We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 22:19

hoi iedereen,
we zijn van plan om binnenkort 1 van de paarden die ondertussen al enkele jaren enkel op de wei gestaan heeft(geen mens meer gezien behalve voor te voeren maar geen halster oid aangehad)weer op te gaan pakken en te kijken of haar jongegheid al wat gedaald is...Nu is ze doordat ze al zo lang op een erg grote wei staat echt obesitas geworden,we voeren al 1,5 maand niks meer bij maar ze blijft maar bijkomen mogt je zeggen dat ze drachtig is zou je het zelfs geloven |( .Vanaf de dag dat ze op stal komt zijn we van plan om haar 2X daags 0,5 kg suikerarme brok te geven vermengd met de musclebuild en biotinecare van pavo...Verder ook 2X daags 3,5 kg hooi welke mazen zijn hier goed voor????Verder mag ze vanf dan ook 2 uur de wei op met graasmasker...Nog 3,5 de paddock in en nog de nodige portie beweging door ons...Zou dit een goed schema zijn? Meningen en ervaringen gevraagd ook tips zijn welkom!!!!!

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:21

Paardenlol1 schreef:
hoi iedereen,
we zijn van plan om binnenkort 1 van de paarden die ondertussen al enkele jaren enkel op de wei gestaan heeft(geen mens meer gezien behalve voor te voeren maar geen halster oid aangehad)weer op te gaan pakken en te kijken of haar jongegheid al wat gedaald is...Nu is ze doordat ze al zo lang op een erg grote wei staat echt obesitas geworden,we voeren al 1,5 maand niks meer bij maar ze blijft maar bijkomen mogt je zeggen dat ze drachtig is zou je het zelfs geloven |( .Vanaf de dag dat ze op stal komt zijn we van plan om haar 2X daags 0,5 kg suikerarme brok te geven vermengd met de musclebuild en biotinecare van pavo...Verder ook 2X daags 3,5 kg hooi welke mazen zijn hier goed voor????Verder mag ze vanf dan ook 2 uur de wei op met graasmasker...Nog 3,5 de paddock in en nog de nodige portie beweging door ons...Zou dit een goed schema zijn? Meningen en ervaringen gevraagd ook tips zijn welkom!!!!!


Waarom zoveel extra krachtvoer??

fleurtjeuh
Berichten: 10336
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:22

Paardenlol1 schreef:
hoi iedereen,
we zijn van plan om binnenkort 1 van de paarden die ondertussen al enkele jaren enkel op de wei gestaan heeft(geen mens meer gezien behalve voor te voeren maar geen halster oid aangehad)weer op te gaan pakken en te kijken of haar jongegheid al wat gedaald is...Nu is ze doordat ze al zo lang op een erg grote wei staat echt obesitas geworden,we voeren al 1,5 maand niks meer bij maar ze blijft maar bijkomen mogt je zeggen dat ze drachtig is zou je het zelfs geloven |( .Vanaf de dag dat ze op stal komt zijn we van plan om haar 2X daags 0,5 kg suikerarme brok te geven vermengd met de musclebuild en biotinecare van pavo...Verder ook 2X daags 3,5 kg hooi welke mazen zijn hier goed voor????Verder mag ze vanf dan ook 2 uur de wei op met graasmasker...Nog 3,5 de paddock in en nog de nodige portie beweging door ons...Zou dit een goed schema zijn? Meningen en ervaringen gevraagd ook tips zijn welkom!!!!!

Allereerst, wat goed dat je dit paard wilt helpen! Daar zal het vast bij gebaat zijn.
Brok is helemaal niet nodig nog, allereerst moet de conditie worden opgebouwd. Ze zal genoeg reserves hebben om spieren op te bouwen, dus daar heeft ze geen hulp bij nodig
Is het je eigen paard?
Wat wil je gaan doen om de conditie op te bouwen?

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:22

Zou de verandering niet zo drastisch doen. Te snel afvallen is ook ver van gezond. En idd waarom het krachtvoer die van mij krijgt 1 handje muslie,luzerne en handje bietenpulp per dag

Bowo
Berichten: 2823
Geregistreerd: 11-04-18

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:45

Ik zou ook gewoon een vitaminebrok geven en geen krachtvoer.
Verder is er weinig over te zeggen vanaf een scherm. Je paard in de gaten houden, is de enige manier om te weten of je goed zit.

Rocamor

Berichten: 10905
Geregistreerd: 21-11-02

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:47

7 kg hooi per dag voor een groot paard? Hoe groot is dat paard eigenlijk?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:01

Laat die brok maar weg. Goed hooi of kruidenrijk gras is oké. En bewegen.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:05

Klinkt als erg weinig hooi en erg veel krachtvoer. Ik denk dat als je van onbeperkt gras naar een slowfeeder met kleine mazen met genoeg hooi en een balancer gaat, dat als overgang al even genoeg is.
Overigens hoor ik vooral beperken voer maar ze gaat dus van 24/7 vrije beweging naar hooguit 6.5 uur beweging?
Dat helpt ook niet echt..

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 06:20

Ik zie ook dingen in je schema waarvan ik denk ?????
Muiscle build weglaten. Niet teveel op stal laten maar naar buiten. Eventueel op wat kaler wei, maar let op ze hebben wel genoeg ruwvoer nodig. Als je nou eens foto plaatst is makkelijker om mee te kijken.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:06

Ik zou de overgang niet al te drastisch maken voor je paard.

De mijne wordt al dik van 2x een halve kilo Pavo Nature's best en hij staat op een schraal stuk land omdat hij anders veelste dik wordt. Wel krijgt hij voldoende hooi/kuilvoer

Vind zelf dat je best veel voert.
Ik zou hem minder voeren en meer bewegen

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:37

Ik zou haar 24/7 buiten laten met graasmasker op en enkel een vitaminebrokje erbij. De rest heeft ze niet nodig nu.

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:43

Ik zou de overgang ook niet drastisch maken, lijkt me ook mentaal niet goed voor je paard. Ik zou geen krachtvoer maar vitaminebrok zoals vitalbix of Bonpard immune brokjes geven en op de wei met graasmasker en langzaam een aantal uur op de paddock. Dus eerst uurtje paddock en dat rustig wat opbouwen tot 4-5 uur per dag. En mocht er veel gras op het land staan dan graasmasker. Maar ik zou er de tijd voor nemen en ook de training rustig opbouwen.

MarjanB

Berichten: 16498
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:45

Onbeperkt hooi, vitamine brok, vrije beweging (wei of paddock) en training moeten gewoon voldoende zijn. Dus gewoon bij de basis blijven en verder niet teveel zooi er in.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:17

Van volledig op de weide naar 7 kg hooi en 2 uurtjes grazen met masker per dag? En dan zoveel krachtvoer? Dat is wel erg drastisch.

Paard van de weide halen in de nachten, hooi aanbieden in een slowfeeder voor de nachten en het krachtvoer vervangen door een vitamine brokje (bv Marstal Force).
Lekker aan het bewegen en rustig laten afvallen.

Normaal gaan ze van 1.5kg droge stof per 100 kg paard uit als je ze wilt laten afvallen.
Dus als het dier 600 kg weegt, mag het 9 a 10 kg hooi krijgen per dag en zal het dan nog afvallen. Wel afhankelijk van je samenstelling van het hooi qua droge stof/suikers/eiwit.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:19

MarjanB schreef:
Onbeperkt hooi, vitamine brok, vrije beweging (wei of paddock) en training moeten gewoon voldoende zijn. Dus gewoon bij de basis blijven en verder niet teveel zooi er in.


Onbeperkt hooi?! Heel gevaarlijk advies!
Vooral als een paard al dik is.

Hooi in slowfeeder en beweging. Eventueel vitamine brok.

Kort gras is trouwens ook gevaarlijk zit meer suiker in.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:22

Ik vermoed dat er een advies van een voerfabrikant op tafel ligt.

Ik zou het ook zonder brok doen overigens. Mijn paard wordt dagelijks getraind en krijgt minder.
Gewoon een vitamine brokje halen en dat geven. Voldoende hooi en vrije beweging.

De poedertjes laten tot ze wat beter in het werk zit, want dat kan je ook niet van de ene op de andere dag voluit doen.

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:24

Wilde net zeggen, van hooi én gras kunnen ze ook moddervet worden. Echt niet enkel van het Krachtvoer. Het gras groeit nu erg hard en is erg rijk aan voedingsstoffen.
Ik heb ook zo een merrie staan, die word al dik als ze er naar kijkt.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:26

Is de paddock 3.5 uur en 2 uur weide alles wat dat dier buiten komt?

Want ga anders eerst eens veel meer van stal, naar buiten, vrij bewegen aanbieden. Met een ander paard naar buiten met dat dier.

Ik las dat dit niet je eigen dieren zijn maar van de buurman. Dus geen idee hoeveel overleg er mogelijk is.

Zorg je wel voor goede begeleiding? Want een dier wat jaren niet in de handen is geweest (waar is de hoefsmid ed in dit verhaal??), kan je niet zomaar oppakken en alles mee gaan doen.

MarjanB

Berichten: 16498
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:26

LadyDaily schreef:
MarjanB schreef:
Onbeperkt hooi, vitamine brok, vrije beweging (wei of paddock) en training moeten gewoon voldoende zijn. Dus gewoon bij de basis blijven en verder niet teveel zooi er in.


Onbeperkt hooi?! Heel gevaarlijk advies!
Vooral als een paard al dik is.

Hooi in slowfeeder en beweging. Eventueel vitamine brok.

Kort gras is trouwens ook gevaarlijk zit meer suiker in.


Een paard dat van een volle wei komt zou ik nooit gelijk terug zetten in hooi, denk vooral aan maagzweren. Alles veranderd. Dat onbeperkt kan ook in een slowfeeder. Van goed arm hooi wordt een paard niet vet, van te weinig beweging en teveel krachtvoer wel.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:32

LadyDaily schreef:
MarjanB schreef:
Onbeperkt hooi, vitamine brok, vrije beweging (wei of paddock) en training moeten gewoon voldoende zijn. Dus gewoon bij de basis blijven en verder niet teveel zooi er in.


Onbeperkt hooi?! Heel gevaarlijk advies!
Vooral als een paard al dik is.

Hooi in slowfeeder en beweging. Eventueel vitamine brok.

Kort gras is trouwens ook gevaarlijk zit meer suiker in.


Ik ga hier in mee. De mijne zou je kunnen rollen dan, net als de meeste paarden op de gemiddelde pensionstal met onbeperkt rijk hooi of voordroog.

Ik begrijp echt niet waar dat fabeltje vandaan komt dat onbeperkt hooi geen dikmaker is. (Maar vaak dezelfde mensen en websites wel voor alle oudjes onbeperkt hooi adviseren om ze op gewicht te kunnen houden :? ).

Anyways, als je onbeperkt hooi wil geven, dan zal je echt arm en grof hooi moeten hebben, geen fijn groen lekker hooi of voordroog. Anders is afmeten idd beter. Slowfeeders is ook maar te zien, sommigen zijn er verdomd handig in en ook als het wat langer voordroog is, kunnen ze vaak de ene na de andere pluk eruit trekken. Dan heeft de slowfeeder geen effect.

Qua ruwvoer zou ik 1-1,5% van het beoogde lichaamsgewicht geven. Ik zou beginnen met 1,5% en beweging en dan kijken wat er gebeurt. Na 3 weken nog geen verschil, dan dalen naar 1% of mengen met armer hooi of stro. Per uur gras dat ze krijgt een kg hooi eraf.

Qua krachtvoer ga ik met mijn voorgangers mee dat een kg krachtvoer veel is voor een paard op dieet. Als je eiwitten wil toevoegen kan je eventueel naar de dieetversies van krachtvoer kijken, de pavo inshape en de cavalor silhoutte. Deze hebben een lage energiewaarde, maar bevatten wel voldoende vitamines en eiwit. Ik geef de pavo inshape en ben heel tevreden.

Om wat objectiever te kunnen zijn, raad ik aan het paard wekelijks op te meten met een lintmeter of touwtje. Zo kan je de veranderingen beter volgen.

En verder... lopen maar ~~}>

Succes!
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 21-05-21 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:33

Geen brok en al die andere onzin, alleen vitaminebrokje en arm hooi en evt plak stro af en toe

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:38

t is niet je eigen paard? Dan alles in overleg doen met de eigenaar en niet op eigen houtje. Anders kan je, als er wat gebeurt, aansprakelijk worden gesteld door de eigenaar.

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 22:15

Nee idd niet mijn eigen paard maar idd die van de buren en alles gebeurd in overleg hoor ;) en idd ook een voeradvies op tafel liggen... Ik ben het ook niet die er meteen alles mee gaat doen hoor komt alles van in samenspraak ,echter heb ik hier wel enorm veel inspraak op omdat ik eigenlijk net zoveel met zijn paarden bezig ben als hijzelf ...DUS over dat het niet mijn paard is heeft hier geen invloed ruwvoer dachten we 1,1 kg ruwvoer te geven per 100 kg streefgewicht...

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:25

Dat is veel te weinig en uithongeren. 1.5 kg droge stof per 100 kg is het normale advies.
1.1 kg hooi is ongeveer 1 kg droge stof, dan ondervoed je dat dier vreselijk.

Wat voor advies heb je gekregen?

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 22:32

Ik dacht ook al dat dat redelijk weinig was ik zal het morgen eens vragen... Wat voor advies we hadden gekregen staat in mijn beginpost...