Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Krachtvoer, wat is nou echt geschikt?

 
Profiel   

Alweer ben ik opzoek naar ander krachtvoer of in ieder geval moet er iets veranderd worden.

Ik ben opzoek naar een merk/soort voer met de volgende eigenschappen:
- weinig suikers
- weinig zetmeel
- geen granen
- extra eiwitten (geen luzerne)

Zelf zit ik te denken aan bijvoorbeeld fiber force van cavalor, hoe denken jullie daarover?

Pavo valt al af voor mij, zit vaak teveel suiker enzo in. Paard in kwestie wordt snel té heet van suikers en dergelijke.

Op het moment krijgt hij vitalbix (wordt ie niet heet van), maar ik mis net dat beetje extra.

Ook wel handig om te vertellen is; paard is een ruin van 167, loopt momenteel in trainingen ongeveer op M dressuur niveau en B/L springen. Hij staat sinds kort (we zijn verhuisd 3 weken geleden) de hele dag buiten op de wei. Ook is hij bekend met diarree en mager worden, dat is nu niet aan de hand.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 17:46 



 
Profiel   

Ik voer momenteel de graanvrij mix muesli van horsefood.

Is dat niet iets?


Luzerne is de basis grondstof in de Horsefood Graanvrij-Mix. Hiermee wordt het ruwe celstof gehalte op het gewenste niveau gebracht. Zoals de naam al zegt is het een muesli zonder granen, welke rijk is aan vezels, vitaminen en mineralen. Door het lage suiker en zetmeel gehalte uiterst geschikt voor paarden die snel verzuringsgevaar hebben in maag en darmen. De gehele muesli is melassevrij en bedoeld voor paarden met een lagere energiebehoefte. Een smakelijke muesli met wortel- en erwtenvlokken.

Bevat cichorei als bron van pectine en inuline als prebiotica voor de darmgezondheid.


Suiker 3,8%
Zetmeel 4,8%

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 17:52 



 
Profiel   

Zelf heel tevreden van cavalor fibre force.
Wel vrij prijzig (rond 17euro voor een zak)

Gebruik het voor mijn insuline resistente merrie en voor eentje die gevoelig is voor hoefbevangenheid.

Zit wel luzerne in.

Ik geef enkel cavalor (type wel afhankelijk van cob tot cob).
Ben ook enorm tevreden over hun dienst naverkoop.
Had laatst een zak wholegain, waarin een 'plak van iets onbekends' zat. Foto genomen en mailtje gestuurd. Uitleg gekregen wat het was en een aankoopbon voor een nieuwe zak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 18:57 



 
Profiel   

Ik ben ook heel tevreden over fiberforce. Het is duur inderdaad maar zijn geld waard. Ik geef het al jaren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 18:59 



 
Profiel   

Pavo heeft al lang niet veel suikers (of zetmeel) meer. Van de traditionele merken zijn zij zelfs met de meeste producten veel Z+S-armer. Wel bevat Pavo in bijna alle gevallen luzerne (alleen energycontrol en dailyfit zijn luzernevrij).

Een aantal laag zetmeel+suiker voeren van Pavo. Puur om je een beeld te geven en de mythe onderbouwd te ontkrachten, niet omdat je per se Pavo moet voeren.
Pavo vital 4.8% zetmeel en suiker samen
Pavo care4life 7.5%
Pavo inshape 8.0%
Pavo ease&Excel 14.0%
Pavo natures best 19.0%
Pavo 18+ 20.5%
Pavo condition 21.0%
Pavo topsport 21.0%

Je schrijft geen luzerne, maar tegelijkertijd stel je een luzernegebaseerd krachtvoer voor dat relatief laag is in verteerbaar eiwit (80g vrep/kg) en energie (0.62 ewpa/kg).
Waarom wil je wel of geen luzerne? `
En ook waarom wil je geen granen?
En wil je dan alleen geen hele granen, of wil je ook geen graanproducten zoals tarwezemelen of haverhullen?
Wat voor zetmeel+suikergehalte zoek je maximaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 19:36 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Ik zoek geen luzerne in de zin van, alleen luzerne, daar krijgt hij last van zn maag door. Dus een beetje luzerne in bijvoorbeeld muesli is geen probleem.

Het liefst helemaal geen granen ivm zijn darmen/diarree en heb gemerkt dat de klachten verergeren als hij granen krijgt. Weet eigenlijk niet of hij ook reageert op tarwezemelen ofzo.

In totaal maximal 10% suikers en zetmeel, liefst zo min mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 20:20 



 
Profiel   

Verschillende voeders van equifyt of agrobs. Equifyt gold is een mooie

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 20:42 



 
Profiel   

Ik voer sinds deze week agrobs. Mooi spul! Tot nu toe zeer tevreden! Ik wilde graanvrij, maisvrij en luzerne vrij. Ik geef grasbrok, met agrobs pellets en agrobs muesli met daarbij een flinke hand grasmix van hartog. Mijn paard vindt het heerlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 20:45 



 
Profiel   

Voor een beetje luzerne zou ik dan in ieder geval kijken voor maximaal 25% luzerne ongeveer. Fiber Force zou voor mij in jouw geval afvallen.

Je zou naar de Pure Feed (beschikbaar bij www.purepaardenvoeding.nl ) kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 20:49 



 
Profiel   

Je kan eens naar de equifirst healthy fibre mix kijken, volgens mij zit die helemaal in jouw voorwaarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 21:33 



 
Profiel   

Dankjewel voor jullie input! Ik heb nog wat research gedaan en daarmee valt Cavalor sowieso af, vanwege hoeveelheid graan.

De graanvrij mix die hierboven werd genoemd vind ik wel interessant, maar geeft denk ik ook net te weinig energie.

Agrobs klinkt ook goed, maar is nergens hier in de buurt te krijgen, net zoals equifyt en equifirst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:02 



 
Profiel   

Krijgt hij bij de vitalbix ook de active+ musli erbij?

Persoonlijk zou ik met een paard dat kennelijk zo gevoelig is op de darmen en het in principe goed doet op het huidige voer, niet mee gaan lopen experimenteren. Ik ken paarden die op internationaal topsportniveau lopen op vitalbix. Je zou eens een voedingsconsult kunnen aanvragen bij hun hoe je net dat ietsje extra kan toevoegen in jouw specifieke situatie.

En het is niet dat ik iets heb met Vitalbix hoor, voer zelf standaard iets anders en geef alleen af en toe wat Active+ muesli als verwennerij na zwaardere training. Maar ik ben wel heel erg een voorstander van het voerbeleid zo stabiel mogelijk houden, vooral als je paard al snel gevoelig is op de darmen.

Wat ook supervoer is, en heel laag in suikers en zetmeel maar heel goed uitgebalanceerd alles wat een paard nodig heeft: TopSpec Feedbalancer. Dit heb ik gevoerd toen mijn paard voor een half jaar op boxrust moest. Wel prijzig, maar echt supervoer. Helaas was dat niet leverbaar via onze voerleverancier en moest ik daarvoor dus steeds naar de DA om op te halen (niet bepaald naast de deur voor mij) waardoor ik toch weer langzaam aan terug geschakeld ben naar het oude voerbeleid waar mijn paard het al jaren goed op deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:32 



 
Profiel   

Misschien kun je de Spierkracht van Vitalstyle ook eens proberen?


https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... pierkracht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:01 



 
Profiel   

Marstall Vito of Marstall Gastro-Muesli zouden ook een optie kunnen zijn, waarbij de 2e waarschijnlijk het beste past. Hoog eiwit, max 10% z+s is heel lastig doordat de meeste eiwitproducten nu eenmaal meer z+s bevatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:03 



 
Profiel   

Hij krijgt idd al active plus erbij, ongeveer een kilo per dag.

Ik ga eens nog een voeradvies aanvragen bij vitalbix, heb dat al een keer gedaan maar toen kwam eruit dat ik bijna 2 kg active plus zou moeten voeren op een dag, dat vind ik echt veel te duur worden eerlijk gezegd. Het lijkt mij dat er ook goedkopere oplossingen zijn.

Aan spierkracht had ik nog niet gedacht, is zeker een optie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:41 



 

Komt Pavo Nature's Best in aanmerking?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:17 



 
Profiel   

Heb even uitgerekend, daarvan zou ik dan iets meer dan 2,5 kg per dag moeten voeren. Zijn dat echt normale hoeveelheden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:53 



 

Dat zou kunnen kloppen, maar het ligt vooral aan het paard zelf.

Wij hebben zowel (te) dikke pony's op dit voer gehad die wat soberder mochten staan, die kregen echt bijzonder weinig en ging goed.

Maar voor mijn KWPN van 169 die tijdens de winter moeilijk op gewicht te houden is (ondanks onbeperkt ruwvoer) was 1 kg per dag bijvoorbeeld veel te weinig.

Dus dat is even zoeken.

Wel echt een aanrader voor drukke paarden hoor, alleen iets prijziger jammer genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 00:25 



 
Profiel   

Waarom niet gewoon simpel wat sojaschroot toevoegen aan zijn huidige voer. Rustig opbouwen naar zo’n 200 - 250 gram per dag. Dan kun je hem op zijn huidige voer houden en zijn de kosten overzichtelijk. Een zak van 20 kg kost mij €23 geloof ik.

Sojaschroot is rijk aan eiwitten en arm aan suikers en zetmeel. Ik vind het ideaal voor mijn 8 jarige Shire. Hij was altijd moeilijk op gewicht te houden voordat ik sojaschoot aan zijn (suiker en zetmeel arme) dieet toevoegde. Sinds ik het ben gaan voeren is hij heel flink gegroeid, met name in de breedte, lekker veel spieren op zijn kont, rug, borst en schouders gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 01:37 



 
Profiel   

Vind zelf de balancer (of balancer pro) van je paard gezond en fit erg fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:09 



 
Profiel   

Als je weinig suikers, weinig zetmeel, en geen granen wil, vraag ik me af waarom je je paard krachtvoer wil geven. En als je iets vindt dat aan die eisen voldoet, is het eigenlijk geen krachtvoer meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:43 



 
Profiel   

Bollebuik schreef
Hij krijgt idd al active plus erbij, ongeveer een kilo per dag.

Ik ga eens nog een voeradvies aanvragen bij vitalbix, heb dat al een keer gedaan maar toen kwam eruit dat ik bijna 2 kg active plus zou moeten voeren op een dag, dat vind ik echt veel te duur worden eerlijk gezegd. Het lijkt mij dat er ook goedkopere oplossingen zijn.

Aan spierkracht had ik nog niet gedacht, is zeker een optie!


Ik heb een reus van 1.85 die stevig gebouwd is.ik heb voeradvies bij vitalbix gevraagd, mega uitgebreid.
Gezien je de combi kan maken met een balance4 en de muesli ben ik per maand zeker wel goedkoper uit, heb ik een blijer paard en een mooier bespierd paard. Ik denk dat je vooral een combi kan maken met de timothee balancer en de active en je dan zelfs moet kijken of je nog iets mist. Realiseer je wel dat je eigenlijk pas na 6 weken wat kan ervaren en een goed beeld hebt.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 20:39 



 
Profiel   

Chesss schreef
Bollebuik schreef
Hij krijgt idd al active plus erbij, ongeveer een kilo per dag.

Ik ga eens nog een voeradvies aanvragen bij vitalbix, heb dat al een keer gedaan maar toen kwam eruit dat ik bijna 2 kg active plus zou moeten voeren op een dag, dat vind ik echt veel te duur worden eerlijk gezegd. Het lijkt mij dat er ook goedkopere oplossingen zijn.

Aan spierkracht had ik nog niet gedacht, is zeker een optie!


Ik heb een reus van 1.85 die stevig gebouwd is.ik heb voeradvies bij vitalbix gevraagd, mega uitgebreid.
Gezien je de combi kan maken met een balance4 en de muesli ben ik per maand zeker wel goedkoper uit, heb ik een blijer paard en een mooier bespierd paard. Ik denk dat je vooral een combi kan maken met de timothee balancer en de active en je dan zelfs moet kijken of je nog iets mist. Realiseer je wel dat je eigenlijk pas na 6 weken wat kan ervaren en een goed beeld hebt.

Succes!


Dat doe ik al idd! Hij krijgt daily complete, active plus en fiber mix.

Iemand ervaring met faser light van Marstall?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 21:02 



 
Profiel   

Klinkt raar maar pavo inshape geen optie? Zit veel eiwit in maar weinig suikers/ zetmeel...

Of anders gewoon een vitaminebrok zoals de vitalbix of metazoa op basis van timothee aangevuld met een grasbrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 21:34 



 
Profiel   

Misschien Voermeesters Sport Torso: https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... torso.aspx
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 21:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen