Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tips gezocht voor voeding gestresst paard

 
Profiel   

In april heb ik een paard gekocht, een 12 jarige ruin. Hij heeft 12 jaar lang op dezelfde stal gestaan en ik heb hem eerst daar gelaten. 2 weken geleden heb ik hem verhuisd naar een stal meer in de buurt van mijn huis.

Mijn paard is altijd al een druktemaker geweest en kan slecht stilstaan. Vooral als hij alleen is uit dit zich in constant heen en weer draaien en schrapen met zijn hoeven. Ook schijt hij dan de hele boel onder. Het is altijd al een stesskip geweest, maar nu met de verhuizing wordt dit dus uitvergroot. In z'n stal en op de wei gaat het goed, met rijden gaat het ook best goed. Maar het opzadelen is echt drama. Hij kan super slecht alleen zijn en de poetsplaats is dus apart van de stallen. Nu zou ik natuurlijk prima in de stal kunnen opzadelen, dus dat ga ik ook proberen.

Aangezien hij sowieso snel gestresst is (loopt snurkend over het erf en schrikt van alles) en ook altijd alert, wil ik kijken of ik hem kan ondersteunen met bepaald voer. Hij krijgt nu gras, hooi en sportbrok. Wat zou ik hem kunnen geven een kruiden / supplementen / voer waar hij wellicht iets minder gespannen van zou worden. Of wie heeft er een tip waar ik om voedingsadvies zou kunnen vragen.

Mijn laatste paard is is verkocht toen ik 17 was, nu 19 jaar geleden, dus ik ben nog wat zoekende in hoe ik dingen aan kan pakken. Tips zijn welkom!


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:06 



 
Profiel   

Hier geen tip om je paard relaxter te maken. Maar hou er rekening mee dat paarden die zo gestressst zijn meer aanleg hebben voor maagzweren. Dus probeer daar rekening mee te houden bij wat en hoe je voert, dus niet teveel in een keer. Nou zou ik met een paard wat dus ook zo fris is uberhaubt neit te veel willen voere. Je heb verschillende soorten brok die wat vriendelijker is voor de maag, zoals Havens Gastro+. Dit om problemen te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:10 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met de sportbrok vervangen door een balancer waarmee hij wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt maar geen onnodige energie. Sportbrok heeft ie weinig baat bij als hij al zo druk is, en zitten vaak ook ingredienten in die niet bepaald gezond zijn voor paarden. Magnesium kan helpen om het scherpe randje eraf te halen. Kan hij wel genoeg vrij bewegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:31 



 
Profiel   

Een ander tip is om juist luzerne bij te voeren. Wat Eef_Bam al zegt is bij stres de kans op maagzweren erg groot. Met luzerne bij de brokken moeten ze net wat langer kauwen en dan gaat het wat beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:54 



 
Profiel   

Er zijn een heleboel manieren waarop je je paard zou kunnen ondersteunen.
Het aanbieden van onbeperkt ruwvoer, hem van de sportbrok afhalen en overstappen op enkel een mineralenbrokje. Wellicht heeft hij maagzweren en komt daar de onrust vandaan?

Als supplement zou je aan magnesium kunnen denken om bij te geven, maar dat gaat niets helpen als de basisvoorwaarden niet helemaal voor elkaar zijn.

Het allerbeste voor de meeste schrikachtige/ nerveuze paarden blijft toch 24-7 buiten met sociaal contact, ruwvoer en schuilstal. Ik kan me echter voorstellen dat je daar geen mogelijkheid of oog voor hebt.

Het alleen zijn op de poetsplaats kan je trainen, net zoals je bijvoorbeeld trailerlaad training aanpakt. associeer de poetsplaats met iets leuks door hem daar te voeren en de tijd die je daar doorbrengt op te bouwen. Verder zit de kracht hem in herhalen, herhalen, herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 11:15 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie tips. Ik ga eens even kijken wat we hoe in kunnen passen.
Hij staat hele dagen op de wei en 's nachts op stal, dus beweging kan het probleem niet zijn. Hij lijkt ook wel relaxed op stal te staan nu. Maar als er iets gebeurt in z'n omgeving dan is hij wel gelijk 'aan'.

Ik zal eens gaan trainen met eten op de poetsplaats, goede tip, dank je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 13:46 



 
Profiel   

heeft hij de sportbrok nodig? (energie of gewichts gebonden)
Anders zou ik hem vh krachtvoer(granen) afhalen en een balancer voor de vitaminen en mineralen aanbieden, eventueel wat extra magnesium en/of kruidenmix.

Verder gewenning/werken aan het "alleen" zijn en weggaan van andere paarden en leren meer vertrouwen te hebben in jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:27 



 
Profiel   

Hij valt momenteel wat in door de verhuizing, dus hij heeft wel iets van krachtvoer nodig. Op zich heeft hij dus wel energie zat, dus het hoeft niet een heel energierijke brok te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:28 



 
Profiel   

Dan zou ik eerder extra luzerne (eiwit) en olie gaan geven en zoveel mogelijk snelle suikers (granen en melasse) mijden.

Hopelijk went je paard snel aan zijn nieuwe omgeving en brengt dat hem ook wat rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:36 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:37 



 
Profiel   

miccamaaike schreef
Hij valt momenteel wat in door de verhuizing, dus hij heeft wel iets van krachtvoer nodig. Op zich heeft hij dus wel energie zat, dus het hoeft niet een heel energierijke brok te zijn.


Is het geen idee om hem iets van Fibrenuggets bij te voeren? Dan voer je toch wat extra, maar zit je niet gelijk hoog in energie.

Hier overigens ook zo'n gestreste stuiterbal gehad. Het enige wat het beste heeft geholpen: de tijd geven :+ Laten wennen, vertrouwen opbouwen etc. Overigens had die van mij wel maagzweren helaas. Ook een periode Pavo NervControl bijgevoerd en magnesium.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:37 



 
Profiel   

Voor het invallen juist zoeken in ruwvoer. Dat is ook goed voor de stress en tegen de maagzweren.
Naast hooi is een luzernebrok al geopperd. Dat zet wat aan, maar is niet per sé energierijk.
Ik zou uitgaan van veel hooi/voordroog (maximale dat hij mag hebben), dat aanvullen met een balancer/vitaminebrok, als ondersteuning voor nu (verhuizing, invallen) rijk ruwvoer in de vorm van luzerne en magnesium om de randjes er vanaf te halen.

Verder kunnen ze van een verhuizing ook echt wel van het padje zijn. Geef hem de tijd om te wennen en als het rijden niet gaat, zou ik dat gewoon lekker even laten zitten. Lekker veel de wei op, wat poetsen, grondwerk, wandelen, maar even niet er op. Dat werken komt straks wel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:38 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:39 



 
Profiel   

je kan ook pavo fibrebeet voeren, is een mengsel van bietenpulp, luzerne en nog wat meer. Is juist voor paarden die wat extra aan moeten komen bedoeld, zonder dat er veel energie in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:35 



 
Profiel   

Er zit al een duidelijke lijn in de reacties :)
Sportbrok zou ik vervangen door Fibrebeet of Seniores Priores icm evt een balancer, en vooral oplossen met ruwvoer.
Met olie kan je inderdaad ook goed calorieën toevoegen zonder dat het paard heet wordt. Je kan dat behoorlijk opvoeren, mits je het rustig opbouwt en goed let op wat je geeft (ivm de omega's).

Heeft hij voldoende uren per dag ruwvoer, staat hij niet te lang zonder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:48 



 
Profiel   

Sportbrok heeft hij niet nodig.
Zeker niet als hij gras heeft. daar zit voldoende in betreft energie.
Vitaminekorrel erbij eventueel olie en meer niet betreft brok.

Hij heeft energie genoeg, niet er meer instoppen want daar met jij tegen "vechten"

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:53 



 
Profiel   

Ik ga in ieder geval vragen ook voor meer ruwvoer. Hij is overigens keurig op gewicht nu, maar hoeft ook niet dunner te worden. En dan kijken of we de sportbrok kunnen vervangen voor iets wat minder energie geeft. Met rijden heeft hij overigens een fijne looplust, dan is hij wel goed te reguleren. Dus t is niet dat dat drama is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:57 



 
Profiel   

Genoeg voer tips gezien die inderdaad wel op dezelfde lijn zitten.

Maar een verhuizing is altijd wel stressvol en als je paard dan ook van zich zelf al stressvol is zal deze nog meer tijd nodig hebben om te wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 17:14 



 
Profiel   

Ja hij krijgt uiteraard de tijd. Maar hij is altijd al wel wat stresserig geweest dus daarom nu toch kijken of ik hem wat kan ondersteunen daarin. Bedankt voor de tips.

Ik zit nu hier naar te kijken:
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... code=91471

en dan deze erbij:
https://www.pavo.nl/paardenvoer/sport/p ... code=79309

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 12:50 



 
Profiel   

Ik zou de sportbrok vervangen door Marstall Gastro
https://www.marstallpaardenkracht.nl/pr ... -muesli/68

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 12:53 



 
Profiel   

okee er zit dan wel wat meer zetmeel in.
maar ik hoor van heel veel mensen hele goede berichten iver cavalor pianissimo

http://www.cavalor.com/library/products ... o%20NL.pdf

misschien een ideetje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 12:57 



 
Profiel   

miccamaaike schreef
Ik ga in ieder geval vragen ook voor meer ruwvoer. Hij is overigens keurig op gewicht nu, maar hoeft ook niet dunner te worden. En dan kijken of we de sportbrok kunnen vervangen voor iets wat minder energie geeft. Met rijden heeft hij overigens een fijne looplust, dan is hij wel goed te reguleren. Dus t is niet dat dat drama is.


Ik zou zorgen dat hij niet zonder hooi komt te staan, dus eventueel het hooi gaan aanbieden in een hooinet. Het is ook altijd goed om te weten hoeveel kilo hooi ze krijgen, je kunt het in een net of Ikea tas doen en dan even wegen met een unster.
Zo kun je beter monitoren hoeveel hij krijgt en of dit voldoende is. Staat hij in zijn stal op stro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 13:24 



 
Profiel   

Nee ze staan op vlas. Ik ga eens bespreken wat er mogelijk is op stal. Hij staat niet aan huis dus niet alles kan zomaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 13:43 



 
Profiel   

Ik geef mijn paard altijd een aftreksel van kamille. Je kan je paard ook de plant zelf voeren maar dat vindt die van mij niet zo lekker.

Ik neem een handje vol verse kamille en gooi dat in een kopje heet water
Daarna gooi ik de ‘thee’ in een emmer die voor 1/4 gevuld is met koud water.

Daarna is ze altijd best relaxed en ze vindt het ook nog eens lekker

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:03 



 
Profiel   

Ik zou hem absoluut geen krachtvoer geven. Hij is al zo nerveus van zichzelf, hij weet blijkbaar niet waar ie het zoeken moet en dat maak je alleen maar erger door ook nog krachtvoer te gaan geven. Waarom zou je dat doen? Lekker op veel ruwvoer houden met een vitaminebrokje en evt magnesium
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen