Goede ondersteuning voor schraler paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Goede ondersteuning voor schraler paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 20:19

Hoi allemaal,

Mijn PRE merrie van net 6j blijft soms wat lastig op gewicht. Ik durf niet zeggen dat ze echt te mager staat, maar ze is wel geregeld ingevallen aan de flanken en er mag gewoon in het algemeen een beetje bij, ze is ook nog aan het groeien, PRE's staan ervoor gekend om pas later uit te zwaren, dus ze ontwikkelt ook echt nog volop.

Het invallen komt volgens mij, helaas van af en toe wat te kort aan ruwvoer. Ze staat in een kudde en op zich is er onbeperkt ruwvoer aanwezig, maar op iets te weinig plekken, waardoor ze soms niet vaak genoeg aan de beurt komt om te eten. Het is nu wel al een stuk beter aangezien ze dagelijks een paar uur op het gras mogen, maar ik ben me er dus wel van bewust dat dit een groot deel van het probleem zal zijn. We staan ook op een wachtlijst voor een andere stal, waar we normaal tegen de winter heen kunnen ( daar zijn wel gewoon genoeg voerplekken)

In de tussentijd wil ik haar dus wel graag zoveel mogelijk ondersteunen. Telkens als ik ga geef ik haar zowieso nog 1-2 grote emmers hooi bij. Daarnaast krijgt ze nu 3-4 handjes bietenpulp met een 75gr cavalor nutri support en wat maïsolie. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar advies wat ik haar eventueel nog zou kunnen bijgeven om haar te helpen bij haar ontwikkeling.

Qua werk rij ik meestal 1x tot max. 2x per week, telkens een halfuurtje ongeveer of een korte buitenrit. Hier en daar maken we eens een langere buitenrit en ik doe elke week ook 1-2 keer grondwerk of longeren. Ze staat dus ook echt niet zo bijzonder zwaar in het werk, dus echt sterk krachtvoer zou ik niet meteen willen bijgeven.

Ik sta in ieder geval open voor advies, want ik ken er zelf nog niet zo bijzonder veel, dus alle tips/tricks ervaringen hoor ik graag!

Vrij recente foto's om een beeld te vormen:

Afbeelding

Afbeelding

EDIT, even deze foto erbij genomen, dit was ongeveer 1,5 maand geleden en was echt niet ok in mijn ogen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jenara op 02-05-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Re: Goede ondersteuning voor schraler paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:29

Hugho paardenvoer!

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:32

Ik vind haar eerlijk gezegd niet schraal, maar wat onbespierd. De meeste paarden zijn gewoon te dik en ik vind deze goed op gewicht :j

Je zou nog extra eiwitten kunnen geven, bijvoorbeeld Bodybuilder van Mijten. Maar training is natuurlijk ook belangrijk. Wat is de reden dat hij zo weinig loopt?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 20:51

Kidde schreef:
Ik vind haar eerlijk gezegd niet schraal, maar wat onbespierd. De meeste paarden zijn gewoon te dik en ik vind deze goed op gewicht :j

Je zou nog extra eiwitten kunnen geven, bijvoorbeeld Bodybuilder van Mijten. Maar training is natuurlijk ook belangrijk. Wat is de reden dat hij zo weinig loopt?


Dat is ook zeker goed advies! Op deze foto's zie je de ingevallen flanken natuurlijk niet zo.
Extra eiwitten voor spieropbouw lijkt me zeker wel een goede suggestie, want onbespierd is ze zeker nog!

Ze heeft vorig jaar een hele zware ziekte gehad en was toen echt superhard afgevallen hierdoor, ik ben sinds september super langzaam weer aan het opbouwen met haar, maar ik blijf wat voorzichtig doen door het telkens invallen. Het is een beetje moeilijke balans tussen voldoende training voor die spieren, maar ook niet overwerken als ze soms onvoldoende ruwvoer binnenkrijgt.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Goede ondersteuning voor schraler paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:57

Ik heb hier met mijn pre ook altijd tegen aan gelopen. Ik heb hem nu eindelijk goed met:

Bucas recuptex onder zijn deken
Dagelijks lucerne (vitalbix) en vitalbix dc en vitalbix active plus in ruime hoeveelheid.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Goede ondersteuning voor schraler paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:07

Seniores priores vind ik heel fijn!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:55

Hier voerde ik een magere A pony een schep (droog gewogen) fibrebeet, samen met 500 gram vitalbix Nutrimash.
Dat word geweekt een mooie emmer vol, verdeelde ik over 3 porties.
Binnen een week al resultaat te zien.

Zoek het in ruwvoer, zoals Fibrebeet (zit gelijk al extra eiwitten in tov alleen bietenpulp), Seniores Priores etc.
Dus je 3-4 handjes bietenpulp mag zeker het dubbele worden.

twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Goede ondersteuning voor schraler paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:16

Seniores priores is heel fijn en maislijnzaad brok werkt bij mij heel goed

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:18

Lucerne met lijnzaad of omegamix en extra eiwitten voor de spieropbouw.