Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste eigen paard, is dit voldoende?

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Binnenkort komt als het goed is mijn eerste eigen paard. Nu heb ik heel lang uit de paardenwereld gelegen en ben ik pas net weer gestart. Het is dus voor mij lastig om overal een juiste beslissing in te maken.

Ik zal ongeveer 5/6 keer per week trainen, waarvan ongeveer 2/3 keer intensief en de andere dagen vooral herstel (buitenrit, longeren of wel gewoon rijden maar dan het meer relaxed aan doen) Paard komt 24/7 in een paddock en een paar keer per week op wei.

Het paard mag wel wat aankomen in spieren en misschien ook wel wat in vet.

Hij krijgt natuurlijk onbeperkt hooi en daarnaast wil ik eerste instantie dagelijks Pavo Vital brokjes voeren en op trainingsdagen (5/6x) per week Pavo FibreBeet bijvoeren. En dan kijken hoe dat bevalt/verloopt.

Is dit een juiste insteek? Of ben ik beter af door eerst alleen de Pavo Vital bij het hooi te voeren of misschien wel direct bix bij te voeren ipv. FibreBeet(zo ja, welke bix is het beste).

Andere voeder tips & trics zijn zeker welkom natuurlijk. Alvast heel erg bedankt :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:19 



 
Profiel   

Ik zou vooral kijken wat je paard eerst kreeg en deed op zijn vorige plek.
Dit kun je eerst aanhouden en van daaruit eventueel rustige veranderingen doorvoeren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:20 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Ik zou vooral kijken wat je paard eerst kreeg en deed op zijn vorige plek.
Dit kun je eerst aanhouden en van daaruit eventueel rustige veranderingen doorvoeren :)

Hij krijgt momenteel alleen hooi want hij staat stil. Ik ben bang dat hij daar niet genoeg aan gaat hebben? Of denk ik dan verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:23 



 
Profiel   

Fien94 schreef
lies_sparkle schreef
Ik zou vooral kijken wat je paard eerst kreeg en deed op zijn vorige plek.
Dit kun je eerst aanhouden en van daaruit eventueel rustige veranderingen doorvoeren :)

Hij krijgt momenteel alleen hooi want hij staat stil. Ik ben bang dat hij daar niet genoeg aan gaat hebben? Of denk ik dan verkeerd?


Ik ken de conditie van je paard niet. Maar wat je sowieso kan doen is een vitamine brokje erbij te doen zoals je zelf ook al schreef.
Afhankelijk van de conditie van je paard kun je iets bijvoeren mocht dat nodig zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:27 



 
Profiel   

Ik zou de training heel langzaam oppakken. Van stil staan naar 6 x in de week hoe dan ook vind ik veel.

Het voeren ook opbouwen naar gelang de training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:32 



 
Profiel   

Ik zou de Fibrebeet inruilen voor sportmuesli of zoiets.
Fibrebeet is eigenlijk gewoon extra ruwvoer en als er intensief wordt getraind zou ik liever op die dagen wat krachtvoer bijgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:34 



 
Profiel   

anca schreef
Ik zou de training heel langzaam oppakken. Van stil staan naar 6 x in de week hoe dan ook vind ik veel.

Het voeren ook opbouwen naar gelang de training.

:j

6 keer is sowieso veel vind ik persoonlijk. Maar dat ligt ook wel aan de grote van de paddock en of hij daar uitgedaagd word te spelen.

Dus voor nu idd heel rustig opbouwen.
En dan beginnen met die vitamine korrel of vitalbix, waar je ook een sportversie van hebt als hij wat meer aan het werk moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:35 



 
Profiel   

Wanneer het dier stilstaat is een ander trainings schema veel belangrijker. Kijk wat mensen met een jong paard doen dat net onder het zadel is en pas die training toe op je paard. En dan kun je over een half jaar wel weer verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:37 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard alleen op een vitaminebrok staan met lucerne. En in de winter voer ik hem bij met fibrebeet om op gewicht te blijven, zolang hij op het gras staat blijft hij mooi rond! En hij staat op onbeperkt hooi en we trainen op ongeveer M2 niveau 3 a 4 per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:38 



 
Profiel   

anca schreef
Ik zou de training heel langzaam oppakken. Van stil staan naar 6 x in de week hoe dan ook vind ik veel.

Het voeren ook opbouwen naar gelang de training.

Het is natuurlijk 5 a 6x per week op zijn niveau. Intensief is intenstief voor hem, niet voor mij :o Dat zal in het begin 2/3x zijn en de rest lekker rustig aan doen en de beentjes vooral strekken, buiten, longeren of in de bak. Dat komt wel goed. Hij is ook niet helemaal out of shape, maak je geen zorgen.
Als hij op de wei staat hoeft hij natuurlijk niet zijn beentjes te strekken maar op een paddock vind ik het zelf altijd wel prettig als een paard wel wat in beweging blijft.


Het ging mij echt om het voeren, maar ik denk dat ik al merk dat ik eerst wel gewoon de Pavo Vital kan bijvoeren en dat dit eerst wel even voldoende is. Dank jullie wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:38 



 
Profiel   

Als die mager is terwijl hij niet werkt zou ik ook z'n gebit gelijk even doen en een wormenonderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:56 



 
Profiel   

nouklime schreef
Ik heb mijn paard alleen op een vitaminebrok staan met lucerne. En in de winter voer ik hem bij met fibrebeet om op gewicht te blijven, zolang hij op het gras staat blijft hij mooi rond! En hij staat op onbeperkt hooi en we trainen op ongeveer M2 niveau 3 a 4 per week.

Dank je wel! Hier kan ik wat mee, dan hebben wij echt nog wel even gewoon genoeg aan hooi en Pavo Vital <3

littleroosie schreef
Als die mager is terwijl hij niet werkt zou ik ook z'n gebit gelijk even doen en een wormenonderzoek.

Hij is niet mager? Hij staat gewoon een paar weekjes stil en op rantsoen. Maar gebit en wormenonderzoek is de basis dus dat ga ik sowieso doen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:03 



 
Profiel   

Fien94 schreef
Intensief is intenstief voor hem, niet voor mij :o


Ja, en juist dat moet je dus echt rustig opbouwen.
Als jij begint met 2/3 per week al intensief voor hem (en dat kan 1 rondje galop aan de longe al zijn bij wijze van spreken) te trainen en je wilt dat kennelijk uiteindelijk ook nog naar 5/6 per week intensief trainen uitbreiden, is dat een recept voor blessures.

En als jij een buitenritje in die 2/3 overige dagen als niet intensief inschat, dan kun je je ook nog flink vergissen. Voor een paard kan dat intensiever zijn dan bakwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:17 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Fien94 schreef
Intensief is intenstief voor hem, niet voor mij :o


Ja, en juist dat moet je dus echt rustig opbouwen.
Als jij begint met 2/3 per week al intensief voor hem (en dat kan 1 rondje galop aan de longe al zijn bij wijze van spreken) te trainen en je wilt dat kennelijk uiteindelijk ook nog naar 5/6 per week intensief trainen uitbreiden, is dat een recept voor blessures.

En als jij een buitenritje in die 2/3 overige dagen als niet intensief inschat, dan kun je je ook nog flink vergissen. Voor een paard kan dat intensiever zijn dan bakwerk.

Heb je het paard gezien? Weet jij wat zijn achtergrond is? Hoelang hij al stil staat en wat hij hiervoor heeft gedaan? Wie zegt dat ik 5/6 keer per week intenstief wil gaan trainen? Hoe weet jij wat ik doe als ik het heb over een buitenrit of over longeren? :') Waar haal jij al deze informatie vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:28 



 
Profiel   

Zo, pittige reactie hoor. Je zegt het hier toch zelf, en zéker als je aangeeft dat het voor hem intensief is en niet voor jou klinkt dat als iemand die het werk gaat onderschatten.

Mensen proberen je alleen maar te helpen omdat je zelf ook aangeeft er een flinke tijd uit te zijn geweest. 5 á 6 keer lopen - in welke vorm dan ook - vanuit totaal stil staan (wat je, nogmaals, zelf aangeeft) is inderdaad nogal veel: en zoals Ibbel zegt, een recept voor blessures.

Mensen geven die reacties niet omdat we collectief hebben besloten jou eens even flink dwars te zitten, maar omdat mensen uit ervaring spreken en jou - en je paard - proberen te behoeden voor ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:35 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Zo, pittige reactie hoor. Je zegt het hier toch zelf, en zéker als je aangeeft dat het voor hem intensief is en niet voor jou klinkt dat als iemand die het werk gaat onderschatten.

Mensen proberen je alleen maar te helpen omdat je zelf ook aangeeft er een flinke tijd uit te zijn geweest. 5 á 6 keer lopen - in welke vorm dan ook - vanuit totaal stil staan (wat je, nogmaals, zelf aangeeft) is inderdaad nogal veel: en zoals Ibbel zegt, een recept voor blessures.

Mensen geven die reacties niet omdat we collectief hebben besloten jou eens even flink dwars te zitten, maar omdat mensen uit ervaring spreken en jou - en je paard - proberen te behoeden voor ellende.


+:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:41 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Zo, pittige reactie hoor. Je zegt het hier toch zelf, en zéker als je aangeeft dat het voor hem intensief is en niet voor jou klinkt dat als iemand die het werk gaat onderschatten.

Mensen proberen je alleen maar te helpen omdat je zelf ook aangeeft er een flinke tijd uit te zijn geweest. 5 á 6 keer lopen - in welke vorm dan ook - vanuit totaal stil staan (wat je, nogmaals, zelf aangeeft) is inderdaad nogal veel: en zoals Ibbel zegt, een recept voor blessures.

Mensen geven die reacties niet omdat we collectief hebben besloten jou eens even flink dwars te zitten, maar omdat mensen uit ervaring spreken en jou - en je paard - proberen te behoeden voor ellende.



Ik was ook een reactie aan het typen, maar gezien jouw reacties denk ik vooral; zoek het maar lekker zelf uit :j

Dus ik sluit me volledig aan bij BM _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:44 



 
Profiel   

Zo jeetje, dat mag inderdaad wel iets minder TS.
Je stelt een vraag en daar wordt antwoord op gegeven, op gewoon een normale toon met tips.
Je hoeft niet gelijk zo passief-agressief te reageren. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:47 



 
Profiel   

Fien94 schreef
Ibbel schreef
Ja, en juist dat moet je dus echt rustig opbouwen.
Als jij begint met 2/3 per week al intensief voor hem (en dat kan 1 rondje galop aan de longe al zijn bij wijze van spreken) te trainen en je wilt dat kennelijk uiteindelijk ook nog naar 5/6 per week intensief trainen uitbreiden, is dat een recept voor blessures.

En als jij een buitenritje in die 2/3 overige dagen als niet intensief inschat, dan kun je je ook nog flink vergissen. Voor een paard kan dat intensiever zijn dan bakwerk.

Heb je het paard gezien? Weet jij wat zijn achtergrond is? Hoelang hij al stil staat en wat hij hiervoor heeft gedaan? Wie zegt dat ik 5/6 keer per week intenstief wil gaan trainen? Hoe weet jij wat ik doe als ik het heb over een buitenrit of over longeren? :') Waar haal jij al deze informatie vandaan?


Gáán we weer. TS krijgt niet de reacties die ze verwacht en wordt pissig. Zoek het dan lekker zelf uit joh, nu al medelijden met je paard. Van stilstaan naar 6 dagen bezig, arm dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:50 



 
Profiel   

Gefeliciteerd TS, met jouw nieuwe paard!

Ik zou ook beginnen met een wormenkuur (of evt eerst mestonderzoek) en een vitaminebrok (balancer)
Daarna zou ik als je het 'werk' gaat opbouwen gewoon kijken hoe hij het doet. En daaroo baseren hoeveel brok je hem wilt geven.

Wij hebben 2 jonge pony's die 5 a 6 keer per week getraind worden; de ene krijgt naast hooi en vitamine maar een handje brok. Die heeft al voldoende energie van zichzelf en heeft het niet nodig. De ander doet het beter ol 2x per dag een halve kilo brok.
Wij zijn dat ook gewoon gaan kijken aan de hand wat ze eerder kregen en hoe ze het bij ons doen.

Omdat jouw paard wat aan mag komen, denk ik dat het goed is om er evt iets bij te geven, maar ik zou ook even kijken hoe hij het op jullie hooi doet. Misschien komt het wel helemaal goed op onbeperkt hooi, vitamine en wat brok?

Geniet er van!!!

** oh lees nu jouw reactie. Ik lees alleen maar hulpvaardige reacties, gebaseerd op jouw eigen informatie. Ik denk niet dat je je aangevallen hoeft te voelen. Zou er vooral je voordeel mee doen. **


Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 21-07-21 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:51 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met het bijna hebben van je eerste eigen paard. Superleuk en best spannend.

Mijn ervaring met het hebben van een eigen paard is dat je vooral goed moet kijken naar je eigen paard en wat die nodig heeft. Daar is geen pasklaar antwoord op. Daarbij komt ook dat je als paardeneigenaar meestal achter de feiten aanloopt en dus is het de juiste beslissing maken op het juiste moment al bijna geen haalbare kaart.

Je kunt het wel zo goed mogelijk proberen, in jouw geval zou ik dat doen door zo veel mogelijk vragen te stellen in de omgeving waar je paard staat. Je hebt het over een paddock en een weide en uit de manier waarop je schrijft denk ik te begrijpen dat je paard niet aan huis komt maar op een pensionstal.

Het is al heel mooi dat je paard onbeperkt hooi krijgt. Daarnaast zou ik even wachten met gelijk van alles bij te gaan voeren. Vaak heeft stal al een bepaald voerbeleid waar de meeste paarden het goed op doen. Dit geldt trouwens ook als je paard wel aan huis komt te staan: eerst maar eens kijken hoe hij het doet op ruwvoer en dan aan de hand van het werk en hoe het paard daarop reageert bepalen wat hij nog meer nodig heeft.

Rustig aan beginnen met trainen is, zoals hierboven al gezegd, een goed idee. Hij moet nog wennen aan zijn nieuwe huis en nieuwe eigenaar. Onderschat niet hoeveel energie dat kost. Naarmate je je paard en zijn gewoonten beter kent, kan je beter inspelen op wat hij nodig heeft. Dat kan dan een sportbrok zijn dat rijker is in energie, of een basisbrok/muesli met daarbij een balancer voor de nodige vitamines en mineralen. Wij kunnen daar slechts algemene adviezen over geven omdat, zoals je zelf terecht opmerkt, wij jouw paard niet kennen en niet gezien hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:52 



 
Profiel   

Nu heb ik niet verder gelezen, maar hier hebben we het al een paar keer gehad dat alle krachtvoer er af kon en 1x per week vitaminen en mineralen en dat was het dan.

Het is tegenwoordig haast standaard om biks of musli te geven, maar als het niet nodig is en hier bleek de eczemer geen eczeem te hebben maar last van zijn voer....dus ik kocht een hele fitte managepony met kaal geschuurde plekken, en ik heb nu dus een pony die zoveel haar heeft dat zelfs de tondeuse vast loopt en de scharen er niet doorkomen. tja hij heeft nu wel n mindere conditie en een grasbuikje, maar hij zit veel beter in zijn vel .Zowel de smid en de D.A. zijn versteld van zijn transformatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:54 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Zo, pittige reactie hoor. Je zegt het hier toch zelf, en zéker als je aangeeft dat het voor hem intensief is en niet voor jou klinkt dat als iemand die het werk gaat onderschatten.

Mensen proberen je alleen maar te helpen omdat je zelf ook aangeeft er een flinke tijd uit te zijn geweest. 5 á 6 keer lopen - in welke vorm dan ook - vanuit totaal stil staan (wat je, nogmaals, zelf aangeeft) is inderdaad nogal veel: en zoals Ibbel zegt, een recept voor blessures.

Mensen geven die reacties niet omdat we collectief hebben besloten jou eens even flink dwars te zitten, maar omdat mensen uit ervaring spreken en jou - en je paard - proberen te behoeden voor ellende.

Dat is geen pittige reactie, ik vraag om advies qua voeding en niet qua training. Ik begrijp dat het goed bedoelt is maar er worden aannames gedaan, die volledig onjuist zijn. Het is onzin dat een paard die een paar weekjes stil heeft gestaan niet 5 a 6 x per week kan lopen. Als lopen ook gewoon 15 minuten stappen door een naast gelegen bosje kan zijn zodat zijn spieren in beweging blijven. Want in een paddock staat hij voornamelijk stil.
Wel typisch Bokt dit. In al die jaren niets veranderd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:56 



 
Profiel   

Wij weten enkel wat wij lezen ts, een buitenrit is voor veel paarden intensief, weten wij veel dat jij 15min stappen bedoelt.
Weet je zeker dat je je paard 24\7 op een paddock wilt waar hij amper beweegt waarschijnlijk midden in de zon? Heb je geen keuze om hem op een goed weiland te zetten met vrienden en beschutting? Een gelukkig paard speelt en rent in zijn vrije tijd natuurlijk meer. Benen strekken door te rijden vind ik geen goede oplossing.
Zoals de andere vind ik 5-6 keer per week rijden veel, pas het aan naar 2-3 dagen en verdeeld over de week, ga eens wandelen en probeer grondwerk weer eens op te pakken(niet alleen longeren dus, ook mentaal lekker uitdagen), bouw het voer op en doe alles gewoon geleidelijk. Een paard dat een paar weken stilstaat heeft zeker wel verlies van conditie.
Neem het goed bedoelde advies van bokkers aan of niet, zelf weten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 11:02 



 
Profiel   

Fien94 schreef
BaileyMix schreef
Zo, pittige reactie hoor. Je zegt het hier toch zelf, en zéker als je aangeeft dat het voor hem intensief is en niet voor jou klinkt dat als iemand die het werk gaat onderschatten.

Mensen proberen je alleen maar te helpen omdat je zelf ook aangeeft er een flinke tijd uit te zijn geweest. 5 á 6 keer lopen - in welke vorm dan ook - vanuit totaal stil staan (wat je, nogmaals, zelf aangeeft) is inderdaad nogal veel: en zoals Ibbel zegt, een recept voor blessures.

Mensen geven die reacties niet omdat we collectief hebben besloten jou eens even flink dwars te zitten, maar omdat mensen uit ervaring spreken en jou - en je paard - proberen te behoeden voor ellende.

Dat is geen pittige reactie, ik vraag om advies qua voeding en niet qua training. Ik begrijp dat het goed bedoelt is maar er worden aannames gedaan, die volledig onjuist zijn. Het is onzin dat een paard die een paar weekjes stil heeft gestaan niet 5 a 6 x per week kan lopen. Als lopen ook gewoon 15 minuten stappen door een naast gelegen bosje kan zijn zodat zijn spieren in beweging blijven. Want in een paddock staat hij voornamelijk stil.
Wel typisch Bokt dit. In al die jaren niets veranderd :')


Als je nu blijkbaar niet zo'n hoge pet van Bokt hebt, waarom open je hier dan een topic met een vraag? De welgemeende adviezen vind je niks, maar met je eigen kennis gaat het 'm ook niet worden. Succes met je paard. En nog een tip: verdiep je even in wat "een paar weekjes stilstaan" fysiek doet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 11:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen