De zin en de onzin van elektrolyden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:48

Voor paarden geldt hetzelfde als voor mensen. Wij kunnen ook beter een marathon lopen op oa elektrolyten dranken ipv water. Puur liters water drinken kan juist veel problemen geven bij een marathon/triathlonnen/wielrennen etc. Dus het ligt aan wat je paard voor inspanning moet leveren. Ga je nu op het heetst een fikse rit maken, of een eventing springen etc dan is het zeker aan te raden voor je paard.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:54

Ze hebben 5 verschillende likstenen in de inloopstal en soms kijken ze maanden niet naar een steen om en zo is de steen in een maand gehalveerd.

Ze regelen het zelf,ik zorg alleen voor genoeg en afwisselend aanbod.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:08

Ik vraag me bij likstenen altijd af hoe effectief die zijn hoor. Voor paarden is puur zout ook vaak niet te vreten! Als ik met warm weer koppijn heb eet ik ff wat chippies naturel. Of een zout soepje. Maar ik ga geen snuf puur zout oplikken.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:40

Hannanas schreef:
Ik vraag me bij likstenen altijd af hoe effectief die zijn hoor. Voor paarden is puur zout ook vaak niet te vreten! Als ik met warm weer koppijn heb eet ik ff wat chippies naturel. Of een zout soepje. Maar ik ga geen snuf puur zout oplikken.


Jij bent dan ook geen paard. Eet je wel gras en voldoende ruwvoer? :=

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:02

Als je paard meer dan 4 keer in de week een uur of langer intensief getraind wordt moet je dagelijks electrolyten geven. Als je paard één of twee keer in de week een inspanning doet van 4 uur of langer, moet je eveneens electrolyten voeren, maar dan alleen na de inspanning.

In het eerste geval krijgt het paard de tijd niet om electrolieten aan te vullen uit de gewone voeding. In het tweede geval zijn de electrolyten vooral bedoeld om een dorstreflex op te wekken, en zo deshydratatie tegen te gaan.

In beide gevallen geef je de electrolyten na het werk. En in beide gevallen is een liksteen of gewoon zout niet voldoende.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:10

Ik heb een tijd een paard gereden wat ontzettend zweette, echt heel erg veel. Die gaf ik elektrolyten na het werk, schep over het voer.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:55

Ik ga ook volgen.

Misschien dat ik hier wijzer wordt en zie hoe andere mensen het doen.
Ik zit zelf te denken om meer een slobber bij te geven die van voermeesters spreekt mij best wel aan. Weet iemand en fijne site/bedrijf dat goed en objectief voeradvies kan geven?

Maar als iemand suggesties heeft voor die van mij.
Ze loopt op dit moment 3 tot 5 x in de week buitenritten van anderhalf tot 3.5/4 uur.
Ze drinkt altijd zodra we terug komen. Helaas drinkt ze onderweg (nog) niet, ook gras eten doet ze onderweg met de pauze nauwelijks.
Ze loopt wel veel maar niet heel erg intensief tempo ligt vrij laag maar ze zweet wel heel erg. Ik wil graag conditie verder uitbouwen maar heb ook het idee dat we daarin wat blijven hangen.

Volgens het advies van BigBen zou ze dus dagelijks elektrolyten bij moeten krijgen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:06

xRivaldo schreef:
Hannanas schreef:
Ik vraag me bij likstenen altijd af hoe effectief die zijn hoor. Voor paarden is puur zout ook vaak niet te vreten! Als ik met warm weer koppijn heb eet ik ff wat chippies naturel. Of een zout soepje. Maar ik ga geen snuf puur zout oplikken.


Jij bent dan ook geen paard. Eet je wel gras en voldoende ruwvoer? :=


Zeker, ik sta ieder dag drie uur in de wei.

@BigBen, mooie aanvulling.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: De zin en de onzin van elektrolyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:22

Interessant topic! Ik hoor ook steeds meer over elektrolyten voorbij komen, en bij shops wordt het zo geadverteerd dat ik bijna ga geloven dan mijn paard niet zonder kan, ook al krijgt hij genoeg ruwvoer, gras en vitaminen/mineralen muesli. Wat ik wel doe na het rijden met warm weer of lange rit, is een halve emmer ranja geven. Mijn paard drinkt (en plast) duidelijk minder den die van mijn zusje, en door een klein beetje siroop met water te mengen drinkt hij toch een beetje extra !