Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Groente en fruit voor paarden

 
Profiel   

Ik laat mijn 2 knapperds van alles proeven (wat ze mogen) ik geef ze dus geen mensen eten of drinken
Ik heb ze al:
Aarbeien
Bannaan
Watermeloen
Wortel
Peer
Appel
Manderijn
Sinessapel
Komkommer

Gegeven en ze vinden de manderijn en watermeloen helemaal geweldig dit doe ik vanwege dat mijn opa niet makkelijk een appel kan stuk bijten en dan liever wat zacht heeft

Dus ik zoek een betrouwbare site waar je kan zien wat paarden kwa fruit allemaal mogen want kan niet vinden

En met deze variatie worden ze zo blij


En zie dat tegenwoordig paarden allemaal troep krijgen zoals mensen eten en ik hou mijn paardjes liever gezond met wat lekker fruit wilgetakken kamile enzovoort


Laatst bijgewerkt door Angeldr14 op 17-07-21 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 09:40 



 
Profiel   

Citaat
En zie dat tegenwoordig paarden allemaal troep krijgen zoals mensen eten en ik hou mijn paardjes liever gezond met wat lekker fruit wilgetakken kamile enzovoort

https://www.horses.nl/articles/kan-ik-o ... it-voeren/
Fruit zeer beperkt voeren, het is nl niet zo goed voor de maag.

Veel van wat je opnoemt is juist mensen eten (watermeloen, sinaasappel enz) eten paarden niet in de natuur.
https://www.pavo.nl/advies/wat-eten-paarden/
Paarden hou je niet gezond met het geven van fruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 09:59 



 
Profiel   

Paarden zijn geen groenten-en fruiteters. Paarden eten grassen, kruiden en basten. Op internet kun je we hele leuke cursussen vinden wat je allemaal voor gezond lekkers voor je paard gewoon in de natuur kunt plukken. Misschien is dat leuk voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:05 



 
Profiel   

Brainless schreef
Citaat
En zie dat tegenwoordig paarden allemaal troep krijgen zoals mensen eten en ik hou mijn paardjes liever gezond met wat lekker fruit wilgetakken kamile enzovoort

https://www.horses.nl/articles/kan-ik-o ... it-voeren/
Fruit zeer beperkt voeren, het is nl niet zo goed voor de maag.

Veel van wat je opnoemt is juist mensen eten (watermeloen, sinaasappel enz) eten paarden niet in de natuur.
https://www.pavo.nl/advies/wat-eten-paarden/
Paarden hou je niet gezond met het geven van fruit.

Nee d
Ik weet dat je ze niet zo gezond houd maar het is beter dan engerie drank of zakken snoep van de mens dan geef ik liever fruit en ik geef mijn paarden heel beperkt fruit het is niet alsof ik een hele watermeloen geef niet eens de helft verdeel een kwart over beide paarden zelfde als de peer helft helft
En anders waren de appel en wortel en peer ook slecht voor de maag

En nee klopt bepaalde eten ze niet in de natuur maar de vorige eigenaar gaf ook veel verschillende fruit soorten en zei fokte paarden dus zijn maag is al wat gewend.
Niet zo bezorgd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:06 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Paarden zijn geen groenten-en fruiteters. Paarden eten grassen, kruiden en basten. Op internet kun je we hele leuke cursussen vinden wat je allemaal voor gezond lekkers voor je paard gewoon in de natuur kunt plukken. Misschien is dat leuk voor je?



Ja ik kijk ook veel op internet en vraag het na want er groeit veel bij ons laatst kamile gevonden wat je allemaal toch kan vinden in de natuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:08 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Paarden zijn geen groenten-en fruiteters. Paarden eten grassen, kruiden en basten. Op internet kun je we hele leuke cursussen vinden wat je allemaal voor gezond lekkers voor je paard gewoon in de natuur kunt plukken. Misschien is dat leuk voor je?

Ik ga binnekort ook allemaal kruides bestellen maar daar zag ik soms tomaat in zitten en ik weet dat paarden dat niet mogen wegens nachtschade familie maar snap niet dat het dan geschikt is voor paarden
Vandaar dat ik groente en fruit wilde weten ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:09 



 
Profiel   

Angeldr14 schreef
Nee d
Ik weet dat je ze niet zo gezond houd maar het is beter dan engerie drank of zakken snoep van de mens dan geef ik liever fruit en ik geef mijn paarden heel beperkt fruit het is niet alsof ik een hele watermeloen geef niet eens de helft verdeel een kwart over beide paarden zelfde als de peer helft helft
En anders waren de appel en wortel en peer ook slecht voor de maag

En nee klopt bepaalde eten ze niet in de natuur maar de vorige eigenaar gaf ook veel verschillende fruit soorten en zei fokte paarden dus zijn maag is al wat gewend.
Niet zo bezorgd

Ik geen 1 mens die zijn paard energie drankjes geeft en/of zakken snoep.
Mijn paarden krijgen af en toe een paardensnoepje en daarnaast gewoon muesli waar alle vitamines/mineralen inzetten die ze nodig hebben.

Dat de vorige eigenaar het wel gaf en zij paarden fokte wil niet zeggen dat het goed is en dat paarden daar aan wennen.

In wortels zit het minste suiker en kun je prima als lekkere beloning tussendoor geven, een stukje appel ook maar daarvan kun je veel minder voeren dan van wortels.
Je kan ruim 2 kilo wortels voeren voor 1 appeltje qua suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:15 



 
Profiel   

Brainless schreef
Angeldr14 schreef
Nee d
Ik weet dat je ze niet zo gezond houd maar het is beter dan engerie drank of zakken snoep van de mens dan geef ik liever fruit en ik geef mijn paarden heel beperkt fruit het is niet alsof ik een hele watermeloen geef niet eens de helft verdeel een kwart over beide paarden zelfde als de peer helft helft
En anders waren de appel en wortel en peer ook slecht voor de maag

En nee klopt bepaalde eten ze niet in de natuur maar de vorige eigenaar gaf ook veel verschillende fruit soorten en zei fokte paarden dus zijn maag is al wat gewend.
Niet zo bezorgd

Ik geen 1 mens die zijn paard energie drankjes geeft en/of zakken snoep.
Mijn paarden krijgen af en toe een paardensnoepje en daarnaast gewoon muesli waar alle vitamines/mineralen inzetten die ze nodig hebben.

Dat de vorige eigenaar het wel gaf en zij paarden fokte wil niet zeggen dat het goed is en dat paarden daar aan wennen.

In wortels zit het minste suiker en kun je prima als lekkere beloning tussendoor geven, een stukje appel ook maar daarvan kun je veel minder voeren dan van wortels.
Je kan ruim 2 kilo wortels voeren voor 1 appeltje qua suikers.

Ik heb vaker filmpjes gezien dat paarden zure matjes of kleine stukjes van mensen eten krijgen om te proeven ook zag ik in een ander topic dat iemand een keer had gezien dat iemand een paard energie drank geeft het zijn voor beelden en ik geef mijn paarden hele kleine beetjes zoals een appel die gaat door de helft alles wat hier boven staat wordt in matige hoeveelheid gegeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:19 



 
Profiel   

Brainless schreef
Citaat
En zie dat tegenwoordig paarden allemaal troep krijgen zoals mensen eten en ik hou mijn paardjes liever gezond met wat lekker fruit wilgetakken kamile enzovoort

https://www.horses.nl/articles/kan-ik-o ... it-voeren/
Fruit zeer beperkt voeren, het is nl niet zo goed voor de maag.

Veel van wat je opnoemt is juist mensen eten (watermeloen, sinaasappel enz) eten paarden niet in de natuur.
https://www.pavo.nl/advies/wat-eten-paarden/
Paarden hou je niet gezond met het geven van fruit.
op de site staat paarden mogen broccoli en bloemkool maar op andere site staat dat dit juist gas vormt ? En gaskoliek kan veroorzaken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:23 



 
Profiel   

Dat jij je paard af en toe een stukje fruit geeft is niet het probleem.. maar jij zegt dat jij je paard gezond wilt houden met fruit.
Dat is nl. onzin, je kan je paard niet gezond houden met fruit.
Het is de menselijke gedachte (fruit is gezond voor ons, dus ook voor een paard), wat niet kopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:26 



 
Profiel   

Brainless schreef
Dat jij je paard af en toe een stukje fruit geeft is niet het probleem.. maar jij zegt dat jij je paard gezond wilt houden met fruit.
Dat is nl. onzin, je kan je paard niet gezond houden met fruit.
Het is de menselijke gedachte (fruit is gezond voor ons, dus ook voor een paard), wat niet kopt.

Ik bedoelde het niet zo ik weet dat je je paard niet gezond houd met fruit ‍♀️ bedoelde het niet zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:28 



 
Profiel   

Angeldr14 schreef
Ik laat mijn 2 knapperds van alles proeven (wat ze mogen) ik geef ze dus geen mensen eten of drinken
Ik heb ze al:
Aarbeien
Bannaan
Watermeloen
Wortel
Peer
Appel
Manderijn
Sinessapel
Komkommer

Gegeven en ze vinden de manderijn en watermeloen helemaal geweldig dit doe ik vanwege dat mijn opa niet makkelijk een appel kan stuk bijten en dan liever wat zacht heeft

Dus ik zoek een betrouwbare site waar je kan zien wat paarden kwa fruit allemaal mogen want kan niet vinden

En met deze variatie worden ze zo blij

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:30 



 
Profiel   

Angeldr14 schreef
op de site staat paarden mogen broccoli en bloemkool maar op andere site staat dat dit juist gas vormt ? En gaskoliek kan veroorzaken

Ze mogen veel soorten fruit/groenten maar echt in zeer beperkte maten.
Van een stukje broccoli krijgen ze geen koliek.
Maar dat geldt dus ook voor suikerrijk fruit.
Een halve appel is geen probleem, maar zodra je meer gaat voeren gaat dat naast maagproblemen ook darm/gasproblemen geven.

Daarom snap ik niet dat je het bij een geschikt dieet van een paard houdt, dat ze het lekker vinden wilt niet zeggen dat het gezond is.

Prima dat je af en toe een stukje appel geeft maar waarom speciaal dingen gaan kopen van iets wat ze niet nodig hebben en waarvan te veel geven problemen kunnen veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:31 



 
Profiel   

Angeldr14 schreef
Ik bedoelde het niet zo ik weet dat je je paard niet gezond houd met fruit ‍♀️ bedoelde het niet zo

Dan kun je dit beter weghalen.
Citaat
ik hou mijn paardjes liever gezond met wat lekker fruit

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:32 



 
Profiel   

Mijn paard plukt zelf de pruimen uit de boom en de bramen van de struiken als ze er bij kan. Ze krijgt ook wel afval uit de moestuin zoals koolbladeren wortelloof ed. Maar voor alles geldt met mate dus geen emmer vol. Overigens krijgt ze ook wel eens een pepermuntje, daar overkomt haar ook niks van. Dus eens een zure mat laten proeven is ook niet erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 10:48 



 

pillow schreef
Mijn paard plukt zelf de pruimen uit de boom en de bramen van de struiken als ze er bij kan. Ze krijgt ook wel afval uit de moestuin zoals koolbladeren wortelloof ed. Maar voor alles geldt met mate dus geen emmer vol. Overigens krijgt ze ook wel eens een pepermuntje, daar overkomt haar ook niks van. Dus eens een zure mat laten proeven is ook niet erg.

Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willen. :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:11 



 
Profiel   

https://equinefit.nl/dos-and-donts-eten-delen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:20 



 
Profiel   

Mkango schreef
pillow schreef
Mijn paard plukt zelf de pruimen uit de boom en de bramen van de struiken als ze er bij kan. Ze krijgt ook wel afval uit de moestuin zoals koolbladeren wortelloof ed. Maar voor alles geldt met mate dus geen emmer vol. Overigens krijgt ze ook wel eens een pepermuntje, daar overkomt haar ook niks van. Dus eens een zure mat laten proeven is ook niet erg.

Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willen. :?

Doe niet zo moeilijk, neem jij zelf ook nooit iets wat niet gezond is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:26 



 

pillow schreef
Doe niet zo moeilijk, neem jij zelf ook nooit iets wat niet gezond is.

En dat is relevant, omdat...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:29 



 
Profiel   

pillow schreef
Mijn paard plukt zelf de pruimen uit de boom en de bramen van de struiken als ze er bij kan. Ze krijgt ook wel afval uit de moestuin zoals koolbladeren wortelloof ed. Maar voor alles geldt met mate dus geen emmer vol. Overigens krijgt ze ook wel eens een pepermuntje, daar overkomt haar ook niks van. Dus eens een zure mat laten proeven is ook niet erg.

Dus bramen zouden ze wel een keertje mogen hoe zit dat met druiven?
En perzik?

Hier groeien alleen wilgen en bepaalde kruide plantjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:34 



 
Profiel   

Fruit is voor fruiteters. Mensen, apen, sommige vleermuizen, varkens en vogels. En vast nog wel een stel andere diersoorten, maar grazers horen niet in dat rijtje thuis.

