Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voeren jullie jonge dieren?

 
Profiel   

Uit interesse… wat voeren jullie je jonge paard/ pony?
Zelf een 2 jarige die normale brok kreeg en ruwvoer, bij mij komt er geen graan in en ben rustig overgegaan op vs2000 vitaminebrok met een handje normale brok, omdat hij nog bij de vorige eigenaar bleef.
Inmiddels bij mij , 24/7 buiten.
Heb hem aan wat andere dingen leren wennen doormiddel van wat proefzakjes, hij krijgt nu z’n laatste restjes vs2000 en ik neig dan over te gaan op vitalbix breed and grow met af en toe wat Vitalbix Nutrimash erbij.
Zelf wissel ik normaal na een periode wat af, zodat er ook wisselend wat diversiteit binnenkomt.
Zoals dan normale vitalbix, metazoa, evt equilin grow en aanvullingen van oa Agrobs of equifyt zonder granen.

En jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 17:58 



 
Profiel   

Jasper was 15 maanden toen hij kwam. Hier in eerste instantie luzernebrok, een kwartje Pavo Nature's best en hij kwam met pavo summerfit. Dat werd daarna Metazoa Broxxx en is daarna overgegaan op Marstall Force, daar staat hij qua mineralenbrok nu, met ruim 4 jaar, nog steeds op. De PNB is eraf gegaan toen hij goed op gewicht was, de luzernebrok is vervangen door sojaschroot vanwege een luzerneintolerantie. Daarnaast krijgt hij voor de bakvulling en mangaan Pavo Fibernuggets bijgevoerd, dit is een pure grasbrok, maar hij krijgt onbeperkt graszaadhooi en daar is het mangaangehalte erg laag van.

Hier komt op zich wel rustig graan in, maar hij heeft het niet nodig. Hij is juist vrij gevoelig voor dik worden (fries x haflinger).

De shetten hebben heel lang Marstall Natural bijgevoegd gekregen, zij waren zelfs met onbeperkt hooi de eerste 2.5 jaar aan de ranke kant. Daarna hebben we dat afgebouwd en omgeruild voor eerst Pavo VitalComplete met luzernebrok, maar later Marstall Force met sojaschroot.

Pavo Vital zet ik voor paarden onder de 3 jaar niet in, omdat het heel laag in vitamine A zit, terwijl jonge paarden juist een verdubbelde behoefte hebben. Ook hebben ze een hoger eiwitbehoefte. De eiwitbehoefte ligt tot 50%, maar is meestal zo'n 30% hoger dan bij volwassen dieren op rust. Als dat enkel uit het hooi moet komen, moet dit ruim bemest hooi zijn met bij voorkeur een analyse om te bevestigen dat het voldoende energie en dus eiwit bevat.

Indien het paard ruim gras ter beschikking heeft, kan Pavo Vital wel. Of er voldoende eiwit in het gras zit hangt af van de bemesting (immers wordt eiwit gemaakt van stikstof, N) en van het groeistadium van het gras. Lang gras is relatief eiwitarm, in bloei of zelfs zaadmakend nog veel armer. Juist het gras van 10-15cm lang is vaak behoorlijk eiwitrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 18:37 



 
Profiel   

Wiesencobs heb ik gisteren wat van gegeven maar haalt hij, vooralsnog, z’n neus voor op.
Misschien wel met iets erdoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 19:00 



 
Profiel   

Mijn tweejarige kwam met een fikse vieze wormen-besmetting, kreeg een enorme luizenbesmetting en was brandmager en vermoedelijk maagzweren door dit alles.

Ze kreeg veeeeel hooi, aantal uren op het gras en per dag een voerschep (onaangemaakt gemeten) Seniores Priores. Als ze vol genoeg is, gaan we wel weer naar wat anders kijken ipv de SP.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 19:12 



 
Profiel   

Naast droog voordroog en gras krijgt mijn jaarling Vitalbix Breed & Grow. Ze komt nog wat slecht door haar vacht en heeft wat wormbesmettingen achter de rug dus een achterstand in te halen. Ze bleef wat schraal ondanks gras en extra voordroog.
Ik heb voor de zekerheid een rantsoenberekening gedaan en tot mijn verbazing zat ik fiks te laag op calcium en eiwit. Dat was met ophogen van voordroog nog niet te halen. Plus dat dat lastig is met de rest van de kudde. Ik heb er voor gekozen om haar luzernebrok bij te voeren. Ze krijgt nu een halve kilo per dag (1/3 voerschep) en ze komt beter in haar vel en ontwikkelt nu mooi spieren op de rug en billen.

Je zou denken dat het compleet voer is. Misschien 24/7 op een volle wei, maar niet als je gecombineerd gras en hooi/voordroog voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 19:18 



 
Profiel   

Mijn 2 jarige hengstjes krijgen Vitalbix Breed&Grow, glansen mooi en zitten goed in hun vel.
Verder onbeperkt hooi, 1x per dag Pavo fibre nuggets en een haychunk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 22:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen