We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:36

Gewoon het brok afbouwen, meer dan 6 uur naar buiten en geen gras meer maar zo goed als onbeperkt hooi in kleine mazen. Verder lekker veel gaan wandelen en bezig zijn, komt vanzelf goed, is namelijk niet in een maand of 2 op te lossen maar gaat wel een jaar overheen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 00:44

Poekkie schreef:
Ik begrijp echt niet waar dat fabeltje vandaan komt dat onbeperkt hooi geen dikmaker is. (Maar vaak dezelfde mensen en websites wel voor alle oudjes onbeperkt hooi adviseren om ze op gewicht te kunnen houden :? ).


Onbeperkt hooi is prima voer voor paarden die een paar uur per dag rustige inspanning leveren. Ons paard wat bijna dagelijks voor de wagen liep deed het er uitstekend op. Ik denk meer dat het fabeltje is dat onbeperkt hooi iets is voor paddock luieraars en krachtvoer nodig is voor werkpaarden. Een paard wat niets of maar weinig doet heeft echt geen onbeperkt hooi nodig en als je je paard aan het werk zet hoef je echt pas naar het krachtvoer te grijpen als je merkt dat het iets te kort komt.
Voorop gesteld dat het dan wel echt om paarden hooi moet gaan natuurlijk en niet aan rijkere voordroog/kuil ofzo. Van onbeperkt voordroog/kuil werd die van ons ook razendsnel vet.

Als een paard nog moet opbouwen in conditie en erg dik is lijkt een afgemeten hoeveelheid hooi volgens de "standaard" richtlijn in procenten in een slowfeeder (evt wat stro als het paard anders lang zonder ruwvoer staat) en vitamine (zonder calorieën) me het beste begin. Rustig aan het werk gaan. Niet te grote sprongen maken. Gewoon goed kijken (en meten) of het helpt en naar gelang daarvan aanpassen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 01:05

Dat ben ik 100% met je eens Liedje89 :)

Alhoewel zelfs grof hooi onbeperkt voeren niet lukt met mijn haflinger, die toch een 5-6x per week werkt waarvan 4x wel intensief (minimaal 40 min draf+galop per keer). Dagelijks lange afstanden voor de wagen is een ideaal, maar ik denk dat de gemiddelde mens maar zo’n 2-3 keer per week een klein uurtje komt rijden. Dan kom je meestal uit bij de ‘paddock dikkertjes’ idd.

Iets te kort komen vooraleer je krachtvoer geeft hoeft niet per se energie te zijn, maar kunnen ook eiwitten zijn he :) soms zijn juist oudere paarden heel erg goed met extra krachtvoer als dat een juiste samenstelling heeft. Dan breken ze de spieren minder af.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 01:34

Mijn bolle heeft 24/7 keuze binnen of buiten. Heeft track ter beschikking en staat nu voltijd op de wei met strookbegrazing. Geen ruwvoer, gewoon gras en ik hou de fructaan indexen in de gaten. Die is al dagen/weken stabiel op 0.
Beweging is wel n ding want hij is niet erg werkwillend, dus wacht eigenlijk op beter weer (en meer tijd ipv verbouwing) zodat we ritten kunnen gaan maken. Gelukkig een jonge hengst die hem af en toe lekker laat lopen.
Hij krijgt 200 gram daily complete en thats it. Zelfs beloningen (krijgt hij niet veel) zijn mineralenbikkels of lijnzaadbrokjes van Subli. Verder wat wilgentakken die ze van de boom snoepen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 01:36

Gras is ook ruwvoer he :)

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 02:37

@Poekie iets te kort komen kan je natuurlijk in vanalles merken, dun worden, weinig fut hebben, terug lopen in de bespiering, stijf zijn etc. Soms kan je daarbij in het voer ondersteunen. Ons paard is ook niet bejaard geworden op 100% hooi op een bepaald moment kreeg hij inderdaad ook een "oude paardenmodel" en in de strijd daartegen een iets eiwitrijker dieet.
Maar zover ik aflees in het verhaal van de TS is er zover bekend niet zo veel mis met het paard behalve dat ze dik is geworden in een situatie waarin dat een logisch gevolg is van de omstandigheden. Dan zie ik niet direct reden om te denken dat zo'n paard extra ondersteuning nodig heeft in de voeding om met normale opbouw rustig te gaan bewegen. Als dat heel erg tegenvalt als je het oppakt kan je altijd nog aanpassen.

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: We hebben een veeeeeel te dik paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 15:40

Dankjewel iedereen ik ben erg blij met alle tips;)