Paarden geef je paardenvoer. En evt een paardensnoepje, als je dan per se ergens mee wilt belonen.

Voor de vitamine C hoef je ook geen fruit te voeren, dat kunnen paarden zelf maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 11:44 



 
Profiel   

Angeldr14 schreef
pillow schreef
Mijn paard plukt zelf de pruimen uit de boom en de bramen van de struiken als ze er bij kan. Ze krijgt ook wel afval uit de moestuin zoals koolbladeren wortelloof ed. Maar voor alles geldt met mate dus geen emmer vol. Overigens krijgt ze ook wel eens een pepermuntje, daar overkomt haar ook niks van. Dus eens een zure mat laten proeven is ook niet erg.

Dus bramen zouden ze wel een keertje mogen hoe zit dat met druiven?
En perzik?

Hier groeien alleen wilgen en bepaalde kruide plantjes


Onze paarden stonden op een grote weide. Als de kersen rijp waren, moest ik er echt iets om heen zetten want ze waren er dol op en op de twee achterbenen wist de ruin precies hoe hij die kersen anders naar beneden moest krijgen. Hij at ze met pit en al op en dat vonden wij niet goed. Dus werd het afgezet.
Dat als wij met de buurt met hulp van de tractor de kersen gingen plukken en de paarden die enkeling die naar beneden viel snaaiden voordat we erbij waren→ dat kunnen ze best wel hebben. Daar veel met zijn allen om gelachen. Die boefjes.

Appelboom idem ditum→ ging ook stroomdraad om heen zo gauw de paarden wilden gaan plukken→ eentje is geen probleem maar paarden van ons wisten niet van stoppen.

Zo ook met de groene eikels, eentje mag best, of 2 of 10. Maar die schurken bleven maar eten ervan. Dus ik denk dat als je af en toe iets van fruit geeft dat geen probleem is. Maar ik zou er zeker geen gewoonte van maken. Hebben wij ook nooit gedaan. Af en toe een hapje appel, of onderweg als we frambozen of iets anders lekkers plukten dan gaven we hun ook eentje→ kan best→ maar dat was het dan ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 12:08 



 
Profiel   

Mkango schreef
pillow schreef
Mijn paard plukt zelf de pruimen uit de boom en de bramen van de struiken als ze er bij kan. Ze krijgt ook wel afval uit de moestuin zoals koolbladeren wortelloof ed. Maar voor alles geldt met mate dus geen emmer vol. Overigens krijgt ze ook wel eens een pepermuntje, daar overkomt haar ook niks van. Dus eens een zure mat laten proeven is ook niet erg.

Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willen. :?

Wat voegt deze opmerking toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 16:33 



 
Profiel   

Angeldr14 schreef
Eatshay schreef
Paarden zijn geen groenten-en fruiteters. Paarden eten grassen, kruiden en basten. Op internet kun je we hele leuke cursussen vinden wat je allemaal voor gezond lekkers voor je paard gewoon in de natuur kunt plukken. Misschien is dat leuk voor je?

Ik ga binnekort ook allemaal kruides bestellen maar daar zag ik soms tomaat in zitten en ik weet dat paarden dat niet mogen wegens nachtschade familie maar snap niet dat het dan geschikt is voor paarden
Vandaar dat ik groente en fruit wilde weten ook


Als je kruiden bestelt dan kan je het beste geen mix bestellen maar pure kruiden (dus 1 soort per zakje) . Zelf vind ik het vaak alleen zonde van het geld om het te bestellen, zeker als je het puur als afwisseling gebruikt. Veel kan je vinden in de natuur, bijvoorbeeld paardenbloem, weegbree, berkenblad, hazelaarblad, wilgentakken, aardbeiblad etc. Zorg wel dat je heel goed weet wat je dan plukt en zeker weet dat je niet iets verward met een giftige plant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 16:51 



 
Profiel   

Je hebt filmpjes gezien waar paarden iets proeven, dat wil toch niet zeggen dat dat gevoerd wordt.
Als het structureel gegeven gaat worden zal het niet gezond zijn idd, maar geloof niet dat het direct ernstig is.
Mijn wedstrijd paard at vroeger ook een patatje met mayo mee, maar hij kreeg echter niet elke avond een patatje hoor en is er gewoon 30+ mee geworden.
De pony's hier krijgen ook van alles wat niet " gezond" zou zijn.
Zolang ze geen emmers vol structureel krijgen is er niks aan de hand.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 17:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen