Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pak voordroog open

 
Profiel   

Mijn man heeft net een pak voordroog opgehaald, maar het is open. Zit pas drie weken in folie dus moet nog minimaal 3 weken liggen voordat het gevoerd kan worden. Het is wel heel droog. Hoe kan ik dit aanpakken? Het staat droog in een schuurtje, maar ik neem aan dat ik het niet drie weken open kan laten staan voordat ik het ga voeren?

Edit; de leverancier wikkelt de balen bewust niet helemaal in, volgens hem besterft het beter als het gedeeltelijk open is. Ik ken deze manier van wikkelen eigenlijk niet.
Het is ook een noodgreep, de voordroog van onze vaste leverancier is pas over een week of 5 te voeren en we hebben bijna geen voorraad meer.


Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 19-06-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:03 



 
Profiel   

Ofwel zo snel mogelijk dichtplakken en hopen op het beste, ofwel terugbrengen en een dicht pak meebrengen, ofwel meteen volledig opensnijden en alles uit elkaar schudden zodat het niet gaat broeien en schimmelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:09 



 
Profiel   

Ik heb nog wat toegevoegd, hij wikkelt ze bewust niet helemaal want dat zou het besterven ten goede komen….het is dus niet beschadigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:14 



 
Profiel   

je moet even contact opnemen met die leverancier,die kan jou vertellen wat je dan moet doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:18 



 
Profiel   

Hij zegt dat het zo droog is dat ik het meteen kan voeren. Daar kan ik dus niets mee, want het zit pas drie weken in pak en dat risico ga ik niet nemen. Is ook niet onze vaste leverancier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:20 



 
Profiel   

Ala je niet vertrouwd zou ik gewoon vragen of je de baal kunt terug brengen. Zou zonde zijn als je straks een halve baal kan weggooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:21 



 
Profiel   

Hoe open is open dan?
Dat moet dan toch flink zijn lijkt me en juist bij ophalen al opvallen.

Ik zou zeggen als het niet terug kan, gooi het vandaag nog uit over de stoep (ja het is veel)
Droogt het al een dag meer. Dan vanavond op pallets binnen, zo los mogelijk.

Moet je wel plek voor hebben uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:27 



 
Profiel   

als het echt goed droog is zou ik het gewoon nog een paar weken laten staan. en dan gewoon voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:27 



 
Profiel   

Hij zegt dat hij het altijd zo doet en dat prima kan. Er zit ook maar een dun laagje folie op, buiten het net. Ik kan het natuurlijk behandelen als onverpakt hooi, maar gaat het met net en een dun laagje folie dan niet broeien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:32 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hoe open is open dan?
Dat moet dan toch flink zijn lijkt me en juist bij ophalen al opvallen.

Ik zou zeggen als het niet terug kan, gooi het vandaag nog uit over de stoep (ja het is veel)
Droogt het al een dag meer. Dan vanavond op pallets binnen, zo los mogelijk.

Moet je wel plek voor hebben uiteraard.


Het is bewust open gelaten aan drie zijdes van boven naar beneden, ronde baal van 100 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:35 



 
Profiel   

Dit wordt ingewikkelde materie :D

Ik ken die manier van verpakken dus ook niet. Maar als ik het zo lees, is het gewoon droog hooi met een plastiekje aan de bovenkant erover om het buiten kunnen op te slagen misschien ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:06 



 
Profiel   

100 kilo, oh das niet zoveel.
Binnen van de grond af over een pallet, als het echt zo droog is als jij zegt dan blijft het goed daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:15 



 
Profiel   

De baal is één keer kruislings gewikkeld zeg maar, in de hoogte. Ik heb gegoogled maar kon deze manier van wikkelen nergens vinden. Het voelt en ruikt idd droog.
Gelukkig idd niet zoveel, het was ter overbrugging tot de voordroog van onze vaste leverancier eetbaar is.
Het staat idd binnen op een pallet.
Laat ik het gewoon staan en zie over drie weken wel wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:27 



 
Profiel   

Ik zou het op die pallet los schudden dus geen plastic meer.

Maar misschien is dit idd ook wel goed zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:51 



 
Profiel   

MairiMacBran schreef
De baal is één keer kruislings gewikkeld zeg maar, in de hoogte. Ik heb gegoogled maar kon deze manier van wikkelen nergens vinden. Het voelt en ruikt idd droog.
Gelukkig idd niet zoveel, het was ter overbrugging tot de voordroog van onze vaste leverancier eetbaar is.
Het staat idd binnen op een pallet.
Laat ik het gewoon staan en zie over drie weken wel wat het is.


Wat is de reden dat die dat doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:09 



 
Profiel   

Hij zegt dat het dan beter besterft en doet het al jaren zo. Ik heb het nog nooit eerder gezien en Google kende het ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:16 



 
Profiel   

Is het nu hooi of is het voordroog?

Voor hooi maakt het toch niet uit als het maar half verpakt is in plastic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:35 



 
Profiel   

Jawel want ik zou bang zijn op de stukken met wel plastic het daar alsnog gaat stikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:46 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Jawel want ik zou bang zijn op de stukken met wel plastic het daar alsnog gaat stikken.


Dit. En het is voordroog. Wel heel droog, maar toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:50 



 
Profiel   

Ik zou plastic eraf halen en baal in geheel laten staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:51 



 
Profiel   

Ik denk toch echt dat het hooi is, voor droog zal je direct gaan beschimmelen wanneer er plastic om zit met openingen. Weet je ook hoelang het op het land heeft gelegen ? En heb je toevallig een foto ?
Misschien heeft die man wel gelijk hoor maar vind het icm met voordroog niet te rijmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:53 



 
Profiel   

Voordroog is gedroogd gras wat volledig in plastic is gewikkeld en waar dus een proces gestart wordt zodra er weer zuurstof bij komt.
Hooi is gedroogd gras met 2 touwtjes er om en wat langer dient te droger om broei en brand te voorkomen.
Tussen beiden zit wel een verschil in vochtpercentage. Als je het gras net zo lang droogt als hooi, maar in pakt in plastic, wordt het spontaan weer voordroog.

Zoals ik het lees heb jij dus hooi, want het is niet volledig verpakt in plastic. Lekker zo laten staan en over 3 weken voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 19:02 



 
Profiel   

[ img ]

Geen idee, maar het zit er nu drie weken in dus het is vlak voor de vorige plens water ingepakt. Het kan niet meer dan een dag of 3/4 op het land gelegen hebben.
Maar waarom zou je plastic op deze manier om hooi doen? Er zit ook een net omheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 19:05 



 
Profiel   

Het is absoluut een bijzondere constructie.

Ik heb vaak genoeg de boel ingepakt zien worden en het net is niet stevig genoeg om langdurig de boel bij elkaar te houden. Zeker niet als er ook nog mee gesleept wordt. kan me zo voorstellen dat het plastic in dit geval dus stevigheid geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 19:10 



 
Profiel   

Heb je je neus al in het hooi gestoken ? Hoe ruikt het ? In theorie zou deze man een goed idee hebben. Maar dit pak is nogal wat groter dan een normaal pakje hooi en daarin kan ook zeker broei ontstaan. En als dit een goed idee was dan had bokt er wel eerder van gehoord. :j Een pak wat gebroeid heeft, was ik nooit een fan van. Want kan onzichtbare schimmel bevatten. Op de foto lijkt het aan de bovenkant ietwat zwart. Als dat zo is, dan zou ik het niet voeren. Maar goed, lastig beoordelen van een foto. Als je het pak houdt, dan zou ik het iig uit elkaar leggen. Heb je wel behoorlijk ruimte voor nodig en het liefst van de grond. Besterven moet toch echt minimaal 6 weken duren. Tenzij het zo ongelooflijk droog van het land komt kan het misschien een weekje korter maar dan nog heel voorzichtig. Overigens heb ik wel eens een compleet geseald pak eerder dan 6 weken gevoerd want soms breekt nood wet. Was extreem droog het pak in gegaan, was meerdere malen geschud. Was van onze eigen paardengras-grond en ik wist welke planten er in zaten. (Dikke stengels drogen minder snel.) Is wel goed gegaan maar ik vond het spannend.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 19:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen