Eigen stal, wat voeren jullie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:44

Ik ben benieuwd wat jullie voeren ( in de winter, zonder weidegras ) aan jullie paarden per dag ?
Welke brok of ander krachtvoer en wat voor ruwvoer en waarom?
Zowel sport als recreatie paarden.

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:50

Mijn sportpaarden krijgen Condition & Fiber van Action Quality Horsefood, 2 keer per dag. Hoeveelheid verschilt per paard natuurlijk! Daarnaast krijgen ze tussen de middag allemaal of een schep muesli (zonder haver), of Pavo slobber.

Dan krijgen ze meestal 07:30 hooi, 12:00 hooi, 17:00 hooi en 22:00 ook nog een bakje! Wij hebben ze dus best hoog in het voer, maar ze komen voldoende buiten en er zit geen voeding in het gras op dat moment dus vind ik het wel belangrijk de missende stoffen te voeren, zowel als leedvermaak, aangezien het voornamelijk om jonge paarden gaat en alles loopt bij ons in de sport. Hoe harder ze werken, hoe meer ze te eten krijgen net als een atleet zou krijgen.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:58

R_Alexanderr schreef:
Mijn sportpaarden krijgen Condition & Fiber van Action Quality Horsefood, 2 keer per dag. Hoeveelheid verschilt per paard natuurlijk! Daarnaast krijgen ze tussen de middag allemaal of een schep muesli (zonder haver), of Pavo slobber.

Dan krijgen ze meestal 07:30 hooi, 12:00 hooi, 17:00 hooi en 22:00 ook nog een bakje! Wij hebben ze dus best hoog in het voer, maar ze komen voldoende buiten en er zit geen voeding in het gras op dat moment dus vind ik het wel belangrijk de missende stoffen te voeren, zowel als leedvermaak, aangezien het voornamelijk om jonge paarden gaat en alles loopt bij ons in de sport. Hoe harder ze werken, hoe meer ze te eten krijgen net als een atleet zou krijgen.


Heb je een eigen stal ? Oftewel, voer jij zelf ?

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:04

Beber schreef:
R_Alexanderr schreef:
Mijn sportpaarden krijgen Condition & Fiber van Action Quality Horsefood, 2 keer per dag. Hoeveelheid verschilt per paard natuurlijk! Daarnaast krijgen ze tussen de middag allemaal of een schep muesli (zonder haver), of Pavo slobber.

Dan krijgen ze meestal 07:30 hooi, 12:00 hooi, 17:00 hooi en 22:00 ook nog een bakje! Wij hebben ze dus best hoog in het voer, maar ze komen voldoende buiten en er zit geen voeding in het gras op dat moment dus vind ik het wel belangrijk de missende stoffen te voeren, zowel als leedvermaak, aangezien het voornamelijk om jonge paarden gaat en alles loopt bij ons in de sport. Hoe harder ze werken, hoe meer ze te eten krijgen net als een atleet zou krijgen.


Heb je een eigen stal ? Oftewel, voer jij zelf ?
Ja! :D

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:11

07:30 hooi en brok
09:00 naar buiten, winter: paddock (onberperkt hooi) zomer: wei
17:00 naar binnen, hooi / brok
20:30 Hooi indien nodig bijvullen, in de winter een aantal wortels, paarden die gewerkt hebben meuslie/lucerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:16

Onbeperkt onverpakt hooi
mijn ene merrie 1 / 2 xd daags een kwart schep fibre beet
mijn beide merries 1 x daags 70 gram marstall force
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:17

Goed hooi (geen voordroog), bijna onbeperkt in slowfeeder netten en er hangen ook netten gerstestro bij. Dus 's ochtends en 's avonds even na lopen hoe veel er nog is en hoe veel er bij moet.
Nu ze weer het land op gaan 's middags max 3 uurtjes gras er bij.

Daar naast eind van de middag een vitamine brokje met een handje lucerne.

Ik heb geen hele vaste voer tijden. Het hangt af van onze werk tijden, het kan dus zomaar een uurtje verschillen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:21

Eerste voerbeurt om 05.15 hooi, daarna om de vier uur hooi (zodat ze nagenoeg altijd hooi hebben).
Laatste voerbeurt om 23.15 uur.
1x per dag brokken, variërend van 1 handje basisbrok tot 1 schep care for life muesli.
Alle paarden krijgen balancer/vitaminebrok omdat ik weinig krachtvoer geef. We hebben menpaarden, dressuurpaarden en een jaarling.
Ze lopen nu al grotendeels op de weide, waar hooi bijgevoerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 29-04-21 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:21

Hier paarden aan huis. Mijn gepensioeneerde senior van bijna 21 krijgt Pavo Vital voor onderhoud, dat is zo'n 100 gram per dag. Ruin van bijna 8, wordt dressuurmatig gereden, krijgt Pavo Ease & Excel 1,5 kilo per dag, is een moeilijke eter en ondanks maagproblemen zijn uitgesloten geven we dit voer wat hij wel erg lekker vind. M'n jongste van bijna 10 maanden staat op 2 kilo per dag Pavo Podo Grow. Verder voer ik ze slobber paar keer per week, en peen in de winterperiode. En 4x per dag 2,5 kilo hooi, de jongste onbeperkt in zijn ruif. Hooi weeg ik af in flexetubes aan een weegschaal, weet dus precies wat ze krijgen. In de winter is geen weidegang mogelijk maar staan ze overdag in de paddock met slowfeeder hooi en wilgetakken, puur als bezigheidsterapie. In de zomer voer ik ze 1 voerbeurt minder hooi zolang het gras erg veel is, als er weinig gras meer staat geef ik ze meer hooi erbij. Ze staan hier niet op vette weides ivm sober ras en bang ben voor hoefbevangenheid. We hebben een melkveebedrijf en de paarden hebben een apart stuk weiland omdat de rest raai-gras is wat goed voor koeien maar te vet voor paarden is. Hooi voor de paarden maken we ook zelf, dat komt van aparte stukken land met een 'oude grasmat', wat veel verschillende kruiden en grassoorten bevat. Koeienkuil komt weer van andere stukken.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 29-04-21 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:23

Onbeperkt, onverpakt hooi
Allemaal 1x per dag een bakje met eigen voer, wisselt per paard.
Tijden zijn wisselend, hooi 's ochtends 2 netten, dan wanneer het op is nog eentje en voor de nacht nog een paar. Bakjes voer net wanneer het uikomt.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:23

Onbeperkt hooi, vitaminebrok met een paar handjes grasmix om de voertijd te verlengen en speekselvorming te bevorderen(maagpatient) en ‘s avonds een halve emmer equifyt zupa.
Mijn paard kan niet bereden worden, dus die maakt een paar keer per week een ommetje aan de hand of een paar rondjes aan de longe en wat grondwerk, die van dochter doet drie keer per week licht recreatief werk.
Ze staan aan huis, dus we voeren zelf.
Ze staan minimaal 10 uur per dag buiten.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:33

Goh, allemaal iets anders. Hier voermeisje op stal, waar ook mijn eigen (paard 1 + shets) tussen staan.

Paard 1 (haflinger): 0,5 kg pavo inshape, aangevuld met cavalor nutri support vitaminekorrel. Bij zware arbeid (4x per week) zoals een uur rijden met min 40 min draf+galop, een zware longeersessie met balken of buitenrit >2 uur ook een 200 g equifirst booster mix na het werk. Dit voer ik winter en zomer.

Paard 2 (koudbloed zonder arbeid): winter en zomer halve vitaminekoek van Pavo

Paard 3 (E pony vuilnisbakkenras zonder arbeid): winter hele vitaminekoek van pavo. Zomer niks.

Paard 4 (oude D pony vuilnisbakkenras): niks. Niet mijn keuze maar paard ziet r eigelijk wel goed uit.

Paard 5 (kwpn 1m60 met licht werk): 1 schep equifyt green power.

Paard 6: slobbers, kan geen hooi meer eten

Shets: per shet een handje pavo vital vitaminekorrel, twee handjes speedibeet van pavo en een handje fibrebeet van pavo en een hand lijnzaad.

Zomer strookbegrazing + voordroog. Mijn paard ‘s nachts apart met beperkt hooi.

Winter overdag voordroog in strenge slowfeeders. Nacht hooi of voordroog met andere portie per paard. Af en toe bieten.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:37

Wij hebben aan huis 4 paarden staan, allen ruinen. Een haflinger x fries, 550-600kg, van 4 jaar, een Groninger, 750-800kg, van bijna 9 en 2 minishetten, 2x ±110kg, van bijna 9 (10, 13 en 20 mei geboren). Geen van hen wordt getraind, ze lopen allemaal ongeveer 12/7 buiten, jaarrond ('s winters 9-11/7 afhankelijk van het weer en of ze al een uur staan te wachten, 's zomers 13/7).

De minishetten lopen bij elkaar en staan ook samen in 1 (3x3) box. Ze krijgen hun bijvoer wel apart gevoerd.
Ze krijgen om 8.30, 14.00, 17.00, 20.00 en 22.30 ruwvoer. Steeds een net van krap 1kg graszaadhooi, behalve de laatste voerbeurt, dan 2kg. Officieel fijnmazige hooinetten, maar ze zijn wel wat versleten. Daarnaast mogen ze om 11.30 een half uurtje ergens grazen, dit kan ook op de binnenplaats zijn om onkruid tussen de tegels te verwijderen. Dit mogen ze jaarrond.
Om 11.15 krijgen ze hun bijvoer.
Per shet:
- 100g sojaschroot
- 10ml lijnzaadolie
- 50g Marstall Force
- 100g Pavo Fibernuggets

1 van de 2 kan niet tegen luzerne. Hij krijgt daar een harde, dikke manenkam van en ribbels in de hals, gecombineerd met jeuk.

De grote paarden krijgen onbeperkt ruwvoer. Dit wordt bijgevuld met buiten zetten, om 11.30 en met binnen zetten (wisselend dus 's zomers en 's winters). 's ochtends is het ruwvoer vrijwel tot volledig op in stal. Ze krijgen beide hun ruwvoer vanuit een 4.5x4.5cm hooinet.
Ze krijgen voornamelijk graszaadhooi, met op het moment de Groninger 1.5 plak en de Haflinger x Fries 0.5 plak weidehooi erbij 's nachts (de Groninger hoeft niet verder in te vallen, de kruising verspilt vrij veel weidehooi en is vanaf 1 plak teruggezet). Overdag enkel graszaadhooi.

Ze krijgen met binnen zetten hun bijvoer. Dit wordt (overigens net als bij de shetten) als slobber aangeboden.

De Groninger:
- 220g Marstall Force
- 300g Pavo Fibernuggets
- 300g sojaschroot
- 30ml lijnzaadolie

De kruising:
- 150g Marstall Force
- 300g Pavo Fibernuggets
- 200g sojaschroot
- 30ml lijnzaadolie

De grote paarden staan tegenwoordig ruim een uur per dag op het gras (26 februari eerste dag, een half uur). De hoeveelheid gras die we hebben is beperkt (vorig jaar 2800m2, dit jaar krijgen we er binnenkort 3000m2 bij, maar nog wel kwetsbaar want jong gras). Uiteindelijk mogen ze er min of meer de hele dag op en dat bouwen we aan het eind van het seizoen weer rustig af tot een uurtje. Het is de modder die bij ons bepalend is, we zitten op vette klei. Afgelopen jaar was het eind oktober al klaar, het jaar daarvan konden we tot half december weiden.

De kruising is jeukerig op luzerne, gelukkig niet in die mate als de shet, maar we hebben de andere 2 toen ook maar luzernevrij gezet zodat alles op hetzelfde rantsoen kon.

Recent hebben we bij de grote paarden 100g sojaschroot eraf gehaald. Sinds het gras goed begint te groeien begonnen de stallen opeens te stinken naar ammoniak. Dit zal van de zomer waarschijnlijk nogmaals verlaagd worden. Het verlagen van de sojaschroot bleek inderdaad de oplossing te zijn.

Eind vorig jaar hadden we het juist verhoogd doordat we zagen dat de paarden wat begonnen in te leveren op hun rug- en bilspieren zonder dat er wat veranderd was aan de hoeveelheid vrije beweging. Het verhogen van de sojaschroot bleek toen juist de oplossing te zijn.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:52

Mizora schreef:
Wij hebben aan huis 4 paarden staan, allen ruinen. Een haflinger x fries, 550-600kg, van 4 jaar, een Groninger, 750-800kg, van bijna 9 en 2 minishetten, 2x ±110kg, van bijna 9 (10, 13 en 20 mei geboren). Geen van hen wordt getraind, ze lopen allemaal ongeveer 12/7 buiten, jaarrond ('s winters 9-11/7 afhankelijk van het weer en of ze al een uur staan te wachten, 's zomers 13/7).

De minishetten lopen bij elkaar en staan ook samen in 1 (3x3) box. Ze krijgen hun bijvoer wel apart gevoerd.
Ze krijgen om 8.30, 14.00, 17.00, 20.00 en 22.30 ruwvoer. Steeds een net van krap 1kg graszaadhooi, behalve de laatste voerbeurt, dan 2kg. Officieel fijnmazige hooinetten, maar ze zijn wel wat versleten. Daarnaast mogen ze om 11.30 een half uurtje ergens grazen, dit kan ook op de binnenplaats zijn om onkruid tussen de tegels te verwijderen. Dit mogen ze jaarrond.
Om 11.15 krijgen ze hun bijvoer.
Per shet:
- 100g sojaschroot
- 10ml lijnzaadolie
- 50g Marstall Force
- 100g Pavo Fibernuggets

1 van de 2 kan niet tegen luzerne. Hij krijgt daar een harde, dikke manenkam van en ribbels in de hals, gecombineerd met jeuk.

De grote paarden krijgen onbeperkt ruwvoer. Dit wordt bijgevuld met buiten zetten, om 11.30 en met binnen zetten (wisselend dus 's zomers en 's winters). 's ochtends is het ruwvoer vrijwel tot volledig op in stal. Ze krijgen beide hun ruwvoer vanuit een 4.5x4.5cm hooinet.
Ze krijgen voornamelijk graszaadhooi, met op het moment de Groninger 1.5 plak en de Haflinger x Fries 0.5 plak weidehooi erbij 's nachts (de Groninger hoeft niet verder in te vallen, de kruising verspilt vrij veel weidehooi en is vanaf 1 plak teruggezet). Overdag enkel graszaadhooi.

Ze krijgen met binnen zetten hun bijvoer. Dit wordt (overigens net als bij de shetten) als slobber aangeboden.

De Groninger:
- 220g Marstall Force
- 300g Pavo Fibernuggets
- 300g sojaschroot
- 30ml lijnzaadolie

De kruising:
- 150g Marstall Force
- 300g Pavo Fibernuggets
- 200g sojaschroot
- 30ml lijnzaadolie

De grote paarden staan tegenwoordig ruim een uur per dag op het gras (26 februari eerste dag, een half uur). De hoeveelheid gras die we hebben is beperkt (vorig jaar 2800m2, dit jaar krijgen we er binnenkort 3000m2 bij, maar nog wel kwetsbaar want jong gras). Uiteindelijk mogen ze er min of meer de hele dag op en dat bouwen we aan het eind van het seizoen weer rustig af tot een uurtje. Het is de modder die bij ons bepalend is, we zitten op vette klei. Afgelopen jaar was het eind oktober al klaar, het jaar daarvan konden we tot half december weiden.

De kruising is jeukerig op luzerne, gelukkig niet in die mate als de shet, maar we hebben de andere 2 toen ook maar luzernevrij gezet zodat alles op hetzelfde rantsoen kon.

Recent hebben we bij de grote paarden 100g sojaschroot eraf gehaald. Sinds het gras goed begint te groeien begonnen de stallen opeens te stinken naar ammoniak. Dit zal van de zomer waarschijnlijk nogmaals verlaagd worden. Het verlagen van de sojaschroot bleek inderdaad de oplossing te zijn.

Eind vorig jaar hadden we het juist verhoogd doordat we zagen dat de paarden wat begonnen in te leveren op hun rug- en bilspieren zonder dat er wat veranderd was aan de hoeveelheid vrije beweging. Het verhogen van de sojaschroot bleek toen juist de oplossing te zijn.


Gewoon uit interesse aangezien ik weet dat jij echt heel uitgebreid met voer bezig bent :)

De fibernuggets zijn brokken geperst gras toch? Ik dacht altijd dat dit iets was als soort slobber-alternatief bij oude paarden met een slecht gebit. Wat is de redenatie om deze bij gezonde, jonge paarden te voeren? Is dit dan om meer volume te hebben om andere zaken door te mengen?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:02

Mijne krijgen 1x per dag op 7 voerplekken ruwvoer zodat ze daar de hele dag mee doen (2 paarden op paddock paradise dus 24/7 buiten met stallen). In de avond krijgen ze vitalbix. Jongstte krijgt breed en grow 375 gram ongeveer enn de oudste krijgt 250 gram daily complete. Tevens beide lijnzaad olie of korrels, schepje brandnetels, schepje weidemix of iets soortgelijks, een worteltje of appel en af en toe bestel ik een pak fibermix ofzo mee voor de afwisseling. Verder hebben we een treurwilg staan waar ze van eten en heb ik een boonstronk liggen waar ze op kunnen knabbelen. Maar voornamelijk ruwvoer dus.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:06

Fibernuggets zijn inderdaad gewoon grasbrokken en het is vanwege het extra volume, het toevoegen van weidehooi op een graszaadhooi-rantsoen zonder extra opslag (we hebben nu weidehooi liggen omdat venhorst een keer een bundel graszaadhooi tekort kwam en we de bundel wel nodig hadden omdat we het anders net niet tot de volgende maand zouden redden) en een stabiele factor in het rantsoen bij ruwvoerwisselingen (nu niet meer echt van toepassing, maar in de tijd dat dit veel voor kwam gaven we minimaal 1kg en vaak wel 2kg fibernuggets erbij. Op die manier voeg je alvast 2kg stabiel ruwvoer toe).

Graszaadhooi is arm in eiwit, fosfor en mangaan. Zeker mangaan zat zonder fibernuggets wat te krap in het rantsoen. Nu ze ook weidehooi krijgen en gras is het eigenlijk niet per se nodig, maar het slobbert lekker weg.

Ik ben inderdaad uitgebreid met voer bezig, tegenwoordig zelfs beschikbaar voor professioneel advies. Mede dankzij bokt, waar mijn uitleg zo vaak gewaardeerd wordt.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:08

Hier in de winter:
08:30-20:30 op de wei met onbeperkt ruwvoer (voordroog of onverpakt) in grote ruif. Doen ze ca. 1 week mee
20:30-08:30 op stal met onbeperkt ruwvoer (onverpakt) in een gigantisch hooinet. Doet ze ook ca. 1 week mee
1x daags krachtvoer/balancer/slobber, verschilt per paard :)

Quintto
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:17

Wij hebben thuis 2 paarden en 1 shetje staan,

Beide paarden krijgen s'ochtends en s'avonds 1 kilo standaard basisbrok en een halve schep Cavalor probreed muesli (ik heb altijd moeite gehad ze op gewicht te houden en dit werkt na veel zoeken het beste)
Mijn paard loopt ongeveer 3 keer per week en de andere maar 1 keer, maar dit is zo'n druktemaker dat ze dit voer wel nodig heeft om op gewicht te blijven.

De paarden krijgen ook zoveel mogelijk 2de snee hooi (heel fijn, vrij kort spul(voor hooi dan)) hier gaat iets minder als 1 klein pakje per dag door heen. Bij mijn paard gaat dit in een grove ruif en bij de andere op de grond (puur omdat ik geen handige plek heb voor een ruif in die stal)

het shetje staat samen met 2 geiten en die krijgen ongeveer 2/3 pakjes per week in een slow feeder.

Wij telen zelf ons hooi op een stukje pachtgrond, waar volledige (varkens)mest op gaat en ook een gift kunstmest per snede. de afgelopen jaren hebben we door de droogte hier maar 2 snedes van af kunnen halen, waarvan dan de eerste snede grotendeels verkocht wordt en de tweede snede zo veel mogelijk thuis opgeslagen wordt (ik heb maar plek voor 270 pakjes)

Het hooi is tweede snede omdat mijn ervaring is dat als je eerste snede hooi hebt, dat voor een groot deel uit stengels bestaan die alleen de maag vullen en dat dit hooi ook niet zo lekker is voor de paarden waardoor ze het door de hele stal gooien.

Dit is het gene wat bij mij het beste werkt, dus dit kan natuurlijk bij ieder paard en bij iedere stal verschillen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:19

Mizora, bedankt voor de uitgebreide uitleg :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:28

In de winter:

Onbeperkt ruwvoer (helft hooi, helft voordroog) => ik prefereer hooi maar wegens praktische redenen kan ik niet genoeg opslaan om drie paarden hooi te geven.

De 2 jonge (belgisch trekpaard en een PRE) elk een bekertje (10 gram denk ik) bietenpulp, droog gewogen en geweekt + vitaminebrok (lexa)
Het oude belgisch trekpaard krijgt 1.5 kilo droog gewogen fibrebeet + 1 schep basismengeling (wissels soms, maar altijd graanvrij)

In de zomer krijgen ze elk 3 keer per week een bekertje basismengeling + vitaminebrok en gras.

Momenteel nog onbeperkt hooi en gras aan het opbouwen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:39

2 pensionados (nrps D maat en KWPN) krijgen:

2x per dag onverpakt hooi in netten (onbeperkt)
sochtends bietenpulp met zemelen ter aanvulling fosfor
savonds pavo basisbrok voor de vitamines: half tot kwart schep. (en maak ik de slobber van sochtends )

de oudjes hadden moeite om op gewicht te blijven in de herfst, en mopperden soms wat met voeren. sinds ik de bieten/slobber ben gaan geven gaat dat veel beter

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:49

Mijn 8 jarig dressuurpaard, merrie van +/- 550kg (vorige zomer gewogen) krijgt onbeperkt hooi in een slowfeeder (2x/dag aanvullen) en 2x daags 1 schep "krachtvoer" met 100g Hippalgo Bodybuilder.

Ik voer een graanvrije muesli (Lannoo SportZen) met hogere densiteit dan de meeste gemiddelde graanmuesli's, dus schat dat het een 2kg/dag gaat zijn. Als ik meer of intensiever werk met haar dan 3x/week, dan verhoog ik de hoeveelheid/dag met wat of vul aan met lijnzaadolie.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:53

Hier staan ze in de winter nog steeds op gras dus voor mij veranderd er niet zoveel.
In de zomer gaan ze ook in de nacht op stal ivm een paard met pollenallergie en 24/7 niet trekt.

In de ochtend krijgen ze hooi, gaan dan de wei op.
Rond een uur of 6 gaan ze naar binnen en hebben ze hooi.
Om 8 uur krijgen ze bietenpulp en vitamine korrel, met wat hooi.
En om 23.00 hooi in een net voor de nacht.

Dit gaat om 2 kruising tinkers

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:54

In de winter alleen op paddock, hooi van eigen land. Arm hooi in suiker en eiwit. Niet onbeperkt maar verdeeld over de dag. Savonds mix van lucerne (vitalbix) en sinds kort fiber mix, daarbij pavo vital, magnesium en wat enkel zijdige kruiden. Paarden verlichte beide lichte arbeid, recreatief. De kwpner krijgt ongeveer 400 gram lucerne en 200 fibermix. De fjord krijgt 100 gram fibermix.

(Paarden krijgen buiten hooi tenzij erg slecht weer)
Winter;
06:00 hooi -09:30 hooi- 12:00 - hooi- 15:00 - hooi
17:00 -hooi- 19:30 -hooi - 21:30- hooi + lucerne + vitamine korrel.

In zomer op land, meestal pas eind mei volledig. Ze staan meestal maximaal 9 uur op gras. De lucerne bouw ik dan af. De kwpner krijgt dan 200 fibermix, de fjord paar kleine handjes. Zomer en winter de pavo vital en aanvulling van magnesium.
Zomer;
06:00 hooi paddock
09:00 weide
18:00 hooi paddock
21:30 hooi stal + fibermix+ pavo vital

Incindenteel krijgen ze een zandkkuur met pavo speedybeet, met daardoor heen hun dagelijkse portie lucerne/fibermix en de vital. Paddock periode ongeveer elke maand 6 dagen. In zomer elke 2 maanden.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:04

Pensionstal maar alles in eigen beheer. Mijn paarden krijgen een vitamine korrel, wat safe en sound en supplementen. Onbeperkt ruwvoer in de vorm van gedorsen hooi en beiden een portie naar grootte weidehooi per dag. Dat Kwan voor de grote op 4/5 kilo meer en de kleine een plukje

Ik voer ze 1x per dag. De portie lekker hooi en 'krachtvoer' krijgen ze dan en vul ik de rest zodat ze 24/7 gedorsen hooi hebben