Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:37

superpony schreef:
Het zal je verbazen, maar shetlanders zijn net paarden. Je moet ze alleen wel ook zo behandelen.


Het was een grapje, superpony.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 21:25

tengeltje11 schreef:
En is strookbegrazing geen optie?
Zoals al meermaals gezegd is lang gras die al in het zaad staat, veel veiliger dan kort gras.
En stond ze fel bevangen? Hier ook jaren 2 shetten gehad die alletwee serieus bevangen stonden, maar tijdens de zomermaanden hebben die toch altijd probleemloos 24/7 op de weide bij de rest gestaan, is wel een weinig bemeste weide die dus op deze tijd van het jaar al ruim in het zaad staat.
Het gevaar was altijd vooral richting september-oktober, dan kreeg het gras weer veel meer stress met alle gevaar van dien.


Die theorie van kort vs lang gras gaat niet op voor Belle: met haar tempo van eten heeft ze in geen tijd massa's kilo's lang gras binnen, zodat ze ofwel bevangen zou worden ofwel koliek zou krijgen, of beide. Op kort gras nog nooit problemen gehad, altijd bevangen geraakt in de volle groeiperiodes van het gras, ik durf zelfs nog niet meegaan in de theorie dat ze IR is, eerder overdosis.

Ik was al begonnen met strookbegrazing, maar toen was ze eens over of onder de tussendraad gegaan, en het ging goed, dus ja, had ze de hele track, maar plots ging het niet meer goed... :(

Nu, deze voormiddag kon ze niet klagen: had de poort naar de wei niet in het slot gedaan, en pensionklante berichtte me dat ze haar uit de wei gehaald had, gelukkig een behoorlijk kale wei, en heeft er max. 3 uur gestaan. Tot nu toe geen terugval.

Mijn topic was er vooral op gericht om ervaringen te vragen: heb het +20 jaar op de "oude" manier gedaan, en geen problemen gehad, dus ik wou weten of ik dan echt zo'n uitzondering was.

@Superpony, we hebben geen röntgenogen, maar een goede osteo / shiatsutherapeut zal echt maagzweren wel detecteren, en dat heeft ze niet. Bij onbeperkt (heeft ze een tijdje gehad voor haar 1e bevangenheid, wel schrale wei) krijgt ze wel leverproblemen (vermoedelijk door het ijzer in het hooi).

En laat ik duidelijk zijn: ik denk er niet over om haar onbeperkt te zetten. Een paard dat moet vermageren (en het zijn echt wel vetbulten) ga ik niet meer gaan voederen, dat werkt niet, en het strookt totaal niet met mijn gevoel.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:47

Ik ben ook gestopt met onbeperkt ruwvoer. Ben echt van mn geloof gevallen. Mn ruin bleef maar aankomen en moest echt iets veranderen voor zijn gezondheid. Dus nu gaat ie snachts op stal met uitloop. Dan krijgt ie een net hooi gemixt met gerststro. Dat werkt wel goed. Zag in 2 weken zn nek slinken en weer zacht worden.
Overdag op de weide met graasmasker.

Wel ff puzzelen hoe ik dat ga doen in de winter op de track. Daar voer ik 1x per dag (tenminste, dat deed ik) op 6 verschillende plekken voor twee paarden. Dat was basically onbeperkt en in slowfeeders.
Ik probeer het zo te mikken dat mn ruin ongeveer 4 uur vast, maar volgens mij was het vandaag wat meer.

In overleg met de DA mag paard elke dag 4 tot 6 uur vasten. Maar ik merk dat hij daarna echt schranst met alles wat ie krijgt. En ik moest 4 xper dag naar stal. Beetje te gek. Er mogen zelfs uitschieters zijn tot 8 uur vasten als dit niet dagelijks gebeurt aldus de DA. Ik maak me er niet meer zoveel zorgen om.

Ik maak me wel zorgen over arm hooi kopen. Want zowel hooi boeren uit de regio als fourage handels hebben geen gegevens van hun voer. Ze hebben geen idee wat ze verkopen en als ze al analyses hebben zijn dit globale vergeleken met andere jaren.

Anoniem

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:52

Ik sta in volpensioen, en de mijne krijgt over de dag verdeelt 5 a 6 ruwvoer beurten. Dus staat ook wel zonder. Uit slow feeder net vreet ie zo op, dus gewoon los op de grond. Hij banjerd het zelf door z'n vlas dus kan het mooi zoeken. Buiten krijgt ie op de paddock ook gewoon ruwvoer (dscht 2x per dag en anders 1x) hij is goed rond niks mis mee. Krachtvoer krijgt ie bijna niet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:19

superpony schreef:
Maar mijn mening over op tijden voer aanbieden, is het mentale deel voor de paarden. In een normale, goede situatie eten paarden gevarieerd en bewegen veel, rusten, spelen en kroelen met andere paarden, dus eten niet non stop hooi.
Als ik hier een bak neerzet die een paar keer per dag open laat gaan, vind ik dat bijna zielig gewoon.

Hier weten ze wanneer ik de wei open zet en staan ze al me aan te kijken en te wachten. Moet er niet aan denken dat ze zo 10x bij een bak hooi moeten staan.

Ik snap het gemak voor de mens. Het is sneller dan de plek aanpassen, meer beweging geven en voer gevarieerder en beter aanbieden.
Bewezen is dat overgewicht te voorkomen is met bewegen en niet met minder voeren.


Tja....
200 x is iets anders dan 10 x he?! ;-)

Bovendien lopen ze hier ook op een pp en krijgen meer beweging dan het gemiddelde paard vrees ik.

Als het om mijn gemak zou gaan zou ik ze onbeperkt voeren.... goedkoper en makkelijker. Niet gezonder.

Je bent wel meester in alles uit zijn verband trekken...
Ik denk dat we allemaal bij jou op cursus moeten gaan, het is duidelijk dat we verder allemaal onwetende luilakken zijn met verdrietige paarden ;-)

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:37

Ninx schreef:
Tja....
200 x is iets anders dan 10 x he?! ;-)

Bovendien lopen ze hier ook op een pp en krijgen meer beweging dan het gemiddelde paard vrees ik.

Als het om mijn gemak zou gaan zou ik ze onbeperkt voeren.... goedkoper en makkelijker. Niet gezonder.

Je bent wel meester in alles uit zijn verband trekken...
Ik denk dat we allemaal bij jou op cursus moeten gaan, het is duidelijk dat we verder allemaal onwetende luilakken zijn met verdrietige paarden ;-)

Ik dacht het jij zegt het. Superpony mag die van mij wel en poosje in pension hebben. Ik ben wel benieuwd hoe het dan gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:40

pillow schreef:
Ninx schreef:
Tja....
200 x is iets anders dan 10 x he?! ;-)

Bovendien lopen ze hier ook op een pp en krijgen meer beweging dan het gemiddelde paard vrees ik.

Als het om mijn gemak zou gaan zou ik ze onbeperkt voeren.... goedkoper en makkelijker. Niet gezonder.

Je bent wel meester in alles uit zijn verband trekken...
Ik denk dat we allemaal bij jou op cursus moeten gaan, het is duidelijk dat we verder allemaal onwetende luilakken zijn met verdrietige paarden ;-)

Ik dacht het jij zegt het. Superpony mag die van mij wel en poosje in pension hebben. Ik ben wel benieuwd hoe het dan gaat.


Die van mij ook wel, hij is nu al dik, dan helemaal. Hij staat ook niet op het gras ofzo

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:43

hwn schreef:
Ik vraag geen theorieën over maagzweren, ik wil alleen weten of hier nog mensen zijn bij wie hun paard meermaals per dag 6 uur zonder ruwvoer staat, en hier geen problemen door krijgt.

Vroeger was dit hier vaak het geval, nu enkel 's nachts, maar doordat ons Belle hoefbevangen (geweest) is, mag ze niet meer op de wei, en ik kan door mijn werk geen kortere voerintervallen aanbieden. Ze eet heel snel, en daardoor zijn de porties - ondanks slowfeeder hooinet - snel op. Nu springt buurvrouw en pensionklante bij, maar ik voel me daar niet goed bij om constant hulp te vragen.

Ik wil nu wel een ruwvoerautomaat bestellen, maar zou kunnen dat mijn jongste paard bij haar moet omdat hij droog moet kunnen staan wegens zijn rainrot, dus dan moet ik direct investeren in 2 ruwvoerautomaten, wordt me nogal prijzig. En aangezien ik vroeger jarenlang op het systeem gewerkt heb van veel krachtvoer en maar 4 kg ruwvoer per dag (zoals dat vroeger geadviseerd werd), en mijn paarden daar ook geen last van leken te hebben, denk ik erover om die langere intervallen er toch maar bij te nemen, en wou de ervaringen horen van mensen bij wie dit ook goed gaat. In de namiddag zijn kortere intervallen wel mogelijk, maar ik vertrek om 6u30 naar mijn werk en ben pas om 14u weer thuis, en ze vreet haar net in 1 à 2 uur leeg.

Bied je paard gewoon stro aan daar peuzelt die dan tussen door aan als het hooi op os

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:39

En liefst tarwestro.
Want het stro van de gerst en haver aten ze hier vorig jaar haast liever dan hooi :')

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:22

Pandora2 schreef:
En liefst tarwestro.
Want het stro van de gerst en haver aten ze hier vorig jaar haast liever dan hooi :')

Ja daar zit toch niks in. Dus waarom is dat een probleem.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:51

Pandora2 schreef:
En liefst tarwestro.
Want het stro van de gerst en haver aten ze hier vorig jaar haast liever dan hooi :')


Tarwe stro kan verstopping geven.
Gerstestro heeft daar minder kansen op.

Daarnaast inderdaad zit in gerstestro verder niet zo veel.
Lekker vol met vezels en hebben ze wat te doen.

In een enorme slow net ophangen op verschillende plekken.

Tarwestro kan dan er wel bij, of mengen. Als hoofd zou ik het persoonlijk nooit doen.

Verder met hooi en gras?
Meten is weten.
(En helemaal met krachtvoer... Er even vanuit gaande wanneer iemand dat ook er bij voert natuurlijk!)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:57

keona schreef:
Pandora2 schreef:
En liefst tarwestro.
Want het stro van de gerst en haver aten ze hier vorig jaar haast liever dan hooi :')

Ja daar zit toch niks in. Dus waarom is dat een probleem.


Ik zeg toch niet dat dat een probleem is :')
Alleen was de vraag van ts om een oplossing om niet gedurende langere tijd zonder ruwvoer te staan. Dus als ze het gerstestro even snel eten als hooi, dan schieten er alsnog wat uren over :+

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:02

Stro mag nooit als hoofdvoer gegeven worden, altijd in combinatie met hooi en/of gras.
Tarwestro, gerstestro, haverstro, het kan allemaal. Gerst en haver is wat fijner en zachter. Minder kans op verstopping, maar wordt wel makkelijker gegeten. Tarwestro is grover en harder. Moeten ze meer moeite voor doen, maar kan ook sneller leiden tot verstopping. Daarom altijd genoeg water geven en ook echt monitoren dat ze genoeg drinken. Mest checken dat het niet te droog is. Maar tot 30% van je rantsoen kun je meestal zonder problemen voeren, mits je paard gewoon gezond is.

En dat er niks in zit, dat klopt niet. Er zit altijd wat in, alleen veel minder energiewaarde dan in hooi. Meten is weten. Weet hoeveel hooi je geeft, weet of je stro bij mag geven of een deel van het hooi moet vervangen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:19

Hoe kan je monitoren dat ze genoeg drinken in een groep? Geen idee eigelijk hoeveel liter per dag dat zou moeten zijn of hoe er iets aan te veranderen als het te weinig is?

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:25

En dan voel ik me schuldig als ze 2-3 uur zonder staan....
Er worden hier veel tips gegeven volgens mij, hopelijk ga je op zoek naar andere opties ipv je paard 6 uur zonder te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:28

Bij ons op stal heb je een late voerbeurt en dan is het wachten op de vroege. Geen stro erbij vanwege verstoppingskoliek.
Paarden doen het allemaal prima, zijn goed op gewicht (niet te dik, ik zie veel te veel dikke paarden trouwens) en vrolijk. Hooi is afgestemd per paard.

Ik vind het allemaal een beetje overdreven om eerlijk te zijn.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:01

Poekkie schreef:
Hoe kan je monitoren dat ze genoeg drinken in een groep? Geen idee eigelijk hoeveel liter per dag dat zou moeten zijn of hoe er iets aan te veranderen als het te weinig is?

Je kunt heel veel zien aan de mest :j

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 19:13

keona schreef:
Pandora2 schreef:
En liefst tarwestro.
Want het stro van de gerst en haver aten ze hier vorig jaar haast liever dan hooi :')

Ja daar zit toch niks in. Dus waarom is dat een probleem.


Omdat teveel stro verstoppingskoliek kan geven zoals iemand al aangaf. Heb vandaag een hooinet stro gehangen, en was toch ook leeg hoor.

Maar ze knabbelt veel aan de graskanten, staat wel heel kort afgegraasd al, maar heeft dan toch wat maagvulling, en ondanks haar ongewenste weidegang gisteren ziet ze er nog prima uit. Pensionklante die haar gevonden had op de wei, zei dat het wel leek alsof ze glimlachte. Kan ik me wel voorstellen, als ze haar gekke 5 minuten heeft en met je voeten gaat rammelen, kan ze je ook hinnikend uitlachen. 't Is een speciale madam. :)

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 19:15

Pandora2 schreef:
Alleen was de vraag van ts om een oplossing om niet gedurende langere tijd zonder ruwvoer te staan. Dus als ze het gerstestro even snel eten als hooi, dan schieten er alsnog wat uren over :+


Eigenlijk was mijn vraag vooral: zijn er nog mensen die het allemaal toch wat overdreven vinden en bij wie het prima werkt met langere intervallen? En die vraag is hier beantwoord. :) Al zal de ruwvoerautomaat er wss wel komen.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:18

Omdat ze ook van stro erbij te dik kunnen worden, is het wel degelijk oppassen met stro erbij is mijn ervaring.
Trouwens jaren geleden tijdens onze paardentrektoch in Turkije destijds veel gezien dat de paarden alleen stro gevoerd krijgen, geen hooi of gras. Dus er zit beslist niet niks in.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:38

hwn schreef:
Pandora2 schreef:
Alleen was de vraag van ts om een oplossing om niet gedurende langere tijd zonder ruwvoer te staan. Dus als ze het gerstestro even snel eten als hooi, dan schieten er alsnog wat uren over :+


Eigenlijk was mijn vraag vooral: zijn er nog mensen die het allemaal toch wat overdreven vinden en bij wie het prima werkt met langere intervallen? En die vraag is hier beantwoord. :) Al zal de ruwvoerautomaat er wss wel komen.


Ja, dat besefte ik mij naderhand ook :')

Het gaat 'm vooral om dat paarden speeksel blijven aanmaken. Dat neutraliseert het maagzuur. Als ze de kantjes maait, heb je dus ook geknabbel zonder dat ze veel binnenkrijgt.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:37

Tot voor kort stonden mijn paarden ook langere tijd zonder ruwvoer. Ik had ze in eigen beheer en kon maar 1 keer per dag gaan. Ik zorgde voor slowfeeders met de kleinste mogelijke mazen maar toch stonden ze vaak wel een aantal uur zonder. Duidelijke gevolgen heb ik er nooit van gemerkt, wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit een ideale situatie was.
Ondertussen zijn ze verhuisd en hebben wel constant toegang tot ruwvoer wat ik persoonlijk toch fijner vind.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:59

maralyn schreef:
Pandora2 schreef:
En liefst tarwestro.
Want het stro van de gerst en haver aten ze hier vorig jaar haast liever dan hooi :')


Tarwe stro kan verstopping geven.
Gerstestro heeft daar minder kansen op.

Daarnaast inderdaad zit in gerstestro verder niet zo veel.
Lekker vol met vezels en hebben ze wat te doen.

In een enorme slow net ophangen op verschillende plekken.

Tarwestro kan dan er wel bij, of mengen. Als hoofd zou ik het persoonlijk nooit doen.

Verder met hooi en gras?
Meten is weten.
(En helemaal met krachtvoer... Er even vanuit gaande wanneer iemand dat ook er bij voert natuurlijk!)

Stro zorgt voor verstoppingen bij paarden die de hele dag of heel veel op stal staan

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 21:53

Helaas gaat die vlieger niet altijd op!

Sommige (gulzige) paarden zijn er toch echt even iets gevoeliger voor.

Neemt niet weg dat stro best een prima aanvulling is :)

(Maar zo ook takken, bladeren, struiken, onkruiden. Houdt ze ook lekker bezig en erg gezond!)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Meer dan 6 uur tussen 2 ruwvoerbeurten: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:04

Bij ons krijgen ze 3x daags. 'S nachts krijgen ze uiteraard niet. Ze krijgen om 22.30 voor het laatst en dan om 8.00 uur weer. Ik merk niet dat één van de paarden daar problemen van ondervindt. Mijn vorige paard heeft op een kliniek gestaan, waar om 16.00 de tweede en laatste ronde was en om 7.00 de eerste. Werd heel raar op gereageerd, toen ik daar commentaar op had. Was allemaal volgens de norm hoor... jaja.