Voeradvies twee verschillende pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Voeradvies twee verschillende pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 15:36

Voeradvies gezocht voor 2 pony's.

De situatie
Pony 1
- 10 jaar
- Snel aanleg om dik te worden (word ook snel opgeblazen)
- Mag wat meer 'pit' /energie
- Geen luzerne i.v.m. reactie hierop

Pony 1 loopt ongeveer 3x in de week voor de wagen (waarvan 1x les, trainen op B/L niveau) en 2x onder het zadel. Staat zomers 24/7 op gras maar zeer schraal en doet het hier erg goed op (is nu beter op gewicht en kan zonder grasmasker) en in de winter inloopstal met onbeperkt wat hooi (wel gedoseerd)

Pony 2
- 3 jaar
- Word op dit moment beleerd voor de wagen bij de beleerder
- Op dit moment schraal in spieren (wellicht na deze maand training ook al beter) maar goed op gewicht
- Heeft genoeg looplust, wil ik liever niet heter hebben

Word zelfde gehouden als pony 1.

Momenteel krijgen ze agrobs slobber, magnesium, vit. E, in het weideseizoen ook GlucoBalance en jongste pony krijgt monnikspeper. Ook nog Pavo vital brokjes en lijnzaadolie voor beidde.

Ik ben opzoek naar voer waar pony 1 wat meer energie uit kan halen maar niet dikker van word, zo fijn zijn als ze ook wat meer spieren krijgt maar opzich gaat dit al goed vooruit met veel trainen.

Pony 2 zou zeker meer spier mogen maar liever geen extra energie, ze heeft al aardig wat looplust van zichzelf.

Wie weet het voer voor ons? Hoeft niet persee 1 zak/merk te zijn voor twee pony's. Uit de agrobs halen ze niet voldoende vind ik.

Pony 1 is best kieskeurig, met slobber kan ik alle poeders er doorheen gooien en eet ze het goed. Pony 2 eet alles.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:27

je voert je pony's samen wel 7 verschillende dingen.
ik zou naast goed hooi een vitaminebrok voeren aan beide. ( bijv. vitalbix daily met timothee i.p.v. luzerne). en omdat pony 1 wat actiever mag misschien eenvoudig handje haver bijvoeren?
of de vitalbix active.

lijnzaadolie kan altijd of andere omega olie.

voor spieren heb je eiwit nodig, en training natuurlijk.
maar mijn ervaring met onze menpony's is dat ze het prima doen op bovenstaand dieet.
in goede kwaliteit hooi zit normaal genoeg eiwit en energie.
( volgens hooianalyse is onze partij hooi hoog in eiwit en energie en gemiddeld in suikers dus dat is voor onze pony's prima. )

en als je slobber nodig hebt om iets door heen te doen kan je ook seniores priores van subli voeren. laag in suiker en zetmeel