat het om 3kg sportbrok?

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 23:02

Eapy schreef:
Wat vervelend! Wat voor ruwvoer krijgt ze? Kuil, voordroog, hooi? Niet alle zweren zie je in een scopie, dus dat kan alsnog het probleem creëren. Wat gaf je als zandkuur en hoeveel?

Edit: ik zie dat je hooi voert. Fijn!


Ik moet mezelf hier even op corrigeren. Ze krijgt voerdroog alleen ik noem het altijd hooi :+

Het zijn verpakte balen maar zijn wel droog toen wij nog op een andere stal stonden met onverpakte balen had ze hetzelfde probleem.

De zandkuur was van vitalstyle en die kuur heb ik afgemaakt (weet zo even niet meer hoeveel dat was).
Een maand na de zandkuur heb ik nog een keer een wormonderzoek laten doen en toen was er geen zand te bekennen.


Merrie krijgt nu tevens sinds 3 weken ook gastri comp

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:06

Zitten er granen in de sportbrok? Wellicht is dat het probleem? Veel paarden kunnen daar niet tegen.

Hoeveel werkt je paard? Dagelijks?

Vitalstyle heeft meer in het assortiment, wellicht ook een geschikte vervanger voor Dell sportbroek.

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 23:07

Mizora schreef:
- Welk merk en exacte type sportbrok krijgt ze (bij voorkeur met linkje)?
- Waarom voer je oerbalans en bedoel je daar vitalstyle oerbalans mee?
- Hoeveel hoort je paard ongeveer te wegen?
- Gaat het om 3 scheppen sportbrok of gaat het om 3kg sportbrok?


Ze krijgt nu van havens de draversbrok.

Waarom ze de oerbalans krijgt omdat ik haar graag aanvullend een vitamine korrel wil geven. Ik gaf eerst pavo vital maar merkte dat (vooral eigenlijk mijn haflinger) ze hier jeuk van kregen en daarom overgestapt. Deze is inderdaad van vitalstyle.

Hoeveel zij ongeveer moet wegen durf ik echt niet te zeggen. Ze is +/- 1.68 en woog vorig jaar augustus 513 kilo dit was toen ze van de wei kwam. Daarna kon je echt haar ribben zien.

Ze krijgt 3 scheppen, dat is dus inderdaad iets meer dan 3 kilo (dacht toen gewogen te hebben en dat 1,15 kilo per schep).

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 23:08

Marie111 schreef:
Zitten er granen in de sportbrok? Wellicht is dat het probleem? Veel paarden kunnen daar niet tegen.

Hoeveel werkt je paard? Dagelijks?

Vitalstyle heeft meer in het assortiment, wellicht ook een geschikte vervanger voor Dell sportbroek.


Het is de havens draversbrok, granen zitten hier in.

Mijn paard werkt ongeveer 5 dagen per week afwisselend in rijden en longeren maar wel intensief.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard heeft wisselende mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:00

Zand komt in golfjes uit je paard dus zelf meerdere dagen testen meerdere hoopjes en dan kan je daar wat zinnigs over zeggen of een foto bij da laten maken

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard heeft wisselende mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:32

Hoe is haar hengstigheid en hoe zijn de eierstokken? Heb je daar al naar laten kijken? Jonge merrie kan best met dr hormonen beetje in de knoei zitten, kan proberen monnikspeper te voeren, dat reguleert t vaak al wel deels, zou ik wel gewoon de humane kopen, bijvoorbeeld van de onlinedrogist, 15 euro voor een kilo ongeveer, doe je best lang mee

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 07:15

Maddy_Paola schreef:
Hoe is haar hengstigheid en hoe zijn de eierstokken? Heb je daar al naar laten kijken? Jonge merrie kan best met dr hormonen beetje in de knoei zitten, kan proberen monnikspeper te voeren, dat reguleert t vaak al wel deels, zou ik wel gewoon de humane kopen, bijvoorbeeld van de onlinedrogist, 15 euro voor een kilo ongeveer, doe je best lang mee



Je merkt helemaal niet dat ze hengstig is. Vorige maand een jonge hengst gekocht die de meiden erg aantrekkelijk vond maar zij had er niet zo’n last van.
Ik hèb haar nog nooit een keer zien plassen of iets.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Paard heeft wisselende mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:31

Je zou de Gastro+ van Havens kunnen proberen. Dat is speciaal ontwikkeld voor paarden met maag/darmproblemen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:03

is er ook echt goed naar het gebit gekeken?

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 08:05

ellepel schreef:
is er ook echt goed naar het gebit gekeken?


Inderdaad had ik erbij moeten melden. Maar haar gebit is in november gedaan.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:11

ja maar is dat gedaan door een goede tandarts?
haken en doppen,( zeker een 5 jarige) kunnen bij wat groffer ruwvoer namelijk ook zorgen voor wisselende mest.
wat hier trouwens echt enorm goed werkt is om er Optiform van Mijten bij te geven.
mijn merrie krijgt enorm snel dunne mest van iets nattere voordroog en door er optiform bij te geven is haar mest al tijden gewoon goed.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:14

Geef je ook al iets van een prebiotica? Bv optima forma van de paardendrogist.



Een van de merries die bij ons staat heeft ook een gevoelige maag en een paar weken per jaar standaard diaree, bv bij vallen van de blaadjes.
Zij krijgt dan dagelijks een flesje yakult en een schepje johannesbroodpitmeel en dat werkte heel goed.

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 08:37

ellepel schreef:
ja maar is dat gedaan door een goede tandarts?
haken en doppen,( zeker een 5 jarige) kunnen bij wat groffer ruwvoer namelijk ook zorgen voor wisselende mest.
wat hier trouwens echt enorm goed werkt is om er Optiform van Mijten bij te geven.
mijn merrie krijgt enorm snel dunne mest van iets nattere voordroog en door er optiform bij te geven is haar mest al tijden gewoon goed.


Uhm ja ik vind dit een goede tandarts maar daar zullen de meningen altijd verdeeld over blijven denk ik.

Het is alleen meer dat mijn paard wisselende mest heeft op 1 dag.

Ons voerdroog is echt heel droog dit is gewoon hooi met een folie erom om het zo te zeggen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard heeft wisselende mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:47

Moeilijk... klinkt alsof ze vooral heel stressgevoelig is en dat al snel uit in haar darmwerking. Je zou darmbalans (ipv Oerbalans) kunnen proberen. Ik zou vooral kijken hoe je haar stressniveau zou kunnen verlagen, dat is voor elk paard anders.

De zandkuur van Vitalstyle is waarschijnlijk het psylliumzaad, de aangegeven hoeveelheid daarvan is 50gr. Dat is veel te weinig om het zand echt te mobiliseren. Ik zou bij deze klachten niet direct denken aan zand maar je zou voor de zekerheid een echte zandkuur kunnen geven met flinke hoeveelheden psyllium.

Hoe staat ze verder, sociaal gezien? In een groepje/alleen? Hoe is de dynamiek tussen haar een haar groepsgenoten of buurman/-vrouw in de box? Is ze verder een onzeker dier of gaat ze juist met interesse op nieuwe dingen af?

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 08:57

Eapy schreef:
Moeilijk... klinkt alsof ze vooral heel stressgevoelig is en dat al snel uit in haar darmwerking. Je zou darmbalans (ipv Oerbalans) kunnen proberen. Ik zou vooral kijken hoe je haar stressniveau zou kunnen verlagen, dat is voor elk paard anders.

De zandkuur van Vitalstyle is waarschijnlijk het psylliumzaad, de aangegeven hoeveelheid daarvan is 50gr. Dat is veel te weinig om het zand echt te mobiliseren. Ik zou bij deze klachten niet direct denken aan zand maar je zou voor de zekerheid een echte zandkuur kunnen geven met flinke hoeveelheden psyllium.

Hoe staat ze verder, sociaal gezien? In een groepje/alleen? Hoe is de dynamiek tussen haar een haar groepsgenoten of buurman/-vrouw in de box? Is ze verder een onzeker dier of gaat ze juist met interesse op nieuwe dingen af?


Ik denk dus zelf dat dit ook het probleem is alleen is het ontzettend lastig omdat ze dus soms al begint het moment dat ze een halster om krijgt of je bijvoorbeeld haar stal in loopt.

Na de zandkuur is ze nogmaals gecontroleerd op zand en toen is er niks aan getroffen.

Ze staat in de wintermaanden 5u in de paddock met 1 merrie en ruwvoer.
Zomermaanden met nu 2 merries op de wei en straks komen daar 2 ruinen bij. Ze gaat van 8-19u buiten.
Wij staal kleinschalig 5 paarden en op stal met haar buren us ze prima.

Verder is ze een volger maar is wel zeer nieuwsgierig en komt graag kijken als er iets anders is

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard heeft wisselende mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:08

Zand komt met golven eruit, dus 1 (of zelfs 2/3 ligt aan de timing) mesttest op zand heb je niks aan helaas. Als het zand bijvoorbeeld onderin de dikke darm ligt en niet zo makkelijk gemobiliseerd kan worden, zal het er al helemaal niet uitkomen. Een psylliumkuur schaadt niet dus je kunt het gewoon proberen om het (echt) uit te sluiten.

Je management klinkt fijn. Reageerde de merrie al zo op verandering/spanning toen je haar kreeg? Weet je wat haar achtergrond is? Komt ze bijvoorbeeld van een handelaar, een drukke stal, of juist een familie paardje op een kleinschalig plekje? Ik zou inzetten op het verbeteren van haar zelfvertrouwen en vooral haar het gevoel geven dat samen iets doen ontspannend is, en niet gelijk spanning hoeft op te roepen bij haar. Hier kun je aan werken met een instructeur.

Uiteraard kan de spanning ook komen door pijn in het lijf bij beweging. Ik ga er vanuit dat de merrie gekeurd is en ook de rug bekeken is. Anders zou ik even goed de rug na laten kijken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:10

Zand in de mest controleren is eigenlijk alleen enigszins betrouwbaar als je over meerdere dagen verspreid meerdere mestmonsters neemt. Ik typ “enigszins”, want zand dat in de darm zit, maar er niet uit komt, zie je dus ook niet terug in je mestmonster. Het enige betrouwbare is een röntgenfoto.

Een zandkuur bij aangetoond zand: 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht.
Een zandkuur bij vermoeden van zand: 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht.

Mijn ruin kan niet tegen voordroog, ook niet als het “heel droog hooi maar dan uit plastic is”. Het bewaarproces (fermentatie versus drogen) maakt het verschil.
Op gewoon hooi doet hij het heel goed, maar moet ik soms ook ondersteunen met YeaSacc (we hebben diverse andere middelen geprobeerd, YeaSacc werkt tot nu toe steeds het beste).

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 09:37

Eapy schreef:
Zand komt met golven eruit, dus 1 (of zelfs 2/3 ligt aan de timing) mesttest op zand heb je niks aan helaas. Als het zand bijvoorbeeld onderin de dikke darm ligt en niet zo makkelijk gemobiliseerd kan worden, zal het er al helemaal niet uitkomen. Een psylliumkuur schaadt niet dus je kunt het gewoon proberen om het (echt) uit te sluiten.

Je management klinkt fijn. Reageerde de merrie al zo op verandering/spanning toen je haar kreeg? Weet je wat haar achtergrond is? Komt ze bijvoorbeeld van een handelaar, een drukke stal, of juist een familie paardje op een kleinschalig plekje? Ik zou inzetten op het verbeteren van haar zelfvertrouwen en vooral haar het gevoel geven dat samen iets doen ontspannend is, en niet gelijk spanning hoeft op te roepen bij haar. Hier kun je aan werken met een instructeur.

Uiteraard kan de spanning ook komen door pijn in het lijf bij beweging. Ik ga er vanuit dat de merrie gekeurd is en ook de rug bekeken is. Anders zou ik even goed de rug na laten kijken.


Oké zo’n zandkuur ga ik weer even bestellen!
Ze reageerde inderdaad al zo sinds ik haar kreeg, ik heb haar zelf van een kleinschalige handel/trainingsstal hoe ze daar was durf ik echt niet te zeggen.

Ze is bij aankoop klinisch en rontgen goedgekeurd incl rug en hals. En de osteopaat komt ook elke 3 maanden en is 3 weken geleden geweest.




@Hilary:
Op hooi deed ze hetzelfde en ik denk zelf dat dit niet het probleem is omdat paarden dan meestal de hele dag dunne mest hebben en dit heeft zij niet.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard heeft wisselende mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:50

Ik denk zelf meteen aan voordroog. De kwaliteit van voordroog komt heel nauw en daardoor kan deze per baal best wel verschillen. De darmflora van je paard moet daar dan met iedere nieuwe baal weer aan wennen en dat kan inderdaad effect hebben op de mest. Ook al is voordroog heel droog, dan nog vinden er processen plaats in de baal die bij onverpakt hooi niet plaatsvinden. Zelf zou ik de 3kg sportbrok helemaal weglaten want dat zijn over het algemeen geen gezonde brokken. Heb de ingrediënten van de draversbrok zo niet in m'n hoofd maar Havens ben ik sowieso al geen fan van. Ik zou dus echt beginnen met kijken of je onverpakt hooi kunt gaan voeren in plaats van voordroog. Pure Horse heeft ook een uitgebreid artikel geschreven over voordroog VS onverpakt hooi

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 10:06

NienkeV1994 schreef:
Ik denk zelf meteen aan voordroog. De kwaliteit van voordroog komt heel nauw en daardoor kan deze per baal best wel verschillen. De darmflora van je paard moet daar dan met iedere nieuwe baal weer aan wennen en dat kan inderdaad effect hebben op de mest. Ook al is voordroog heel droog, dan nog vinden er processen plaats in de baal die bij onverpakt hooi niet plaatsvinden. Zelf zou ik de 3kg sportbrok helemaal weglaten want dat zijn over het algemeen geen gezonde brokken. Heb de ingrediënten van de draversbrok zo niet in m'n hoofd maar Havens ben ik sowieso al geen fan van. Ik zou dus echt beginnen met kijken of je onverpakt hooi kunt gaan voeren in plaats van voordroog. Pure Horse heeft ook een uitgebreid artikel geschreven over voordroog VS onverpakt hooi


Bedankt voor je berichtje maar helaas lijkt mij dit niet het probleem.
Allereerst omdat op mijn vorige stal waar ik de mogelijkheid tot onverpakt hooi had het probleem hetzelfde was.
Daarbij heeft me paard niet de hele dag wisselende mest maar zeg maar 2u per dag en dan loopt ze gewoon leeg. De rest van de dag prima hopen.
Wij hebben nu ook niet de mogelijkheid om onverpakt te gaan voeren hoe graag ik dit zou willen.
Haar biks weg halen is ook geen optie, dit is een advies van de dierenarts. Hiervoor kreeg ze weinig tot geen biks en was gewoon echt mager.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:31

Ik heb hier ook een paard met lastige darmen en zou haar zeker geen brok met 34% suiker en zetmeel geven. En met 100 gram oerbalans ernaast ben je ook aan het overdoseren qua krachtvoer. Ik zou de brok gaan vervangen door een product wat wel energie geeft maar niet zo’n suikerbom is, en dan in combi met de oerbalans maar wel in verhouding. Mijn dame doet het nu goed op combinatie oerbalans met Agrobs Alpengrun mash, bij deze slobber wordt ook aangegeven dat deze geschikt is voor paarden met slechte mest. Verder herken ik steeds meer triggers bij haar (glucosamine, liksteen, Lucebert, grof ruwvoer). Er gaat standaard elke eerst van de week een psyllium kuur in.

Ik ga qua voer niet blind op de dierenarts overigens, daarvan heb ik al teveel niet kloppende info gezien.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:43