Jaarling voeren in de winter en zomer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef1212
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-17

Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 14:59

Ik heb een jaarling die net jaar oud is, maar redelijk vol is, ik ben gestopt met krachtvoer geven 1,5kg basisbrok per dag, ze krijgt nu alleen minerale/vitamine brok en heeft altijd hooi. Ze staat 12u per dag buiten en in de winter gaan ze min 5u per dag naar buiten. Kan ik haar in de winter ook gewoon aan de minerale/vitamine brok zetten of is dat te weinig omdat er geen voeding in het gras. Wat is het ideale voorschema voor een jaarling in de zomer/winter?

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:12

Hier staat mijn twee jarige al vanaf dat ik haar heb toen was ze 1.5 jaar op vitamine brok van equilinn met nu gras op de weide en hooi stal. In de winter ook dezelfde brok en onbeperkt hooi.
In mijn ogen is vitamine brok met onbeperkt hooi prima

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:28

Hooi, hooi en nog eens hooi maar dan wel van goede kwaliteit en zomers gras, liefst natuurlijk goed "paarden" gras. Basisbrok zit over het algemeen weinig goeds in.
Wij hebben hier deze zomer een aantal jaarlinghengsten op de wei en die krijgen dus alleen maar gras en die zien er uit als Hollands Welvaren ( ze hebben ca. 1,5 ha.( verdeeld in 3 stukken) ter beschikking met goed "paarden" gras en worden regelmatig verweid). Sinds kort loopt er ook een grote 2 jarige KWP N hengst bij, die was vrij schraal toen hij kwam, maar is in ruim een maand flink bijgekomen; de voedingswaarde van het gras is dus ruim voldoende).
Goed hooi of goed gras ( evt. i.c.m. een vit. brokje) is vrijwel altijd zat.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:37

Alle jonge beesten gaan hier de hele zomer op het gras. Ook voor het afharden; bij goed weer en bij slecht weer. Meestal is er gras zat tot de winter, anders krijgen ze de laatste weken wat hooi er bij. Als het weer echt omslaat (meestal begin december) gaan ze 's nachts naar binnen en dan krijgen ze opfokbrok er bij.
Ik zou met alleen hooi zeker vitaminen en mineralen bijvoeren. Ze zijn nog in de groei tenslotte.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:29

Ik zou inderdaad goed en genoeg ruwvoer geven en een mineralenbrok

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:47

Er bestaan ook speciale "opfokbrokken" voor jonge paarden; ik heb het nooit gebruikt en zou ook geen merk durven noemen maar een verantwoorde brok, weinig suikers en genoeg eiwitten, kan natuurlijk wel passen. Daar zitten ook mineralen en vitaminen in.
Hier staat het jonge spul al vanaf 1 mei buiten en ze hebben het de 1e maand echt voor hun kiezen gehad, hadden wel een plek om uit de wind en regen te staan. Als ik ze nu zie lopen zijn ze er zeker niet slechte van geworden; het tegendeel. Maar dat waren dus wel weilanden waar meer dan voldoende gras stond. Afhankelijk van hoe het gras wel of niet blijft groeien zal er ook hooi bijgevoerd worden met goed hooi. De voedingswaarde van het gras neemt va. augustus meestal wel wat af dus het is wel zaak om dan op te letten of ze nog genoeg binnen krijgen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 20:40

Alle paarden, maar in het bijzonder zo'n jong paard, moeten veel meer naar buiten!

5 uur naar buiten in de winter is echt veel te weinig, ze kan zich dan helemaal niet goed ontwikkelen en dat leidt straks tot gezondheidsproblemen.

Zoek een plek waar ze de komende jaren continue buiten kan zijn in een groep. Dit is vragen om ellende.
Ik begrijp niet dat je je hier niet wat meer in verdiept hebt.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 20:44

Heb je zo’n jong dier echt een hele tijd op anderhalve kilo kracht voer gehad ? Net een jaar oud? De weide op en als het kan met maatjes dag en nacht ( met schuil gelegenheid buiten is imo veel beter. Als het kan, maar dan moet je een goede opfok zoeken.

Eef1212
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 11:06

Ninx schreef:
Alle paarden, maar in het bijzonder zo'n jong paard, moeten veel meer naar buiten!

5 uur naar buiten in de winter is echt veel te weinig, ze kan zich dan helemaal niet goed ontwikkelen en dat leidt straks tot gezondheidsproblemen.

Zoek een plek waar ze de komende jaren continue buiten kan zijn in een groep. Dit is vragen om ellende.
Ik begrijp niet dat je je hier niet wat meer in verdiept hebt.


Meeste opfokken hebben de veulens hele winter binnen staan en gaan ze af en toe naar buiten wat heel minimaal is en pas in de zomer gaan ze weer naar buiten

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 11:08

Eef1212 schreef:
Ninx schreef:
Alle paarden, maar in het bijzonder zo'n jong paard, moeten veel meer naar buiten!

5 uur naar buiten in de winter is echt veel te weinig, ze kan zich dan helemaal niet goed ontwikkelen en dat leidt straks tot gezondheidsproblemen.

Zoek een plek waar ze de komende jaren continue buiten kan zijn in een groep. Dit is vragen om ellende.
Ik begrijp niet dat je je hier niet wat meer in verdiept hebt.


Meeste opfokken hebben de veulens hele winter binnen staan en gaan ze af en toe naar buiten wat heel minimaal is en pas in de zomer gaan ze weer naar buiten


Dat is niet het type opfok dat je (of wie dan ook) zou moeten willen voor je paard.

Om te kunnen ontwikkelen moet een jong paard bewegen, bewegen, bewegen, bewegen...... De reden dat ze dat spul binnen zetten is dat ze vaak op te natte grond zitten en "we doen het altijd zo".
Als eigenaar wil je het beste voor je paard zodat deze niet op jonge leeftijd al afgeschreven is.

Er zijn voldoende goede adressen te vinden. Plaats eens een oproep hier.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 11:28

Ninx schreef:
Eef1212 schreef:

Meeste opfokken hebben de veulens hele winter binnen staan en gaan ze af en toe naar buiten wat heel minimaal is en pas in de zomer gaan ze weer naar buiten


Dat is niet het type opfok dat je (of wie dan ook) zou moeten willen voor je paard.

Om te kunnen ontwikkelen moet een jong paard bewegen, bewegen, bewegen, bewegen...... De reden dat ze dat spul binnen zetten is dat ze vaak op te natte grond zitten en "we doen het altijd zo".
Als eigenaar wil je het beste voor je paard zodat deze niet op jonge leeftijd al afgeschreven is.

Er zijn voldoende goede adressen te vinden. Plaats eens een oproep hier.

Jammere is dat net die goede plaatsen wel altijd vanaf mei/juni al volgeboekt zijn.
Als je dan net in juli een paard koopt moet je het doen met de stallen/opfokkers die niet de mogelijkheid hebben het jong spul jaar rond op weides te houden. Dus s winters wordt dat dan vaak inloopstallen met paddocks.

Ik zoek me ook rot achter de betere voor tegen oktober. Maar nog geen gevonden op doen bare afstand en waar Arabieren welkom zijn (ja zelfs die zijn niet overal welkom)
Zelf staan mijn oudere paarden 24/7 op weidegang.

Hutcherson

Berichten: 7347
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:10

Mijn jonkie van 2 gaat hele dagen naar buiten, snachts vaak op de track en overdag wei. Wel met strookbegrazing want ook hem wil ik niet te dik hebben. Hij is nu goed. Ik voel de ribben, maar meer wil ik er niet op hebben. Op de track krijgt hij hooi, als hij op de wei loopt dan heeft ie gras.
Verder 1x per dag 700 gram vitalbix breed and grow met lijnzaadolie en wat kruiden voor de leuk.
Ik beloon met subli mineralenbikkels.

Voor de winter ben ik opzoek naar arm hooi vanwege mn koudbloed ruin. Kan beter mn jonkie bijvoeren dan dat ze beiden te vol in het hooi staan en we het er weer af moeten trainen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:20

Ik zou idd denken.. een goede vitamine brok erij of iets anders voor paarden in de groei...in gras alleen zit niet alles wat ze nodig hebben

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Jaarling voeren in de winter en zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:59

Hangt van het gras af ;-). Op goed gras redt een paard in de groei zich prima; ik heb hier 3 jonge hengsten staan; dag en nacht op de wei, volop ( paarden) gras. Die komen niks te kort.