Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zoek je geschikt hooi?

 
Profiel   

Ik ben opzoek naar hooi dat zeer laag in suiker is. Want ik heb een dikkert die ik niet wil beschadigen met voer. Doe alles in mijn macht om hem wat kilos kwijt te laten raken maar het is zo lastig om hooi te vinden (in plastic, want moet buiten opgeslagen) wat gewoon vult en verder niet veel bruikbare stoffen bevat waar paardlief dik van wordt.

Toevallig bij een hooiboer geweest en hij heeft prachtig hooi staan. Echter geeft hij aan me het liefst oud hooi te verkopen want dat voldoet aan mijn vraag. Aldus de man. Oke.. Maar daar zit stof in want het ligt al een tijd en bovendien: het zijn kleine baaltjes, zonder plastic. Leuk en aardig maar dus niet geschikt.

Uiteindelijk bij partij grote balen in plastic uitgekomen dat geschikt zou zijn.. Maar goed dat maak je niet even open voor een pavo ruwvoer test.

Andere hooiboeren benaderd. Ja mevrouw ik heb hooi van onbemest land liggen. Ja leuk maar hoeveel suiker zit erin... Geen idee is onbemest en vroeg gemaait.

Niemand test zn voer lijkt het dus heb geen idee wat ik koop. Als ik hooi in delen koop kan ik eigenlijk aan het testen blijven.
Zoek ik niet goed of wat moet ik nu doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 19:52 



 
Profiel   

Onbemest is juist vaak hoog in suiker omdat het gras te weinig voeding heeft gehad en daardoor in de stress raakt en suikers aan maakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 19:58 



 
Profiel   

testen!
er zit echt niks anders op, vraag om een analyse of stuur zelf wat op van het hooi wat je hebben wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 20:01 



 
Profiel   

Ja testen doe ik met liefde zodat ik weet wat ik voer. Maar goed ik heb een partij 400 kg balen gezien die ik goed kwijt kan en kunnen worden geleverd. Ik mag er eerst eentje hebben om te proberen en de rest dan in reservering.. Maar vind ze bij deze boer vrij prijzig. Nu geeft dat niets als het gewoon goed is. Maar vind het zo tricky dat ik iets moet kopen met alle mooie praatjes en echt weten wat je koopt ho maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 20:05 



 
Profiel   

nou ik hoef er gelukkig niet op te letten, ik heb oude paarden en die kunnen gelukkig gewoon veel suiker hebben.
maar ik heb stalgenoten die regelmatig wat laten testen, en gebeurd ook wel,dat de partij mooi aangekocht spul dan toch meer suiker blijkt te hebben dan dat ze graag willen.
gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel hooiboertjes hun partijen zelf al laten analyseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 20:12 



 
Profiel   

Ik heb gekeken bij venhorst fourage, zij geven gemiddelde waardes aan, maar ik ga ze nog mailen of ze ook partijen hebben die ze hebben laten analyseren zodat je zeker weet dat het laag in suiker is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 20:34 



 
Profiel   

Als je nu vraagt naar t maai moment dan weet je zo of t laag in suikers zit.
Dan hoef je imo niet perse te testen .
Ik zocht een leverancier die elke zoveel weken aantal grote balen droog komt brengen.
Leg t op pallets en dek af met grondzeil.
Helaas betaal ik elke keer wel breng kosten per baal .
Maar goed , hooi is duur en blijft duur vrees ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 21:28 



 
Profiel   

Zinzi_jewel: hoe weet ik welk maaimoment goed is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 23:08 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Uiteindelijk bij partij grote balen in plastic uitgekomen dat geschikt zou zijn.. Maar goed dat maak je niet even open voor een pavo ruwvoer test.

Gaatje maken, klein plukje eruit halen en daarna gelijk dichtplakken met tape.

Wel heeft testen pas zin als het minimaal 6 weken ingepakt zit, want vanaf dan is de waarde redelijk stabiel.
Eerst zal oa de suikergehalte wat hoger zijn en na 6 weken is deze een stuk lager door het fermentatieproces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 23:20 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Zinzi_jewel: hoe weet ik welk maaimoment goed is?


Dat het gemaaid is als de nachten niet onder de 10 graden komen , dan heeft gras minder suikers, en best nog in de middag gemaaid.
Maar sowieso als de nachten boven de 10 graden zijn gebleven.
Het geeft geen garanties maar een goede indicatie
Super droog ingesealed zelfde verhaal . Dan is het droog hooi , de seal voorkomt stof ed .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 06:50 



 
Profiel   

https://paardenhooi.nl/vind-goed-paardenhooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 07:00 



 
Profiel   

Wij laten ook niet alle partijen gras testen,dat is te kostbaar.We hebben 48 hectare land en dat komt niet in 1 keer van het land.
Hooi /gras is helemaal niet zo duur voor een klant als je de kosten van het land,trekkers,machines, arbeid en bezorgkosten/tijd en opslag meeneemt .Er zit een marge op waar de AH en iemand in loondienst niet voor aan de gang gaat.
Je kan veel eisen hebben aan gras en alle testen willen zien,dat is goed mogelijk maar ik denk wel dat je dan ook moet willen betalen.Daar zit vaak het probleem is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 07:08 



 
Profiel   

Om deze reden haal ik het hooi voor mijn pony’s bij Louis Venhorst Fourage, zij testen het hooi altijd zelf. Zij hebben alleen geen verpakt hooi voor zover ik weet. Hoe oud het hooi is zegt helaas weinig over het suikergehalte, wel wat over de voedingsstoffen. Hoe het precies zit met maaien en bemesten weet ik niet, volgens mij kun je inderdaad het beste bemest land hebben en een tweede snede maar dit kun je vast uitzoeken. Ik denk dat dit uitzoeken en vervolgens één baal kopen en testen de enige manier is om zeker te weten wat je voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 10:42 



 
Profiel   

Ayla schreef
Om deze reden haal ik het hooi voor mijn pony’s bij Louis Venhorst Fourage, zij testen het hooi altijd zelf. Zij hebben alleen geen verpakt hooi voor zover ik weet. Hoe oud het hooi is zegt helaas weinig over het suikergehalte, wel wat over de voedingsstoffen. Hoe het precies zit met maaien en bemesten weet ik niet, volgens mij kun je inderdaad het beste bemest land hebben en een tweede snede maar dit kun je vast uitzoeken. Ik denk dat dit uitzoeken en vervolgens één baal kopen en testen de enige manier is om zeker te weten wat je voert.

Er loopt een topic over deze leverancier en niet iedereen is tevreden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:06 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar hooi bij souman fourage gehaald en gelijk getest. Maar de baal die ik daarna open trok was zeer duidelijk een totaal ander grastype. De baal daarna ook weer en zo is het telkens een complete verrassing. Daarom zoek ik continuiteit in de kwaliteit van de balen en helaas heb ik geen grote schuur waar ik hooi zonder plastic kan opslaan anders had ik dat natuurlijk gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:32 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik heb vorig jaar hooi bij souman fourage gehaald en gelijk getest. Maar de baal die ik daarna open trok was zeer duidelijk een totaal ander grastype. De baal daarna ook weer en zo is het telkens een complete verrassing. Daarom zoek ik continuiteit in de kwaliteit van de balen en helaas heb ik geen grote schuur waar ik hooi zonder plastic kan opslaan anders had ik dat natuurlijk gedaan.


Op deze manier wisselt het idd wat je haalt of geleverd krijgt.
Testen heeft dan sowieso niet echt zin

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:58 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ja testen doe ik met liefde zodat ik weet wat ik voer. Maar goed ik heb een partij 400 kg balen gezien die ik goed kwijt kan en kunnen worden geleverd. Ik mag er eerst eentje hebben om te proberen en de rest dan in reservering.. Maar vind ze bij deze boer vrij prijzig. Nu geeft dat niets als het gewoon goed is. Maar vind het zo tricky dat ik iets moet kopen met alle mooie praatjes en echt weten wat je koopt ho maar.


Dat zal altijd het probleem blijven met aangekocht hooi. Je ziet niet wat erin zit.

Er zijn natuurlijk oplossingen voor je probleem. Of je investeert in een opslag zodat je kleine pakjes droog kan opslaan waar je dan eerst gaat testen voor je ze inkoopt.
Of je koopt of huurt zelf een land waar je zelf het tijdstip van bemesten, maaien, keren, persen en inpakken kan bepalen, maar dat is misschien in eerste instantie wel de duurste optie :D
Of je gaat gewoon minder voeren zodat dikkie dik niet zo dik wordt :P

Ik opteer hier voor de laatste optie want anders kan ik ze rollen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 12:24 



 
Profiel   

SARINO schreef
Wij laten ook niet alle partijen gras testen,dat is te kostbaar.We hebben 48 hectare land en dat komt niet in 1 keer van het land.
Hooi /gras is helemaal niet zo duur voor een klant als je de kosten van het land,trekkers,machines, arbeid en bezorgkosten/tijd en opslag meeneemt .Er zit een marge op waar de AH en iemand in loondienst niet voor aan de gang gaat.
Je kan veel eisen hebben aan gras en alle testen willen zien,dat is goed mogelijk maar ik denk wel dat je dan ook moet willen betalen.Daar zit vaak het probleem is mijn ervaring.

Zeker weten dat dat het probleem is ja!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 13:15 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Hutcherson schreef
Ja testen doe ik met liefde zodat ik weet wat ik voer. Maar goed ik heb een partij 400 kg balen gezien die ik goed kwijt kan en kunnen worden geleverd. Ik mag er eerst eentje hebben om te proberen en de rest dan in reservering.. Maar vind ze bij deze boer vrij prijzig. Nu geeft dat niets als het gewoon goed is. Maar vind het zo tricky dat ik iets moet kopen met alle mooie praatjes en echt weten wat je koopt ho maar.


Dat zal altijd het probleem blijven met aangekocht hooi. Je ziet niet wat erin zit.

Er zijn natuurlijk oplossingen voor je probleem. Of je investeert in een opslag zodat je kleine pakjes droog kan opslaan waar je dan eerst gaat testen voor je ze inkoopt.
Of je koopt of huurt zelf een land waar je zelf het tijdstip van bemesten, maaien, keren, persen en inpakken kan bepalen, maar dat is misschien in eerste instantie wel de duurste optie :D
Of je gaat gewoon minder voeren zodat dikkie dik niet zo dik wordt :P

Ik opteer hier voor de laatste optie want anders kan ik ze rollen :')


was het maar zo simpel he:)
Mn bolle staat al onder strak regime met het afwegen van hooi en gemixt met gerststro en snachts en savonds op stal (met uitloop) op 'water en hooi' zeg maar. overdag graasmasker om en geen krachtvoer, enkel vitaminebrok. Dus er kan bijna niet nog minder in zonder dat dat verder schadelijke problemen geeft.
Ik huur al een stuk land, maar helaas te klein voor eigen hooi winning. ik weet wel wanneer en waarmee het bemest wordt, en gezaaid en gekalkt. dat doe ik allemaal zelf. alleen het hooi winnen is geen optie. en investeren in een schuur... tja.. dat vind de gemeente niet leuk.

Dus eigenlijk zijn dit geen oplossingen voor mijn probleem. ik vroeg me af hoe andere mensen dat doen die graag dezelfde kwaliteit hooi hebben en dat bv buiten moeten opslaan (dus plastic).
ik ben al overstag dat ik akkoord ben met grotere balen ipv midibalen (die midi's kan ik rollen en rol ik het hooihokje in waarna ik het in porties kan verdelen). 400 kg balen kan ik uiteraard niks mee zelf en zal ik dus open moeten maken en verplaatsen in de kruiwagen. ook geen punt, maar dan heb ik wel sowieso 400 kg dezelfde kwaliteit. en ik kan ze makkelijk laten stapelen zodat ik gelijk voor een jaar neer kan zetten.

wel een goeie tip trouwens hierboven dat je het pas kunt testen na 6 weken na het maaien.
dat is een goede om te onthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 15:22 



 
Profiel   

Alleen het maaimoment geeft ook niet veel zekerheid want is het land bemest, is er genoeg regen gevallen en dan zijn er ook genoeg momenten dat het fructaan toch hoog is. Idd kun je beter 2e snede hebben, dan is de kans wel hoger dat het goed is.
Ik test ook niet, heb teveel wisselend hooi, maar ik neem geen plastic hooi en ik week het voordat ik het geef.
Ik heb ook geen grote opslag en haal dus elke week met de kar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 15:32 



 
Profiel   

Wat een werk.
Ik wil dat mezelf besparen aangezien ik al heel veel werk heb aan onderhoud perceel en alle verzorging zelf doen. Dat ik in ieder geval jaarrond hooi heb staan en kan pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 15:56 



 
Profiel   

Mijn ppid en ex bevangen pony krijgen daarom voornamelijk graszaadhooi. Dat voldeed iedere keer dat ik het liet testen aan mijn eisen. Alleen weet ik niet of je dat verpakt kunt kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 16:00 



 
Profiel   

Graszaadhooi dacht ik ook aan inderdaad, maar heb dat nog nooit verpakt gezien.

Maar met zo'n 400kg baal verpakt... ik weet niet hoeveel paarden je hebt, maar dat kan ook niet weken open liggen zonder dat het gaat schimmelen als het wat warmer is.
Of het moet volledig droog het pak ingaan, maar dat is ook niet overal te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 16:19 



 
Profiel   

Weken is idd meer werk maar het bevalt heel goed, nu geef ik ook niet veel, in heb een arab en twee mini's dus ik heb aan een klein onverpakt baaltje pd genoeg.
Ze zijn allemaal sober en één ppid die ook snel hoest dus dit is dan wel het beste wat ik kan doen anders liggen ze straks met hun pootjes omhoog. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:49 



 
Profiel   

Argh zo moeilijk. Ik zou ongeveer 2 weken doen met 400 kg pak. In de winter zonder gras.
In de zomer krijgt de bolle savonds en snachts een zakje hooi met gerststro dus dan ligt de frequentie natuurlijk veel lager. Heb 2 paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 22:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen