De zin en de onzin van elektrolyden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 07:10

Wanneer heeft een paard extra elektrolyden nodig?
Hoe merk je dat een paard het nodig heeft?

Wat word er beter opgenomen vloeibaar of poeder en dan over het voer, door de slobber of toch beter opgelost in het water?

Kortom hoe wat en wanneer?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:20

Ik heb het alleen in de endurance (klasse 1) destijds gebruikt met warm weer.
Voor de rest ben ik gewoon van mening dat de meeste paarden niet zodanig hard sporten met warm weer dat ze dit nodig hebben.
Wanneer ze voor en na het rijden gewoon goed drinkwater hebben vullen ze een tekort vrij snel zelf aan.
Ik doe er dus niks mee, en met hitte rijd ik niet op de warme momenten of geef gewoon vrij....

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:21

Gewoon een zoutblok in de stal. Paarden regelen over het algemeen zelf hun behoefte.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:22

Als je paard gewoon onbeperkt bij water en een zoutblok kan komen ze niet zomaar in de problemen. Tenzij je inderdaad echt langdurige zware arbeid vraagt, maar dat is toch meestal niet zo nodig..

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:22

Electrolyten? Volgens mij is een zoutblok voor de meeste paarden voldoende

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:23

Ik heb slobber met toegevoegde electrolyten gevoerd na een endurancewedstrijd waarbij het ook nog vrij warm was op de dagen dat ik startte.

Verder voer ik het niet bij. Train niet dusdanig hard/lang bij warm weer dat er echt veel verloren gaat.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:24

Hangt af van het ras. Duur van je training en de intensiteit van je training af. Als ik een uurtje ga rijden met mijn Fries straks geefk geen elektrolyten.

Maar als ik straks een twee/drie uur durende bosrit ga maken ja dan krijgt hij ze wel ja. De overtollige plast hij toch wel weer uit.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:43

Ik geef de mijne elektrolyten in de vorm van slobber van Pharmahorse.
Ze krijgt het voor het rijden, en alleen als het erg warm is en we langer dan een uur rijden.

Ze wordt er nogal heet van (nou ja, wat alerter zeg maar :j ), en ze wordt normaal helemaal nergens heet van, dus dat is wel apart.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:51

Die van mij kan echt bij een spring of cross les echt enorm zweten, maar ze moet het echt niet. Niet in vloeibare of poeder/brok vorm. Al zitten er 5 brokjes in dr eten, ze eet het gelijk niet meer. Liksteen kijkt ze ook niet naar om, en heeft ze altijd tot haar beschikking.
Ik heb nu zo'n HorseLyx liksteen (nu de mint) deze wilt ze wel als liksteen. Maar die krijgt ze echt beperkt omdat ze daar aan blijft likken.
Zo vult ze het toch wat beter aan en drinkt daarna ook wat beter.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:27

die van mij krijgt, ongeacht de temperatuur, magnesium en zout (keukenzout, zonder jodium) bij. In de "officiele" elekrolyten supplementen zit ook calcium en kalium, en voorzover ik weet krijgen ze dat al meer dan genoeg via vooral het ruwvoer, en is in elk geval een teveel aan kalium schadelijk.
En zo heb ik ook begrepen dat paarden die alleen een liksteen hebben niet zelf zorgen dat ze genoeg zout binnen krijgen.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:28

Ik gebruik het enkel bij een intensieve training of wedstrijd. En dat is meestal alleen de cross. Als ze flink zweten voer ik het bij. Dat is dus weinig..

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:30

Op stal had hij gewoon een goed zoutblok met alle mineralen en kon hij het zelf regelen... dat ging prima.

Wedstrijden buiten de deur met veel warmte en zweten, gaf ik het een beetje door de slobber.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:08

Mijn voorkeur is dat keltisch zeezout aanbieden in water, helaas niet mogelijk op pension.
( dus een extra emmer met zout zodat ze naar behoefte nemen).
Zelf geef ik daarom alsnog regelmatig een klein beetje zout door de slobber.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:48

Muze schreef:
Mijn voorkeur is dat keltisch zeezout aanbieden in water, helaas niet mogelijk op pension.
( dus een extra emmer met zout zodat ze naar behoefte nemen).
Zelf geef ik daarom alsnog regelmatig een klein beetje zout door de slobber.


En hoeveel doe je daar dan in
Per 10 liter ?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:51

Mijn paard krijgt met deze temperaturen electrolyten bij. Hij is heel snel enorm onrustig en komt dus vaak zeiknat van het land af.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:52

Muze schreef:
Mijn voorkeur is dat keltisch zeezout aanbieden in water, helaas niet mogelijk op pension.
( dus een extra emmer met zout zodat ze naar behoefte nemen).
Zelf geef ik daarom alsnog regelmatig een klein beetje zout door de slobber.


Maar weet je daar van wat er precies in zit?
Ik ken het namelijk niet echt.

Want bv met himalaya stenen weet je wel ongeveer wat er in zit maar niet precies. Sommige paarden hebben namelijk vrij snel een natrium overschot door het type voer wat ze eten.
Dus ik durf dan niet af te stappen van een blok waar ik exact de waarden van weet.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:05

Oh wat apart. Die van mij eet duidelijk meer van het zoutblok als het warm is.

Ik heb haar zelfs wel eens een complete hap in een keer zien wegeten..

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:39

Sandra_H schreef:
die van mij krijgt, ongeacht de temperatuur, magnesium en zout (keukenzout, zonder jodium) bij. In de "officiele" elekrolyten supplementen zit ook calcium en kalium, en voorzover ik weet krijgen ze dat al meer dan genoeg via vooral het ruwvoer, en is in elk geval een teveel aan kalium schadelijk.
En zo heb ik ook begrepen dat paarden die alleen een liksteen hebben niet zelf zorgen dat ze genoeg zout binnen krijgen.



Juist paarden die alleen ruwvoer krijgen krijgen minder electrolyten binnen. Minimaal een paar uur op vers gras is daarvoor nodig.

Het interessante is dat het geven van electrolyten na arbeid met name leidt tot sneller herstel en niet zozeer tot "aanvulling" van de electrolyten balans in de spieren. Daarvoor is met name voldoende drinken na arbeid erg belangrijk en dient dus vooral het drinken van water zelf aantrekkelijker gemaakt te worden.


The nasogastric administration of a hypotonic commercial electrolyte solution, followed by a typical hay and grain meal, resulted in an enhanced rate of muscle glycogen resynthesis during the recovery period compared with control. Additionally, electrolyte supplementation resulted in faster restoration of plasma hydration status compared with control, as evidenced by faster recovery of plasma [protein] and maintenance of plasma osmolality. There were no differences in muscle electrolyte contents between treatments, however. Because postexercise dehydration appears to be an important reason for why muscle glycogen replenishment is so slow in horses compared with other mammals, it is suggested that postexercise rehydration strategies can be actively used to enhance nutritional status in horses during and after fatiguing exercise.
https://journals.physiology.org/doi/ful ... 90783.2008



Een ander verondersteld effect is dat het geven van electrolyten voor arbeid is dat het meer water in het colon aantrekt en dat dit i.c.m. de electrolyten dan als een soort "boost" opgenomen kan worden tijdens de arbeid. Er is wel bewijs voor het feit dat deze wateraccumulatie inderdaad gebeurt, echt het voordeel in de prestatie is tot op heden nog niet bewezen (endurance paarden die een hoge dosis electrolyten kregen voor arbeid presteerden niet beter dan paarden die een lage dosis kregen) (Sampieri et al, 2006).

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:46

Focussed schreef:
Juist paarden die alleen ruwvoer krijgen krijgen minder electrolyten binnen. Minimaal een paar uur op vers gras is daarvoor nodig.


Het ging mij specifiek om de kalium. Daarvan krijgen ze voorzover ik weet al meer dan genoeg binnen (gras, hooi, luzerne) en is dat niet iets wat aangevuld moet worden, anders dan magnesium en natriumchloride :)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:12

Het word electrolyten wordt puur gebruikt om interessant te doen. Is eigenlijk een andere benaming voor zout ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:23

Electrolyten is niet hetzelfde als zout / natrium.

https://www.bitmagazine.nl/voeding/zout ... ten/74341/

In electrolyten zitten o.a. zouten, maar ook mineralen, zuren en basen. Wanneer in de sportwereld over elektrolyten wordt gesproken, worden de mineralen natrium, kalium, chloride, calcium en magnesium bedoeld.

In mijn ogen wel goed om aan te vullen na zware inspanning in de sport: dravers, renpaarden, eventing, marathon, endurance etc. maar voor een recreatiepaard niet nodig als het rantsoen goed uitgebalanceerd is.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:26

Blussem schreef:
Het word electrolyten wordt puur gebruikt om interessant te doen. Is eigenlijk een andere benaming voor zout ;)

Uhhh nee…

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:32

Blussem schreef:
Het word electrolyten wordt puur gebruikt om interessant te doen. Is eigenlijk een andere benaming voor zout ;)


Nee deze stelling klopt geheel niet.
Zout (als in natriumchloride) zit er ook wel in, maar ìs het bij lange na niet.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:04

c_alsemgeest schreef:
Blussem schreef:
Het word electrolyten wordt puur gebruikt om interessant te doen. Is eigenlijk een andere benaming voor zout ;)


Nee deze stelling klopt geheel niet.
Zout (als in natriumchloride) zit er ook wel in, maar ìs het bij lange na niet.


Chemisch gezien zijn het wel zouten: namelijk verbindingen tussen positieve en negatieve ionen.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:12

Als je zouten had gezegd had ik er ook niet op gereageerd.
Want het zijn inderdaad oa zouten en mineralen gericht op snel herstel.
Maar jij zei zout. En dat is bij de meeste bekend als Nacl.
Zijn ook mensen die er alleen keukenzout in gooien en dat dekt de lading niet helemaal vandaar mijn aanvulling ;)