Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 17:44

Ik vraag geen theorieën over maagzweren, ik wil alleen weten of hier nog mensen zijn bij wie hun paard meermaals per dag 6 uur zonder ruwvoer staat, en hier geen problemen door krijgt.

Vroeger was dit hier vaak het geval, nu enkel 's nachts, maar doordat ons Belle hoefbevangen (geweest) is, mag ze niet meer op de wei, en ik kan door mijn werk geen kortere voerintervallen aanbieden. Ze eet heel snel, en daardoor zijn de porties - ondanks slowfeeder hooinet - snel op. Nu springt buurvrouw en pensionklante bij, maar ik voel me daar niet goed bij om constant hulp te vragen.

Ik wil nu wel een ruwvoerautomaat bestellen, maar zou kunnen dat mijn jongste paard bij haar moet omdat hij droog moet kunnen staan wegens zijn rainrot, dus dan moet ik direct investeren in 2 ruwvoerautomaten, wordt me nogal prijzig. En aangezien ik vroeger jarenlang op het systeem gewerkt heb van veel krachtvoer en maar 4 kg ruwvoer per dag (zoals dat vroeger geadviseerd werd), en mijn paarden daar ook geen last van leken te hebben, denk ik erover om die langere intervallen er toch maar bij te nemen, en wou de ervaringen horen van mensen bij wie dit ook goed gaat. In de namiddag zijn kortere intervallen wel mogelijk, maar ik vertrek om 6u30 naar mijn werk en ben pas om 14u weer thuis, en ze vreet haar net in 1 à 2 uur leeg.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:54

Hier :D

Ik voer nooit onbeperkt. Dan kan ik ze rollen. Plus alle nadelige gevolgen op de gezondheid.
Dus 's nachts in de winter staan ze hier, naar ik schat, een uur of 7 zonder ruwvoer. Hangt ervan af hoe snel ze de laatste portie naar binnen werken.
Ik gebruik ook nooit netten.

Meer dan 30 jaar geleden ging het ook zo. Mijn paard en pony van toen zijn 30 en 31 geworden zonder ooit enig teken van maagzweer en co.
Nu heb ik er ééntje van 29, 26 en 16 staan. Ik heb ze allemaal vanaf een jaar of 4.
Ook nog nooit enig symptoom gemerkt of iets wat zou kunnen wijzen op maagzweren.

Het enige waar ik problemen mee had / heb, is cushing en de oudste 10 jaar geleden hoefbevangen. Door teveel vreten en dus over langere tijd te dik te zijn omdat ik toen probeerde mee te gaan in het verhaal van onbeperkt eten.
Ik heb het mij al vaak beklaagd :+

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:56

Kijken of je suikerarm hooi kunt krijgen (laten testen)zodat je meer kunt geven per keer. En meerdere netten kunt ophangen. Graszaad hooi is meestal ook met minder suiker. ( Ook niet altijd hoor) of stro erdoor zodat ze langzamer gaat eten.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:01

Nadeel van langer zonder ruwvoer is dat het paard gaat schrokken wanneer het daarna voer krijgt.

Voor de aanmaak van insuline lijkt het me ook niet goed, teveel verschil over de dag.

Ik heb jaren 2x2 netten gebruikt, dan zij ze wel wat uren zoet.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:04

Ik gebruik hooinetten. Maar dan nog gebeurt het dat ze uren zonder staan. Onbeperkt kan niet want dan worden ze moddervet. Ze staan op stro als het hooi op is knabbelen ze verder aan het stro. Is dat misschien een optie?

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:04

Hier nooit problemen mee gehad en ook nooit gekeken naar arm hooi etc. 30 jaar geleden keken we veel minder nauw en heb dit altijd zo overgenomen. En nooit iets met de ponys gehad. ( ok voorruit 3jaar geleden zandkoliek door de enorme droogte)

Geen maagzweren, geen bevangen pony's geen schokkende pony's nopes nada niks.

Avond 9/10 uur laatste voor beurt en dan ochtend rond 9 uur weer

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:05

Mijne stoppen echt met eten uit 2 bij 2 netten. Die denken echt peuter het er zelf Mar uit volgens mij...

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:08

Hier krijgen ze om 22.30-23.00 hun hooinet.
En er ligt een plakje stro onder de voerbak.
Om 7.00 krijgen ze weer hooi.

Ik kan niet beloven dat ze niet lange tijd zonder staan.
Maar ze hebben al lang stengel gras. Dat plakje stro wat de ene keer op is en de andere keer niet.
Helemaal onbeperkt hebben ze beide gestaan in hun jonge jaren toen ze nog in de groei waren. Maar dat heeft ze toen al niet geleerd op tijd te stoppen.

Zo ver ik weet hebben ze geen maagzweren.
En meer kan ik er niet van maken. Ik ga niet om 02.00 even nog wat geven :D

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:17

De mijne krijgt om 23.30 een plak hooi in een slowfeedernet (2,5 cm) en een plakje stro. Na een uur is alles op, ze schrokt achter elkaar door. Ze krijgt om 7.30 uur weer voer. Dus je ze staat langer dan 6 uur zonder voer, ik heb niet het idee dat ze er last van heeft.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:30

Mijne krijgt om 22.30 een laatste net (4x4 mazen) daar doet hij zo'n 2 en half uur over. Ik ga doordeweeks voor mijn werk om 5.30 alvast een klein net hooi geven en mijn vader geeft ze om 8.30 ongeveer weer een vol net. Verder nog een paar maal per dag zodat ze nooit lang zonder staan.

Ook in het weekend geef ik in mijn pyjama(woon ertegenover) rond 6.00 alvast een klein net.

Maar ik moet verhuizen dus hoe ik dat zo vroeg in het weekend ga doen straks weet ik nog niet.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:39

Het is een soort vicieuze cirkel: het paard staat langer zonder, heeft honger, eet zijn portie vervolgens snel op, en staat weer lang zonder.

Wat je zou kunnen proberen zijn meerdere netten met kleinere mazen. Eventueel mengen met stro oid. Dan doen ze net wat langer met een portie en is het gat minder groot.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:42

Hier krijgen ze (3 paarden) in de winter rond 8:30 een klein beetje los hooi in sta. Als ze dan rond 9:00 de paddock op gaan, hangen daar drie volgestouwde hooinetten met kleine maas. Die hebben ze meestal wel leeg of bijna leeg wanneer ze rond 18:00 naar binnen gaan. Maar daar moet ook worden bij gezegd dat ze vrij veel op de grond laten liggen, dus ècht honger hebben ze dan denk ik niet gehad.
Dan hangt er in de stal van mijn eigen paard een hooinet met fijne maas en afgewogen hooi erin. Bij de andere twee is de ruif ruim gevuld.

Ik zie ze nooit de hooinetten hongerig aanvallen, ze doen er rustig aan wel een dag of nacht mee.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:47

Vroeger stonden paarden denk ik meer op stal en aten ze stro. Ik hoorde vroeger nooit over maagzweren. Ik ben nu veel thuis aan het werk dus ik voer tussentijd in netten en paar uur wei. 's nachts staan ze paar uur zonder op kale wei. Ben dan eerder bang voor zandkoliek van laatste sprietjes. Na zomer weer veel van huis en dan ga ik met slowfeeders en kleine mazen werken
Helemaal onbeperkt kan hier niet, dan ontploffen ze. Gaat hier gelukkig al jaren goed

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:55

Vroeger op de manege kregen de pony's om 18.00 uur kuil en brok.
De kuil was rond 20.00/21.00 uur op.
Om 9 uur kregen ze brok.

Dat was t voerregime. Ze stonden wel allemaal op stro en dat werd door de meesten ook wel redelijk gegeten. Er werd 3x per week uitgemest en in het weekend nog een keer bijgestrooid.
Maar op de avond voor de ochtend dat er werd uitgemest was er meestal weinig eetbaar stro meer overm

Mijn haflinger had dit voerregime 18 jaar gehad, toen die met 22 bij mij kwam.

Ik heb hem nooit hoeven behandelen tegen maagzweren, hij is een half jaar terug op 33 jarige leeftijd ingeslapen.

De 11 jaar dat hij bij mij stond heeft hij nooit meer op zo'n voerregime gestaan, toen kreeg hij nagenoeg onbeperkt, en het grappige is dat hij dus wel echt geleerd heeft dat er altijd genoeg is, hij stopte dus toen er altijd genoeg was wel met eten, ipv maar te blijven door schransen.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:21

Leo schreef:
Het is een soort vicieuze cirkel: het paard staat langer zonder, heeft honger, eet zijn portie vervolgens snel op, en staat weer lang zonder.

Wat je zou kunnen proberen zijn meerdere netten met kleinere mazen. Eventueel mengen met stro oid. Dan doen ze net wat langer met een portie en is het gat minder groot.

Die van mij staat alleen s'nachts langer zonder. Kleinere mazen zijn er niet en het maakt niet uit hoe vaak of hoeveel je voert. Ze plukt achterelkaar door en kauwt 1 keer. In een half uur is het op. Ook het net wel eens helemaal vol gestopt, dan duurt het een uur en krijg ik een moddervet paard.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 19:48

@Pillow, heel herkenbaar! En als ik er stro door meng, eet ze eerst alle hooi eruit, en pas daarna eet ze ook alle strorestjes op. Gelukkig, want als ze die gelijk zou mee opeten, at ze wss nog sneller.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:57

Mijne heeft overdag onbeperkt gras en in de winter zo goed als onbeperkt hooi. Staat snachts op stro en krijgt nog een portie hooi als die binnen komt. Net heeft geen zin, te kleine mazen laat die links liggen en met grotere is die handig genoeg om vrij snel te eten. Ik geef soms in de avond nog wat ruwvoer bij maar niet omdat het echt nodig is. Mijn andere paard stond z’n hele leven op onbeperkt ruwvoer en kreeg alsnog maagpijn. Het hangt ook af van hun temperament en metabolisme.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:59

Ja mijn pony's staan 's nachts van 12 tot 8 zonder hooi. Dat wil zeggen hun portie krijgen ze rond 11 uur en een uurtje later is dat op. Misschien dat ze nog een tijdje kleine sprietjes vinden maar dat is het dan. En nee, 's morgens staan ze niet direct te schrokken wanneer ze hooi krijgen of voor een dagdeel naar de wei mogen. Ik doe dat al 45 jaar zo en gelukkig nooit iets van maagzweren gemerkt. Bij eentje is ooit een maagonderzoek gedaan in verband met andere klachten maar de maag was goed. Mijn pony's kunnen zeker niet op een onbeperkt dieet en netten vind ik (en mijn dieren) ondingen!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:03

Mmmm, ik snap je vraag en denk inderdaad dat af en toe een langer interval geen kwaad kan, zeker in de winter zal mijn paard vast ook wel eens langer zonder staan. Maar hoe je het nu schetst heeft je paard na 2 uur (meestal zelfs eerder) het hooi op. Dus zelfs al zou er vier keer hooi gevoerd worden, dan heeft je paard max. 8 uur ruwvoer. Ik weet niet zo snel hoe je dit zou kunnen oplossen, maar iedere dag verspreid 16 uur zonder ruwvoer staan, lijkt mij niet echt goed te zijn. En dan niet zozeer alleen qua gezondheid, maar ook qua bezigheid voor het paard, mentale gezondheid.
Dus ja, ik snap toch wel je twijfel. Weet je hoeveel kilo hooi je in totaal voert?

Edit: vraag verwijderd waar in de openingspost al antwoord op gegeven was.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:07

Die van mij gaan in de winter tegen half 11 op stal en ik geef voldoende voor de hele nacht ( wat niet eens heel veel is ). Ze gaan tegen 8 uur weer naar buiten. Mijn pony's eten ook hele uren niets en schrokken dan niet. Nu staan ze op het land en krijgen ze geen hooi. Als ik nu hooi geef dan vreten ze alsof ze nooit eten krijgen. Ze staan nooit zonder. Als ik sochtends kom, ligt er nog wat hooi. Nu weet ik hoeveel ik moet geven. Ik moest wel even puzzelen wat zat tussen niks meer hebben of een groot deel versmeren.

Mijn pony's hebben beide maagzweren gehad op andere stallen. Daar kregen ze weinig, maar was ook de stress hoger. Nu gaat het heel goed.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:22

Op de gemiddelde pensionstal krijgen ze rond 20.00 uur een laatste portie ruwvoer, waar mijn paard dan een uur oid over deed om het op te eten, om vervolgens rond een uur of 7.30 uur weer een portie te krijgen. Was dan wel ook nog stro waar wat van werd gegeten, maar ik denk dat heel veel paarden dus zo lang zonder staan.

Op een (goede) stal hier in de buurt gaan ze om 10.00 uur de paddocks op zonder ruwvoer en er rond 16.00 uur weer vanaf. Bewuste keuze ivm voernijd etc. Ik heb de stal overgeslagen ivm te kort buiten en te lang zonder ruwvoer, maar de 30 paarden die er staan zullen prima functioneren..

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:25

Dat veel paarden (te) lang zonder ruwvoer staan wil nog niet zeggen dat ze geen maagproblemen hebben. Sommige paarden tonen het niet of wordt het niet opgemerkt.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:31

judithM schreef:
Dat veel paarden (te) lang zonder ruwvoer staan wil nog niet zeggen dat ze geen maagproblemen hebben. Sommige paarden tonen het niet of wordt het niet opgemerkt.


Dit inderdaad, heel fijn dat veel mensen hier geen nadelige effecten merken, maar mijn paard kreeg helaas toch echt maagzweren van +-6 uur zonder hooi staan...
Nu krijgt hij onbeperkt hooi uit netten van 3x3cm (hoeveelheid kg durf ik niet te zeggen aangezien hij in de kudde staat) en zie hem heel regelmatig een aantal uur niks eten, hij kan het nu prima zelf regelen :j
Nu heb ik een veel relaxter en blijer paard die niet dikker is dan toen hij beperkt hooi kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:41

Meermaals per dag 6 uur zonder ruwvoer vind ik persoonlijk niet het beste idee..
Zou het nu 1x (hoogstens) 6 uur zijn, dan is het nog wel overkomelijk.

Veel zal afhangen van hoe jouw paarden zijn.

30 jaar geleden hadden wij een shetlandpony die gewoon op een zandstukje stond en af en toe wat brok kreeg. En af en toe eens wat hooi. Gewoon dierenmishandeling dit |( maar wij wisten toen niet beter.. ze leeft nog steeds en is nooit ziek geweest, nooit koliek gehad of wat dan ook. Maar dat is natuurlijk een shetlandpony :Y) Bij mijn paarden zou ik het niet proberen.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:56

Gini schreef:
Mmmm, ik snap je vraag en denk inderdaad dat af en toe een langer interval geen kwaad kan, zeker in de winter zal mijn paard vast ook wel eens langer zonder staan. Maar hoe je het nu schetst heeft je paard na 2 uur (meestal zelfs eerder) het hooi op. Dus zelfs al zou er vier keer hooi gevoerd worden, dan heeft je paard max. 8 uur ruwvoer. Ik weet niet zo snel hoe je dit zou kunnen oplossen, maar iedere dag verspreid 16 uur zonder ruwvoer staan, lijkt mij niet echt goed te zijn. En dan niet zozeer alleen qua gezondheid, maar ook qua bezigheid voor het paard, mentale gezondheid.
Dus ja, ik snap toch wel je twijfel. Weet je hoeveel kilo hooi je in totaal voert?

Edit: vraag verwijderd waar in de openingspost al antwoord op gegeven was.


8 uur ruwvoer vind ik toch al heel wat. Ze krijgt nu 4 à 5 keer per dag een hooinetje (grootte hangt af van de tijd ertussen), op een vrije dag geef ik soms nog eentje extra, maar ze heeft zeker nog niet te weinig, en is nochtans heel laag in suiker. Mijn weegdinges is stuk, maar ik gok dat ze toch wel rond de 8 à 10 kg per dag krijgt.

Ze peuzelt ook wel wat aan de randjes van de piste, hoofd tussen de omheining en reiken maar, en ik laat haar ook wel eens wat "grasmaaien" in de stapmolen. Ik overweeg om haar toch een afgevreten stukje wei te geven (nee, lang gras is voor haar echt een no go), dat ging al altijd goed, maar ik twijfel nog, ze is amper een week van de pijnstillers.