Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Grove houtkrullen, ervaring? Regio Groningen

 
Profiel   

Wie o wie heeft er ervaring met grove houtkrullen? Hoe bevalt het?

Is het een beetje makkelijk en zuinig in gebruik?

Heeft iemand een adresje in Groningen e.o. waar het gekocht kan worden?

Onder het motto 'durf te vragen' :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:58 



 
Profiel   

Wij zitten totaal niet in de buurt, maar wij gebruiken Grove houtkrullen en zijn super tevreden. Gebruikten eerder vlas, maar de stallen blijven nu veel schoner, uitmesten is niet meer werk oid. Ook niet overal meer vlas buiten, ook wel fijn.

Hadden eerst gewone houtvezel, maar met deze grote vlokken heb je ook echt sneller een zachte dikke laag bodembedekking. En minder wat in de staart blijft hangen :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:08 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met Plospan eXceLlent houtvezel. Wij hebben 1 paard volledig op de XL-vlokken staan, 1 paard op half XL half classic en de shetten staan samen in één stal op de classic.

De XL-vlokken liggen stabieler in de box en vullen een box iets meer, maar niet extreem. Ze nemen iets minder vocht op dan de classic houtvezel (welke weer minder vocht opneemt dan de houtkorrel of het zaagsel). De mest blijft door de stabielere bodem er beter op liggen.

- Het paard dat volledig op XL staat weegt zo'n 550-600kg en gebruikt 5 balen per maand (1 per week en zo af en toe 1 extra, laten dat er 6-8 per jaar zijn). Dit is een gewone gebruiker. Hij staat in een 3x5 stal en starten met 7 pakken (we verwijderen al het semi-vuil en vuil 2x per jaar, dan moeten er 5 pakken bij).
- Het paard dat half-half staat weegt 750-800kg en gebruikt 8 balen per maand (2 per week, met zo af en toe 1 minder). Dit is een vuil paard en heeft een sterke voorkeur tot binnen plassen (ze staan 12/7 buiten). Ook hij staat in een 3x5 stal.
- De minishetten wegen ieder zo'n 120kg (83cm) en staan samen in een 3x3 stal, ze gebruiken een half pak per week en ploegen de boel aardig door (maar staan dus op de classic).

Dit is de XL-stal, op de foto al bijna een half jaar geen grote schoonmaak meer gehad, enkel dagelijks mest eruit, bij een natte plek deze zo'n 10cm wegsteken en 5 pakken strooisel per maand. Ik kon alleen een duidelijke foto met mest vinden, maar hier had hij dus 12 uur in de stal gestaan.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:15 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik heb ervaring met Plospan eXceLlent houtvezel. Wij hebben 1 paard volledig op de XL-vlokken staan, 1 paard op half XL half classic en de shetten staan samen in één stal op de classic.

De XL-vlokken liggen stabieler in de box en vullen een box iets meer, maar niet extreem. Ze nemen iets minder vocht op dan de classic houtvezel (welke weer minder vocht opneemt dan de houtkorrel of het zaagsel). De mest blijft door de stabielere bodem er beter op liggen.

- Het paard dat volledig op XL staat weegt zo'n 550-600kg en gebruikt 5 balen per maand (1 per week en zo af en toe 1 extra, laten dat er 6-8 per jaar zijn). Dit is een gewone gebruiker. Hij staat in een 3x5 stal en starten met 7 pakken (we verwijderen al het semi-vuil en vuil 2x per jaar, dan moeten er 5 pakken bij).
- Het paard dat half-half staat weegt 750-800kg en gebruikt 8 balen per maand (2 per week, met zo af en toe 1 minder). Dit is een vuil paard en heeft een sterke voorkeur tot binnen plassen (ze staan 12/7 buiten). Ook hij staat in een 3x5 stal.
- De minishetten wegen ieder zo'n 120kg (83cm) en staan samen in een 3x3 stal, ze gebruiken een half pak per week en ploegen de boel aardig door (maar staan dus op de classic).

Dit is de XL-stal, op de foto al bijna een half jaar geen grote schoonmaak meer gehad, enkel dagelijks mest eruit, bij een natte plek deze zo'n 10cm wegsteken en 5 pakken strooisel per maand. Ik kon alleen een duidelijke foto met mest vinden, maar hier had hij dus 12 uur in de stal gestaan.
[ [url=m/e66EOb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat klinkt goed en ziet er ook goed uit.

Ik kan hier alleen een pallet geleverd krijgen met 24 pakken . Dus misschien is het een idee om het samen met iemand te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 19:56 



 
Profiel   

Daphne__ schreef
Wij zitten totaal niet in de buurt, maar wij gebruiken Grove houtkrullen en zijn super tevreden. Gebruikten eerder vlas, maar de stallen blijven nu veel schoner, uitmesten is niet meer werk oid. Ook niet overal meer vlas buiten, ook wel fijn.

Hadden eerst gewone houtvezel, maar met deze grote vlokken heb je ook echt sneller een zachte dikke laag bodembedekking. En minder wat in de staart blijft hangen :j
[ [url=m/XnGx1g.jpg]Afbeelding[/url] ]


Inheb deze ook in mijn stal liggen. Voorheen Plopsan fijn zaagsel maar vind deze veel fijner, neemt meer op en prettig dat niet in de hoeven blijft zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:58 



 
Profiel   

Ik heb een poos houtkrullen gebruikt. De gewone allspan en vanuit anderen ervaring gezien met de allspan extreme. Beide bevielen/bevallen goed. Ik zelf gebruik het niet meer ivm andere stalling. Maar weet wel een adresje in Zeijen waar je het kan ophalen of evt bezorgen afhankelijk vd hoeveelheid, ik haalde het daar altijd vandaan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:22 



 
Profiel   

Daphne__ schreef
Wij zitten totaal niet in de buurt, maar wij gebruiken Grove houtkrullen en zijn super tevreden. Gebruikten eerder vlas, maar de stallen blijven nu veel schoner, uitmesten is niet meer werk oid. Ook niet overal meer vlas buiten, ook wel fijn.

Hadden eerst gewone houtvezel, maar met deze grote vlokken heb je ook echt sneller een zachte dikke laag bodembedekking. En minder wat in de staart blijft hangen :j
[ [url=m/XnGx1g.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb deze ook, ideaal spul. Sneller een mooie dikke laag in je stal. Blijft ook mooi fluffy en neemt goed vocht op.
Ik heb weleens een pallet gewoon zaagsel gekregen omdat dit op was, maar dan moet er gelijk 2 x zoveel in de box en het blijft dan ook echt overal in hangen haha.. ik was blij toen ze deze weer op voorraad hadden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:38 



 
Profiel   

Wij hebben jaren tot onze grote tevredenheid Plospan Excellent gebruikt.
Strooit makkelijk op, heel weinig stof, mest makkelijk uit.

Een jaar geleden ongeveer kregen we opeens, out of the blue, de grove krullen van Jospan geleverd.
Goedkoper, daarom was onze leverancier er op over gegaan.
Nou, dat het goedkoper is, hebben we gemerkt.
Puntige stukken hout er tussen, veel gewoon zaagsel ( bepaald niet stof arm) en soms een rare chemische geur aan de houtvlokken.
Ook zaten er in een partij de resten van een matras.

Ik kon niet meer in de stal komen zonder hoestbuien te krijgen.
Voor de paarden dus ook niet erg gezond.
Misschien hebben we gewoon pech gehad met dat spul, maar hier komt het er niet meer in.

Op dit moment hebben we de gewone van Plospan.
Hoewel niet zo super als de Excellent, toch weer een hele verbetering.
Ik ga niet meer standaard hoesten zodra ik in de stal kom, voor de paarden ook een opluchting.
Bij de volgende levering zorgt onze leverancier speciaal voor ons, voor een pallet Excellent.
Gaat helaas wat meer kosten, maar gezondheid van dier en mens staan voorop.

Dus, ja, die grove krullen zijn heel fijn, maar ket op wat je koopt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen