Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 22:41

Hoi allemaal,

Voor mijn paard ben ik langzaam op zoek naar een ander krachtvoer. Paard heeft een (behoorlijk) hoge energiebehoefte en zoek dus iets met hoge energiewaarde. Het voer dat ze nu krijgt heeft een ewpa van 0,96. Merk ook dat zij zich hierop het comfortabelst voelt. Nadeel is dat het zeer hoog in z+s is en ik dat echt wil minderen. Het is geen paard dat op een vitaminebrokje kan overleven (wel geprobeerd ;)). Ze is zeer atletisch gebouwd met een snel metabolisme. Kan snel gewicht verliezen en het is een crime het er weer aan te krijgen: ze heeft de energie gewoon echt nodig om te kunnen herstellen van onze middelzware trainingen. Paard is overigens wel 100% gezond, no worries.

Verder krijgt ze onbeperkt ruwvoer en overdag een volle weide. Ik ben niet anti-graan en heb verder geen specifieke eisen, behalve 1 belangrijke: niet te hoog in eiwitten. Wil daarmee max rond de 12% blijven. Ze krijgt nu granenmix van subli. Doet ze het erg goed op hoor, daar niet van, maar het hoge zs gehalte staat me tegen. Ik wil dat er ook niet helemaal uit gooien, maar als aanvulling blijven geven ipv totaalvoer zoals nu.

Iemand aanraders of ervaringen? Ik zat te kijken naar subli prestatiebrok. Nog steeds hoog in zs maar een stuk lager dan wat ik nu voer. Equifirst omega 3 mix heb ik gevoerd maar was teveel eiwitten voor haar. Ze deed het eigenlijk net zo goed op de subli en dat zonder de eiwitreactie. Vandaar weer terug gegaan.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:05

Bietenpulp? hoog calcium is niet zo'n probleem met hoge fosfor van je granenmix, eiwit is laag, suiker ook (zo'n 7-10%) en qua energiegehalte vrijwel gelijk aan haver.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 23:18

Bedankt voor je reactie! Ze heeft een hele tijd op bietenpulp gestaan toen ze moest aankomen. Speedibeet, fibrebeet, SP. Ook equifyt zupa, coolstance copra (veeeeel teveel eiwitten, direct mee gestopt). Dat voer ik nu niet meer, ik merk dat ze het niet graag meer eet, dat geweekte spul. Zo hoog is de ewpa van bietenpulp trouwens niet toch? Bijv sp heeft maar 0.7. Dat is te laag voor haar, ik zou wel graag >0.9 zitten.

Wil niet minder energie gaan voeren: wel z+s.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:37

Ik gaf mijn paard derby compact brok van havens. Maar dat is niet heel laag in zetmeel. Op voervergelijk kan je ook eens zoeken. Daar kan je al je wensen invoeren en kijken wat er dan uit komt rollen. Het is wel een lastig dilemma. Want vrijwel al het voer met een hoge ewpa is ook vrij hoog in s-z en of eiwitten.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:55

Als je een hoge energiewaarde met laag zetmeel + suikers en eiwitten wilt voeren kan je dat heel goed doen door vetten (olie) toe te voegen aan het voer. Lijnzaad olie is heel geschikt qua aminozuren verhouding maar als het enkel om vet als energiebron gaat worden vaak ook goedkopere vetten zoals zonnebloemolie aangeraden.

Het kan trouwens zijn dat ze niet op eiwitten reageert maar op Lucerne, dat wordt in veel paardenvoer als eiwitbron gebruikt.

Zetmeel is de manier waarop granen suikers opslaan, ieder voor dat grotendeels uit granen bestaat zal relatief hoog in zetmeel en suikers zitten.

Ikzelf voer pure feed. Al hun voer is ruwvoer gebaseerd, de pure performance (hun topsport voer) de pure condition of de pure condition pallets zouden geschikt kunnen zijn. Pure feed is wel een duur voer maar je voert er vaak relatief weinig van.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 09:27

Bedankt voor de reacties beide! Ben me er inderdaad van bewust dat het best een moeilijk eisenpakket kan zijn. Vandaar dat ik hier hulp vraag. Ik zit voervergelijk idd al lekker uit te pluizen. Ga zo eens mijn eisen daar invullen.

Naskapower, fijn zo’n uitgebreide reactie. Evt de luzerne, leuk dat je dat zegt. Ik had zelf nl ook zo’n vermoeden dus heb een tijdje volledig luzernevrij gevoerd. In die tijd kreeg ik een nieuwe lading hooi dat 2,5x zo hoog zat in eiwitten dan het oude hooi (heb beide laten testen) en je raadt het... 2 dagen later onder de bultjes. In haar huidige rantsoen zit geen luzerne, maar toen ik haar vorig jaar op de weide zette stond ze ook binnen no time onder. Dit jaar heel rustig opgebouwd en geen last gehad. Durf dus wel te stellen dat ze niet gevoelig is voor luzerne zelf, maar wel de vele eiwitten die dáár dan weer in kunnen zitten.

Vandaar ook dat de de eis van laag in eiwitten zwaarder weegt dan graanvrij. Wat ik overigens ook geprobeerd heb, maar paard ging daar heel slecht op. Sta voor alles open maar graanvrij is voor mij geen eis en granen zijn niet de duivel. In mijn geval.

Oliën heb ik ook gevoerd, maar ik vind dat dat haar mest niet ten goede kwam. Zeker icm het toch nog jonge weidegras nu...

Wat je zegt over hoog zetmeel in granen is idd ook waar. Het voer dat ik nu geef van subli zit echter wel by far het hoogst in zetmeel (niet gek ook want het is letterlijk alleen granen), dus eigenlijk alles dat lager kan, is mooi meegenomen.

Zat in de tabel te kijken naar (glutenvrije) sportmuesli van subli. Dat vond ik er erg interessant uitzien. Qua zs de helft lager dan de granenmix en verder behoorlijk dezelfde gehalten.

Ga even kijken naar purefeed! Thanks.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:55


hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:13

Ik voer aan een van onze springpaarden dat vette voer van Subli bij. Betreffende paard doet het nu prima op een voerschep pavo allsports muesli en 1.5 bekertje van dat vette voer per dag. Wordt getraind op 1.35/1.40.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:21

Ik dacht aan Mijten Hippalgo Body Builder, maar ik zie dat die een z + s gehalte heeft van 25%. Lijkt me nog best hoog? Misschien niet in vergelijking met Subli. EWPa is 0,9

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 11:23

hoogendroog schreef:
Ik voer aan een van onze springpaarden dat vette voer van Subli bij. Betreffende paard doet het nu prima op een voerschep pavo allsports muesli en 1.5 bekertje van dat vette voer per dag. Wordt getraind op 1.35/1.40.

Welk vette voer bedoel je?

Bedankt veulen ik ga kijken. De bovenste valt helaas af ivm de lage ewpa. Andere zie ik er niet bij staan dus even googelen.

Kwii, 29% vind ik prima te doen. Het huidige voer zit op 51%. Het eiwitgehalte is echter te hoog voor mijn merrie. Kan er donder op zeggen dat ze na een paar dagen helemaal onder zit :(

Sta nu bij de diervoeders en Horsefood omega 3 power mix lijkt me ook wel wat.

Pavo ease & excel lijkt aan al mijn eisen te voldoen. Laag in zs, 14%. Iemand daar ervaring mee? Ewpa .92 en vrep is te overzien.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 12:50

Kan mijn bericht niet meer aanpassen. Ben voor de subli zonder gegaan. Best vergelijkbaar met de granenmix, alleen een zs van 33 tegenover 51. Las in de reviews dat paarden er dik van werden, mooi, ze mag er best wat bij hebben. Zou tevens goed moeten zijn voor nerveuze paarden die snel heet worden. Heeft zij ook wel een handje van (ja, ook zonder granen ;)). Hoop dat dit wellicht een mooie combi gaat zijn met de granenmix.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:56

laag in suiker+ zetmeel EN laag in eiwit, dan blijft alleen vet, dus extra olie over.

Als een paard echt stevig in het werk staat, dan kunnen ze meer eiwit en suikers(ook zetmeel) verwerken.
Laatste voeradvies dat ik kreeg was, voeren voor de energie die je verbruikt hebt. Dus telkens de dag na een zware training aanvullen wat je paard extra verbruikt heeft.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:05

29% zetmeel vind ik echt nog heel veel. Ik voer niks boven de 10%. Dat is echt heel veel snelle energie nog. Niet gek dat ze dan heet gedrag vertonen nog.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:07

De horsefood omega 3 powermix is echt een heel fijn voer, heb best veel klanten daar op staan ook hoger in de sport die het er goed opdoen. Hoor hier ook niet van terug dat de paarden heet worden, juist niet zelfs.

Suikers en zetmeel kan jou tegenstaan maar kan wel iets zijn wat je paard nodig heeft. Cavalor geeft in samenwerking met bit donderdagavond een webinar over suikers in paardenvoer en over de verwerking en noodzakelijkheid van suikers.

link hiernaar kan ik wel even opzoeken, hij staat sowieso op onze facebook pagina maar ik weet niet of ik die hier mag delen

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 13:26

Veulen84 schreef:
29% zetmeel vind ik echt nog heel veel. Ik voer niks boven de 10%. Dat is echt heel veel snelle energie nog. Niet gek dat ze dan heet gedrag vertonen nog.

Dan voeg ik een disclaimer bij en dan wordt het alsnog niet gelezen. Ik heb volgens mij best duidelijk in mijn vorige post gezegd dat mijn merrie ook zonder granen heet is. Dus ook met lage z en s. Zo is ze nou eenmaal. Die discussie ga ik verder dan ook niet aan. “Heeft ze ook wel een handje van” staat niet gelijk aan “ik heb een staatsgevaarlijk paard doordat ik haar ontiegelijk heet en pittig voer door de granen die ze krijgt”.

De soorten voer met <10 zs zijn gewoon niet geschikt voor mijn paard. Geloof me: ik heb het geprobeerd. Dus nogmaals: dergelijke opmerkingen ga ik niet meer op in.

O dat is interessant zeg trusthim, dat zou ik graag bijwonen. Ik ga ook wel even op zoek. Ga kijken hoe ze op de zonder reageert. Mocht dat niks zijn dan idd de omega 3 van horsefood. Wil ook niet te vaak wisselen en er maar van alles in proppen.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:38


beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 13:45

Selente schreef:
Bonpard Muscle is mijn absolute favoriet. :j

https://bonpard.com/producten/bonpard-muscle/

Dát ziet er nou eens mooi uit! Ik zie dat de aanbevolen hoeveelheid per 100kg gewicht best aan de hoge kant is. Ik zou voor mijn merrie dan ongeveer op 3-3,5kg per dag uit komen. Ben je dan niet fortuinen kwijt? Zo’n zak doe je dan (in mijn geval) tussen de 5 en 6,5 dag mee. Best prijzig dan met bijna 40 euro per zak. Of zit ik nou volledig verkeerd te rekenen?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:07

Het is inderdaad wel prijzig voer... Enkel voerde ik mijn paard dusdanig veel toen ze echt vel over been was na een operatie. Destijds voerde ik 1 zak per week. Als ik in de fase van onderhouden zit dan voer ik het aanzienlijk minder (momenteel helaas niet in eigen beheer). Dit heb ik toendertijd via de dierenarts aangeschaft (geen idee of dat nog steeds via de DA moet) maar dat ging dan wel samen met een advies aangesloten op het paard.

Mocht je interesse hebben kan ik je wel nog wat foto's sturen wat dit voer met mijn paard heeft gedaan. :j

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:09

Ik gaf mijn ouwetje destijds Bonpard colon en ik was inderdaad een klein fortuin kwijt.
Maar het was het meer dan waard :Y)

Voor het voer wat jij zoekt, kan je ook eens bij Dodson&Horrell kijken. Supertevreden over en hebben voor elk probleem wel een voer. En iets minder prijzig dan Bonpard :D
Build up Conditioning cubes bijv. voldoen volgens mij aan je eisen.

Enige nadeel is dat het momenteel nogal moeilijk te krijgen is door de Brexit. Maar die problemen geraken ooit toch wel een keer opgelost hoop ik }>
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 14-05-21 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:14

heb je al eens naar subli omega 369 gekeken?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:19

Dat is dat vette voer wat ik voer.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 14:28

Aha! Ik zag het vandaag liggen in de groothandel. Wat voor voer is dat precies? Toen ik op de zak drukte op de zak drukte was het zacht: deed me een beetje denken aan zemelen? Ik had gedacht dat het een brok of muesli zou zijn. Maar zeer hoge ewpa en mooi geconcentreerd: dat lijkt me wel wat! Dan zou ik wellicht met een vitaminebrokje en de omega 369 toe kunnen, of een andere combi.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:30

Het ziet er uit als een soort met olie doordrenkte zemelen. Het is voor ons paard echt een fijne oplossing.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 14:35

Klinkt interessant. Hoeveel geef jij per dag? En vindt je paard het smakelijk?

Merrie is echt enorm kieskeurig. Heb zojuist wel de subli zonder gegeven en ze likte haar hele bak uit. Doet ze normaal echt niet, zelfs niet met haar favoriete slobber.

+- 1,5 schep muesli en wat van dat spul doet jouw paard het dus goed op? Dan ga ik daar eens naar kijken. Zo worden de soorten voer met weinig ewpa maar ook weinig zs wellicht toch een mogelijkheid.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:40