Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Slobber lekker maken zonder suikers

 
Profiel   

Mijn mijn krijgt op dit moment medicijnen tegen de insuline resistentie. Dat is een behoorlijke berg poeder die ik op dit moment meng met een beetje nutrimash. Dit is een tijdje goed gegaan, maar op dit moment eet ze het met lange tanden en laat het laatste beetje staan. We moeten dit nog een paar weken volhouden, dus ik zoek een manier om haar slobber smakelijker te maken zonder er veel suikers aan toe te voegen. Hebben jullie hier misschien nog ideeën over?

Ik heb het een tijdje met een spuit gegeven, maar ze werd steeds bozer als ik het gaf en heeft al een paar spuiten kapot gebeten. Het liefste geef ik het dus door de slobber.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:07 



 
Profiel   

Aanvullen met lekker kruiden al brandnetel en kleefkruid

Of het spul klaar maken in een spuit en direct in de mond spuiten en daarna de slobber als beloning

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:11 



 
Profiel   

haal er een muesli bij van vitalbix?
handje er door en dan gaat het vaak wel weer.
of andere musli die geschikt is

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:12 



 
Profiel   

Metformine?

Ik gebruikte 150 gram Marstall bergwiesen mash (slobber) met 150 gram Marstall wiesen fasern. Ging om 8 pillen per keer (fijngestampt met een hamer en een vijzel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:13 



 
Profiel   

Het is wel suikers maar ik die er stokje wat honing bij in. Heerlijk ziet of lijnzaad olie

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:16 



 
Profiel   

Aanvullen met lijnzaadolie inderdaad, dat helpt hier. Mijn paard krijgt haar poeders (glucosamine en msm) in de equifyt herbs, een soort kruidenbrok waar ik slobber van maak.

Als ze het echt niet wilt, aanlengen met water of appelsap, in een grote spuit, en het in haar mond spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:32 



 
Profiel   

Bij mijn weten bestaat er geen suiker arme slobber? Dat is toch aleen suikerbom op zich juist?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:44 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Aanvullen met lekker kruiden al brandnetel en kleefkruid

Of het spul klaar maken in een spuit en direct in de mond spuiten en daarna de slobber als beloning


Kruiden is een beetje lastig, de ene keer eet ze het graag en de andere keer niet. Ik heb nog wel wat goudsbloem liggen, dat kan ik in ieder geval proberen!

ellepel schreef
haal er een muesli bij van vitalbix?
handje er door en dan gaat het vaak wel weer.
of andere musli die geschikt is


Ik heb nog wat Pavo Inshape liggen, dat gooi ik er af en toe doorheen. Ze peutert dan muesli eruit en laat de rest liggen helaas.


Hilary schreef
Metformine?

Ik gebruikte 150 gram Marstall bergwiesen mash (slobber) met 150 gram Marstall wiesen fasern. Ging om 8 pillen per keer (fijngestampt met een hamer en een vijzel).


Ze krijgt inderdaad metformine, maar dan 11 pillen per keer met daarbij ook nog één keer per dag 17 pillen pioglitazon. De Marstall slobber is inderdaad ook een idee! Ik ga wel eerst proberen de nutrimash op te maken als dat lukt.


Ufurio4e schreef
Het is wel suikers maar ik die er stokje wat honing bij in. Heerlijk ziet of lijnzaad olie


Lijnzaad olie is een idee! dat ga ik vanavond gelijk doen. Honing durf ik met de suikers niet echt aan... Ze is net heel erg zwaar hoefbevangen geweest en ik ben als de dood dat het terugkomt.


neetoch schreef
Bij mijn weten bestaat er geen suiker arme slobber? Dat is toch aleen suikerbom op zich juist?


Nutrimash bevat bijna geen suiker (8% suiker en zetmeel), dit werd ook aangeraden door de kliniek in Utrecht.

In een spuit geven ga ik inderdaad doen als ze het echt niet meer eet. Maar na 3 maanden medicijnen in haar mond spuiten is ze dat een beetje zat... Zeker nu ze zich beter voelt gaat ze echt lopen klieren met de spuit. Ze heeft al een heel aantal spuiten doormidden gebeten en de laatste keer bijna met mijn vinger erbij :') . Bedankt in ieder geval voor alle tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 10:32 



 
Profiel   

De Bergwiesen Mash heeft een s+z percentage van net geen 10%.
Mijn merrie heeft ook IR, en PPID en is chronisch bevangen. Deze slobber gaat goed (ze krijgt ongeveer een kilo per dag).

Ik had 8 pillen metformine per keer, dit mengsel werkte bij mijn merrie wel om het erin te krijgen (duurde een kwartier en ik zat erbij alsof het een opstandige peuter was, denk “hier komt het vliegtuigje”). Ze is ook vrij kieskeurig, zeg maar.
Poedervorm van fenylbutazon geef ik haar met een drupje stroop en een drupje water via een spuit. Maar er bestaat gelukkig ook bute in een injector, das een stuk makkelijker (maar ik herken het ruziemaken bij het geven via een spuit).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 10:35 



 
Profiel   

Hilary schreef
De Bergwiesen Mash heeft een s+z percentage van net geen 10%.
Mijn merrie heeft ook IR, en PPID en is chronisch bevangen. Deze slobber gaat goed (ze krijgt ongeveer een kilo per dag).

Ik had 8 pillen metformine per keer, dit mengsel werkte bij mijn merrie wel om het erin te krijgen (duurde een kwartier en ik zat erbij alsof het een opstandige peuter was, denk “hier komt het vliegtuigje”). Ze is ook vrij kieskeurig, zeg maar.
Poedervorm van fenylbutazon geef ik haar met een drupje stroop en een drupje water via een spuit. Maar er bestaat gelukkig ook bute in een injector, das een stuk makkelijker (maar ik herken het ruziemaken bij het geven via een spuit).


Die van mij is ook al zo'n opstandige peuter :D . Heel herkenbaar!
Spuiten gingen op zich altijd goed, ze heeft lang op de fenylbutazon gestaan en dat ging goed. Maar dit is zoveel poeder dat ik een grote spuit nodig heb en ook nog eens heel vies... Toen ze nog veel pijn had onderging ze het gelaten, maar nu ze zich goed voelt wordt ze steeds opstandiger.

Hoe lang heb jij de metformine gegeven? Ik moet over twee weken terug voor bloedonderzoek om te kijken hoe het gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 10:59 



 
Profiel   

Qua geven van de metformine ben ik de opstandige peuter O:)
Ik weet vrij zeker dat de flare van de bevangenheid ergens anders vandaan is gekomen, dus ik geloof dat ik een week 3x per dag 8 pillen heb gedaan, daarna een dag of 4 2x pd 8, toen 3 dagen 2x pd 4 en na 3 dagen stop. Bute langer dan de metformine iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 11:07 



 
Profiel   

Mijn paard eet nooit medicatie op, moet altijd via de spuit (behalve haar glucosamine en MSM poeder dan). Dat is ook altijd een hele operatie, als ze de kans krijgt, spuggelt ze alles weer uit :+ . Wat bij haar goed werkt is wortel nemen (of iets anders lekker), spuit erin, en dan meteen wortel erachter. Dan slikt ze al het medicijn mee door met de wortel. Soms moet ik welk enkele tellen wachten voor ik de wortel kan geven zodat ze het er niet via haar lippen weer uit laat lopen, maar je wordt er steeds handiger in. Ik kreeg op die manier ook antibiotica binnen, iets wat ze héél smerig vond. Dan gaf ik haar er een halve horse muffin achter omdat ze die overheerlijk vindt. Maar die zitten volgens mij vol suikers en zetmeel, dus dat is voor jou geen optie.

De slobber die ik hierboven aangaf, de equifyt herbs, heeft geloof ik 9,5% suiker+zetmeel samen, dus dat is ook vrij laag. Vooral de zetmelen zijn heel laag, omdat het gewoon kruiden in slobbervorm zijn. Ik laat de 'brokjes' ongeveer 10-15 minuten weken in water, 2x zoveel water als slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 12:31 



 
Profiel   

Ik gebruikte Marshall Vito om slobber mee te maken, voor mijn slecht op suiker reagerende pony. Ook laag in suiker, maar ruikt iig heerlijk. Er werd hier altijd goed van gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 12:44 



 
Profiel   

Hilary schreef
Qua geven van de metformine ben ik de opstandige peuter O:)
Ik weet vrij zeker dat de flare van de bevangenheid ergens anders vandaan is gekomen, dus ik geloof dat ik een week 3x per dag 8 pillen heb gedaan, daarna een dag of 4 2x pd 8, toen 3 dagen 2x pd 4 en na 3 dagen stop. Bute langer dan de metformine iig.


Bij Ivy was de insuline resistentie wel een heel duidelijke oorzaak, haar bloedwaarden waren ondanks dieet en een goed gewicht echt torenhoog. De bute is inmiddels allang gestopt, en hopelijk hoeft de metformine ook niet lang meer.

De lijnzaadolie was een hit, ze heeft haar emmer netjes uitgelikt :D. Ik ga even kijken of ik proefverpakkingen kan krijgen van de marstall en equifyt, even zien af ze dat ook lekker vindt. Bedankt voor alle tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 19:55 



 
Profiel   

Ik heb er ook eens eentje gehad die langdurig medicijnen moest hebben, maar nergens meer intrapte en we het met een spuit er ook niet meer inkregen. Het enige waar ze toen nog intrapte was de medicijnen mengen met een beetje appelmoes. Nu weet ik dat de normale appelmoes best veel suiker bevat, maar tegenwoordig zijn er best wat varianten waar geen suiker aan toegevoegd wordt, misschien dat dat iets is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:36 



 
Profiel   

Wiesencobs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:57 



 
Profiel   

Ik gebruik Equifirst senior mash, volgens mij rond 11-12٪ suiker en zetmeel. Het is de eerste slobber die goed gegeten wordt. Als in de buurt woont, mag je wel wat proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 14:19 



 
Profiel   

Is zoiets niet wat? Kramer heeft nog meer gezonde slobbers..

https://www.kramer.be/$WS/kraemer-pferd ... 490740.pdf

https://www.kramer.be/Merken/Original-L ... lance-Mash

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 22:47 



 
Profiel   

De agrobs mash of de wiesencobs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 03:45 



 
Profiel   

Stukjes wortel of appel doorheen mengen?
Of klein beetje appelsap voor de smaak?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 16:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen