Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zand

 
Profiel   

Hi allemaal,

Mijn oude shetlandpony blijft last houden van zand.
Ik heb het meermaals getest en in een opvoelhandschoen van de dierenarts blijft toch wel een cm zand in iedere vingertop over een handje mest zitten. Giga veel dus.
Afgelopen winter heeft hij 2 keer koliek gehad, hierdoor ook dus.

Nu ben ik veel in overleg met de dierenarts maar het zet allemaal geen zoden aan de dijk.
We zijn nu bijna een halfjaar aan het aanmodderen en het schiet niet op.

Hij kreeg altijd al een kuurtje psyllium husk van Pharmahorse eenmaals per 3 maanden.
Ondanks dat hij altijd hooi heeft en regelmatig op het gras staat blijft hij ook in de paddock grasjes zoeken. Logisch ook want dat vindt hij veel lekkerder.

Hij kan niet te lang op het gras ivm met cushing + gevoeligheid voor hoefbevangenheid en ook in een complete zandbak blijft hij zoeken naar grasjes (hij likt/eet geen zand, het komt enkel per ongeluk binnen).

Nu heb ik van de dierenarts meerdere emmertjes met brokjes zandweg gehad. Dit moest je een week gebruiken maar het werd niet beter. Daarna op advies wel 3 weken gebruikt maar het zette niet aan. Intussen laten testen op wormen en hij had ook een hoge besmetting bloedwormen. Gelijk behandeld met ivermectine (mei). 2 weken geleden weer een wormenonderzoek laten doen en toch nog een lichte besmetting en nog een keer behandeld met panacur (juli).

Hij zal door zijn gedrag altijd iets van zand binnen krijgen maar ik wil hem graag wel in een keer zoveel als mogelijk van het zand af hebben. Hij is nu 25 jaar en het is een shetlander. Hij eet dus wel alles dus je kunt over de slobber zoveel psyllium als je wilt gooien, hij eet het toch wel :)

Hoeveel zouden jullie geven voor deze pony van 95 cm (+/- 150 kg) en voor wat voor termijn?
Ik wil zijn darmen ook niet 'lui' maken maar het moet er nu wel echt uit. Anders komen we ook nooit van die wormenbesmetting af natuurlijk.

Ik mag mijn dierenarts graag maar ze pakken niet echt door zegmaar, ook niet na vragen dus dan maar even zo. Wie heeft goed advies of goed advies van zijn eigen dierenarts gekregen?

Groet, Lisa
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 11:20 



 
Profiel   

Zou hem zo lang een kuur geven dat het echt helemaal weg is. En misschien i.p.v. zand houtsnippers in de paddock leggen. Wanneer daar een mogelijkheid toe is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 11:23 



 
Profiel   

Hoeveel geef je nu?
Meeste kuren beschrijven een te lage hoeveelheid namelijk.
In kliniek geven ze een groot paard al 500 gram psyllium per dag.

Denk dat jouw shetlander dan wel 100 misschien paar dagen achtereen 150 gram mag hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 11:36 



 
Profiel   

Er zijn al veel topics over dit onderwerp geweest. Deze post vind ik een goede samenvatting:
Hilary schreef
Nadat een vriendin van mij haar pony moest laten inslapen na complicaties van een koliekoperatie ben ik ook op zoek gegaan naar extra informatie. Hierbij de samenvatting, mijn info komt van een internist uit Utrecht.
- mesttesten op zand zijn niet betrouwbaar, tenzij je meerdere dagen achter elkaar meerdere mesthopen test. De mest komt in golfjes mee naar buiten, áls het al naar buiten komt. Geen zand in een mestmonster betekent dus niet automatisch dat er ook geen zand in de darmen zit
- de gouden standaard om zand aan te tonen is een buikoverzichtsfoto (röntgen). De meeste klinieken kunnen dit niet aan huis, omdat de apparatuur daar niet sterk genoeg voor is.
- bij [i[vermoeden[/i] van zand in de darmen is het advies 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg geef je dus 300 gram per dag, gedurende 1 week.
- bij aangetoond zand in de darmen is het advies 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht
- vanuit Utrecht kreeg ik psylliumzaad mee met advies 1 week 1 gram per kg lichaamsgewicht, daarna óf elke paar maanden dit een week herhalen óf elke week 1 dag (dus bijvoorbeeld elke vrijdag).

Mijn merrie (25, minder goed gebit, minder goede voorgeschiedenis, onderliggende aandoeningen) en ruin (14, betere voorgeschiedenis) zijn vorige week op de foto geweest. De ruin had geen zand, de merrie wel. Zij krijgt nu naar haar gewicht (272 kg) 1 gram per kg lichaamsgewicht psylliumzaad (hele zaadjes).
Het mengsel dat ik maak voor haar is:
- 250 gram Marstall Bergwiesen Mash mengen met 150 gram Marstall Wiesen Fasern
- 150 gram psylliumzaad mengen met 30-50 ml omega gold olie (lijnzaadolie kan ook, ik had deze al voorradig)
Daarna de mengsels samenvoegen en voeren. Dit krijgt ze twee keer per dag, relatief korte tijd er tussen. Ze krijgt dus iets meer gram aangeboden dan nodig is voor haar gewicht, maar omdat ze wat knoeit heb ik een beetje marge ingebouwd.
Door de psyllium te 'marineren' in olie voorkom je dat het bij aanraking met de eerste druppel water of speeksel direct een soort behangerslijm wordt wat niet meer gegeten wordt.
Ik gebruik deze specifieke slobber i.v.m. beperkingen in het dieet van mijn pony. Voor mijn ruin zou ik gewoon muesli gebruiken, maar mijn merrie mag dat niet hebben.


Slmt9 schreef
HVoorkomen van is de meeste winst mee te behalen:
- (on)beperkt hooi
- voer niet vanaf de grond
- zorg dat gras niet tekort en te weinig aangeboden wordt
- voer ook geen biks oid vanaf de grond

Uit het artikel las ik ook dat de hooi als beste werkt om zand af te voeren.

Dit zijn wel belangrijke basisvoorwaarden. Behalve goed hooi voeren is veel kunnen bewegen ook belangrijk, dat houdt de darmen in beweging.
Paarden met een minder goed gebit zouden groter risico kunnen lopen, omdat het ruwvoer minder goed gekauwd wordt of een paard door kauwproblemen minder ruwvoer binnen krijgt.


Ik denk dat er in jouw geval winst te behalen is door de paddock goed grasvrij te houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 11:46 



 
Profiel   

Dinopino schreef
Zou hem zo lang een kuur geven dat het echt helemaal weg is. En misschien i.p.v. zand houtsnippers in de paddock leggen. Wanneer daar een mogelijkheid toe is.


Ik was bang dat ik zijn darmen dan stil gingen leggen maar dat lijkt dus mee te vallen? Het is een hele grote paddock dus dat wordt wat lastig.

Art_Ificious schreef
Hoeveel geef je nu?
Meeste kuren beschrijven een te lage hoeveelheid namelijk.
In kliniek geven ze een groot paard al 500 gram psyllium per dag.

Denk dat jouw shetlander dan wel 100 misschien paar dagen achtereen 150 gram mag hebben?


De standaard dosering, volgens mij is dat 30 gram :)
Dat zou ik inderdaad kunnen ophogen!
Kidde schreef
Er zijn al veel topics over dit onderwerp geweest. Deze post vind ik een goede samenvatting:

[....]

Ik denk dat er in jouw geval winst te behalen is door de paddock goed grasvrij te houden


Zo'n idee had ik al maar ik kon het ook na zoeken niet terug vinden. Bedankt voor deze post. Dit is inderdaad heel nuttig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:11 



 
Profiel   

Standaarddosering is gewoon te weinig. Zeker als ze zand in de darmen hebben kan je beter paar dagen een grotere dosis geven. Standaarddosering is goed als onderhoud 1x per maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:27 



 
Profiel   

Heb je een bloedtest gedaan of je shet geen te korten heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:29 



 
Profiel   

Met die leeftijd wil je niet nog een keer een zandkoliek riskeren. Wanneer het op je huidige plek niet mogelijk is, dan zou ik toch naar een plekje op zoek gaan, waar hij wel op houtsnippers kan staan. Zo is het gewoon wachten op de volgende koliek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 22:28 



 
Profiel   

Het beste is uiteraard niet alleen de symptomen bestrijden maar de oorzaak aanpakken. Dat betekent dus de zandopname voorkomen of drastisch verminderen. Niet of korter in een zandpaddock.

Ik kreeg het zand bij mijn merrie ook niet weg. Zij is 3 dagen gesondeerd met paraffine. Toen was ze schoon. Als het ophogen van de psyllium niet werkt zou je nog kunnen kijken of je paraffine naar binnen kunt krijgen door bijv slobber of over het voer. En anders dus sonderen...

Edit: [VS] Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 22:54 



 
Profiel   

Idd ruim vlo zaad het goedkoopst via pit en pit.. En mijn eigen ervaring tegen zand eten is zout bij voeren niet zelf van liksteen af laten likken maar paard 20 gram per dag bij voeren.. ( maar mijn paard zie je echt eten..( En ja ruim ruwvoer ook op goede wei graag ze een gat en krijgt vitamine brok extray)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:54 



 
Profiel   

Nadat mijn paard op de kliniek heeft gestaan vanwege zand kreeg ik als advies mee: Elke maand 5 dagen lang helft van het gewicht (in gram) vlozaad geven.
Dus mijn paard van 500 kilo 250 gram 5 dagen lang.
Bovenstaande is als onderhoud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 00:33 



 
Profiel   

Ik zou een graasmasker gaan gebruiken en dan veel langer op de wei en zo min mogelijk in de paddock. Zorg dat hij op de paddock onbeperkt hooi kan eten vanaf een verharde plek waar geen zand ligt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 00:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen