Paard heter door Vitamine E?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 15:48

Het zal ongetwijfeld een hele domme vraag zijn, maar ik stel hem toch maar :o?

Mijn ruin heeft bij de vorige eigenaresse heel lang stil gestaan. Echt jaren, geen maanden. We zijn weer begonnen met rijden en na wat ups en downs (rijtechnisch) loopt hij nu echt goed. We maken de trainingen dus ook wat zwaarder. Op advies van mijn instructrice ben ik hem daarom vitamine E (met selenium) gaan bijvoeren. Hij kreeg al omega gold olie (paardendrogist). Ik weet dat daar ook vitamine E in verwerkt zit, maar kreeg evengoed het advies toch vitamine E bij te voeren. Dus dat doe ik nu sinds ongeveer 1,5 à 2 weken.

Sinds een kleine week merk ik dat m’n paard echt een stuk frisser is. Hij loopt overal naar te loeren, schrikt van dingen die er niet zijn en zeilt voor het minste of geringste zo een meter opzij. Van hard trainen komt het niet echt, ik ben meer bezig om hem fatsoenlijk de bak door te sturen. Buitenritten durf ik nu even niet met hem te doen, als ik heel eerlijk ben, omdat hij echt schrikachtig is. Stilstaan in de poetsplaats is er niet meer bij.

Volgens mijn instructrice heeft dit gedrag niets met vitamine E te maken. Hij moet harder werken en dit is zijn manier van verzet, volgens haar. Zo ken ik mijn paard dus niet, hij is leergierig en werkt graag voor je. Hij is ook cool in z’n koppie, normaal is hij eigenlijk helemaal niet snel schrikachtig of bang.

Zou dit toch door de extra vitamine E kunnen komen? Zou ik aan enkel de omega gold olie niet voldoende hebben?

Edit: titel wat duidelijker gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Devic op 30-05-21 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:53

Ik voer zelf vitamine E bij maar merk absoluut geen gedragsverandering. Welke vit e geef je bij? Meeste supplementen zijn zoeter gemaakt met dextrose en gewoon een suikerbom. Kan hij daar op reageren? Ik geef zelf PharmaHorse, daar zit dat niet in.

Bijv die van de horsefitshop zit ook dextrose in. Heb dat weleens geproefd: mierzoet!
Laatst bijgewerkt door beegee op 30-05-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:54

wat was de reden om vit E bij te gaan voeren??
al met al teveel aan suiker!!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 15:56

Paardendrogist Vitamine ESL. Zou volgens de omschrijving ook geen toegevoegde suikers hebben.


MCE schreef:
wat was de reden om vit E bij te gaan voeren??
al met al teveel aan suiker!!


Op aanraden van mijn Instructrice, goed voor de spieren vertelde ze mij :o?

BigOne
Berichten: 38210
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vitamine E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:58

Gewoon met de extra stoppen en niet tegen de instructie zeggen. Wanneer jij het gevoel hebt dat het daar van kan komen dan gewoon je gevoel volgen.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:04

Stop er mee en wacht het resultaat af.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:04

Het zou ook kunnen dat jouw paard met het supplement zich ineens goed/beter voelt dan zonder en moet wennen aan de nieuwe voedingsstoffen die ze binnen krijgt. Selenium tekort: http://www.voervergelijk.nl/begrippen/111/selenium
Hier staat dat het lusteloosheid kan veroorzaken. Dus het kan zijn dat er een selenium tekort was, welke nu word bijgevuld/ingehaald misschien? Een overschot kan je niet makkelijk geven, dit is 40 mg ongeveer.
Vitamine E is zeker goed om bij te voeren voor de spieren. Deze zorgen ervoor dat de afvalstoffen het lichaam uit gaan. Vaak hebben paarden ook niet genoeg vitamine E inname. Persoonlijk zou ik het nog even aankijken want jouw paard kan hierdoor ook aangeven een goed tekort te hebben gehad.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:06

Als het echt om een tekort zou gaan helpt een bloedtest. Dan weet je echt of hij tekort heeft en kan je gericht daarop voeren.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 16:20

Nou lusteloos was hij zeker niet, maar gewoon een braaf paard. Zal morgen mn dierenarts eens vragen voor een bloedonderzoek ja, das wel een idee.

Ik ben zo’n leek met supplementen! Vreselijk

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:26

Eigenlijk zou je moeten kijken naar het totale rantsoen; krijgt hij hooi of kuil? Zo ja; hoeveel kg (ongeveer)? Staat hij op het gras elke dag? Zo ja, hoe lang? Wat krijgt hij voor krachtvoer? Hoeveel krachtvoer krijgt hij?
Bloedje trekken kan nooit kwaad natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:32

Devic schreef:
Paardendrogist Vitamine ESL. Zou volgens de omschrijving ook geen toegevoegde suikers hebben.


MCE schreef:
wat was de reden om vit E bij te gaan voeren??
al met al teveel aan suiker!!


Op aanraden van mijn Instructrice, goed voor de spieren vertelde ze mij :o?



helpt bij het afvoeren van afval stoffen, een goede warming up maar de cooling down blijft belangrijk in het afvoeren van afvalstoffen
zou om teveel te gaan voeren eerst een bloed test doen dan weet we zeker wat je bij zou moeten voeren

misschien zit je paard gewoon goed in zijn vel en is het happy met de manier waarop je hem rijdt
en moet je nu gaan "fine tunen" het leuke van rijden

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 19:30

Ik ga in ieder geval eerst eens stoppen met de vitamine E, neem aan dat een bloedtest weinig nut heeft als je er al “kunstmatig” van alles in gooit. Zie ik ook meteen of zijn gedrag veranderd.

Voor wat betreft de rest van zijn rantsoen: in de winter kuil, zomer graszaad (nu dus) smorgens, met 1/3 pavo natures best, nu de hele dag op de wei, en savonds weer kuil en 1/3 natures best met een scheutje omega gold olie. Daar doet hij het in principe prima op. We rijden 5 á 6 keer per week, 1x les, 3 x in de bak dressuurmatig, maar dat kan dan ook gewoon maar een half uurtje zijn. Een keertje los of longeren in de cirkel, een buitenrit en een vrije dag.

MCE: het is niet zozeer dat hij fel is, in de zin van Loperig. Hij ziet alles en moet overal voor opzij springen. Waar hij anders keurig nageeflijk rondloopt en echt z’n best voor me doet, loopt hij nu gewoon de eikel uit te hangen :+ Hij let op alles. misschien heeft mn instructrice gewoon gelijk hoor, en probeert hij onder het werk uit te komen. Maar zo is hij normaal eigenlijk niet.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:40

Euh sinds wanneer meer op de wei.. dat zorgt bij mijn paard voor explosie gevaar. . de nachten zijn nog fris dus fructaan gaat omhoog in het gras

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 19:45

snorkel1986 schreef:
Euh sinds wanneer meer op de wei.. dat zorgt bij mijn paard voor explosie gevaar. . de nachten zijn nog fris dus fructaan gaat omhoog in het gras


Paar weken wel al, dus verwachte niet dat dat nog de trigger zou zijn. Maar klopt wat je zegt: koudere nachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:02

Devic schreef:
Ik ga in ieder geval eerst eens stoppen met de vitamine E, neem aan dat een bloedtest weinig nut heeft als je er al “kunstmatig” van alles in gooit. Zie ik ook meteen of zijn gedrag veranderd.

Voor wat betreft de rest van zijn rantsoen: in de winter kuil, zomer graszaad (nu dus) smorgens, met 1/3 pavo natures best, nu de hele dag op de wei, en savonds weer kuil en 1/3 natures best met een scheutje omega gold olie. Daar doet hij het in principe prima op. We rijden 5 á 6 keer per week, 1x les, 3 x in de bak dressuurmatig, maar dat kan dan ook gewoon maar een half uurtje zijn. Een keertje los of longeren in de cirkel, een buitenrit en een vrije dag.

MCE: het is niet zozeer dat hij fel is, in de zin van Loperig. Hij ziet alles en moet overal voor opzij springen. Waar hij anders keurig nageeflijk rondloopt en echt z’n best voor me doet, loopt hij nu gewoon de eikel uit te hangen :+ Hij let op alles. misschien heeft mn instructrice gewoon gelijk hoor, en probeert hij onder het werk uit te komen. Maar zo is hij normaal eigenlijk niet.



het is best lastig om tips te geven als je paard en wijze van rijden niet kent, maar gedragsverandering door vit E kun je het best ontdekken met wat je zelf al aangeeft, stoppen extra vit E.
misschien een andere wijze van rijden meer afwisseling, kan zijn dat hij de uitdaging mist!!

alles succes en hoop dat je de oplossing vind en weer fijn kunt rijden

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:51

Ik ken 1 paard waarbij extra vitamine e dit effect heeft. Het kan dus wel, hoewel het zeldzaam is. Ik zou hem er dus tijdelijk vanaf halen. Daarnaast bevat het product ook verschillende hulpstoffen die ook kunnen triggeren.

Wat ik wel in het dieet zie is een tekort aan mineralen, niet specifiek vitamine e of selenium, maar gewoon allen die tekort komen in Nederlands ruwvoer. Bij een paard van 500kg heb je 2.5kg natures best nodig om dit op te vangen, geen 600g. Ik zou dus, na een paar weken gestopt zijn met je vitamine e en je een nieuwe basislijn hebt, bijvoorbeeld pavo vital gaan toevoegen (30g/100kg paard). Daarmee geef je je paard de benodigde mineralen in een heel klein beetje voer. Mocht je paard ook extra eiwitten nodig hebben en je het liever in 1 product voert, dan is pavo inshape waarschijnlijk de beste match, maar dat verwacht ik nu hij goed gras heeft eigenijk niet als het van de winter goed ging (blote rug of holle billen zijn duidelijke tekenen van een eiwittekort, deze basisbespiering hoort er zelfs zonder training te zijn).

Je paard krijgt overigens via het verse gras nu ook flink vitamine e binnen (en alle andere vitaminen, maar niet de mineralen, dat verschilt niet echt met hooi), bij mijn voeradviezen, als ze het los krijgen, bouw ik het in veel gevallen zelfs af.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 07:59

Ja, dus met het gras, de omega gold olie én vitamine E, krijgt hij dus eigenlijk een soort overkill aan vitamine E? Heb het hem gisteravond in ieder geval niet meer gegeven. Wil nu wel even alle extraatjes stoppen en het bloedonderzoek doen.

Eiwitten en suikers ben ik wel voorzichtig mee, aangezien hij een paar jaar geleden bij de vorige eigenaresse eens flink bevangen is geweest. Toen stond hij wel 24/7 in een hele vette wei zonder enige vorm van beweging, maar ik pas er toch mee op. Weidegrond bouw ik bij hem altijd heel langzaam op, om die reden. Maar ik kan in de winter altijd nog eens een bloedonderzoekje laten doen, dat zijn de kosten niet.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:02

Geef mijn paard vitamine E bij (zonder troep en zoetstoffen), omdat hij al jaren geen gras krijgt wegens zware insuline resistentie. Merk niet dat hij heftiger wordt, merkte wel dat hij soepeler ging bewegen. Bij IR zijn gevoelige spieren vaak een dingetje en bij ons werkte het goed tegen het kortere lopen etc. Ik bouw overigens ook altijd pauzes in, dat ik zo'n supplement ook tijdelijk niet geef..... Misschien voor jou een idee om ook even te stoppen? Zeker als hij gras krijgt, lijkt mij E wat overbodig misschien.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 08:08

@ Twiggy2008: ben er nu gister inderdaad mee gestopt. Ben benieuwd of ik verandering zal zien. Nachten zijn nu de komende dagen ook wat warmer dus wellicht ook wat minder suikers in het gras. Speelt misschien ook mee.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:08

Mag ik vragen waarom je dan voor een supplement met selenium hebt gekozen? Ik heb altijd geleerd dat selenium te veel heel slecht is en dat het juist vaak al goed vertegenwoordigt is in het hooi/gras/krachtvoer.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 08:21

Mij werd juist verteld dat de meeste paarden eerder een tekort aan selenium hebben? Bij de meeste vitamine E supplementen zag ik ook selenium staan...

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:31

Devic schreef:
@ Twiggy2008: ben er nu gister inderdaad mee gestopt. Ben benieuwd of ik verandering zal zien. Nachten zijn nu de komende dagen ook wat warmer dus wellicht ook wat minder suikers in het gras. Speelt misschien ook mee.



Ben benieuwd of er verandering is. Ik voer trouwens echt puur vitamine E en bewust geen selenium. Succes!!

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:36

Devic schreef:
Mij werd juist verteld dat de meeste paarden eerder een tekort aan selenium hebben? Bij de meeste vitamine E supplementen zag ik ook selenium staan...

Dat weet je alleen maar als je het test ook genoeg paarden zonder tekort.

Beste is een natuurlijke vitamine E zonder selenium want dat kun je wel overdoseren.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:42

neetoch schreef:
Mag ik vragen waarom je dan voor een supplement met selenium hebt gekozen? Ik heb altijd geleerd dat selenium te veel heel slecht is en dat het juist vaak al goed vertegenwoordigt is in het hooi/gras/krachtvoer.


Te veel selenium is inderdaad gevaarlijk, net als te veel koper of te veel (niet via ruwvoer) vitamine a. Maar zelfs met supplementen komen de meeste mensen niet eens in de buurt van deze hoeveelheden.

In het ruwvoer, gras/hooi, zit eigenlijk altijd veel te weinig selenium. Normaal gesproken kom je uit op 0.1mg inname/100kg lichaamsgewicht, terwijl een paard volgens het cvb 0.3mg/100kg nodig heeft. In krachtvoer zit het wel toegevoegd, maar dan moet je het (in vrijwel alle gevallen) wel minimaal volgens de richtlijnen voeren (en bij sommige merken tot wel 2.5x zoveel).

Uit onderzoek lijkt te komen dat zelfs 0.5mg/100kg ideaal is.

Ik houd zelf als bovengrens 1.0mg/100kg aan voor een ruime veilige marge, want in de literatuur wordt de grens op chronische toxiteit tussen de 4-5mg/100kg gelegd. Dat is dus tot 10x de ideale hoeveelheid en tot 50x de hoeveelheid die ze in ruwvoer binnen krijgen.

Een seleniumkrapte is dus heel gebruikelijk bij paarden die niet ruim bijgevoerd worden en lastig te meten in het bloed. Ik hoop dat op den duur de haaranalyses beter beschikbaar komen, die zijn voor dit soort analyses namelijk veel meer geschikt. In het bloed vind je vooral de extreme tekorten en overschotten.

Overigens kan je vitamine e via supplement ook overdoseren. In principe is 100iu/100kg minimaal, 300iu/100kg optimaal en is de veilige marge bovengrens op 1000iu/100kg gezet. Echt vergiftigen gebeurt met vitamine e eigenijk nooit omdat het zo duur is.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard heter door Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 08:55

@ Mizora: wat een kennis _/-\o_

Maar is het jou bekend dat paarden frisser worden van vitamine E?

Ik heb nog eens in de zoekfunctie van bokt zitten speuren. Dat is nog een hele zoektocht, de opdracht vitamine e en frisser geeft nogal wat resultaten. Maar ik las wel oude topics waarin mensen aangeven dat hun paard frisser werd van dit supplement.

Ik sluit het niet helemaal uit hoor, dat het komt omdat hij onder het werk wilt uitkomen, of door het gras, of wat voor andere reden dan ook. Misschien is het gewoon een fase. Maar ik vroeg het me af omdat ik ook net was begonnen met de vitamine e.

En weet iemand hoe lang ik moet stoppen voordat ik een “eerlijk” bloedonderzoek kan doen?