Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 18:08

Hoi, ik heb 2 Shetlanders, de laatste tijd probeer ik me beter te verdiepen in hun voeding.

Ze krijgen dus ‘s ochtends 1 hooinet en ‘s avonds 1 hooinet. Ik vind dit echter veeel te weinig, helaas denkt mijn moeder daar anders over aangezien de hoefsmid zei dat ze zo genoeg krijgen (ze is overtuigt dat de hoefsmid meer “verstand” heeft van paarden aangezien ik 14 ben en mijn moeder zelf niks van paarden weet)

Ik wil ze dus eigenlijk het liefst onbeperkt ruwvoer geven (ze staan 24/7 buiten) maar ik weet niet of zulke sobere paarden zoals Shetlanders dit aankunnen ivm dik worden. Eentje is al hoefbevangen geweest. Uiteraard wil ik dit in een slowfeeder geven.

Ik wil graag een hooinet aanschaffen met 2x2 mazen, daar kunnen ze het langst mee. Ik vraag me af wat voor soort ruwvoer het beste is. Kuilgras? Voordroog? Hooi...? En kunnen ze dit onbeperkt eten met 2x2 mazen? Ik heb ook gehoord dat je het kan mengen met stro om ze langer bezig te houden. Ik vraag me af of ze zo’n 2x2 hooinet niet slopen of gefrustreerd raken. Mijn idee was onbeperkt hooi in een 2x2 slowfeeder en ‘s ochtends of ‘s avonds (of beide) wat geven in een slowfeeder met een grotere maas tegen frustratie.

Ik hoor graag jullie adviezen/tips :o

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:13

Hoi,
Het is niet verkeerd om het advies van de hoefsmid te overwegen hoor, maar als jij denkt dat ze te weinig krijgen is dat waarschijnlijk ook zo.
Hier heb ik 2 aanhanger netten over elkaar gedaan, daarin hebben mijn haflinger en shetlander altijd onbeperkt hooi. geen enkel paard is bij mij te dik geworden van hooi, wel kun je voor de zekerheid, en zeker voor de shetlander met hoefbevangenheid verleden, het hooi even testen. Frustratie, dat moet je even aanzien, hier raken ze dat niet.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:17

Staan ze ook op het gras? Dat is ook ruwvoer namelijk. Of op een paddock?

Mijn shet en welsh kunnen onbeperkt graszaadhooi eten. Ik meng het met gewoon weidehooi. Mijn hooinetten hebben een Maas van 4 bij 4. Kleiner dan raken ze wel geïrriteerd. Ze mogen maar beperkt op het gras dus dan vind ik het fijn dat ze de hele dag kunnen eten.

Zijn ze wel goed op gewicht? Je kan je hooi het beste een keer wegen. Dan kun je uitrekenen of ze genoeg binnen krijgen. Dat kan met een bagageweegschaal

https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging- ... g/ruwvoer/ dit is mss ook wel interessant om even te lezen

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 18:40

[quote="capopjekop"]Staan ze ook op het gras? Dat is ook ruwvoer namelijk. Of op een paddock?

Soms 1 a 2 uurtjes gras, maar verder niet echt want dat is echt funest voor ze. Ze staan misschien 2x in de maand op het weiland, ‘s zomers soms meer

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:49

Die van mij staan ook maar kort op het gras idd. Ik ken het probleem.

Ik zou beginnen met je hooi te wegen en uit te rekenen wat ze nodig hebben per dag (in de link staat het uitgelegd). Dan kun je pas zien of je genoeg voert. Hoe lang staan ze met 2 hooinetten zonder eten?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:57

Of je onbeperkt kunt voeren of beperkt ligt ook aan de hoeveelheid suikers in het hooi en of je Shetlanders snel dik worden of dat ze constant blijven eten 9f niet.

Mijn shet had als ideaal lichaamsgewicht 160 tot 170 kg en als ik daar 1 tot 1,5 procent van neem zou dat uitkomen op 1,65 tot tot 2 5 kg hooi.

Ik wilde ook graag onbeperkt voeren en dan at ze gerust een 4 kg of meer aan hooi weg waardoor ze veel te dik werd met alle gevolgem van dien.

Nu voer ik dus voortaan beperkt in porties.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:02

Belangrijk is in elk geval dat ze niet te lang zonder hooi staan. Weet je wanneer het nu op is?

Voor shetlanders is gewoon hooi het beste vind ik

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:38

Ik heb het een poos afgewogen zodat ze kreeg wat ze nodig had op een dag. Was iets van 4 kilo per 24 uur. In ieder geval stond ze veel te lang zonder naar mijn zin. Daarna onbeperkt hooi gaan voeren wat ik week zodat de suikers (en stof)eruit spoelen en toen bleef ze netjes op gewicht.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:59

Zorg wel dat je hooinet hele fijne mazen heeft, de mijne zat steeds met haar hoefjes er in.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 10:43

Kidde schreef:
Voor shetlanders is gewoon hooi het beste vind ik

We hebben voordroog. Dat is toch lager in eiwit/suiker dan hooi?

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 10:43

nynke55 schreef:
Zorg wel dat je hooinet hele fijne mazen heeft, de mijne zat steeds met haar hoefjes er in.


Ik wil 2x2 mazen

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 10:45

En hoe weet ik hoeveel 1 kilo is? Wij hebben geen weegschaal dus ik weet niet hoe ik erachter moet komen hoeveel 1 kilo is.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:47

isa06x schreef:
En hoe weet ik hoeveel 1 kilo is? Wij hebben geen weegschaal dus ik weet niet hoe ik erachter moet komen hoeveel 1 kilo is.


Ik heb ook een tijd het hooi van mijn paard afgewogen en gebruikte daar het volgende voor:
https://www.bol.com/nl/p/digitale-koffe ... B4QAvD_BwE
Werkt super handig en snel, je kan gewoon het hooinet aan het apparaat vast klikken en optillen.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:52

Hoe zien ze er nu uit ? Heb je foto’s ? Evt laten
Wegen ? Als ik t goed begrijp staan ze 1 a 2 uur per dag op t gras. Wat je moet uitzoeken is hoelang ze met een hooinet (die jij wilt kopen) doen. Belangrijk is dat ze niet langer dan +/- 4 uur zonder wat te knabbelen staan. Maar wat te knabbelen kan ook een net met stro zijn of wat wilgen takken. Shetlanders zijn heel sober en kunnen heel goed op weinig overleven. Ik zou voor een grof stengellig hooi gaan. Niets wat in plastic zit. Bij voorkeur wat ouder hooi van vorig jaar of t jaar ervoor. Hoe ouder het hooi is hoe minder voedingsstoffen en hoe meer je er dus van kan voeren. Ik zou naast het hooi ook zorgen voor een goede vitamine korrel (Pavo vital of vital bix) en een liksteen. Verder hoeven ze echt niet persee onbeperkt te staan. Meestal is dit voor shetten niet haalbaar. Wat je ook kan proberen is een graasmasker (bv Greenguard) en dan wat meer uurtjes op het gras.

Als je vragen hebt mag je altijd een pb sturen!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:54

Ik gebruik ook zo’n kofferweegschaal.

Voordroog zou ik zeker niet onbeperkt geven aan shets, vinden ze meestal veel te lekker en eten ze veel te veel van. Beter droog hooi, liefst van vorig jaar.

Hoe staan ze nu qua gewicht? Hoeveel krijgen ze nu per beurt en hoe lang doen ze om het op te eten?

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:00

Zelf ook in het bezit van 2 shetlanders die eigenlijk niet op het gras komen.
Ik zelf koop 1x in de maand een stuk of 8 kleine baaltjes hooi. Het liefst het armste hooi wat er op dat moment te krijgen is.

Bij mij hangen er meerdere netten, maar het belangrijkste net waarvan ik alrijd zorg dat er hooi in zit hangt in hun schuilstal. Dit is een hooikussen van zeldenrust met mazen van 2 bij 2.

Ook hebben ze nog 2 andere netten, maar dat zijn gewoon normale hooinetten van 4 bij 4 gok ik.

Ze krijgen bij mij dus ook onbeperkt en ze zijn niet tonnetje rond! :D

Ga dus op zoek naar een leverancier die heel arm hooi verkoopt. Graszaadhooi of weidehooi volgens mij en dit kun je dan onbeperkt geven in een net met 2 bij 2 mazen.

Uit zo'n baaltje krijgen ze bij mij 2 tot 4 plakjes per dag

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:11

Zijn ze te mager?

Zo nee, dan in ieder geval niet méér voeren qua hoeveelheid.

Droog hooi lijkt me geschikter dan voordroog.


Je kunt hooguit de hoeveelheid die ze nu krijgen verdelen over meer voerbeurten of eventueel inderdaad in slowfeeders of anderszins vertragende systemen.

Als er 1 al hoefbevangen geweest is, én je smid en je ouders vinden dat ze genoeg krijgen, heb ik wel erg sterk de neiging om met ze mee te gaan...

De meeste shets zijn véél te dik.
Ook van mensen die zeggen dat fie van hun goed op gewicht is...

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:15

Voordroog kan minder suiker bevatten ja. Maar je weet pas wat er in je hooi zit als je het laat analyseren. Dat staat ook in de link die ik plaatste. Pavo heeft de quickscan.

Hoeveel uur staan ze nu zonder hooi dan? Het kan best dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgen maar bijvoorbeeld 8 uur zonder ruwvoer staan. Dan kun je kijken naar een goede buikvulling waar weinig in zit zoals graszaadhooi. En sommige mensen gebruiken daar stro voor.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:17

Onbeperkt voordroog is voor shetlanders geen goed idee. Dat is veel te rijk en eten ze te veel van.
Ik zou kijken of je echt arm hooi kan vinden en dan wegen. 2 kg per 100 kg per dag en dat dan verdelen over meerdere porties per dag.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:18

Ik zag op bokt een hooisysteem waarbij het hooi omhoog en omlaag gaat. Ze kunnen alleen eten als het hooi omhoog gaat. Daardoor kunnen ze de hele dag door kleine porties eten. Zoiets is mss ook wel wat voor jouw ponys

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:21

capopjekop schreef:
Ik zag op bokt een hooisysteem waarbij het hooi omhoog en omlaag gaat. Ze kunnen alleen eten als het hooi omhoog gaat. Daardoor kunnen ze de hele dag door kleine porties eten. Zoiets is mss ook wel wat voor jouw ponys


Dat is de feedingmaster.

https://www.vhproducts.eu/feedingmaster

Maar een tool van 1000 euro voor 2 shetlandertjes lijkt me een beetje overkill in dit geval.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:26

Oh ik heb niet gekeken wat het ding kost. Ik kan me voorstellen dat de ouders van ts het te duur vinden.

Maar als je zelf geen tijd hebt om vaker kleinere porties aan te bieden dan is het wel een mooi ding. Uiteindelijk komt het de gezondheid ten goede

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:38

Ik denk dat de vraag een aantal keer gesteld is;

Zijn je pony's mager en hoelang staan ze doorgaan zonder eten?

Ik had ongeveer dezelfde voersnelheid hier eerder genoemd werd met 2 shetlanders, al staan de mijne daarnaast nog op gras. Ik voerde 4-6 baaltjes per 4 weken en daarmee waren mijn ponies netjes rond.

Naast de netten heb ik een tijd lang een oude afval container van 240L omgebouwd tot slowfeeder. Hier past precies 1 baal hooi in, maar zelfs met dit principe kwam ik met 4-6 balen uit, daarnaast verspilde ze er ook meer mee; het hooi trokken ze op een gegeven moment ook gewoon uit, uit verveling (want ja er was onbeperkt) waardoor het al snel door het vlas heen liepen. Hooi verloren en stalbed/uitloop sneller smerig/vermengd.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:41

Hoe groot zijn jullie baaltjes eigelijk? Want ik doe net geen 3 baaltjes per week erdoor aan mijn twee shets en die staan perfect op gewicht, zelfs eerder aan de schrale kant := Baaltjes van 11 kg.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 12:41

Ze zijn niet mager, wel prima op gewicht volgens mensen.

Als ze rond 9 uur voer krijgen, hebben ze het rond 11 uur al op. Rond half 7 krijgen ze nieuw voer. Daarom vind ik dat ze te weinig krijgen. Als ze ‘s avonds rond half 7 voer krijgen hebben ze dat binnen 2 uur op en dan krijgen ze pas weer nieuw voer de volgende ochtend. En als nog wordt er gezegd dat ze “genoeg” krijgen. In mijn ogen is dat niet juist, maar ja... Ze staan trouwens op de boerderij van mijn familie en ik mag dus hun voordroog gratis gebruiken. Daarom twijfel ik of mijn ouders het goed vinden om graszaadhooi aan te schaffen terwijl deze voordroog gratis is... :(