Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:42

Paard krijgt 1.5 bekertje per dag. Ik deed eerst 2 bekertjes (maatschepjes/maatbekertje van de Pavo) per dag, maar daar werd ie toch wel iets te chubby van.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:48

En misschien Vitalbix? Ik voer een combi van de Daily Complete en Active+. Ook laag in suiker en zetmeel. Zit ook lijnzaad in. Mijn paard doet het er erg goed op :)

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:52

Ik ben heel tevreden van de Sport Mix Zero van AVEVE, hoog in vetten, hoog in ruwe celstof en laag in suikers en zetmeel. Zit met de eiwitten (12.7%) mogelijk nog net binnen jouw gewenste percentage. Weet alleen niet of je dit in Nederland kan krijgen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:06


beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:47

MarjanB schreef:
Ik voer dit, weet niet of het te hoog in eiwit is voor je?

https://equiculinair.nl/winkel/default- ... m_term=162

Nee is qua eiwitten acceptabel. Kan de ewpa niet vinden helaas. Voer je dit standaard als krachtvoer? Ik heb haar liever niet enkel op slobber staan. Na een tijdje eet zij ook geen geweekt spul meer. Heb de alpengruen muesli gegeven, maar dat gaf ik juist omdat daar vrijwel niks in zit. Dat was echt om wat langer te kauwen en de bakjes wat voller te maken (in de periode dat ze alleen een balancer kreeg). Vond ze wel erg lekker overigens. Is dit hetzelfde, maar dan als slobber?

Hoogendroog, 1,5b is niet zo veel! Dan doe je zeker lang met een zak? Bedoel je zo’n pavo vital maatbekertje? Die heb ik ook nog liggen. Zag dat de aanbevolen hoeveelheid voor een paard van 600kg zo tussen de .3 en .9kg per dag is. Daar kom je niet aan met 1,5b lijkt me?

Vitalbix naar gekeken, Kever, klinkt op zich goed maar ik vind het een beetje aan de prijzige kant. Ga hem eens onthouden :)

Balte en puppy1128, bedankt voor de tips: ik ga eens zoeken.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:54

Dat heb je niet goed: de aanbevolen hoeveelheid is 50 tot 150 gram per 100 kg. En ja, het bekertje van de pavo vital.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:56

Voor een paard van 600 kg: 50 x 6 komt toch uit op 300 gram en 150 x 6 is toch 900 gram? Of ben ik nou zo achterlijk :')

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:15

beegee schreef:
Veulen84 schreef:
29% zetmeel vind ik echt nog heel veel. Ik voer niks boven de 10%. Dat is echt heel veel snelle energie nog. Niet gek dat ze dan heet gedrag vertonen nog.

Dan voeg ik een disclaimer bij en dan wordt het alsnog niet gelezen. Ik heb volgens mij best duidelijk in mijn vorige post gezegd dat mijn merrie ook zonder granen heet is. Dus ook met lage z en s. Zo is ze nou eenmaal. Die discussie ga ik verder dan ook niet aan. “Heeft ze ook wel een handje van” staat niet gelijk aan “ik heb een staatsgevaarlijk paard doordat ik haar ontiegelijk heet en pittig voer door de granen die ze krijgt”.

De soorten voer met <10 zs zijn gewoon niet geschikt voor mijn paard. Geloof me: ik heb het geprobeerd. Dus nogmaals: dergelijke opmerkingen ga ik niet meer op in.


Dat is helemaal niet wat ik zei. Ik zei alleen dat ik geen wonderen zou verwachten kwa verlaging in heetheid.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:16

beegee schreef:
MarjanB schreef:
Ik voer dit, weet niet of het te hoog in eiwit is voor je?

https://equiculinair.nl/winkel/default- ... m_term=162

Nee is qua eiwitten acceptabel. Kan de ewpa niet vinden helaas. Voer je dit standaard als krachtvoer? Ik heb haar liever niet enkel op slobber staan. Na een tijdje eet zij ook geen geweekt spul meer. Heb de alpengruen muesli gegeven, maar dat gaf ik juist omdat daar vrijwel niks in zit. Dat was echt om wat langer te kauwen en de bakjes wat voller te maken (in de periode dat ze alleen een balancer kreeg). Vond ze wel erg lekker overigens. Is dit hetzelfde, maar dan als slobber?

Hoogendroog, 1,5b is niet zo veel! Dan doe je zeker lang met een zak? Bedoel je zo’n pavo vital maatbekertje? Die heb ik ook nog liggen. Zag dat de aanbevolen hoeveelheid voor een paard van 600kg zo tussen de .3 en .9kg per dag is. Daar kom je niet aan met 1,5b lijkt me?

Vitalbix naar gekeken, Kever, klinkt op zich goed maar ik vind het een beetje aan de prijzige kant. Ga hem eens onthouden :)

Balte en puppy1128, bedankt voor de tips: ik ga eens zoeken.


Er is idd ook een muesli van. Deze hoeft maar 10 minuten te weken en voer het omdat ik er dan poeder in kan stoppen :') die van mij krijgt er veel energie van. Voer er oerbalans bij als vit brok

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:48

Ik zou Ff goed rekenen, ik ben juist goedkoper uit nu ik vitalbix ga voeren, ipv Pavo ease and excell en topsport. Ik hoop dat de energie wel gelijk dan wel liever nog beter wordt.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:50

Ik voer op het oog en het gevoel tijdens het rijden. Ik doe nooit wat er op een voerzak staat. Met 1,5 bekertje en een schep pavo allsports muesli heeft ons paard meer dan genoeg energie

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Voer met hoge energiewaarde en weinig z+s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:29

Mag ik vragen, waarom wil je het suiker plus zetmeelgehalte lager hebben ? En wat doet je paard van trainingsarbeid ?

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 21:52

Dat mag je vragen. Ik hoef niet in de laagste categorie zs uit te komen. Ook niet mogelijk met de rest van mijn eisen die ik aan het voer stel. Wel vind ik 51% zs gewoon erg veel, zeker gezien mijn paard overdag ook op een volle weide met vers gras staat en dan onwijs veel suiker binnen krijgt. Wil kijken of het mogelijk is om dat gehalte wat lager te krijgen en hoe ze daarop reageert. Helemaal zs vrij hoeft helemaal niet. Daarbij eet ze de granen met lange tanden laatste tijd, dus wilde wat erbij om te kijken hoe ze dat doet. De granen blijf ik geven, zeg zo'n 50/50, dus als ik dan een voer kan vinden met een wat lager gehalte en daarbij de granen voer, zitten we toch qua gehalte aan de hoge kant. Is dus meer om het wat uit te vlakken en het gehalte iets omlaag te brengen. Ze gaat niet cold turkey over op een heel ander voer met andere gehalten.

Ze werkt 5-6x per week, plusminus een uur per keer. Buitenritten zijn intensief en op hoog tempo, ook langer dan het uur, in de bak kan ze ook lekker aan de slag. Paard is erg werklustig, maar met een voer met te laag energiegehalte redt ze het gewoon niet. Dus zodoende.

Het nieuwe voer bevalt haar erg goed. Ze eet makkelijk haar bak leeg, zitten nu op 2/3 granen en 1/3 muesli. Zit dus qua eiwitten wel hoger dan het andere voer en ik zie het wel aan haar. Geen heftige reactie maar toch wat bultjes op de hals en billen. Hoger dan dit gaan we dus niet.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 20:01

Ik zat nog een beetje verder te zoeken en kwam uit bij oa Cavalor action pellets. Dat is een brok die eigenlijk wel aan alle eisen voldoet. Iemand daar ervaring mee?

Tevens speel ik toch met het idee om de omega 369 van subli te gaan geven. Twijfel wel wat voor voer er dan naast: de 369 zit niet per se laag in zs met 34% totaal. Natuurlijk wel anders omdat je er minder van voert dan bijv een willekeurige sportbrok. Wellicht gewoon houden bij de Subli Zonder. Die vindt ze erg lekker..