Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Mijn pony heeft overgewicht!

 
Profiel   

[ img ]
Hey hoi!

Ik zit al ergens een tijdje mee. Namelijk mijn pony met haar veel te dikke buik! Ik heb zelf echt geen idee hoe ik haar slanker kan krijgen. De meeste mensen doen echte oefeningen/trainen, maar helaas is mijn pony daar niet zo van.


Ze valt vaak over haar eigen voeten heen, als ik haar aan het werk probeer te zetten. Ze vind het saai & sjokt altijd maar wat. Het lukt me gewoon niet om goed aan het werk te zetten. Ze vind namelijk een lekker buitenritje door het bos wel veel leuker! Dan loopt ze voorwaarts & goed vooruit zonder over haar eigen benen te vallen. Maar nu vraag ik me ook af, hoe moet ik nou haar slanker krijgen, want alleen maar weinig eten geven is ook niet goed.

Misschien wel minder snoepjes/wortels/appel en weiniger met het avond eten, maar hooi moet ze wel genoeg van blijven eten. Alleen is me pony een echte snoep bak & word chagrijnig als ze niks lekkers krijgt, dat betekent al dat ze veel te veel krijgt en dus te dik is!
Kan je dat misschien ook oplossen dat chagrijnige gedrag?

Mijn pony Elvira (zo heet ze) heeft sowieso al een sterke bouw, maar ze heeft gewoon een veel te dikke buik. Ik wende er zelf echt erg aan omdat ze zelf ook al stevig was, maar toen besefte ik me dat dit echt te ver gaat. Ik weet echt niet wat ik moet doen, want ik moet haar niet werk geven dat ik haar niet gelukkig maak, maar een ontspannen simpel buitenritje werkt ook niet!

Hebben jullie tips hoe ik haar slank kan maken, op een manier dat zij ook vrolijk is?
Of hebben jullie tips hoe je die chagrijnige bui weg kan doen als ze niks lekkers krijgt?

Hier boven zie je de foto hoe ze er nu uit ziet, kwa bouw en dikheid!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 22:33 



 
Profiel   

Strenger zijn voor jezelf, niet het bedelen om lekkers belonen. Als ze een tijd niets krijgt, zal ze daar vanzelf aan wennen en dan wordt ze ook niet meer boos als ze niet krijgt. Paarden zijn routinedieren, als er geen lekkers in je routine zit, missen ze het ook niet.

Of het gewone krachtvoer dan ook minder moet, is ook afhankelijk van wat en hoeveel ze krijgt.

Heb je ook les? Ik geloof nooit zo in paarden die bakwerk niet leuk vinden, maar wel in ruiters die het bakwerk vergeten leuk te maken. Een goede instructeur kan je daar bij helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 22:42 



 
Profiel   

Ik heb een shetlander met een hekel aan bakwerk, die zet ik dus gewoon dressuurmatig aan de gang in het bos. Even een middendraf, weer terug naar gewone draf, even een galopje etc, zodat hij ook echt in het zweet wordt gezet. Ook in het bos kun je ze gewoon trainen. Daarnaast ging ik met hem toen ik op Texel zat gewoon op het strand dressuur mennen, dat vond hij geweldig. Maar dan moet je wel een strand in de buurt hebben natuurlijk. Pony vindt bakwerk aan de hand overigens wel leuk, maar zodra de sulky erachter hangt wordt het een soort quarter die niet meer dan een jog laat zien in draf. Terwijl je hem niet gelukkiger kunt krijgen dan in het bos lekker mennen, dus ik ga met hem gewoon altijd op buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 22:59 



 
Profiel   

Nu komen de standaard bokt tips: grondwerkles nemen, je ruwvoer laten testen, vitaminebrok savonds ipv krachtvoer of biks, graasmasker, meer wandelen, dubbele lijnen, schriktraining, interessanter maken., etc.

Maar ik weet zelf hoe moeilijk het is met een left brain introvert om die aan het sjouwen te krijgen. Je bent zelf bekaf na een korte longeersessie. Oooooersaai. Met mijn jonkie (extravert) is het veel leuker. Die wil! Die doet gek en is voorwaarts. 1 commando en hij doet het.. Hoef ik met mn ruin echt niet te proberen.
Buitenrit vind ie alles eng. Al gaan we dat binnenkort wel oppakken, hij moet er maar aan wennen. Want van paar rondjes lopen in de bak valt ie niet af. En de mijne krijgt echt alleen maar ruwvoer of gras (alleen bij lage fructaan index). En in de avond 200 gram vitalbix daily complete met een schepje brandnetel en weidemix kruiden. Beloningen zijn bij ons mineralen bikkels van subli. En alleen bij goede prestatie of iets nieuws aanleren. Niet omdat ie schooit. Zo lastig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 23:00 



 
Profiel   

@Hutcherson, mijne is inderdaad ook een LBI die gelukkig in het bos ineens switch't naar LBE, dus dat vind ik dikke prima, dan doen we gewoon wat meneer wel leuk vindt. Mijn andere is een RBE dus altijd vrolijk en voorwaarts (Totdat hij ergens van schrikt, dan is ie ineens voorwaarts op de verkeerde manier :+ ). Ook hier krijgen ze alleen hooi, gras en elk een handje muesli. Bij mij staat op het moment de RBE te dik, omdat ik hem geschoren heb, dus hij hoeft niet te verharen. En ik pak hem op het moment even net iets te weinig op. Dus het is volledig mijn schuld, want ik geef hem niet genoeg beweging, alhoewel ze gezamenlijk meerdere keren per dag door de paddock en wei vliegen. Ze blijven wel op conditie daardoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 23:05 



 
Profiel   

Wat geef je ze nu dan aan hooi, krachtvoer en snoep en wat doe je er mee van werk? :) Kan je zelf beslissen welk hooi je voert en of het misschien in een fijnmazig netje mag?

Appels en snoepjes kan je idd beter achterwege houden, daarvan worden ze vaak chaggie en bedelachtig. Leer haar dat ze telkens na het werk een lekkere wortel krijgt als beloning en verder alleen beloond wordt met je stem en een kriebel. Na een paar keer weet ze dat wel :)

Haar rug lijkt wat doorgezakt. Is ze al ouder? Kan het zijn dat ze iets van artrose heeft als ze in de bak vaak struikelt? Doet ze dat bij je instructrice ook of ligt het echt gewoon aan tempo/sleffen?
Heb je les? Mijn pony vond vroeger bakwerk ook niet leuk, maar nu doet hij het heel erg goed door gewoon wekelijks te lessen en hem actiever te maken. Misschien kan je het voor jezelf ook wat ‘fanatieker’ maken met balkjes, pionnen of een dressuurproefje proberen te oefenen? Er is een fb groep equestrian pole club waar ze veel leuke dingen om te maken met balkjes en lage sprongen posten.
En anders lekker vaak het bos in... drafje, galopje, lekker 2-3 uurtjes weg en kilometers maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 23:30 



 
Profiel   

Hey iedereen,

Heel erg bedankt voor alle tips! Ik heb er zeker wat aan.

Iemand vroeg ook als mn pony ook al oud was & het antwoord is ja.
Ze is namelijk al 28, maar nog steeds knal fit. Als ik minder op haar zou rijden zou ze waarschijnlijk ook ongelukkig worden.

Ik weet zeker dat alle tips gaan werken! Bedankt iedereen x

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 21:16 



 
Profiel   

Omdat ze al zo oud is, zou ik voorzichtig aan doen met afvallen. Ze ziet er fantastisch uit voor haar leeftijd. De 'dikke' buik ontstaat ook door de slappe rug en spieren. Als oudere paarden mager worden, heb je een veel groter probleem.
Je kunt misschien het snoepgoed/extraatjes weglaten en zorgen dat ze voldoende beweging krijgt. Wees maar blij met zo'n fitte senior.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 22:15 



 
Profiel   

Ik zie eigenlijk geen te dikke pony.
Wel een hangbuik door verzwakte rugspieren (niet abnormaal op die leeftijd).

Bij zo'n oudje zie ik toch liever de ribben niet dan wel. Eens het weer kouder wordt vallen ze vaak toch wel weer wat af en dan is dat beetje reserve toch wel fijn.

TS, kan je haar ribben voelen als je haar streelt aan de buik of moet je echt duwen om de ribben te voelen?

Ik heb er hier 2 (grote paarden) waarvan de buik wat dikker is. Maar zij staan wel 24/7 op gras en kan dus gras buik zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat ze werkelijk overgewicht hebben. (zijn vorige maand gewogen en hebben een netjes gewicht. Beide zijn tussen 1m60 en 1m70 en wegen tussen 650 en 670 kg) .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 22:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen