Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke vitamines voor koudbloed jaarling?

 
Profiel   

Mijn jaarling Fell komt vanaf zaterdag op een paddock paradijs met onbeperkt grofstengelig hooi. Ook een paar uurtjes weidegang per dag. Nu vroeg ik me af of ik iets bij moet voeren aan vitamines en zo ja wat dan? Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 14:47 



 
Profiel   

Ik ben zelf tevreden over de Marstall Force vitaminebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 15:02 



 
Profiel   

Om hier een goed antwoord op te kunnen geven zou je het hooi moeten analyseren. Alleen maar grofstengelig hooi klinkt in mijn beleving als onvoldoende, dat is meer onderhoudsvoer - en die van jou moet nog groeien. Dus die uren weidegang zijn wel erg noodzakelijk.
Verder moet er voldoende calcium, fosfor en magnesium, koper, zink en mangaan (in de juiste verhoudingen) in je voer zitten. Die zijn essentieel voor de groei en de opbouw van bot- en spierweefsel - net als voldoende eiwit, ook belangrijk.
Als je ze 24/7 op het gras zet kom je een heel eind, nu zul je wat moeten bijvoeren. Dat kan via krachtvoer (opfokbrok) en/of een goed supplement (bv Podo Care van Pavo)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 15:15 



 
Profiel   

Zo zuiver mogelijk voer, agrobs bijvoorbeeld. Grote kans dat ze met pavo gaat schuren. Agrobs naturmineral is een fijn brokje, maar ook vitalbix kan of Equifyt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 15:55 



 
Profiel   

Mijn jaarling en 2 jarige krijgen ook onbeperkt hooi en beperkte weidegang. Zij krijgen beiden Breed & Grow van Vitalbix bijgevoerd, heel tevreden over en je hoeft er niet veel van te voeren(vergeleken met andere veulen/jonge paarden voeders).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 17:15 



 
Profiel   

Ik voerde mijn toen nog jaarling juniorix van cavalor, speciaal voor jonge paarden. Ze stond en staat ook op een paddock paradise. Ben hier altijd heel tevreden over geweest. Ze heeft nooit geschuurd oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 17:18 



 
Profiel   

Mijn jaarling tinkers stonden 24/7 in het weiland, zomer en winter.
Kregen in hun hooibak altijd hooi en hadden een paarden mineralen blok en een Himalaya liksteen in de schuilstal hangen.
En kregen elke dag Marstall force.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 17:18 



 
Profiel   

Wat kom je tekort in je hooi? Als je dat niet weet, is het lastig aanvullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 18:05 



 
Profiel   

Ik weet idd niet hoe rijk het hooi is. Het is zaak dit eerst uit te zoeken voor ik überhaupt iets bij geef. Ik ga het navragen en zal aan de hand daarvan bepalen wat verstandig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 18:10 



 
Profiel   

Vitalbix breed and grow

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:11 



 
Profiel   

Mijn pony's doen het goed op Equilin. Drachtige merrie en volgend jaar veulen gaan op de Equilin grow.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:20 



 
Profiel   

Ik zou kiezen voor een vitaminebrok speciaal voor opgroeiende paarden en verder voeren met je ogen zeker als je schraal hooi voert. Een paard in de groei heeft meer nodig dan een volwassen paard en dan vooral eiwitten.
Blijft de groei achter of wordt het dier te schraal dan kan je beter een compleet product voor jonge paarden geven.
Zelf kies ik voor een normale opfokbrok, maar een koudbloed zou ik denk ik als eerste de breed and grow van Vitalbix kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:56 



 
Profiel   

Grappig, ik was de voorbije dagen info aan het opzoeken over net hetzelfde. :)
Ik heb mijn (fjord) jaarling nu ongeveer 12 uur op de wei en s’nachts in paddock met nog een beetje hooi. Zijn vriendje is te dik om 24/7 op de wei te staan.. ze hebben een liksteen en heb niet direct het idee dat ze nu meer moeten hebben.
In de winter wil ik wel iets bijvoeren maar ben er ook nog niet over uit wat.. Ik ben het altijd gewend geweest om een warmbloed die moeilijk op gewicht te houden was te voeren, dus moet ff schakelen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 20:11 



 
Profiel   

Mijn 2-jarige fjord staat in de opfok en daar wordt niet bijgevoerd. Een stalgenootje en ik voeren onze paarden wel graag bij dus daar helpen we elkaar bij. Omdat we maar 1 keer per dag kunnen voeren hebben we gekozen voor de Nutri Grow, dit mengen we met een schep FiberForce van Cavalor. De vitaminekorrel bevat alle belangrijke onderdelen (koper, zink, mangaan) voor een jong paard in de groei, maar geeft geen extra eiwit of energie want dat hebben ze hier op de rijke weides niet nodig om op gewicht te blijven etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 20:15 



 
Profiel   

Ik voer mijn jaarling painthorse Vitalbix Breed & Grow. In de winter was dit niet voldoende en heb ik luzernebrok bij gevoerd. Met hooi is de breed & grow ook te laag in calcium, wat wel essentieel is voor jonge paarden. Als ze op gras staat is dat alweer minder een probleem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 21:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen