Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom geen voordroog

 
Profiel   

Vanwege astma krijgt mijn paard voordroog ik heb van die kleine pakken. Steeds vaker hoor ik dat voordroog niet gezond is.Vroeger hoorde je daar toch niks over? Geef jij wel of geen voordroog en waarom wel of niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:39 



 
Profiel   

Dat hoesten is ook niet gezond.
Vanwege een hoestend paard ben ik van hooi over gestapt naar verpakt en beide paarden doen het er gewoon goed op. Het is wel echt minimaal vocht gehalte.

En mijn eigen longen zijn er ook een stuk blijer mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:45 



 
Profiel   

Hij doet het er ook goed op want het hoesten is minimaal.Maar waarom zou voordroog niet gezond zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:54 



 
Profiel   

Ingepakt gras is minder goed voor de darmen. Maar niet elk paard heeft er last van. Als jou paard het er goed op doet en niet meer hoest, fijn door blijven voeren.
Krijgt hij slappe mest of mest water zul je het anders op moeten lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:56 



 
Profiel   

Ik gaf vroeger ook altijd voordroog ook omwille van hoesten, maar sinds hij op pensioen staat vind ik het moeilijker om hem daarmee op gewicht te houden (vetklep dat het is). Terug overgestapt naar (arm) droog hooi, maar wel een hooistomer gekocht. Wel even pittige investering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:58 



 
Profiel   

Het matcht niet helemaal met de zuurgraad van het darmmilieu van paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:01 



 
Profiel   

Er zitten wat nadelen aan kuil/ voordroog.
De melkzuurbacteriën kunnen het gebit aantasten en
de cellulose in het gras wordt taai, waardoor oudere paarden er proppen van uitspugen.

Voordeel: hogere voedingswaarde en inderdaad, stofvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:11 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt tegenwoordig verpakt hooi, en doet het daar veel beter op. Mest ziet er ook beter uit, voorheen zag ik best veel onverteerde 'strootjes', nu heeft ze stevige gladde mestballen.
Dus ik denk dat het paard afhankelijk is wat het beste bij ze past

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:23 



 
Profiel   

Sintara schreef
Mijn paard krijgt tegenwoordig verpakt hooi, en doet het daar veel beter op. Mest ziet er ook beter uit, voorheen zag ik best veel onverteerde 'strootjes', nu heeft ze stevige gladde mestballen.
Dus ik denk dat het paard afhankelijk is wat het beste bij ze past

Verpakt hooi is voordroog. :D
Ook al gaat het er droog in.

Natte voordroog zou ik zeker nooit voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:36 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Vanwege astma krijgt mijn paard voordroog ik heb van die kleine pakken. Steeds vaker hoor ik dat voordroog niet gezond is.Vroeger hoorde je daar toch niks over? Geef jij wel of geen voordroog en waarom wel of niet?

Sintara schreef
Mijn paard krijgt tegenwoordig verpakt hooi, en doet het daar veel beter op. Mest ziet er ook beter uit, voorheen zag ik best veel onverteerde 'strootjes', nu heeft ze stevige gladde mestballen.
Dus ik denk dat het paard afhankelijk is wat het beste bij ze past


Dat komt omdat de mest met stukjes onverteerd materiaal juist de goede mest is voor een paard. Stevige gladde ballen niet. ;)
Het issue is, dat in voordroog door het fermentatieproces een deel van de ruwvezel omgezet wordt. Normaal gesproken vindt dit verteringsproces in de grote dikke darm van het paard plaats. De darmen/darmflora hoeven dat dus deels niet meer te doen, maar in geval van een paard is dat niet altijd voordelig - dwz dat sommige paarden daar problemen mee krijgen.
De reden waarom sommige paarden last krijgen van slappe mest, mestwater of zelfs diarree.

Ook voor de kiezen is het beter onverpakt hooi te voeren; het malen van dat 'droge karton' ;) zorgt voor betere slijtage dan het zachtere voordroog.


Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 21-05-21 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:44 



 
Profiel   

het blijft een discussie en de een wil het wel en de ander niet.

goede mooie droge voordroog is naar mijn idee wel mooi spul en ik wil dat voor mijn paarden ook erg graag hebben omdat het inderdaad niet stoffig is en voor de luchtwegen geschikt is.
maar het moet echt zo droog mogelijk zijn want mijn merrie is er zomaar van aan de dunne helaas.
en daar kan geen supplementje wat aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:45 



 
Profiel   

Ik voer gewoon hooi en nu verpakt hooi.
Het gewone hooi is erg verschillend van kwaliteit. Ruikt niet lekker is Erg stoffig ook en paarden laten enorm veel troep liggen wat ze niet op vreten. Het is nog rete duur ook! ( bij een bekende leverancier vandaan)

Ik voer nu sinds een aantal maanden enkel ons voordroog.

Het verpakte hooi komt van de weides naast ons. Deze worden 1x in het voorjaar bemest. Paarden ( 7 stuks) hebben prachtige mest, glimmen als een spiegel en geen gekke klachten. Ruikt heerlijk, Geen stof Plus ze alles wat je geeft op vreten.

Ik ben erg te spreken over het verpakte hooi maar weet ook waar het vandaan komt en dat is wel een voordeel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:01 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Dat komt omdat de mest met stukjes onverteerd materiaal juist de goede mest is voor een paard. Stevige gladde ballen niet. ;)
Het issue is, dat in voordroog door het fermentatieproces een deel van de ruwvezel omgezet wordt. Normaal gesproken vindt dit verteringsproces in de grote dikke darm van het paard plaats. De darmen/darmflora hoeven dat dus deels niet meer te doen, maar in geval van een paard is dat niet altijd voordelig - dwz dat sommige paarden daar problemen mee krijgen.
De reden waarom sommige paarden last krijgen van slappe mest, mestwater of zelfs diarree.

Ook voor de kiezen is het beter onverpakt hooi te voeren; het malen van dat 'droge karton' ;) zorgt voor betere slijtage dan het zachtere voordroog.

Ja bij het droge hooi had ze ook wel eens een beetje mest water, en ze perste meer tijdens het mesten. Dat heeft ze nu ook niet meer en ze blijft makkelijker op gewicht. Ik hoef minder bij te voeren.

Maarja op droog hooi ging het ook, het was niet slecht ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:12 



 
Profiel   

Ik voer het beide. Afgelopen jaar was de kwaliteit van het onverpakte hooi zo wisselend en soms ronduit slecht, dat mijn paard is gestopt met eten. Toen voordroog gekocht, en niet van dat vieze natte kots-spul, maar verbazingwekkend mooi droog. Paard nergens geen last van gehad en at weer graag; sterker nog, prefereert hooi gemengd met voordroog ipv één van beiden. Ik heb 5 verschillende partijen hooi geprobeerd en twee leveranciers. Zelfs twee keer hooi kosteloos laten omwisselen maar het was het gewoon niet. Ik ga mijn paard niet laten verhongeren omdat ik wil dat hij hooi eet want dat zou “beter” moeten zijn. Soms moet je van je principes afstappen en kijken naar wat je paard aangeeft. Liever een paard op voordroog dan dat er helemaal niet gegeten wordt. Nu staat hij weer op hooi (schijtduur uit Duitsland) maar mocht hij weer slechter gaan eten dan komt er 100% zeker weer een baal voordroog bij en gaan we mengen. Jammer dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:38 



 
Profiel   

mijn paard krijgt onverpakt hooi. hij heeft astma, dus eigenlijk zou voordroog beter zijn voor zijn longen. helaas krijgt hij last van zijn darmen van voordroog, dus dan maar onverpakt hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:52 



 
Profiel   

Nope geen voor droog / verpakt hooi. Nouja HELE kleine plukjes naast haar normale hooi. Teveel eiwit/ suiker dus ze krijgt slappe mest/ mest water en mok. Ik vind persoonlijk dat paarden op voordroog het ook gewoon niet zo goed doen. Ik zie vaak kwaaltjes, zoals dikke benen, zogenaamde stal benen, slappe mest, geen mooi lijf, vaak te dik, waardoor ze op “dieet” moeten met als gevolg dat ze zwaar gaan bunkeren als ze dan wel weer wat krijgen, of veel stro eten en dan een stro buik krijgen. Nope, niet mijn ding, voor sommige zal het vast oké zijn maar het meerendeel als ze eerlijk zijn is het niet oke, maar het is vaak lekker makkelijk op te slaan en goedkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 22:25 



 
Profiel   

vierhoef schreef
mijn paard krijgt onverpakt hooi. hij heeft astma, dus eigenlijk zou voordroog beter zijn voor zijn longen. helaas krijgt hij last van zijn darmen van voordroog, dus dan maar onverpakt hooi.


Onverpakt hooi kun je nat maken of stomen waardoor het veilig te eten is door paarden met luchtwegproblemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 22:41 



 
Profiel   

Ninx schreef
vierhoef schreef
mijn paard krijgt onverpakt hooi. hij heeft astma, dus eigenlijk zou voordroog beter zijn voor zijn longen. helaas krijgt hij last van zijn darmen van voordroog, dus dan maar onverpakt hooi.


Onverpakt hooi kun je nat maken of stomen waardoor het veilig te eten is door paarden met luchtwegproblemen


hebben we al geprobeerd, zowel weken als stomen maar dat eet hij niet. nu als het niet gestoomd/geweekt is eet hij goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 11:33 



 
Profiel   

Mijn ruin heeft op pensions gestaan en bij allemaal op 1 na kreeg hij verpakt hooi/voordroog.
Eenmaal op eigen stuk ging ik onverpakt hooi voeren, maar had ineens twee hoestende paarden. Wat een rommel zat er in die balen. Van meerdere leveranciers zelfde verhaal.
Nu midibalen, die echt wel goed droog zijn, en dat gaat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 12:18 



 
Profiel   

Ik voer ook beiden.

Mijn voordroog is wel echt heel droog, het natte zou ik niet geven ivm de hogere zuurtegraad voor maag en darmen. Nadeel van voordroog is dat er wel eens een pak slecht is als er een gaatje in gekomen is en vaak (niet altijd) is het ook hoger in energie terwijl ze het meestal juist lekkerder vinden. Onbeperkt voordroog voeren is dus meestal niet mogelijk qua dik worden. Al kunnen heel wat paarden ook niet op gewicht blijven op onbeperkt hooi hoor ;)

Op mijn eerste stal zijn ze ook moeten overschakelen op voordroog ivm hoesten.

Op mijn tweede stal alle paarden op droog hooi (buiten) en dat ging best.

Nu staan de shetjes op droog hooi omdat eentje soms wat gevoelig is aan diarree bij voordroog. Hangt wat van het pak af, en van gras heeft ze het ook al snel zitten.

De paarden (nu 7) staan wel allemaal op voordroog in de winter, en de mijne ‘s nachts wat grof droog hooi ivm de calorieën.

Mest is bij allen prima en ze doen het er super op. Ik heb soms het gevoel dat het meer een nieuwe hype is om alles wat vroeger met succes werd gedaan af te kraken dan dat het echt nuttig is (net zoals dat graanvrij voeren of hyper zijn op suiker en zetmeel etc., maar dat terzijde).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 12:22 



 
Profiel   

crow schreef
Het matcht niet helemaal met de zuurgraad van het darmmilieu van paarden.

Niet persé n.a.v. jou quote, ik las het hier vaker:

Kuil is iets zuur; klopt. Melkzuur zorgt samen met het zuurstofgebrek in het plastic voor de conservering.
Dat zuur is overigens zeer mild ten opzichte van het zuur in de maag, dus het verhaal dat het zuur van het voer de darmen zou ontregelen is onjuist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 15:45 



 
Profiel   

Je kan kuil toch ook weken of hoefd dat niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 15:59 



 
Profiel   

Waarom zou je kuil weken?
Voor het stof hoeft het niet, want het bevat sowieso minder stof dan hooi.

Voor de suikers... kan, maar dat vind ik sowieso toch al onhygiënische boel dus zou ik met hooi ook niet voor kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:17 



 
Profiel   

om suikers er uit te spoelen?
maar in voordroog zit niet persé meer suiker dan in hooi.
dat is afhankelijk van meerdere factoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:42 



 
Profiel   

Nee ik doe het vanwege de stof.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 19:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen