Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 134 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

 
Profiel   

Ik heb Tricklenet hooinetten. Ze zijn best duur, maar hooinet gaan niet snel stuk. Paar maanden geleden moeten vervangen, maar die waren wel 6 jaar lang dagelijks gebruikt. Die van mij zijn ook super snelle eters, maar met de Tricklenet zijn ze een stuk langzamer. Om 21:00 wordt het hooinet opgehangen en deze is vaak 's ochtends om 07:00 nog voor een kwartje vol. Eventueel dat dit een idee is? Zijn hele kleine, fijne mazen, niet kapot te krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:06 



 
Profiel   

Gevaarlijke methode, maar de mijne heeft het ermee afgeleerd: laten overeten. Ik ging van een naar andere stal van beperkt naar onbeperkt. Gevraagd of ze het wilden opbouwen, maar daar was de stalhulp het niet mee eens.
Wel wat buikpijn van gehad (zowel paard als ik) paard kauwde en spuugde het weer uit … sindsdien hoeft hooi niet meer direct op.
Later verhuisd naar andere stal en weer beperkt hooi. Dus ja bij ons voeren ze 1 of 3x per dag afhankelijk van het (weide)seizoen. En paard doet het er goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:29 



 
Profiel   

Ons paard staat aan huis. Krijgt tussen 2200 en 2300 voor het laatst eten.

Dan op werkdagen om 7.30 weer en in het weekend 8.30 ongeveer.

Vroeger in pension vond ik dat hij te weinig voerbeurten had. 2 x hooi 2x krachtvoer.

Ik vind het prima zo. Paard is inmiddels 22 en de ponies zijn met 30 en 26 jr overleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:36 



 
Profiel   

Kleinere mazen met hooinetten. En evt armer hooi.

Zeldenrust haystack heeft netten met mazen van 2 x 2[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 23:08 



 
Profiel   

3x3 laten ze hier netjes heel.
2x2 is binnen een week gesloopt. Daar worden ze zo gefrustreerd op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 08:27 



 
Profiel   

IK vind 2x2 ook wel een beetje paardje pesten :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 12:15 



 
Profiel   

judithM schreef
IK vind 2x2 ook wel een beetje paardje pesten :o


Ik vind een paard moddervet laten worden een vorm van mishandeling/verwaarlozing.

Chapeau voor zij die proberen dat niet te laten gebeuren. ‘T is ook nooit goed voor sommigen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 12:37 



 
Profiel   

Och ik weet niet wat meer "pesten" is, de 2x2 maas of een paard langere tijd zonder ruwvoer zetten terwijl de natuurlijke behoefte scharrelen is (let op: kantjes kunnen maaien, knabbelen aan takken etc vind ik niet zonder staan. Dat voldoet prima aan de scharrelbehoefte. Net als een box met voldoende stro eventueel. )

Overigens kan ik me best voorstellen dat er paarden zijn due gefrustreerd raken van 2x2 netten. Zeker als dat de enige bron is die ze hebben. Allicht is een combinatie van diverse netten een optie, dus een net met normale mazen of 4x4 voor de eerste honger, daarna nog een of twee kleinere netten met kleinere maas. Of een net vrij hangen zodat het wat meer moeite kost. Of een hooitas (zoals die van Little Bit) met 3x3 maas met een dichte achterkant, die draait zeg maar om tijdens het eten. Die had ik voor mijn pony toen hij nog op stal stond, deed hij de hele nacht mee, geen frustratie en hij kreeg hem goed leeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 13:22 



 
Profiel   

judithM schreef
IK vind 2x2 ook wel een beetje paardje pesten :o

Moddervet laten worden is ook een vorm van mishandeling :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 13:32 



 
Profiel   

Wellicht eens naar de voedingswaarde van ruwvoer kijken als paard dat zo moddervet van wordt dat je zulke drastische keuzes moet maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 13:37 



 
Profiel   

Ja ‘s nachts is de laatste voerbeurt om 12 uur en dan om 7 uur weer. Maar sowieso een elke dag verse stro stal en genoeg hooi om niet al te lang zonder te staan. Meestal staan ze nog wat te knabbelen als ik er ‘s morgens kom. De paarden die zelf in en uit kunnen hebben altijd hooi en/of gras en stro in de stal.

Een paar uur, 2 tot 3, zou ik niet zo erg vinden. Als ik lange rit maak hebben ze ook geen ruwvoer. Maar voor op stal of paddock zou ik toch proberen wat te verzinnen. Ook om ze wat te doen te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 13:39 



 
Profiel   

Mocht ik ooit mijn jonkie toch de nachten op stal gaan zetten in de toekomst zou ik denk ik zelf met een paar netten willen werken. En dan maar hopen dat hij er de hele nacht wat van knabbelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 14:01 



 
Profiel   

Ook hier rond 23 uur de laatste portie er in. Als het er is een combi van lekker en minder lekker ruwvoer, waar ik 's morgens om 7.00 uur soms nog een plukje van terug vind, maar meestal is het lekker en dus op.
En ze staan op stro, dat telt toch ook? De één eet daar nooit van, een ander wat meer. Gelukkig geen echte stro-eters. Wel gehad, dat vond ik echt vervelend.

Voor zover ik weet ook hier geen maagzweren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 14:14 



 
Profiel   

Nou ja ik zeg toch ook niet dat het dierenmishandeling is? Ik zeg toch ook niet dat degene die die netten gebruiken het niet goed doen? Ik zeg ook niet dat je je paard zonder ruwvoer moet laten staan. Ik zeg toch ook niet dat je ze dan maar moddervet moet laten worden? IK vind 2 bij 2 niets. Ik spreek uit ervaring. Gefrustreerd worden ze er hier van. Ik gebruik een iets grotere Maas en ze hebben altijd wat te eten. Mijn ervaring en mijn mening :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 14:57 



 
Profiel   

judithM schreef
Nou ja ik zeg toch ook niet dat het dierenmishandeling is? Ik zeg toch ook niet dat degene die die netten gebruiken het niet goed doen? Ik zeg ook niet dat je je paard zonder ruwvoer moet laten staan. Ik zeg toch ook niet dat je ze dan maar moddervet moet laten worden? IK vind 2 bij 2 niets. Ik spreek uit ervaring. Gefrustreerd worden ze er hier van. Ik gebruik een iets grotere Maas en ze hebben altijd wat te eten. Mijn ervaring en mijn mening :+

Precies dat :j
Er word altijd weer van alles bijgehaald dat de poster niet heeft gezegd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 15:23 



 
Profiel   

Ik weet niet of het op mijn bericht gericht is maar die was geenszins vervelend bedoeld. Vandaar ook de aanhalingstekens. Ik kan me goed voorstellen dat die netten frustratie opleveren namelijk :j


Hier zie ik geen frustratie, maar we hebben zowel 2x2 als 3x3 netten en heel veel kantjes te snaaien en bomen en struiken. De 2x2 netten raken net zo goed leeg als de andere, maar omdat ze zoveel afwisselen en het niet de enige bron van voedsel is, is er ook geen enkele frustratie. Ze knabbelen er rustig van. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 16:16 



 
Profiel   

judithM schreef
Nou ja ik zeg toch ook niet dat het dierenmishandeling is? Ik zeg toch ook niet dat degene die die netten gebruiken het niet goed doen? Ik zeg ook niet dat je je paard zonder ruwvoer moet laten staan. Ik zeg toch ook niet dat je ze dan maar moddervet moet laten worden? IK vind 2 bij 2 niets. Ik spreek uit ervaring. Gefrustreerd worden ze er hier van. Ik gebruik een iets grotere Maas en ze hebben altijd wat te eten. Mijn ervaring en mijn mening :+

Ben het met je eens hoor. Maar ik heb gelukkig ook geen paarden die blijven eten. Na elk uurtje eten gaan ze spelen en dan rusten. Ik gebruik netten enkel om op verschillende en hoogtes hooi aan te kunnen bieden.

Als je paard er niet gefrustreerd van wordt en anders te dik dan zal het wellicht een goede optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 16:59 



 
Profiel   

Het is net als met alles, het gaat niet alléén om de tijd er tussen. Ik acht de kans op problemen groter in dichte stallen met alleen zaagsel en zonder contact met de buren. Hier staan ze op stro, er is altijd veel te zien en ze kunnen ook op stal contact maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 17:10 



 
Profiel   

Ik heb met de 2x2 netten nooit frustratie gezien.

Toen ik met die netten begon hadden ze altijd de keuze tussen los hooi, 3x3 netten en 2x2.
En juist die laatste hadden de voorkeur.

Ik heb het idee dat paarden liever steeds wat sprietjes pakken, dan dat ze ineens een mond vol hooi hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 23:52 



 
Profiel   

Hier niet.
Die 2x2 netten waren hier zo stuk, trekken echt aan het net dan ipv aan sprietjes.

Ik heb wel erg lang hooi, dat in de aar heeft gestaan op het land, dus is dik en lang.
Misschien dat dat het verschil maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 08:26 



 
Profiel   

Poekkie schreef
judithM schreef
IK vind 2x2 ook wel een beetje paardje pesten :o


Ik vind een paard moddervet laten worden een vorm van mishandeling/verwaarlozing.

Chapeau voor zij die proberen dat niet te laten gebeuren. ‘T is ook nooit goed voor sommigen :o


Je kunt het paardje pesten noemen of wat dan ook. Hier werkt het goed. Ik heb 3 pony’s die er prima uit eten en totaal niet gefrustreerd eruit eten.
Het was voor hier kiezen tussen moddervet en HB of 2 x 2 mazen en goed leven. Afvallen en bijna 24/7 wat te eten hebben.
Mijn mini Shetlanders zijn niet gewend om uit een net te eten. (Zij zijn er nu sinds woensdag) Zij hebben nu 4,5 x 4,5.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 09:08 



 
Profiel   

Nou prima toch dat het bij jou goed werkt! Super!

Ik heb ruimschoots ervaring met hb neem dat van mij aan. ik laat al mijn hooi testen voordat ik het koop, dus altijd laag in suikers, daarom kan ik met een grotere maas werken.

Jammer dat je hier een eigen mening en ervaring niet mag noemen, ik had al juist IK met grote letters gedaan om dit te voorkomen....

Maarrre gewoon doen wat je wilt toch? Doe ik ook :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 09:27 



 
Profiel   

judithM schreef
Nou prima toch dat het bij jou goed werkt! Super!

Ik heb ruimschoots ervaring met hb neem dat van mij aan. ik laat al mijn hooi testen voordat ik het koop, dus altijd laag in suikers, daarom kan ik met een grotere maas werken.

Jammer dat je hier een eigen mening en ervaring niet mag noemen, ik had al juist IK met grote letters gedaan om dit te voorkomen....

Maarrre gewoon doen wat je wilt toch? Doe ik ook :Y)


Eigen mening? Je zegt dat iedereen die 2x2 netten gebruikt zijn paard aan het pesten is en vindt het dan verbazingwekkend dat dat bij sommigen in het verkeerde keelgat schiet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 10:03 



 
Profiel   

Ja, je zou denken dat een beetje relativeringsvermogen iedereen toch wel in zich heeft, maar blijkbaar niet. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 10:09 



 
Profiel   

Poekkie schreef
judithM schreef
Nou prima toch dat het bij jou goed werkt! Super!

Ik heb ruimschoots ervaring met hb neem dat van mij aan. ik laat al mijn hooi testen voordat ik het koop, dus altijd laag in suikers, daarom kan ik met een grotere maas werken.

Jammer dat je hier een eigen mening en ervaring niet mag noemen, ik had al juist IK met grote letters gedaan om dit te voorkomen....

Maarrre gewoon doen wat je wilt toch? Doe ik ook :Y)


Eigen mening? Je zegt dat iedereen die 2x2 netten gebruikt zijn paard aan het pesten is en vindt het dan verbazingwekkend dat dat bij sommigen in het verkeerde keelgat schiet?



Nou nee hoor, dat zei ik niet. Misschien even beter lezen. Maar goed laten we hier maar mee ophouden. Heeft geen zin. Ik heb mijn punt gemaakt en anderen ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 10:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 134 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen