Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

 
Profiel   

Graszaadhooi is zeer eiwitarm, bevat vaak relatief veel calcium (maar niet altijd) en vaak vrij weinig fosfor. Ook bevat het heel weinig mangaan. Als je meer dan de helft graszaadhooi voert, moet je het bijvoer daar echt op aanpassen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 09:25 



 
Profiel   

Dus als ik alleen graszaadhooi voer en de vitaminen aanvul met bijvoorbeel pavo vitaminekoeken kan het dan wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 11:36 



 
Profiel   

Echt 100% op graszaadhooi zou mijn keuze niet zijn, maar het kan wel natuurlijk. Ik denk dat je ergens iets van eiwit moet bijvoeren als je puur op graszaadhooi over wil gaan. Bvb een beetje luzernebrok er bij ofzo. Zelf vind ik de pavo vital wel iets beter dan de koek, maar de koek zal ook wel de nodige vitamines toevoegen.

Let wel om hun rantsoen heel rustig om te schakelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 12:13 



 
Profiel   

Waarom zou je 100 procent gzhooi willen gaan voeren als je dat andere hooi via je familie kunt krijgen? Alleen gzhooi zou mijn keus ook niet zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 16:48 



 
Profiel   

Als je het hooi wat je hebt in slowfeeders doet en ze ook nog een paar uurtjes op het gras zet lijkt me dat een prima oplossing.
Je kan ook de voertijden verdelen zodat ze niet te lang zonder staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 17:02 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Waarom zou je 100 procent gzhooi willen gaan voeren als je dat andere hooi via je familie kunt krijgen? Alleen gzhooi zou mijn keus ook niet zijn

En wat als ik dan wat voordroog voer voor de vitaminen enzo, en dan als buikvulling\bezigheid gewoon gzhooi voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 17:53 



 
Profiel   

MirandaMalik schreef
Als je het hooi wat je hebt in slowfeeders doet en ze ook nog een paar uurtjes op het gras zet lijkt me dat een prima oplossing.
Je kan ook de voertijden verdelen zodat ze niet te lang zonder staan.

Elke dag 1 uur hebben we denk ik niet echt genoeg gras voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 17:53 



 
Profiel   

Die van mij krijgen uitgebloeid natuurhooi eerste snede en die staan op onbeperkt in de winter eerder te mager dan te dik. Ze hebben een groot en een klein hooinet en 2 voerbeurten en de hooinetten zijn eigenlijk nooit volledig leeg. Nu op het moment staan ze weer wat dikker en ons hooi was op dus ze hebben nu wat slechtere kwaliteit hooi, maar ze komen wel regelmatig even op gras. Daarnaast krijgen ze beide een handje muesli van equifyt. Mijn netten zijn wel echt slowfeeder netten, de kleine 2x2 mazen en de grote 4x4 mazen. Ik weet niet het exacte gewicht alleen wel dat ze nooit lang zonder staan.


Laatst bijgewerkt door Jorex op 22-05-21 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 17:56 



 
Profiel   

Waar het op neer komt is dat jouw ponies het prima doen op wat ze nu krijgen, maar ze tussendoor (te) lang zonder staan. Als je nu eens voor die periode tussendoor netten met stro aanbiedt, dan ben je er toch? En met een beetje geluk is dat stro ook nog gewoon voorhanden en hoef je dat niet apart te kopen.

En anders is een paar pakken stro ook de kosten niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Waar het op neer komt is dat jouw ponies het prima doen op wat ze nu krijgen, maar ze tussendoor (te) lang zonder staan. Als je nu eens voor die periode tussendoor netten met stro aanbiedt, dan ben je er toch? En met een beetje geluk is dat stro ook nog gewoon voorhanden en hoef je dat niet apart te kopen.

En anders is een paar pakken stro ook de kosten niet.


Dit zou ik ook doen voor nu en de komende tjd kijken hoe ze het op dit rantsoen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 19:13 



 
Profiel   

isa06x schreef
MirandaMalik schreef
Als je het hooi wat je hebt in slowfeeders doet en ze ook nog een paar uurtjes op het gras zet lijkt me dat een prima oplossing.
Je kan ook de voertijden verdelen zodat ze niet te lang zonder staan.

Elke dag 1 uur hebben we denk ik niet echt genoeg gras voor

Ze hoeven ook niet veel gras te eten, af en toe een paar sprietjes zodat ze wat te knabbelen hebben. Een rand langs een pad of sloot kunnen ze al prima mee doen.
En idd nog stro erbij geven is ook een goed idee.
En je kan takken geven, het gaat er gewoon om dat de speekselproductie op gang blijft, niet dat ze veel eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 12:22 



 
Profiel   

Ik heb 4 shetlanders die altijd op de zandpaddock staan. Af en toe een half uurtje wei in de zomer. Ze krijgen hooi uit slowfeeders met kleine mazen. En er hangt altijd een gewoon hooinet met stro.
Ook krijgen ze af en toe wat wilgentakken om te knabbelen.
Ze krijgen 3 keer per dag 1 kg hooi per pony. . zo'n 3 kg per pony per dag. En ze zijn een beetje te dik maar valt nog mee.
Op de wei of onbeperkt hooi is geen optie want ze blijven eten. En dan kun je ze rollen na een paar weken.

Ze krijgen iedere dag een potje vitaminebrok.

Graszaadhooi heb ik ooit geprobeerd maar eten ze niet graag en verknoeien veel. Nu gewoon mooi groen hooi dat gemiddeld is in suikers. (Getest bij pavo)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen