Goed voeradvies - wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Goed voeradvies - wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 19:32

Wat leuk dat jullie het vragen! Ik ben toch voor het advies van Equilin gegaan. Heb hem eerst 8 weken op de Immuno kuur gehad. Nu op de Basic + balancer. Deed ie het heel goed op. Manenkam mooi zacht. Glanst en goed in z’n velletje. Osteopaat gaf aan dat ie er goed uit zag :)
Daarnaast sta ik op de wachtlijst bij Pure Horse voor voedingsadvies voor het langetermijnplan.
Helaas sinds 1 week plots slappe en papperige mest. Verder niets in rantsoen veranderd. Onderzoek nu naar zand/wormen….Voer ligt het niet aan. Sinds juli deed ie het super.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:37

Staat hij nog op het gras?

En ben je niet toevallig net met een nieuwe lichting hooi begonnen (laat staan gewisseld van hooi van 2020 naar 2021).

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:50

Mizora schreef:
Staat hij nog op het gras?


Mag ik inbreken?
Zou dit invloed hebben op de mest? Is er iets “bijzonders” met het gras nu?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:53

het is nu wat hoger in suikers doordat het wat droog geweest is,misschien dat dat aan de orde kan zijn.

maar wat balen dat de mest nu dunner is, hopen dat dat dan snel weg trekt.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 23:04

Mizora schreef:
Staat hij nog op het gras?

En ben je niet toevallig net met een nieuwe lichting hooi begonnen (laat staan gewisseld van hooi van 2020 naar 2021).


Ja hij staat op gras idd. Helaas al sinds ik hem heb op een kale weide. Niet best maar helaas geen ander aanbod in de omgeving. Alles is kort gegeten. Hier in de regio gaan ze in de winter net zo lang het land op als in de zomer. En geen plek voor verweiden. Maar dat is off topic. Daarom vermoeden van zand. Al geef ik 1x per maand vlozaad 7 dagen lang a 500 gram per dag….De pensionhouder zei ook dat het door het gras kon komen. Ga toch voor de zekerheid deze week naar kliniek foto’s maken om op zand te checken. Mestonderzoek kwam niks uit.

Nieuwe balen van dit jaar heeft de boer sinds een week of 3/4. Zat 1 nattere tussen (voordroog). Normaal gesproken DS boven 850. Daar geen issues mee gehad. Als zand niet de boosdoener is, dan weer verder puzzelen of toch misschien het gras/hooi de oorzaak is. Elke x 1 ding aanpakken totdat het weer goed wordt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goed voeradvies - wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:01

Je kan de stal eens vragenof ze weleens bodem onderzoek hebben gedaan. Zand bij kort gras denk je gelijk aan. Maar kwaliteit, soort gras, temperatuur, vochtigheid, onderhoud etc etc tellen ook allemaal mee.

Sabfio
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:19

Ik ben zeer tevreden over vitalbix, zij geven online advies. Ook zou je contact kunnen opnemen met Astrid van Pure Paardenvoeding. Zij verkoopt meerdere merken en heeft een enorme kennis op het gebied van voeding!