Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voer voor sportpaard laag in suiker/zetmeel, hoog in energie

 
Profiel   

Ik ben een beetje aan het puzzelen wat ik mijn paard het best kan gaan voeren.
Het gaat om een 4 jarig paard, op dit moment nog wat schraal en mager, wordt 3/4 dagen per week 30 min getraind. Hij loopt op een paddock paradise, daar krijgt hij voordroogkuil gemengd met stro naast 2 uur weidegang per dag. Sinds hij hier staat en kuil ipv hooi krijgt merk ik dat hij is beginnen te schuren met zijn staart en manen, niet heel extreem maar wil graag erger voorkomen.

Hij krijgt nu 100 gram pavo vital, 30 ml lijnzaadolie en een halve schep fibrebeet (+water) per dag. Hij doet het hier nu goed op, komt langzaam wat aan en wordt mooier in bespiering. Mijn idee is om als hij goed op gewicht is de fibrebeet af te bouwen en te vervangen voor een sportbrok voor een beetje extra power. Ik kom er niet helemaal uit wat voor brok het beste is. Zijn vitamines en mineralen haalt hij als het goed is uit de vital. Daarnaast wil ik nog wat geven voor extra energie. Belangrijk is ook dat ik maar 1 keer per dag kan voeren na het rijden, dus wil ik niet te veel voer geven, liefst max 1 volle schep brok per dag. Maar tegelijkertijd wil ik ook niet te veel suikers+zetmeel geven, dat is weer het paradoxale :+ . Maar goed, die extra energie moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Wat raden jullie aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:21 



 
Profiel   

Wat dacht je van, vitalbix active+ in combinatie met vitalbix lucerne of fibremix? Is een mooie sportmuesli met weinig suikers en zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:24 



 
Profiel   

Geen suiker/zetmeel, maar meer energie.
Dan lijkt me de enige optie meer vetten/oliën gaan voeren dan je nu doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:26 



 
Profiel   

Misschien de 'Sport' balancer van Equi-Xcel?

Deze is speciaal gemaakt voor sportpaarden en bevat extra aminozuren voor het behoud en de opbouw van spiermassa. Vitamine E zorgt ervoor dat de spieren soepel blijven, en ondersteunt het herstel na arbeid. Daarnaast is het laag in zetmeel en suikers en zuinig in gebruik, je hoeft hiervan maar 1x per dag 350 gram te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:37 



 
Profiel   

Waarom stoppen met de fibrebeet? Wat mis je daarin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 12:56 



 
Profiel   

Het voordroog wat gevoerd word zit wel hoog in de energie he. Zou hem op stal zetten met een hooinet. Daarbij mag hij vaak niet eten van de andere paarden. En hem wat vaker op het gras zetten misschien

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:28 



 
Profiel   

Misschien kan je bij vitalbix om hulp vragen? Ik heb daar een voedingsadvies opgevraagd en daar kwam echt heel veel nuttige informatie vandaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:29 



 
Profiel   

Als je hem minder schraal wil en echt spieren wil laten opbouwen zullen er wel echt meer eiwitten in je rantsoen moeten. Ik zou zeker luzerne(mix) bij gaan voeren en voor een brok hoog in energie, laag in suiker/zetmeel kijken naar bijvoorbeeld Horsefood Omega-3 powermuesli, pavo ease&excell of vitalbix active+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:41 



 
Profiel   

Wat dacht je er van om hem dan veel langer dan die 2 uur op het gras te zetten. Beter dan allerlei supplementen te gaan voeren en/of meer krachtvoer te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:11 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
Als je hem minder schraal wil en echt spieren wil laten opbouwen zullen er wel echt meer eiwitten in je rantsoen moeten. Ik zou zeker luzerne(mix) bij gaan voeren en voor een brok hoog in energie, laag in suiker/zetmeel kijken naar bijvoorbeeld Horsefood Omega-3 powermuesli, pavo ease&excell of vitalbix active+.


Eens. Equifirst Linamix is ook een goede hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:12 



 
Profiel   

De mijne krijgt Pavo Performance. Paard loopt Z1 dressuur, en wil er ook niet te veel suiker en zetmeel in hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:14 



 
Profiel   

Ik geef green power van equifyt. Genoeg energie en je hoeft er niet giga veel van te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:15 



 
Profiel   

Bedankt allemaal. Vitalbix sprak me nooit zo aan, hoewel ik het op bokt wel vaak voorbij zie komen. Ben even verder gaan kijken en zie dat ze ook in hun Active + muesli de vitaminebrok hebben verwerkt, dat spreekt me dan weer wel aan. Heb bij hun nu een voeradvies aangevraagd, ze vroegen vrij veel info, dus ben benieuwd.
Pavo ease&excell en performance had ik zelf al gevonden inderdaad, en dat spreekt me in principe ook aan.

Wat ik wil is in principe iets wat hem straks goed kan onderhouden als hij goed op gewicht is en iets meer energie geeft, hij kan wat flegmatiek zijn. Maar ik sluit niet dat uit dat ik toch een kleinere hoeveelheid fibrebeet meng meng met de brok/muesli.

Meer op het gras zetten heb ik 2 maanden hiervoor gedaan, 10-12 uur per dag op een volle wei, maar aankomen deed hij niet. denk dat het feit dat hij nu aankomt dus vooral van het kuil komt, dat is vrij rijk (getest). Gezien mijn paard in een groep staat die niet te veel gras mag, kan hij niet veel langer op de wei, doe hem wel een uurtje extra op het gras wanneer ik er zelf bij ben. Ook geef ik hem met poetsen en zadelen nog wat extra kuil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:16 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
Als je hem minder schraal wil en echt spieren wil laten opbouwen zullen er wel echt meer eiwitten in je rantsoen moeten. Ik zou zeker luzerne(mix) bij gaan voeren en voor een brok hoog in energie, laag in suiker/zetmeel kijken naar bijvoorbeeld Horsefood Omega-3 powermuesli, pavo ease&excell of vitalbix active+.

Fibrebeet is juist heel hoog in eiwit, het is een mengsel soyaschroot, lucerne en bietenpulp.

Ik kan me voorstellen dat je wat energie mist, dan zou ik olie omhoog gooien naar 100ml eventueel. Of bv meer gras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:21 



 
Profiel   

Maar als dat voordroog rijk getest is, moet je daar dadelijk nog wel een sportbrok bij willen voeren?
Hij komt er nu al van op aan, dus krijgt hij al meer energie dan hij verbruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:25 



 
Profiel   

Je geeft aan dat je ruwvoer getest is en 'rijk' is. Maar waaraan?
Je paard is nog jong, dus groeit nog wat en is spieren aan het kweken. Dat vraagt best wat eiwit. Maar als jouw ruwvoer rijk is in suikers maar arm of gemiddeld in eiwit, heb je daar dus geen optimaal voer mee.
Waarom wordt er stro door het voordroog gemengd? Lopen er ook iets van koudbloeden bij ofzo?

Wat mis je behalve wat meer vlees op het lijf, aan energie bij je paard? Vind je 'm over het algemeen wat te flegmatiek, of is zogezegd 'de pijp snel leeg' als je hem werkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:38 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Je geeft aan dat je ruwvoer getest is en 'rijk' is. Maar waaraan?
Je paard is nog jong, dus groeit nog wat en is spieren aan het kweken. Dat vraagt best wat eiwit. Maar als jouw ruwvoer rijk is in suikers maar arm of gemiddeld in eiwit, heb je daar dus geen optimaal voer mee.
Waarom wordt er stro door het voordroog gemengd? Lopen er ook iets van koudbloeden bij ofzo?

Het is hoog in energie laag in suikers hoog in eiwitten
Er loopt 1 koudbloed en die staat 24/7 in het gras
Sorry dat ik antwoord ik sta op de zelfde plek en liep hier ook tegen aan.
Heb nu mijn twee pony’s 24/7 op het gras gezet Tinker en een Welsh

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:43 



 
Profiel   

Mengen met stro vind ik niet slecht, kan helpen om diarree te voorkomen.

Het voordroog lijkt me niet slecht, wel vervelend als ie ervan gaat schuren natuurlijk.

Qua voer denk ik dat Cavalor Fiberforce mss niet slecht is, maar mss is het gewoon een flegmatiek paard, en zal voeren hieraan niet veranderen. Of voor het werk een uurtje op stal zetten (als ie een stal heeft natuurlijk) zodat ie wat kan "uitbuiken".

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 14:51 



 
Profiel   

Sintara schreef
SuperZodiaX schreef
Als je hem minder schraal wil en echt spieren wil laten opbouwen zullen er wel echt meer eiwitten in je rantsoen moeten. Ik zou zeker luzerne(mix) bij gaan voeren en voor een brok hoog in energie, laag in suiker/zetmeel kijken naar bijvoorbeeld Horsefood Omega-3 powermuesli, pavo ease&excell of vitalbix active+.

Fibrebeet is juist heel hoog in eiwit, het is een mengsel soyaschroot, lucerne en bietenpulp.

Ik kan me voorstellen dat je wat energie mist, dan zou ik olie omhoog gooien naar 100ml eventueel. Of bv meer gras?


Klopt, maar ze geeft aan van de fibrebeet af te willen en te vervangen voor een sportbrok straks. Als je die weg wil zou ik wel alsnog iets van luzerne in je rantsoen houden. En die halve schep fibrebeet mag ook best naar een hele. Ik geef hier een spanjaard die aan moest komen in spieren toen hij kwam een hele schep (geweekte) luzernebrok, werkt super ook.
Als er dan meer power bij moet kan je de brok daarnaast nog toevoegen, eentje die hoog in olie is. En dat zijn de ease en excel en de omega3power o.a. de vitalbix is wel laag in suiker en zetmeel dus daarom zette ik er hem in het rijtje erbij, maar bij mij beviel hij niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:03 



 
Profiel   

Ik voer mijn paarden al twee jaar de Pavo performance. Ik zat in de testfase van Pavo. Ze doen het er allemaal super op. Ik ben er heel tevreden over, je hebt genoeg energie maar geen hete paarden door veel vet/olie in de brok en weinig suiker. Toch ook veel eiwit voor de spieropbouw, het is heel fijn voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:06 



 

Chesss schreef
Ik geef green power van equifyt. Genoeg energie en je hoeft er niet giga veel van te geven.

Ik geef deze in combinatie met de pre Active. Paard wordt op Z2 niveau getraind. Zeer tevreden over

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:11 



 
Profiel   

Neem eens contact op met Anne Claire van Topfithorseshop voor een vrijblijvend voeradvies. Ken veel mensen die ze super geholpen heeft. Mijn paard stond al jaren op pavo en heb ik 2 maanden overgezet op Cavalor, wereld van verschil in zowel buikerigheid als werkzin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:18 



 
Profiel   

Ik ben sinds kort overgestapt van Vitalbix naar Florians horsefood. Misschien daar eens informeren? Hebben hele mooie producten wat geen toegevoegde suikers bevat, het is vergeleken vitalbix hoger in Suiker Zetmeel maar alsnog zeer acceptabel. Voer is volledig op basis van ruwvoer. Ze zijn bij mij toen thuis geweest om het paard te beoordelen en te zien hoe hij erbij staat en aan de hand daarvan een advies gekregen. ik voerde al 6 jaar lang vitalbix opzich tevreden maar toch overgestapt omdat ik het concept meer bij mij lag en om te kijken of het misschien wel beter is. Tot nu toe (voer het nu een kleine maand) geen gekke dingen. Paard ziet er mooi uit, voldoende energie op alleen de basis (ViMi-plus en Basic Growth)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:36 



 
Profiel   

Sintara schreef
SuperZodiaX schreef
Als je hem minder schraal wil en echt spieren wil laten opbouwen zullen er wel echt meer eiwitten in je rantsoen moeten. Ik zou zeker luzerne(mix) bij gaan voeren en voor een brok hoog in energie, laag in suiker/zetmeel kijken naar bijvoorbeeld Horsefood Omega-3 powermuesli, pavo ease&excell of vitalbix active+.

Fibrebeet is juist heel hoog in eiwit, het is een mengsel soyaschroot, lucerne en bietenpulp.

Ik kan me voorstellen dat je wat energie mist, dan zou ik olie omhoog gooien naar 100ml eventueel. Of bv meer gras?


Er zit geen sojaschroot in, maar sojahullen. Hullen zijn eiwitarm maar vezelrijk. Het (ruw) eiwitgehalte in fiberbeet is 11%. Dat is gelijk aan gemiddeld hooi.

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... fibrebeet/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:38 



 
Profiel   

Mijn pony loopt heel fijn op de vitalbix active plus (z dressuur en L vaardigheid )
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen