Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zoek je geschikt hooi?

 
Profiel   

Als je droog voordroog neemt gaat dat prima.
Wij hebben nu ook van die 350-450 kg balen (volgens onze boer toch, ik kan ze niet wegen) en we stapelen altijd 1 baal in een hooihok ernaast. Dus open, zonder plastic plak per plak gestapeld. Dan is daar na een maand nog niets verkeerd aan te zien. Maar zijn wel heel droge pakken, niks nat of vochtig.

Qua testen: bij ons zou dat onbegonnen werk zijn. We hebben altijd dezelfde leverancier, maar die haalt van verschillende weides af. Ik vraag hem altijd het armste. Wou deze zomer eens de kleine baaltjes testen, maar ook nu liggen er zeker 3 verschillende soorten baaltjes op de kar. Ik voer dus gewoon op het oog, al kan je zelf natuurlijk wel een schatting maken op basis van wat je ziet en hoe smakelijk het is (meestal vinden ze het echte arme niet zo lekker, zoeter geniet de voorkeur).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 22:24 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Uiteindelijk bij partij grote balen in plastic uitgekomen dat geschikt zou zijn.. Maar goed dat maak je niet even open voor een pavo ruwvoer test.

.


Vroeg gemaakt; dat is veel te rijk, zowel onverpakt hooi als voordroog.

Waarom koop je niet 1 baal, snijd er een kleine snee in, haalt er een flinke pluk hooi uit en plak het weer goed dicht met ductape? Dan kan het wel een tijd liggen. Die pluk kun je laten testen. Het is geen garantie dat de rest van de partij identiek is, maar als dat van hetzelfde perceel en dezelfde maaibeurt afkomt heb je wel een goede indicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 23:22 



 
Profiel   

Een leverancier zal dat niet leuk vinden als je dat doet, dus dan zal je wel eerst de volledige baal hebben moeten kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 06:58 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Hutcherson schreef
Uiteindelijk bij partij grote balen in plastic uitgekomen dat geschikt zou zijn.. Maar goed dat maak je niet even open voor een pavo ruwvoer test.

.


Vroeg gemaakt; dat is veel te rijk, zowel onverpakt hooi als voordroog.

Waarom koop je niet 1 baal, snijd er een kleine snee in, haalt er een flinke pluk hooi uit en plak het weer goed dicht met ductape? Dan kan het wel een tijd liggen. Die pluk kun je laten testen. Het is geen garantie dat de rest van de partij identiek is, maar als dat van hetzelfde perceel en dezelfde maaibeurt afkomt heb je wel een goede indicatie.


Ja hier zit ik dus aan te denken.

Qua op het oog voeren dat vind ik zo lastig. Paard krijgt gewoon teveel binnen en moet alle verzorging zelf doen dus ben er nu tweemaal daags waarin ik alles doe. Probeer nu zo te voeren (op advies van DA) dat er 4 uur vasten bij zit.
Vorig jaar kleine baaltjes gekocht van onbemest land maar dat was dermate stengelig dat ze het niet aten.

Ik denk dat ik over een paar weken zo'n grote baal koop en gelijk aantal reserveer van dezelfde partij en dan even test. Dan heb ik een idee. Nu gewoon geen idee en volgens mij heeft geen enkele hooileverancier echt een goed idee van wat voor voedingswaardes ze verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 07:32 



 
Profiel   

Ik denk ook dat graszaadhooi een goede optie is, en als het niet gewikkeld te koop is kan je zelf altijd nog een loonwerker laten komen om het te laten wikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 07:39 



 
Profiel   

Poekkie, op het oog voeren is voor sommige paarden echt geen optie helaas.
Die van mij is insuline resistent en was na 35 kg afvallen nog slechter qua waarden dan toen ze dikker was, op het oog zegt dus helaas niet altijd het juiste.

TS, ik laat ook 1 pluk van een grote batch 1x testen en daarop baseer ik de behoefte.
Die van mij krijgt dus 'gewoon' hooi welke de rest ook krijgt (gelukkig krijgen wij 1 grote partij, tweede snit, bemest land) en daarnaast graszaadhooi van Venhorst (waarvan de waardes op te vragen zijn bij hen). 5 kg per dag gewoon/ 2 kg graszaadhooi en dan eiwitpoeders om de eiwitten aan te vullen.

Mocht de volgende partij hooi hier meer suikers bevatten, zal het bijmengen met graszaadhooi dus verhoogd moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 07:45 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Poekkie, op het oog voeren is voor sommige paarden echt geen optie helaas.
Die van mij is insuline resistent en was na 35 kg afvallen nog slechter qua waarden dan toen ze dikker was, op het oog zegt dus helaas niet altijd het juiste.

TS, ik laat ook 1 pluk van een grote batch 1x testen en daarop baseer ik de behoefte.
Die van mij krijgt dus 'gewoon' hooi welke de rest ook krijgt (gelukkig krijgen wij 1 grote partij, tweede snit, bemest land) en daarnaast graszaadhooi van Venhorst (waarvan de waardes op te vragen zijn bij hen). 5 kg per dag gewoon/ 2 kg graszaadhooi en dan eiwitpoeders om de eiwitten aan te vullen.

Mocht de volgende partij hooi hier meer suikers bevatten, zal het bijmengen met graszaadhooi dus verhoogd moeten worden.


Ik begrijp niet wat je bedoelt, als je paard 35 kg te dik is was hij gezonder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 09:31 



 
Profiel   

Ja qua insuline resistentie wel helaas. De waarde van de meting waarbij ze die 35 kg was afgevallen (op een pony van 450 kg) was bijna 2x zo hoog/slecht.

Dus om alle paarden alleen op het oog te voeren is niet verstandig. Meten is weten is sommige gevallen.

Dit geldt dan ook voor het hooi, op het oog een baal beoordelen op suikers ed is niet heel betrouwbaar.
Grof hooi is niet altijd armer dan fijn hooi, onbemest land/bemest land/ natuur hooi enz enz, alles heeft invloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:01 



 
Profiel   

Ik gok dat er dan wel een aantal andere factoren ook waren?
Insulineresistentie lijkt mij nu niet te verbeteren door een paard bewust te dik te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:06 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ik gok dat er dan wel een aantal andere factoren ook waren?
Insulineresistentie lijkt mij nu niet te verbeteren door een paard bewust te dik te zetten.


Dat zeg ik ook niet, ben zelfs bezig om haar nog meer af te laten vallen en laat haar na de zomer opnieuw testen.
Andere factoren waren er niet, ze heeft de hele winter op hetzelfde dieet gestaan (7 kg hooi, vitaminekorrel en eiwitten).

Maar daar gaat het hier niet om, het gaat om de vraag van de TS over het hooi en ik geef aan dat op zicht dingen beoordelen, niet altijd tot de juiste gevolgen lijdt.
Dus testen van paard/hooi ed is raadzaam en geeft een beter beeld van de situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:15 



 
Profiel   

Heb je geen boer in de buurt waar je mee kan samenwerken?
Ik heb zelf niet superveel opslag, maar heb 2 vaste leveranciers, waar ik van tevoren kan aangeven hoeveel baaltjes ik wil hebben. Een deel ligt bij mij, een deel ligt bij hen opgeslagen. Als ik tijd en zin heb en mn voorraad is gedaald dan ga ik daar weer een kar halen. Voor mijn dikkies meng ik graszaadhooi met weidehooi in slowfeeders. Altijd onverpakt, want op verpakt hooi doen de mijne het niet lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 16:38 



 
Profiel   

Fangio, ja dat kan zeker! Alleen in de winter is ons perceel niet bereikbaar ivm smalle toegangsweg met sloot ernaast. We zitten op klei dus dat wordt echt een glibberboel met groot materiaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 19:01 



 
Profiel   

Super lastig probleem, hier ook een beetje hetzelfde helaas :(
Ik overleg met de leverancier wat hij heeft staan en wat hij denkt dat geschikt is. Daar koop ik dan een kleine hoeveelheid van (1 grote baal, 2 midi balen of 6 kleine pakjes bijvoorbeeld) en dat laat ik testen.
Grote balen zijn geen optie voor mij, ik heb slechts 1 paard (ivm medische historie) die apart ruwvoer krijgt. Ik sta op een pensionstal en mijn andere pony's kunnen gewoon "eten wat de pot op stal schaft".

Midi balen werkte perfect! Die kon ik buiten opslaan en ik voerde 2 weken met 1 baal. Helaas blijkt het voordroog van zulke goede kwaliteit te zijn dat het voor mijn te dikke pony gewoon te rijk is. Nu ben ik weer opnieuw in overleg met de leverancier en zal hij wat kleine baaltjes onverpakt hooi afgeven. Dit zal ik dan ook weer laten testen en met de staleigenaar overleggen hoe ik het kan opslaan... misschien een deeltje van de hooizolder huren? Misschien toch met zeiltjes werken? Een schuurtje plaatsen vond ik ook nog niet zo'n gek idee... Ik weet het nog niet maar er is vast een oplossing te vinden als dit hét geschikte ruwvoer voor mijn pony blijkt te zijn :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 12:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen