Eigen stal, wat voeren jullie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:29

Hier 5 friese paarden, waarvan er 3 in een uitlooppaddock wonen en 2 snachts op stal staan

In de zomer gaan ze smorgens het land op, en rond half 6 weer naar binnen, 3 krijgen 1/4 kilo biks ( sportbrok subli) 1 oude merrie een kilo sportbrok en 1 met slokdarm problemen krijgt 1,5 kilo sportbrok geweekt, verder wat hooi voor de nacht .

in de winter gaan ze smorgens naar buiten, de 2 die op stal staan en daar krijgen ze dan onbeperkt ruwvoer ( voordroog hooi) , als de 2 savonds weer naar stal gaan krijgen 3 van de 5 een half kilootje sportbrok , de oudere merrie krijgt dan 1 schep priores gemengd met 1 schep pavo slobber + 1 kilo biks, en de slokdarm probleem paard krijgt 3 scheppen priores, 1 schep pavo slobber + 1 kilo biks geweekt in een grote emmer.

Eigenlijk worden er maar 2 ruim bijgevoerd in de winter, de shetten krijgen een beetje biks voor de vitamientjes, maar dat is echt 2 handjes ofzo.

Voor de rest geldt voor alle paarden 24/7 ruwvoer.

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:36

Hier 3 paarden aan huis: KWPN rijpaard van 14 jaar oud, een jaarling KWPN veulen en een jaarling D-pony veulen. Het rijpaard wordt zo’n 4 á 5 dagen per week gereden en heeft de aanleg om dik te worden, terwijl de veulens wel wat kunnen hebben.

In de winter staan ze snachts op stal en overdag in de paddock met schuilstal. Buiten krijgen ze hooi in hooibakken met hooinetten daarin. Hier kunnen ze de hele dag van eten. Op stal krijgen ze weer hooi en zullen ze ook brok krijgen. Ik maak wel verschil in het hooi wat ze buiten en binnen krijgen. Buiten krijgen ze armer/ouder hooi en binnen jonger/rijker. Mijn rijpaard krijgt Horsefood Kernmixbrok en meusli afhankelijk van arbeid (+- 0,5 kilo) en de jaarlingen krijgen Horsefood Jaarling brok (+- 1 kilo). Alle paarden krijgen daarbij nog wortels. Als het vroeg donker wordt is de tijdsplanning ongeveer zo: 07:00 – 17:00 naar buiten met arm hooi, 17:00 op stal met een beetje hooi + brok, 21:00 laatste voerbuurt met een groter portie hooi. Het laatste portie hooi krijgen ze ook in hooinetten, welke in de ochtend nog niet leeg zijn.

Wanneer het langer licht is gaan ze steeds later op stal en uiteindelijk komt de voerbeurt van 17:00 te vervallen. Ze krijgen dan direct hun portie voor de nacht en brok/wortels. Richting de zomer hebben ze ook toegang tot de weide (wordt opgebouwd). De weide zit direct aan de paddock dus wanneer deze open is zullen ze altijd zelf kunnen kiezen waar ze willen lopen. Op dat moment wordt het portie hooi van mij rijpaard gemengd (arm/rijk), i.v.m. het dik worden.

Wanneer het steeds later donker wordt zullen ze op een gegeven ook in de nacht buiten blijven. Vaak veranderen we op dat moment de planning. Ze zullen dan overdag in de paddock lopen en snachts in de weide. Dit ook i.v.m. warmte en de daar bijkomende insecten. Brok/wortels zal dan niet op een vast tijdstip worden gevoerd, vaak ergens in de loop van de avond. Eigenlijk is mijn planning niet elk jaar hetzelfde. Ligt vooral aan de weersomstandigheden. De ene keer begint de weideseizoen vroeger als de andere keer. Gelukkig zijn mijn paarden er aan gewend en staan ze niet op een precies tijdstip bij het hek te wachten. :D

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:41

De mensen die spreken over arm en rijk hooi, hebben jullie dat ook laten testen? Is toch bijna niet te doen met allemaal verschillende balen?

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:46

Poekkie schreef:
De mensen die spreken over arm en rijk hooi, hebben jullie dat ook laten testen? Is toch bijna niet te doen met allemaal verschillende balen?


Nee ik heb het niet laten testen.. Staat nog wel een keer op de planning.

De partij die ik beschouw als armer hooi, is onverpakt hooi wat al meerdere jaren (+3) ligt opgeslagen. Het is een partij die achteraan was opgeslagen en waarbij nieuwer hooi weer voor is gestapeld. Het jonger/rijker hooi, is het hooi van vorig jaar en is wel verpakt. Dit wordt ook liever gegeten. Wij oogsten zelf, dus ik weet wel ongeveer hoe het is verkregen.
Laatst bijgewerkt door Emperor op 29-04-21 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:47

Ouder hooi is wel vrijwel alle vitaminen kwijt en ook een deel van de eiwitten, maar nauwelijks (max 10%) zijn energie (kcal/ewpa) of suiker als er geen schimmel in zit. Het is wel vaak veel stoffiger.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:07

Mijn paard staat niet aan huis, maar wel een stal waar we alles zelf regelen.
Hij staat op dit moment nagenoeg stil, af en toe longeren we en wandelen we stukjes, maar echt werk zit er nog even niet in.
Hier krijgt mijn paard 's ochtends tussen 8:30 en 9:00 een handje CBD brokjes, en 's avonds tussen 17:00 en 18:00 ongeveer <200g vitalbix daily balancer, twee schepjes lijnzaadvlokken.
Verder hebben ze overdag met z'n drieën in de paddock drie goedgevulde hooinetten (102 cm van Shires) tot hun beschikking, en in de nacht een vol hooinet in stal. In de zomer gaan ze 24/7 het land op.
Het hooi komt van eigen land, dus dit zouden we per snee kunnen laten testen. Volgend jaar ga ik dat zeker laten doen.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 29-04-21 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 16:08

Wat een verschillen ! Het is blijkbaar niet simpel om het juiste voer te kiezen. :Y)

Lindsey_99
Berichten: 2487
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:12

Valt reuze mee, hier staan er 3 aan huis, die krijgen goed kruidenhooi (Venhorst) en een vitaminebrokje. (wisselend maar altijd graanloze merken) Daar meng ik voor het volume wat grasbrok, mash of zo door, beetje TWM horsemix (= lijnzaad, bierbostel, prebiotica en mycotoxinebinder) en that's all. Gras krijgen ze amper. En natuurlijk een worteltje op z'n tijd of een appeltje.
In de winter bij guur weer wat stro erbij voor de knabbel.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:21

Shetlander en Haflinger, beide staan stil(Enkel licht grondwerk), handje basisbrok, muslie voor de lekker, lijnzaad en biergist. Onbeperkt hooi dat ik niet laat testen, ze zien er prima uit. Ze staan 24\7 buiten met schuilstallen. Geen gras.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 29-04-21 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:22

Beber schreef:
Wat een verschillen ! Het is blijkbaar niet simpel om het juiste voer te kiezen. :Y)


Ik denk dat er ook meerdere voeren naar rome leiden hoor :)

Weet niet of het klopt, maar ooit eens een artikel gelezen van iemand die zei dat voor een paard zonder allergie en in de recreatie het moeilijk is om verschillen te zien tussen verschillende soorten brok als er max 1 kg werd gevoerd. Ik denk dat dat wel ergens kan, al merk ik wel grote verschillen tussen eiwitbron (beetje krachtvoer) of helemaal niet (alleen vitaminekorrel).

Quintto
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:27

Beber schreef:
Wat een verschillen ! Het is blijkbaar niet simpel om het juiste voer te kiezen. :Y)


als het ergens moeilijk is om een duidelijk antwoord te krijgen wat je je dieren moet voeren is het wel in de paarden wereld, iedereen heeft een ander idee hoe het moet.

Volgens mij is het gewoon belangrijk om de basis goed te hebben, dus goed kwalitatief hooi en een basisbrok.

Waarna je op basis van wat dat met je dieren doet kan gaan aanpassen in je krachtvoer/supplementen.

(En dan ben ik nog van mening dat je beter in je ruwvoer/gras DMV bemesting kan gaan sturen dan met allerlei verschillenden supplementen, als je die mogelijkheid hebt)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:31

Beber schreef:
Wat een verschillen ! Het is blijkbaar niet simpel om het juiste voer te kiezen. :Y)


Voeren doe je met trial en error. Deels kies je voer waar je zelf een goed gevoel bij hebt en deels door te kijken naar je paard en aan te passen waar nodig.
Er zijn zoveel merken en soorten dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Ben zelf bv begonnen met 2x/dag 1 tot 1.5 schep onderhoudsmuesli (Bestmix) en een kwart schep luzernekorrel voor extra eiwit. Toen mijn paard in het werk energie tekort leek te komen ben ik de luzerne gaan vervangen door een sportmuesli met hoog gehalte aan haver.
Toen werd ze knettergek en ben ik overgestapt naar een sportmuesli zonder haver en hoog vetgehalte, maar dit wilde ze niet eten. En door de ervaringen van een stalgenoot en het voerbeleid op vakantie overgestapt op graanvrij en dit lijkt voorlopig de beste oplossing...

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:54

Poekkie schreef:
Beber schreef:
Wat een verschillen ! Het is blijkbaar niet simpel om het juiste voer te kiezen. :Y)


Ik denk dat er ook meerdere voeren naar rome leiden hoor :)

Weet niet of het klopt, maar ooit eens een artikel gelezen van iemand die zei dat voor een paard zonder allergie en in de recreatie het moeilijk is om verschillen te zien tussen verschillende soorten brok als er max 1 kg werd gevoerd. Ik denk dat dat wel ergens kan, al merk ik wel grote verschillen tussen eiwitbron (beetje krachtvoer) of helemaal niet (alleen vitaminekorrel).

Welk grote verschil merk je dan als je krachtvoer geeft?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:01

Mini Shet/appaloosa en een kruising fries in eigen beheer!

Voer zogoed als onbeperkt hooi maak het wel nat i.v.m. asmapaard.

Winter
6 u. Hooi
12 u. Hooi bijvullen als het nodig is
18 u. Hooi voldoende voor de nacht en grote schep cavalor fiber force met schep speedibeet en haar medicijnen, kleine handje cavalor fiberforce en soms een heel klein beetje speedibeet.

Zomer
6 u. Wei op
Na eerst weken opbouwen gaan ze de meeste tijd om
18 u. De Paddock op met hooi en de grote half schepje cavalor fiberforce, gluco balance, medicijnen en soms wat speedibeet, de kleine handje cavalor fiberforce.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:18

Ik woon in Portugal en heb 5 paarden aan huis op 10 hectare ofzo op dit moment, ongecultiveerd gras en kruiden, bomen, struiken, ook eetbare dingen als sinaasappels, vijgen en kweeperen. Als het donker wordt komen ze binnen en krijgen ze hooi en heel weinig krachtvoer in de vorm van wat jullie muësli noemen. Omdat geen jonge paarden heb en ze amper bereden worden, is het vooral voor het oudje, een gepofte/ontsloten mix met laag proteïne gehalte (ik meen 11 %, kan ook 12 zijn)
De grotere paarden 1 kilo, het kleinere paard een halve en de ponies 2/3 en 1/3 kilo.
Als het gras uit gaat drogen en voeding verliest krijgen ze meer hooi en de paarden naast hun normale voer, 1 uur later een rijstpan (nooit gewogen) zemelen elk, de ponies 1 verdeeld. Dit helpt ook met zand uitdrijven.
Als ik zie dat ze teveel afvallen (ze krijgen in het voorjaar flink spek waar ze lang op teren) voer ik buiten overdag ook hooi bij en krijgen ze ´smorgens voordat ze naar buiten gaan ook een portie krachtvoer (zelfde hoeveelheden als ´svonds)
Op dit moent zijn ze dus allemaal te dik, maar ik doe daar niks aan omdat ze in de zomer flink interen.
Ze snoepen ook van het seizoensfruit.In de zomer zijn dat vijgen, in het najaar de eikels van de kurkeik (die zijn niet giftig, hier maken ze daar oa gebak van) en kweeperen, in de winter tot ruim in het voorjaar sinaasappelen. Ze regelen dus een hoop zelf.
Ze hebben het krachtvoer de meeste tijd niet nodig, maar dat is ontstaan omdat magere paarden die erbij komen het wel nodig hebben en dan wil ik niet dat de anderen moeten toekijken zonder dat ze wat krijgen en bovendien is het handig voor de momenten dat ze medicijnen moeten bv.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:25

Hier onbeperkt hooi in slowfeeder en ruif, dagelijks een handje brok (Subli sobere pony's) en vitaminebrok (Pavo), schepje magnesiumcitraat en lijnzaadolie. Afwisselend lucerne, lucernemix of wat fibrenuggets (resp. Hartog en Pavo) extra. Brok zou ik met gemak weg kunnen laten, maar is wel handig om te geven voor de magnesium en lijnzaadolie. In stal hangen een zoutblok, mineralenblok en een zink/seleniumblok.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:55

Bij ons krijgen ze hooi van eigen land, 4x daags.
Dit is zo goed als onbeperkt, maar zorgt er wel voor dat ze het niet door de stal gaan smeren.

Daarnaast krijgen ze 2x daags krachtvoer, ik voer sportbrok en 4-granen mix.
De hoeveelheid is afhankelijk per paard.

De laatste ronde ‘s avonds krijgen ze ook allemaal wat luzerne.

Ik de zomer word de hooibeurt rond de middag overgeslagen, aangezien ze dan op de weide staan.

Dan krijgen ze bij binnenkomst een klein beetje hooi, zodat ze tot 10 uur niet “niks” hebben.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:09

MirandaMalik schreef:
Welk grote verschil merk je dan als je krachtvoer geeft?


Met alleen vitaminekorrel was mijn paard slomer en had hij alleen in de zomer appeltjes in de vacht.
Nu heeft hij veel meer energie, houdt het werk gemakkelijker vol hoewel ik het juist zwaarder heb gemaakt qua arbeid. Ontwikkelt ook beter spieren en wint aan kracht, kan zichzelf eindelijk mooi dragen en beginnen verzamelen in de galop ipv een sukkelgangetje en en ook mijn middendraf is zichtbaar veel beter. Mijn instructrice bevestigde het vorige week nog.
Heeft nu ook winter en zomer appeltjes in de vacht.
En loopt en bokt nu af en toe ook samen met de groep als er iets interessants is, waar hij voorheen in een drafje erachter sjokte als het gras open ging.

En dat terwijl ik eigelijk amper krachtvoer bijvoer, 0,5-0,7 kg afhankelijk van de arbeid.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:16

Oh oké, mijne krijgen ook alleen vitaminebrok en daar zijn ze energiek genoeg op, daar wil ik niet meer van. :D
Maar dat kan natuurlijk bij elk paard anders zijn. :j

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:24

Ik heb mijn paarden aan huis staan (1 paard, 2 mini shets).

In de winter:
- 6:00 paard halve schep Condition Cube van Equifirst, shets een handje Vitalbix Breed & Grow (zijn beide nog geen jaar oud) + gevulde hooinet
- 9:00 tot 17:00 in de paddock met 3 gevulde hooinetten van 180 cm (onbeperkt hooi want de netten zijn nooit leeg)
- 17:00 in de voerbakken ligt luzerne (klein handje voor de shets) als extra
- 18:00 paard halve schep Condition Cube van Equifirst, shets een handje Vitalbix Breed & Grow + gevulde hooinet
- 21:00 paard nog een plak hooi, shets hebben meestal nog meer dan voldoende hooi

Een schep slobber van Cavalor Mix & Mash met magnesium voor paard na het rijden (geen vast tijdstip).

In de zomer:
- 6:00 paard halve schep Condition Cube van Equifirst, shets een handje Vitalbix Breed & Grow
- 6:00 tot 10:00 in de paddock met hooinetten
- 10:00 tot 20:00/21:00 op het land (hooi bijvoeren wanneer nodig) met keuze uit op het land staan, in de stal staan of in de paddock (ze kunnen zelf kiezen, want alles laat ik open staan)
- 18:00 paard halve schep Condition Cube van Equifirst, shets een handje Vitalbix Breed & Grow
- 21:00 gevulde hooinetten op stal

Een schep slobber van Cavalor Mix & Mash met magnesium voor paard na het rijden (geen vast tijdstip).

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:27

2 van dik in de 20 waarvan 1 nog aan het werk en 1 met pensieon en 2 vierjarige KWPNers.
Paarden krijgen zeer fijne kwaliteit voordroog van eigen land.

0800 voordroog
0815 krachtvoer, iedereen wat anders en naar behoefte.

0830 buiten, daar in een grote grijze bak voordroog voor gehele dag
1530 binnen voordroog
1700 krachtvoer, idem aan bovenstaand
1800 voordroog
2130 voordroog voor de nacht.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:37

8.00: 4 kg hooi in net, bietenpulp, klein beetje pavo basic+ met balancer, wortels
15.00: uurtje wei
16.00: 3 kg hooi in net, bietenpulp, warmbloed met pavo basic + en wortels, koudbloed alleen wortels
21.00: 5-6 kg hooi in net met echt kleine mazen zodat ze lang bezig zijn, bietenpulp, pavo basic+ met balancer, wortels

grappig is dat ze wat hooi overlaten zodat ze 'scohtends vroeg nog wat hebben om te knabbelen totdat we komen voeren om 8.00 uur.

ze staan 24/7 buiten op de paddock

weidetijd wordt opgebouwd en dan wordt het hooi van 16.00 minder

De koudbloed en warmbloed zijn even zwaar, maar de koudbloed krijgt slechts een fractie van pulp en brok van wat de warmbloed krijgt. eigenlijk meer voor het idee.
De warmloed is lastig op gewicht te houden, maar toen ik ipv bietenpulp fibrebeet ging voeren (meer eiwit) ging mis: hij kan niet tegen de luzerne (waarschijnlijk) en wordt er erg schrikkerig van.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:39

MirandaMalik schreef:
Oh oké, mijne krijgen ook alleen vitaminebrok en daar zijn ze energiek genoeg op, daar wil ik niet meer van. :D
Maar dat kan natuurlijk bij elk paard anders zijn. :j


Wel ik zie natuurlijk ook nog andere verschillen buiten energie, ook betere spierontwikkeling en gezondere vacht/algemeen :)
Maar idd, kan bij elk paard verschillend zijn en hangt dan ook nog eens af van de samenstelling van het voer.

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:48

Mizora schreef:
Wij hebben aan huis 4 paarden staan, allen ruinen. Een haflinger x fries, 550-600kg, van 4 jaar, een Groninger, 750-800kg, van bijna 9 en 2 minishetten, 2x ±110kg, van bijna 9 (10, 13 en 20 mei geboren). Geen van hen wordt getraind, ze lopen allemaal ongeveer 12/7 buiten, jaarrond ('s winters 9-11/7 afhankelijk van het weer en of ze al een uur staan te wachten, 's zomers 13/7).

De minishetten lopen bij elkaar en staan ook samen in 1 (3x3) box. Ze krijgen hun bijvoer wel apart gevoerd.
Ze krijgen om 8.30, 14.00, 17.00, 20.00 en 22.30 ruwvoer. Steeds een net van krap 1kg graszaadhooi, behalve de laatste voerbeurt, dan 2kg. Officieel fijnmazige hooinetten, maar ze zijn wel wat versleten. Daarnaast mogen ze om 11.30 een half uurtje ergens grazen, dit kan ook op de binnenplaats zijn om onkruid tussen de tegels te verwijderen. Dit mogen ze jaarrond.
Om 11.15 krijgen ze hun bijvoer.
Per shet:
- 100g sojaschroot
- 10ml lijnzaadolie
- 50g Marstall Force
- 100g Pavo Fibernuggets

1 van de 2 kan niet tegen luzerne. Hij krijgt daar een harde, dikke manenkam van en ribbels in de hals, gecombineerd met jeuk.

De grote paarden krijgen onbeperkt ruwvoer. Dit wordt bijgevuld met buiten zetten, om 11.30 en met binnen zetten (wisselend dus 's zomers en 's winters). 's ochtends is het ruwvoer vrijwel tot volledig op in stal. Ze krijgen beide hun ruwvoer vanuit een 4.5x4.5cm hooinet.
Ze krijgen voornamelijk graszaadhooi, met op het moment de Groninger 1.5 plak en de Haflinger x Fries 0.5 plak weidehooi erbij 's nachts (de Groninger hoeft niet verder in te vallen, de kruising verspilt vrij veel weidehooi en is vanaf 1 plak teruggezet). Overdag enkel graszaadhooi.

Ze krijgen met binnen zetten hun bijvoer. Dit wordt (overigens net als bij de shetten) als slobber aangeboden.

De Groninger:
- 220g Marstall Force
- 300g Pavo Fibernuggets
- 300g sojaschroot
- 30ml lijnzaadolie

De kruising:
- 150g Marstall Force
- 300g Pavo Fibernuggets
- 200g sojaschroot
- 30ml lijnzaadolie

De grote paarden staan tegenwoordig ruim een uur per dag op het gras (26 februari eerste dag, een half uur). De hoeveelheid gras die we hebben is beperkt (vorig jaar 2800m2, dit jaar krijgen we er binnenkort 3000m2 bij, maar nog wel kwetsbaar want jong gras). Uiteindelijk mogen ze er min of meer de hele dag op en dat bouwen we aan het eind van het seizoen weer rustig af tot een uurtje. Het is de modder die bij ons bepalend is, we zitten op vette klei. Afgelopen jaar was het eind oktober al klaar, het jaar daarvan konden we tot half december weiden.

De kruising is jeukerig op luzerne, gelukkig niet in die mate als de shet, maar we hebben de andere 2 toen ook maar luzernevrij gezet zodat alles op hetzelfde rantsoen kon.

Recent hebben we bij de grote paarden 100g sojaschroot eraf gehaald. Sinds het gras goed begint te groeien begonnen de stallen opeens te stinken naar ammoniak. Dit zal van de zomer waarschijnlijk nogmaals verlaagd worden. Het verlagen van de sojaschroot bleek inderdaad de oplossing te zijn.

Eind vorig jaar hadden we het juist verhoogd doordat we zagen dat de paarden wat begonnen in te leveren op hun rug- en bilspieren zonder dat er wat veranderd was aan de hoeveelheid vrije beweging. Het verhogen van de sojaschroot bleek toen juist de oplossing te zijn.


De hoeveelheden Marstall Force is meer dan ze aanbevelen toch? Zijn die geadviseerde hoeveelheden te weinig? Ik voer het namelijk zelf ook maar zou het graag willen weten als de geadviseerde hoeveelheid te weinig is om nut te hebben :')

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Eigen stal, wat voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:02

Ik heb 2 mini pony’s 24/7 op een paddock met stal en onbeperkt hooi gegeven in meerdere porties per dag. Daarbij ‘s morgens wat Agrobs alphengrun muesli met Vitalbix en gemicroniseerd lijnzaad. ‘s Avond krijgt een de herhaling van de ochtend en de ander bietenpulp, beetje Agrobs Alphengrun mash of Coolstance Copra met lijnzaad en Vitalbix.

Mijn twee Lusitanos staan ‘s nachts op stal. Krijgen ook de hele dag door hooi in verschillende voerbeurten. ‘s Morgens VS2000 met Alphengrun muesli en gemicroniseerd lijnzaad. ‘s Avonds een paard herhaling vd ochtend andere bietenpulp, Coolstance Copra, Alphengrun mash, VS2000 en lijnzaad. ‘s Nachts met de laatste voerbeurt krijgen ze naast hooi nog eens een beetje mash of bietenpulp met lijnzaad met wat wortel oid.

Voor alle paarden wordt er twee keer in de week de avond voeding vervangen door Alphengrun mash.

Gras heb ik enkel in de zomer en kun je zien als een uurtje of twee snoepen.