Welk voer voor mijn recreatie pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 10:54

Hallo,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Je word op internet dood gegooid met brokken die van alles en nog wat beloven. Wat is nu de beste keuze. Pony is 18 jaar. Hij ziet er goed uit. Ribben zijn voelbaar maar zie je niet. Hij komt echter wel wat te kort in energie naar mijn mening.

Pony staat in de zomermaanden op het gras en als het gras te kaal word worden ze bijgevoerd met voordroog.
Momenteel staat er nog meer dan genoeg gras.
Pony leeft 24/7 buiten in een gemengde kudde, is de hoogste in rang.
Hij is ietsjes terug gevallen in bespiering door afvallen afgelopen winter. Mijn instructrice heeft hem tijdelijk gereden, de kudde is veranderd van samenstelling waardoor hij een tijd minder rust heeft gehad in de kudde. Momenteel is alles rustig en is hij netjes op gewicht. Op dit moment rij ik hem weer en dit zal ook zo blijven.

Pony heeft altijd op brokken van havens en pavo gestaan. Ik zoek een brok waar hij voldoende energie uit haalt maar wel alle mineralen en vitamine. Ik kom dus in mijn ogen uit op een vitamine en mineralen brokje. Maar dit heb ik nooit alleen gegeven. Altijd in combinatie met een andere basis brok.

Nu staat hij op 1/4 schep draversbrok van Havens, hij doet het er goed qua gewicht op maar hij mist energie.

Pony loopt 3 tot 4 x per week 20/30 minuten waarvan 1 x aan de longe, 1 x een buitenrit en de rest bakwerk.

Ik hoor veel positieve maar ook negatieve reacties over vitalbix.

Welke ervaring hebben jullie?
Welke brok zouden jullie aanraden?

Skessa_
Berichten: 10621
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:34

18plus van pavo?

Die van mij doet het daar heel goed op :)

Mss samen met pavo fibre beet op de momenten dat ze wat extra's nodig heeft of iets is ingevallen

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:37

Qua energie gaat een vitamine / mineralen brok niet heel veel toevoegen. Wel denk ik dat je als je alleen 1/4 draversbrok geeft te weinig vitamine/ mineralen voert.

Als je dan vitalbix wil geven zou je de active moeten nemen. Die geeft wat extra energie.

Ik zou sowieso een vitamine/ mineralen brok bijgeven. Zelf geef ik pavo vital omdat deze laagst in suiker/ zetmeel is en hoogst in vitamine en mineralen

JeaDH

Berichten: 2162
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:17

Geef je ook olie? Dat geeft ook energie.. En helpt ook om aan te zetten.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 12:52

Ik heb een tijdje lang vitamine e bijgevoerd samen met zonnebloemolie op aanraden van de fysio. Dit was in de tijd dat hij wat mager was maar ik merkte niet veel verschil. Ik kan het nog eens gaan voeren. Kijken wat het nu doet.

De pavo18+ lees ik ook veel over. Hoef je dan alleen die muesli te geven? Zitten daar voldoende vitamine en mineralen in?

Ik wil niet persee vitalbix gaan voeren want ik moet er ver voor rijden om hem te halen maar ik lees er heel veel over en was benieuwd naar ervaringen..

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:06

Als je voert naar wat de fabrikant zegt heb je voldoende vitamine en mineralen, dat geld voor elk voer. Voer je minder heb je dus ook minder vitamine/ mineralen

18+ van pavo is verder prima

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:15

Ik voer Pavo Vital, een vitamine/mineralen brokje, samen met wat lucerne en lijnzaadolie. In principe doet ze het hier echt super op.
We doen buitenritten van 3 uur, strandritten, bosritten, dressuur (ook les), springen (ook les), cross (ook les).
Soms mag ze net ff wat meer dan geef ik dr ik beetje haver bij.

Ze loopt gemiddeld 5 dagen in de week.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 13:52

Omdat ik graag wil dat hij voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt heb ik gekozen voor de pavo vital. Eens kijken hoe hij er daar op gaat doen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:58

Yenni schreef:
Omdat ik graag wil dat hij voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt heb ik gekozen voor de pavo vital. Eens kijken hoe hij er daar op gaat doen.

Ben benieuwd hoe je paardje het erop doet. Is idd een kwestie van proberen.

In het verleden heb ik eerst Metazoa gevoerd, daar lang goed op gedaan. Opeens werd ze er flink schrikachtig van (waarschijnlijk iets in verandert) ondanks ze er toch al een paar jaar op stond.

Marstal geprobeerd, daar deed ze het niet lekker op. Ging mest eten. En wilde het slecht eten.
VitalBix geprobeerd, at het slecht, slecht in dr vacht, giga mok (wat ze echt nooit had) 0 energie.
Maakt deze voeren niet slecht, maar niet geschikt voor mijn paardje.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:06

pavo vital kan, is prima spul geef ik hier ook.
ik meng dat altijd met een halve schep subli dieetmix.
ik meng dat omdat hij dan toch echt een beetje voer heeft wat hij even lekker op kan eten.
vind dat handje vitamine korrel altijd zo weinig. :D

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 14:16

Ik heb nu nog een beetje draversbrok liggen. Moet ik dat de eerste week mengen met het nieuwe voer?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:17

jawel hoor dat kan, dan maak je dat ook meteen op.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 14:25

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken. Het is inderdaad uitproberen en er is zo veel voer te krijgen. Dank jullie wel +:)+

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:46

Daarom geef ik het met 2 flinke handen lucerne en wat lijnzaadolie. Dan lijkt het nog wat haha

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:35

Onze quarter, 18 jaar, vol in het werk, krijgt ook Pavo vital. Daar ben ik uiteindelijk na Metazoa en Vitalbix op uitgekomen. Gecombineerd met een handje Horsefood graanvrij mix (om het bakje nog een beetje op te vullen) per voerbeurt. In de avond dan nog een prutje van diezelfde graanvrijmix met gemalen lijnzaad, zout en vitamine e erdoor. Verder onbeperkt hooi, en in voorjaar/zomer gras. Geen krachtvoer dus, al jaren niet meer, en hij doet het er super op, ook meer dan genoeg energie.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:13

Mijn oude pony krijgt hartog complete care senior, beetje marstall force. Voor het idee een half schepje fiberforce om zn supplement door te mengen. Doet hij het prima op

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 18:41

Ik voer nu een aantal dagen de pavo vital. Heb er vandaag goed bedoeld hartog digest lucerne bijgekocht met lijnzaadolie voor de vacht. Is dit een goede lucerne? Toen ik het pak open maakte toen zag ik ook dat er brokken in zaten. Iemand hier ervaring mee? Kan ik dit gewoon mengen met de vital?

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:09

Kan je prima mengen met de pavo vital, is een prima luzerne met wat bescherming/ neutralisering van het maagzuur toegevoegd.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welk voer voor mijn recreatie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 21:24

Dankjewel! Heb ik het niet voor niets gekocht gelukkig :D