Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 12:38

Wellicht heeft hier iemand tips?

Ik heb een paard met echt eindeloze energie. Hij is vlug en staat echt altijd aan. Hij is niet zo groot, en op dit moment goed in model :) Glanst mooi.
Hij krijgt onbeperkt onverpakt hooi van goede en mooie kwaliteit. Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag 1/4 schep onderhoudsbrok.
Ik rij redelijk fanatiek, maar niet overdreven :) Zelf voer ik hem pavo care4life bij na inspanning. Afhankelijk van de inspanning ongeveer een kwart schep tot een halve schep.

Eigenlijk wil ik daar vanaf. Een vitaminebrokje is wellicht beter, maar ik wil ook iets bijvoeren om supplementen in te verwerken.

Iemand ideeën?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:03

En hoeveel uur per dag staat je paard op stal??

DuoPenotti

Berichten: 29437
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:05

Even aangenomen dat hij elke dag 8 uur buiten staat op een groot stuk met andere.
Dan kan het ook gewoon het karakter zijn.

Nu niet perse tegen jou maar algemeen.
Ik krijg soms echt de kriebels van alle supplementen die er zijn om paardenrustiger te krijgen.
Een paard is zoals die is, de ruiter om zich daar aan aan het te passen en het juiste paard te kopen.

Fritsfrats

Berichten: 479
Geregistreerd: 28-06-09

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:11

Ik heb ook een paard die eigenlijk altijd aan staat.
Heb een tijd naf magic bijgegeven maar had nu niet echt het idee dat hem dan rustiger maakte.
Nu al een hele tijd 2x per dag een halve schep basisbrok aangevuld met gerstemix van hippalgo en daarnaast onbeperkt hooi.
Dit is voor hem een fijne combinatie waar hij het goed op doet.
Ik zet op stal zelf mijn voer klaar zodat ik ook zelf weet hoeveel hij krijgt. Merk ik dat hij wat heter wordt gaat er wat brok af en iets meer muesli er bij.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:13

Hier ook een paard wat vliegt op een klein 1/2 schepje basis 2x per dag dus
Naast ruwvoer ( wat hij al kreeg) een bekertje vitamine brok savonds en smorgens 300 gram subli atleet en een schep gewerkte bietenpulp ( is blijven hangen na psyllium voeren bij zand koliek) en daar doet hij het super op mevrouw glimt zit lekker in haar vel en mooi op gewicht. En nog energie genoeg

Al nu ze net weer de wei op gaan heeft ze al weer extra energie genoeg.. dus de bietenpulp word gehalveerd.. En dan even aan kijken wat het doet

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:18

Zulke “problemen” hangen niet alleen samen met voer, maar met het hele management.

- hoeveel ze buiten komen
- hoe fanatiek er getraind wordt
- hoe vaak er getraind wordt
- door wie en op welke manier er getraind wordt
- wat er naast het regulier voer nog wordt gegeven aan supplementen etc.


Je oplossing zoeken enkel in voer gaat waarschijnlijk onvoldoende helpen. Als je echt verandering wil kunnen merken zul je waarschijnlijk alle beïnvloedbare factoren die invloed hebben op het energielevel van je paard moeten analyseren.

En dan heb je nog het niet beïnvloedbare deel; de aard van het paard. Dat is meestal de grootste factor

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:49

Dit kan ook heel erg van paard wisselen. Ik voer nodige vitamine en mineralen in poedervorm. Schepje poeder over t eten heen dus heb geen brok nodig. Hete paarden heb ik vaak op wat lucerne brok. Afhankelijk van hoe dik ze zijn ook wel senioren priores erbij.
En anders 2 handjes basis sport brok.
Voer 2x daags.
Ik voer ook sportbrok, endurix musli. Allemaal afhankelijk van wat k op stal heb.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:16

ummm hooi en verder niets

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 14:19

DuoPenotti schreef:
Even aangenomen dat hij elke dag 8 uur buiten staat op een groot stuk met andere.
Dan kan het ook gewoon het karakter zijn.

Nu niet perse tegen jou maar algemeen.
Ik krijg soms echt de kriebels van alle supplementen die er zijn om paardenrustiger te krijgen.
Een paard is zoals die is, de ruiter om zich daar aan aan het te passen en het juiste paard te kopen.


Wie heeft het over supplementen om een paard rustiger te krijgen?

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 14:21

Hij loopt 6 uur per dag buiten op een grote weide met een ander. Hij staat voornamelijk met z’n hoofd aan de grond

Het is gewoon karakter. Maargoed dat boeit me niet eens zoveel. Ik vraag geen voer om hem rustiger te maken?
Ik wil graag dat hij voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. En nu in de lente haalt hij heel wat uit gras, maar op een gegeven moment is dat natuurlijk voorbij. En dan vind ik dat hij te weinig binnen krijgt met alleen hooi en in totaal een halve schep brok per dag.

DuoPenotti

Berichten: 29437
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:23

Appluis schreef:
Wellicht heeft hier iemand tips?

Ik heb een paard met echt eindeloze energie. Hij is vlug en staat echt altijd aan. Hij is niet zo groot, en op dit moment goed in model :) Glanst mooi.
Hij krijgt onbeperkt onverpakt hooi van goede en mooie kwaliteit. Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag 1/4 schep onderhoudsbrok.
Ik rij redelijk fanatiek, maar niet overdreven :) Zelf voer ik hem pavo care4life bij na inspanning. Afhankelijk van de inspanning ongeveer een kwart schep tot een halve schep.

Eigenlijk wil ik daar vanaf. Een vitaminebrokje is wellicht beter, maar ik wil ook iets bijvoeren om supplementen in te verwerken.

Iemand ideeën?

Appluis schreef:
DuoPenotti schreef:
Even aangenomen dat hij elke dag 8 uur buiten staat op een groot stuk met andere.
Dan kan het ook gewoon het karakter zijn.

Nu niet perse tegen jou maar algemeen.
Ik krijg soms echt de kriebels van alle supplementen die er zijn om paardenrustiger te krijgen.
Een paard is zoals die is, de ruiter om zich daar aan aan het te passen en het juiste paard te kopen.


Wie heeft het over supplementen om een paard rustiger te krijgen?

gezien de vraag van het topic trek ik die conclusie.

Maar goed supplementen is zonder dierenarts indicatie hetzelfde :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:24

Ik lees de post van ts zo dat ze het zonde vind om zoveel voer te geven als een handje vitaminekorrel wsl volstaat?

Ik geef al jaren jepaardgezondenfit. Met 30 ml lijnzaadolie en in de winter een pompje chevivit voor vit e. Als ik er wat meer feest van wil maken voeg ik er nog grasbrok, luzerne en wat bietenpulp aan toe.

DuoPenotti

Berichten: 29437
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:27

Maar dan geef je toch een handje vitamine korrel. Opgelost :)

Dat geef ik mijn paarden ook, niet omdat ze heet zijn, maar omdat ze te dik zijn.
Alleen hooi of gras vind ik te weinig.
Supplementen alleen na bloedonderzoek da. Meestal alleen maar mooi voor de fabrikant, voor het paard eerder schadelijk dan goed.

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 14:37

Nou, rare conclusies trek je, duopenotti. Ik zeg nergens dat ik m’n paard rustiger wil maken? Ik wil zorgen dat hij voldoende binnen krijgt. En mocht het nodig zijn, wil ik idd supplementen kunnen bijvoeren. Daarom wil ik meer dan alleen een vitaminekorrel.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:45

Je schrijft dat je iets bij wil voeren om supplementen in te verwerken. Van een aantal vitaminebrokjes moet je ongeveer 300 gram voeren, dus daar zou je mooi ook supplementen bij kunnen voeren. Ik heb een brok waar ik 50 gram per dag van voer en heb voor bijvoorbeeld een zandkuur ook een hele simpele conditiebrok van pavo liggen. Proeft madam die vieze supplementen in haar ogen ook minder.

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 15:03

Freyr schreef:
Je schrijft dat je iets bij wil voeren om supplementen in te verwerken. Van een aantal vitaminebrokjes moet je ongeveer 300 gram voeren, dus daar zou je mooi ook supplementen bij kunnen voeren. Ik heb een brok waar ik 50 gram per dag van voer en heb voor bijvoorbeeld een zandkuur ook een hele simpele conditiebrok van pavo liggen. Proeft madam die vieze supplementen in haar ogen ook minder.


Nee hoor.
Ik zeg dat ik vanaf wil van hetgeen ik nu voer (de brokken en pavo care 4 life) en dat een vitaminebrokje misschien beter is. En dat ik daarnaast iets wil geven om supplementen in de kunnen verwerken.

Ik heb ooit een vitaminebrokje van pavo gevoerd aan een die geblesseerd was.

Bedankt voor je antwoord.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:06

Ik zou ook energie over hebben als ik 18 u per dag in een stal stond... denk echt dat als je daar iets in veranderd, de energie van je paard ook zal veranderen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:13

Ik zou een vitaminebrok en wat luzerne om de supplementen door heen te doen voeren

Anoniem

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:27

Marstall Faser light is een fijne muesli met een laag energiegehalte.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:29

Waarom dan nog brok geven?
Wel eens aan Oerbalans gedacht?

DuoPenotti

Berichten: 29437
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:38

Appluis schreef:
Nou, rare conclusies trek je, duopenotti. Ik zeg nergens dat ik m’n paard rustiger wil maken? Ik wil zorgen dat hij voldoende binnen krijgt. En mocht het nodig zijn, wil ik idd supplementen kunnen bijvoeren. Daarom wil ik meer dan alleen een vitaminekorrel.

Ik trek geen rare conclusies ik reageer op je OP.
Je haalt zelf die eindeloze energie aan.
Dan lijkt het toch of die energie mee speelt.
Anders hoef je dat niet aan te halen. Maar goed.... zal ik wel niet goed zien dan....



Maar goed reageren op de OP is niet gewenst.
Duidelijk..
Je geeft dus nu geen supplementen, maar wilt daarom geen vitaminekorrel??
Want ooit in de toekomst? Oke...

Moeilijk doen als het makkelijk kan :D

Marstall force, oerbalans, pavo vital, Metazoa.
Allemaal vitaminekorrel die in alle behoefte voorzit met rond de 100 gram.
Maar die wil je niet want je wilt supplementen geven....ooit.

Dan pak je een een klein beetje bietenpulp, gooit daar je supplementen door en ook klaar.


Maar ik ontstip, want ik begrijp de hele vraag geloof ik niet....

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 15:40

BrechtCarlos schreef:
Ik zou ook energie over hebben als ik 18 u per dag in een stal stond... denk echt dat als je daar iets in veranderd, de energie van je paard ook zal veranderen.


:+ Ik vind het lang genoeg :)

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 15:42

DuoPenotti schreef:
Appluis schreef:
Nou, rare conclusies trek je, duopenotti. Ik zeg nergens dat ik m’n paard rustiger wil maken? Ik wil zorgen dat hij voldoende binnen krijgt. En mocht het nodig zijn, wil ik idd supplementen kunnen bijvoeren. Daarom wil ik meer dan alleen een vitaminekorrel.

Ik trek geen rare conclusies ik reageer op je OP.
Je haalt zelf die eindeloze energie aan.
Dan lijkt het toch of die energie mee speelt.
Anders hoef je dat niet aan te halen. Maar goed.... zal ik wel niet goed zien dan....



Maar goed reageren op de OP is niet gewenst.
Duidelijk..
Je geeft dus nu geen supplementen, maar wilt daarom geen vitaminekorrel??
Want ooit in de toekomst? Oke...

Moeilijk doen als het makkelijk kan :D

Marstall force, oerbalans, pavo vital, Metazoa.
Allemaal vitaminekorrel die in alle behoefte voorzit met rond de 100 gram.
Maar die wil je niet want je wilt supplementen geven....ooit.

Dan pak je een een klein beetje bietenpulp, gooit daar je supplementen door en ook klaar.


Maar ik ontstip, want ik begrijp de hele vraag geloof ik niet....


Prima :)

Ik wil prima een vitaminekorrel voeren. Maar ik wil die tzt wel kunnen aanvullen met iets om een supplement in te kunnen voeren.
En ja energie speelt een rol :)

Appluis
Berichten: 141
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 15:43

Dank voor de antwoorden

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:43

Ik zou zelf denk ik eerder de aanbevelen hoeveelheid vitaminebrok geven, maakt niet uit welk merk, dat kan per paard verschillen, is vast wel iets wat bij jouw paard past, ik geef zelf de oerbalans omdat mijn nuchtere merrie op de pavo vital schrikkerig werd. Om supplementen door te mengen kan je gewoon een hand luzerne voeren op dat moment, en dat is dan alleen als ie echt wat bij krijgt, of voor je eigen gevoel natuurlijk dat ie iets langer bezig is, als je geen luzerne wil geven kan je nog naar de timothee van vitalbix kijken. Wil je echt een muesli kan je nog kijken naar equifirst healthy fibre mix, die voer ik zelf om mn supplementen door te mengen aangezien daar weinig in zit