elektrolyten combinatie huidige voer + vraag gluco balance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

elektrolyten combinatie huidige voer + vraag gluco balance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 09:45

Hi!

Aangezien er vast mensen zijn die hier meer verstand van hebben dan ik stel ik toch maar even de vraag. Is het nodig om elektrolyten bij te voeren in mijn situatie?:

Sinds 1,5 week krijgt mijn paard vitalbix daily complete brokken 440 gram per dag, nu nog in combinatie met haar oude brok (concept hartog kruidenbrok). Daarnaast krijgt ze luzerne (nu nog van digest control, straks ga ik over op die van vitalbix), 2x daags 1 schepje magnesium citraat van het merk phytonics en voor ondersteuning voor het weideseizoen gluco balance. Dit is in overleg gegaan met osteopaat, instructrice en voor wat betreft de brokken ook met een natuurgeneeskundige die haar dit jaar heeft behandeld. Nu is het zo dat deze afgelopen week mijn paard behoorlijk zweet met de intensieve trainingen. Niet zo gek als je het mij vraagt, gezien de verandering van de temperatuur. Nu heb ik van het merk horsefood nog een pot elektrolyten staan van vorig jaar. Kan ik dit gewoon geven naast alles wat ze nu krijgt? Of doen de vitaminenen en mineralen brokken in combinatie met een liksteen genoeg?? Even voor de beeldvorming: bij een intensieve les staat het schuim tussen haar billen.
En kan iemand mij iets meer vertellen over wanneer je hoeveel geeft? Want wanneer is het zweet zo erg dat je elektrolyten moet geven?


Verder even een vraag over gluco balance. Hier ben ik twee weken geleden mee begonnen. Ik ben de eerste week begonnen met 2 keer 1 maatschep per dag. Daarna over gegaan op 1 maatschep per dag (staat op de verpakking). Ik zie duidelijk verschil als in, paard is echt veel minder opgeblazen en ziet er ineens veel minder vet uit (in mijn ogen nog veel te dik overigens). Hoe nu verder te geven? staat dat je de dosering steeds kan verminderen maar aangezien ik zo laat ben begonnen in het seizoen? Hoorde pas twee weken geleden van dit product namelijk. Mijn paard staat 365 dagen per jaar op gras, is het dan verstandig om dit door te blijven geven met zoals op de verpakking staat aan gegeven, na 6 tot 8 weken een stopweek?? Hoe doen jullie/ mensen in jullie omgeving dit?

Uiteraard is dit allemaal in combinatie met voldoende beweging (vrije beweging als training) en voldoende ruwvoer.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: elektrolyten combinatie huidige voer + vraag gluco balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:03

Elektrolyten bestaan uit de mineralen natrium, kalium, chloride, calcium en magnesium. Calcium is rijk aanwezig in luzerne en kalium in gras, voordroog en hooi. Ga je calcium nog meer ophogen, raak je de juiste verhouding met fosfor kwijt.
Magnesium voer je al bij en natrium en chloride kun je oplossen door simpel zout over het voer te geven, al dan niet in combinatie met een liksteen.
Wil je de exacte waardes uitrekenen, zul je een rantsoenberekening moeten (laten) maken. Maar in jouw rantsoen zou ik het zonde van het geld vinden om toe te voegen.

Glucobalance geef ik pas voor het eerst dit jaar. Mijn haflinger doet het goed op 3/4 schepje per dag. Maar hij krijgt wel strookbegrazing met in het zaad geschoten gras en voordroog en stro daarnaast. Dus iets minder rijk.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 10:21

Daihyo schreef:
Elektrolyten bestaan uit de mineralen natrium, kalium, chloride, calcium en magnesium. Calcium is rijk aanwezig in luzerne en kalium in gras, voordroog en hooi. Ga je calcium nog meer ophogen, raak je de juiste verhouding met fosfor kwijt.
Magnesium voer je al bij en natrium en chloride kun je oplossen door simpel zout over het voer te geven, al dan niet in combinatie met een liksteen.
Wil je de exacte waardes uitrekenen, zul je een rantsoenberekening moeten (laten) maken. Maar in jouw rantsoen zou ik het zonde van het geld vinden om toe te voegen.

Glucobalance geef ik pas voor het eerst dit jaar. Mijn haflinger doet het goed op 3/4 schepje per dag. Maar hij krijgt wel strookbegrazing met in het zaad geschoten gras en voordroog en stro daarnaast. Dus iets minder rijk.

Dank je wel! Ik weet dat ze momenteel ook behoorlijk gebruik maakt van de liksteen. Is dat dan voldoende? Of is extra zout dan echt wel nodig nog?

Oeps ik las 3 a 4 schepjes, maar snap nu wat je bedoelt :')
Hier geef ik nu dus 1 week, 1 schepje per dag en ik zie dus echt wel resultaat. Van de week wisselen ze van weide dus hou dit maar gewoon nog even aan geloof ik.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: elektrolyten combinatie huidige voer + vraag gluco balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:34

Haha nee 3kwart schepje per dag :D
Als ze de liksteen gebruikt, dan voorziet ze zelf al in haar behoefte. Je kan na het werken een theelepel nog toevoegen aan het voer.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:09

Ik zou wat keltisch zeezout toevoegen. Dit hoeft maar 2gr te zijn direct door het voer. Ook kan je denken aan een extra bak water in stal/land waar je keltisch zeezout aan toevoegt, dan kunnen ze drinken naar behoefte.

Glucobalance verschilt per paard wat werkt. Mijn paard start ik 2 weken op 8 gram en daarna 4 gram tot de herfst. Mijn paard is erg gevoelig voor gras en knabbelt alleen de zijkanten van hun paddock paradise. Daardoor hoef ik ook minder van de glucobalance te geven denk ik.
Je kan altijd afbouwen en als t te weinig is, weer opbouwen.